AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
7.455

Kör 1000 mil/år, rimligt att köpa ny x3?

Sida 1 av 2
ri
58
rich86
A5 SB -13
Som rubriken lyder. Jag är vidrigt sugen. Kör inte väldigt mycket, men är bilintresserad och älskar att köra bil. Blivit trött på min a5:a som jag ägt i ett år.
Hur rimligt är det?
Inte alls, men knappast därför man köper ny bil... Har man råd så varför inte? Livet är för kort för att köra dåliga bilar :)
ri
58
rich86
A5 SB -13
BRA SVAR. :)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Finns inga rationella skäl att köpa ny bil, det är ett emotionellt beslut särskilt när det gäller dyra bilar och premiumbilar i synnerhet. Skulle ett bilköp bara baseras på rationella och logiska argument så skulle vi alla köra en 740 kombi eller en Skoda Superb kombi.

Ingen av oss kan väl egentligen hävda att vi BEHÖVER stora motorer, komfortstolar, skinnklädsel, panoramatak, navigationssystem, adaptiva strålkastare, adaptiva farthållare m.m., men vi VILL ha dem.
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Problemet är väl att du snart tröttnat på din X3a också, har en X3a som jag haft i 1,5år och är sjukt sugen på en X4eller ännu mer sjukare sugen på en X6...
Kommer säkert att tröttna lika fort på nya bilen också.
Är jättenöjd med X3an jag har, men har ändå nåt sug efter nytt....blir egentligen inte klok på mina egna tankar
Black Edition: Känner igen de där. Precis köp mig en beg bil men vill byta den nu.. Riktigt jobbigt.. När fan ska man bli nöjd?
Cu
21
Cutlass
X3 3,0 D -11
Provkör både 2,0 D och 3,0 D innan du slår till
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Mycket rimligt. Att vara vidrigt sugen är en fullgod anledning att byta bil, inga konstigheter.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Ska tillägga att jag följde de emotionella skälen och har en ny bil på ingång med många saker jag inte behöver men som jag vill ha :-)

Bara att slå till och inte titta tillbaka. När tanken väl finns i huvudet är beslutet egentligen taget, eller hur? Bara en tidsfråga innan man ger efter :-)
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
håller med föregående....
Har 20d, har provkört 30d, vill ha30d
20d är en jättebra maskin, går bra och räcker till i de flesta tillfällen, men lite mer effekt och motorgången i sexan är aldrig fel.
Valde 20d för driftkostnaden då jag kör ca 3000 mil/år men det känns som den lilla merkostnaden för 30d hade varit värt pengarna
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Här händer det saker fort...med föregående menar jag Cutlass inlägg.
XC60...om det är som du säger så äger jag snart en X6...
ri
58
rich86
A5 SB -13
Black Edition och Vinyl: Ja, när ska man bli nöjd? Varför vill man hela tiden ha mer?
Ja, det blir nog nytt ja. Som sagt, beslutet är nog taget. X4:an är skitsnygg. Har ni sett nya x6:an? Perfektion på fyra hjul.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Black Edition,
Klart du kommer köra en X6:a och inte en X4:a, det vet du också ;-) För visst vet du redan vilken utrustning, färg, fälgar m.m den ska ha och priset vet du också efter att ha byggt den x antal ggr i konfiguratorn. Kanske har du öven hämtat offert från en handlare? Du har säkert redan räknat på vad den kommer kosta att äga, vad försäkringen kostar m.m. och rationaliserat för dug själv att den inte är sååå mycket dyrare än X4:a... :-)

rich86,
Det är kört för dig med, snart skriver du också på ett köpkontrakt och sedan börjar den ljuvligt plågsamma väntetiden ;-)

ri
58
rich86
A5 SB -13
Väntetid? Nänä, det finns ett antal fullsmetade x3:or i vårt avlånga land som bara väntar att få komma ut :)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Du ser, beslutet är taget. Du ser dessutom till att de fina X3:orna får komma ut ur hallen och till sitt rätta element, man skulle nästan kunna säga att du gör din plikt som bilnörd, du hade helt enkelt inget val ;-)
ri
58
rich86
A5 SB -13
Haha sant. Samtidigt avskyr jag att behöva låna till en bil. Visserligen bara en fjärdedel av priset och avbetalning på ett år. Jag har faktiskt aldrig lånat till bil förr.
Funderar lite på om jag ska ha m-sport eller inte. Den förlorar lite av sin ruffighet med m-paketet.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Kör inte heller mer än 1000 mil per år. Faceliftade X3 är fantastisk.
Varför hoppar du från A5 SB till X3? Min spontana tanke är att du fått ett förändrat bilbehov och i så fall är det väl helt sunt att byta.

/Anders
ri
58
rich86
A5 SB -13
Hade en Ford Kuga innan och saknar att sitta högt. Saknar även komforten. A5:an är ju stötig o låg som en gocart. (Mitt eget fel då jag sänkt den och kör med 20" lågprofil, men hur skulle den blivit snygg utan det?) Så ja, behovet har väl ändrats.. :)
Då var det som jag anade

/Anders
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
XC60
Du har rätt, jag vet nog ganska exakt vad en X6 med min tänkta spec kostar...det är problem nr1, ligger lite över budget,
Problem nr2, måste nog mäta jäkligt noga så den går in i garaget, X3an går in med infällda speglar men inte mycket mariginal.
X4 tycker jag är jäkligt snygg men den är lika invändigt som nuvarande så misstänker att jag tröttnar fort på den.
Kanske dags kolla på annat märke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.