AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.446

Är det verkligen GEL-batteri som startbatteri?

Sida 1 av 2
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Mitt startbatteri börjar krokna, har läst i trådarna här att det batteri jag har (har en beteckning 80Ah S61 217 555 285) är ett AGM-batteri. Jag var inne på BMW och kollade pris och fick så svaret att det är ett GEL-batteri??

Eftersom batteriet var dyrare på BMW än jag trodde funderar jag på köpa ett annat batteri som inte kommer från BMW men då är det AGM. Måste jag då in och ställa om data i bilens laddningssystem?

Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sa reservdelsavdelningen på din auktoriserade BMW-återförsäljare att det sitter GEL-batteri i din E87?

Jag vill inte säga emot, men det låter högst osannolikt. De kanske går från AGM till GEL men även det är högst osannolikt att det görs eller redan gjorts på E87 / E87 LCI. Kort och gott, det låter högst osannolikt.

Eller jo, jag vill säga emot. Jag hävdar att de sa fel till dig.

Förenklat sett så är AGM- och GEL-batterier vanliga bly-syra batterier förutom att syran inte skvalpar omkring fritt utan den är bunden.

I AGM-batterier är syran bunden i en typ av glasfibermattor. I GEL-batterier har en kiselförening tillsats som gör att allt är en eleliknande massa.

Men GEL-batterier är inte optimala som startbatterier, främst för att de ger en lägre startström än tex AGM-batterier. GEL-batterier är bättre lämpade för deep-cycle applikationer eller där batteriet står oanvänt under längre perioder (GEL-batteriet har väldigt låg självurladdning och tar inte lika stor skada om det laddas ur rejält).

Ett startbatteri ska leverera hög ström under kort tid. De förväntas dock inte leverera ström under längre perioder, eller att kontimuerligt djupurladdas och laddas upp.

Därför är jag övertygad om att de råkade säga fel till dig.

EDIT : Till BMW's motorcyklar är jag däremot 100% säker på att de använder GEL-batterier (gissar på att det är från Exide då de brukar eller brukade samarbeta).
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
De har fel på BMW, bmw-slangen har rätt!
Det sitter definitivt ett AGM-batteri i bilen:
Länk

Däremot har bmw-slangen fel om BMW:s MC-batterier - det är AGM där också, i alla fall i de jag kommit i kontakt med (och det är några stycken).

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@gunnare : Märkligt, GEL-batterier är ju vanligt förekommande bland MC. Så jag var således 100% säker på att där kör BMW med GEL-batterier.

Eftersom jag inte har haft någon längre direkt kontakt med BMW-motorcyklar så fick jag göra en snabb sökning och hittade detta BMW MC GEL-batteri.
Nu ska man inte tro allt som dyker upp när man googlar men det verkar som att några modeller har iallafall GEL-batterier - eller iallafall fått det den senaste tiden.
Länk
Länk

Ska tydligen ha reservdelsnummer 61 21 2 346 800 och söker man på det så får man upp en hel del träffar att det är GEL-batteri från BMW
Länk

Fanns även denna info
Länk

Här är ett utdrag ur ovanstående
>> GEL batterier
>> GEL batterier började levereras sent 2002 med BMW motorcyklar.
>> Dessa batterier kräver först en lugn laddning med låg ström, för
>> att mot slutet få en stor ström. Då trivs dessa batterier bäst och
>> blir fulladdade. Batteriet är helt inkapslat och behöver ingen
>> kontroll avseende vätskenivåer.
>>
>> GEL batterier finns på de flercylindriga modellerna förutom
>> K 1200 S och R, R 1200 GS och R 1200 ST som har
>> AGM batteri.
>>
>> R 1200 RT har således GEL batteri för att bättre kunna leverera
>> kontinuerligt hög ström till flera förbrukare (CD-radio, flera
>> strömuttag, navigator, ESA mm.)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
gunnare: Varför är du säker på att det är ett AGM-batteri i bilen?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kane: Jag är säker på att det inte är ett GEL-batteri i den i alla fall, om det är originalbatteriet. Det finns nämligen bara AGM och vanliga "våta" batterier som reservdelsnummer, och om du läser på länken ovan ser du att BMW föreskriver AGM för bilar som har Start/Stopp eller Brake Energy Regeneration - något i alla fall varenda svensksåld 1-serie LCI har.
Dessutom kikade jag i våra två bilar här hemma (320d F30 och 118d F20), och i dom sitter det definitivt AGM-batterier.

bmw-slangen: Du har faktiskt rätt i att det sitter Gel-batteri i några BMW-hojar (några få modeller med mycket elektroniskt bling-bling), men de allra flesta har AGM och de som står i mitt garage och är någorlunda nya (5 st olika av årsmodeller mellan 2007 och 2013) satt det definitivt AGM-batterier i från fabrik.
Nu har ett par av dom visserligen fått uppgradering med Li-ion, men det är en helt annan historia.....

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@gunnare : Tackar för info - du har definitivt bättre koll på hojarna än vad jag har! Trodde GEL var dominerande på BMW MC-sidan men så var det helt klart inte.

Så även på hojsidan finns det alltså elektroniska bling-bling modeller :-)
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Tack till BMW-slangen och Gunnare. Då kan jag känna mig säker på ett det är ett AGM som jag trodde, batteriet har suttit i sedan jag köpte bilen ny.

Men man blir ju lite tveksam när tjejen på BMW:s kundmottagning säger GEL och trots att jag frågar om det verkligen är rätt insisterar hon på att det är så.

/Håkan
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hon blandar väl ihop GEL och AGM.
Du behöver koda in att du har nytt batteri när du byter.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Undrar om alla BMW ÅF luras, när det byttes på min 118d -08:a så fick jag också besked att det var typ GEL...

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Naturligtvis kan BMW börjat med GEL-batterier på senare tid, fast man helt enkelt inte snappat upp den infon - men jag anser fortfarande att det är ytterst osannolikt.

@ELPE och Bavaria1 : Vilken BMW-återförsäljare fick ni era uppgifter ifrån?
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Jag var inne på BMW i Skövde.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
ANA bil Uddevalla

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Gel-batterier är inge bra på högströmsapplikationer (aka startbatterier) - där är det klart sämre även i jämförelse med batterier med fri elektrolyt.

Däremot är gelbatterier OK i sammanhang som rullstolar, städmaskiner där urladdningstiden handlar om timmar och det blev krav på att elektrolyten inte fick rinna ut efter en olycka med en elrullstol där batterisyran rann över offret efter att rullstolen vält. dessutom gör gelen batterierna väldigt stöttåliga och hårda stötar när man kör över trösklar mm. med dessa maskiner är väl snarare regel än undantag i dessa sammanhang

AGM-batterier är ett bra val för högströmsurladdningar och min upplevelse är att dessa har betydligt längre livslängd än dito med fri elektrolyt i MC-sammanhang och mycket beror nog på att de inte skakas sönder lika lätt samt inte är så höglegerade med antimon som standard MC-batteri med fri elektrolyt då dessa har stor vattenavgång samt snabbt självurladdar sig och utan underhållsladdning över vintern snart sulfaticerar, medans en AGM batteri kan förvara i närmast 1 år i sträck mellan laddningarna utan att bli för djupt urladdade av självurladdning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@xxargs : Bra utveckling av ämnet, överensstämmer med min argumentation som var första svaret i tråden (vilket är en av anledningar varför jag tycker det är högst osannolikt att BMW plöstligt använder GEL-startbatterier).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har nu varit i kontakt med BMW Group (Kundservice Sollentuna) och de bekräftar att BMW endast använder (i personbilar) batterier av typen vanlig obunden blysyra eller AGM - de använder INTE batterier av typen GEL.

Informationen från både ANA Bil i Uddevalla och Björkmans Bil i Skövde är alltså helt felaktig.
EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Bra, då har vi ju här varit inne på rätt spår hela tiden, svagt av auktoriserade återförsäljare i både Skövde och Uddevalla att inte kunna ge rätt besked.
OBS! Kolla noga vad ni köper!

OKQ8s batteritabell säger att deras batteri 213550 rekommenderas till 116d / 118d / 120d / 123d / 114d / 114i / 116d / 116d Effi cientDynamics / 116i / 118d / 120d / 125d / 125i / M135i 2004-2013.

Men det är inte ett AGM-batteri, det är ett vanligt bly-syrabatteri. Min 118d har AGM som original, och bör inte rekommenderas ett vanligt bly-syrabatteri utan åtminstone en notering om att omprogrammering av batterityp (ändrar laddström mm) behövs, samt att prestanda är sämre.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oh ja, dessa "rekommendationstabeller" (inte bara från OKQ8 utan alla "försäljningsställen") får man endast se som rolig kuriosaläsning - man får ändåså alltid kolla upp allt själv numera tyvärr.
Wi
40
Wille_A
118D -2008
Steg 1 trim
180 hk / 400nm
från http://smoab.se/
4500 kr vill dom ha på en BMW verkstad för att byta ut ett 80A AGM batteri på min 118d - 2008...

Svindyrt säger jag...

EL
105
ELPE
BMW i3 2019
BMW 118D-08
Saab V4 1975
Det var ett saftigt pris. Jag köpte inte något nytt batteri förra året när jag skrev min fråga. Batteriet sitter som ditt i en 08 och är ju några år. Jag köpte istället en CTEK laddare med rekonditionering som jag körde vid några tillfällen och batteriet har funkat OK sedan dess. Men naturligtvis så förr eller senare måste ett byte ske.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.