AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.762

Rest värme blåser kallt?

Sida 2 av 2
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Testa o köra den idag. Den satte igång i 2-3sekunder sen la den av. Vet inte om det var för man torrkörde den. Men man kände ju att det surrar om den. O det gör inte den nya. Så bägge två verkar ju trasiga. Om dom nu ska surra hela tiden,när man har rest värmen på?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej!

Har nu testat med två begagnade pumpar o får det inte att funka. Blåser varmt i 5-10 sekunder sedan blir det kallt. Har felkod på pumpen men det verkar inte vara pumpen. Hur stor chand e det att man fått tag på två st söndriga pumpar? När jag testar pumparna utan att koppla på kylvattenslangarna. Så surrar pumparna i två sekunder sedan lägger dom av. Kan inte förstå detta.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är inte vanliga pumpar utan impellern är magnetiskt driven, det finns ingen vanlig motoraxel. Alltså kan det heller inte läcka...
Vet inte om man kan torrköra dom utan att dom upptäcker det?

Jag skulle provköra pumparna i vatten med en riktig inkoppling som ej glappar.

Om pumparna funkar men inte i bilen kan du koppla in t.ex. en 5W lampa istället för pumpen (pumparna drar 10-15W). Om lampan inte lyser konstant när restvärmen är på är det ett elfel i bilen.
Systemet stänger av strömmen till pumpen vid kortslutning till plus eller jord och glapp.
Det innebär att om t.ex. du har skavda saltindränkta kablar nånstans kan det bli så att pumpen aldrig startar då styrdonet redan innan känner av ett fel.

Jag startar min pump själv till motorvärmaren och då var jag tvungen att koppla den så att spänningen från styrdonets utgång drogs ner under 2 V (vilket pumpen gör själv när den är inkopplad som vanligt) när styrdonet INTE hade startat pumpen, annars trodde styrdonet att pumpen var trasig/ej inkopplad och vägrade starta den.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilken exakt kod är det du får?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej! Gammal tråd av mig. Men efter köp av tre beggade pumpar så fick jag en som funka. Tills nu!! När jag sätter på restvärmen och tempen i motorn är uppe i drift temp alltså då restvärmen ska fungera. Då går pumpen i 20 sekunder sedan lägger den av. O det kommer kalluft. Man känner på pumpen att den vibrera o verkar fungera. Tog bort bort kontakten till den o den sluta vibrera. Satte dit den o det vibrerade. Detta under dessa 20 sekunder Men varför bara i 20 sekunder? Hade den varit paj borde den ju inte fungera alls. Som skrivet tempen i motorn är drift temp så där ligger inte problemet.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Var sitter pumpen?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Tränger mig in lite i denna tråd. Hade tidigare en 120i -07, med restvärmefunktion (det fanns på den en dedikerad knapp på klimaanläggningen) och den värmde oerhört bra, kunde blåsa varmluft i iaf 10-15 minuter även vid minusgrader.

Men den X1 (e84) vi har nu är inte alls lika effektiv. Den blåser varmt i max 30-40 sek, och sen blir det kalluft - trots rejält driftsvarm motor.
På X1 finns det ingen särskild knapp, utan man måste in i färddatorns meny via stereons display

Är det så att det är nåt fel på nån pump som ni pratar om, eller är restvärmen inte lika effektiv i nyare modeller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.