AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.163

Byte av batteri

Sida 1 av 2
Mo
3
Monica40
Bmw 525xi
Undrar kort och gott om man kan byta batteri själv istället för att gynna Carlsson bil en massa pengar??

MB
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, vilken årsmodell har du?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Mo
3
Monica40
Bmw 525xi
Det är en bmw 530xi -08

MB
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok, då ska batteriet registreras i bilen med diagnosutrustning att man har bytt det. Äldre bilar kan man bara trycka i ett nytt rakt av.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Samt att det ska ha ett s.k. AGM-batteri av lämplig storlek. Du kan ju kolla pris via Länk Det är BMW::s servicekoncept för äldre BMW:s som många gånger är kraftigt rabatterat.
Kolla med Länk De är duktiga på BMW.

Mvh
Asken
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Autoteilemann.de har bra pris på AGM batterier, men som ngn skrev det behöver kodas in med ISPA eller liknande progrmavara.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Ista
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inpa går bra också om man vill koda in det själv.
Finns härLänk

Mvh Ola

Byter du till samma ah som sitter i, behöver du inte koda. Gäller efter år 2007. Fick jag som svar när jag ringde bmw.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Det stämmer delvis eftersom ett nytt batteri alltid måste registreras. Ny typ av batteri kodas. MAO Vinyls BMW verkstad pratar i nattmössan...
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vinyl, Rickardg vad gäller här?

Jag trodde också att det skulle registreras för att bilen skulle veta att det var ett nytt fräscht batteri (med samma Ah) och agera efter det. Annars sjönk livslängden.
Verkar rörigt det här med e60 och batterier..

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Det ska registreras. Om man dessutom byter till annan typ av batteri så ska det dessutom kodas. Med Inpa kan man registrera batteribyte, osäker på om Inpa kan koda annan batterityp dock. Vet däremot att ISTA/d kan både registrera batteribyte och koda annan batterityp.
Mo
3
Monica40
Bmw 525xi
Verkar lite rörigt, har läst lite här inne och visst verkar det som att man kan byta det själv, hade tänkt köpa samma batteri typ som sitter i, sedan är det ju detta med registrering OCH om det blir något tokigt med elen sedan,, blir lite feg att göra det själv, vissa säger si o andra så.. Vad är då rätt och vad är fel att göra.

Jäkla krångel, sjukt att det ska vara så krångligt!!

MB
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Rickardg, Tool32 (som ingår med Inpa) kan göra detta.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Alt 1, Låt BMW byta batteri (då registrerar dom det nya)
Alt 2, Byt batteri själv (till ett likadant som sitter i bilen) och låt sedan någon som har utrustning för det registrera ditt nya batteri.
Alt 3, Byt batteri själv (till större eller mindre än det som sitter i nu) och låt sedan någon som har rätt utrustning registrera batteribytet och koda bilen för den nya batteritypen.
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
@ OlaO
Med tool32 kan du registrera batteribyte, men för att byta batterityp använder du NCS, ändrar batterityp i VO och därefter kodar du bilen med ditt nya VO.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Rickardg, tackar! Nu börjar det klarna ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Rick: Dom sa att bilen själv registrerar det nya batteriet. Gällde alltså från 2007 ->
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Det är inte den information jag har, tvärtom pekar man i dokumentationen på vikten av att registrera batteriet så att systemet kan adaptera sig (efter registreringen krävs 4 timmars sammanhängande vila så att ibs med viloströmsmätningar kan utvärdera batteristatus) Detta är info kring F10/F11 men jag i princip säker på att det gäller alla varianterna med detta system.
Jag tror dig, känns som vi behöver svart på vitt i denna "obesvarade" fråga hur som.
sp
71
spit64
525I touring-04
vad händer om man inte registrerar nytt batteri. Vad händer om jag tar ut det gamla och laddar det på arbetsbänken? sedan monterar jag tillbaks det.
min tanke är att jag byter till ett exakt likadant utan att registrera om det nu skulle förkorta livslängden kan jag väl leva med det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.