AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.886

Nya 7-serie G11 design = tråkig

Sida 1 av 2
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Hallå på er alla där ute!

Idag har det kommit nya spionbilder på nya 7-serien G11

Länk

Trodde aldrig jag skulle säga detta men jag börjar tröttna på BMW.s design.

Kommer ni ihåg när nuvarande AUDI A8 lanserandes? Och så många som klagade på att det var en förlängd A4?

Och helt ärligt nu, kan ni se skillnad på den bilen som syns på spionbilderna och en 3-serie? förutom längden på bilarna utan nu menar jag rent designmässit.

Jag har haft BMW som nr1 bilmärke i över 15 år och nästan alltid tyckt att det varit något speciellt med deras design (att de inte sett ut som alla andra) men nu börjar jag tvivla på det.

Jag gillar verkligen nuvarande 7-serie men håll med om att den ser lite gammal ut jämfört med nya S-class och Jaguar XJ?

Tycker ny S-class verkligen sticker ut eller i alla fall fram tills nya C-class kom för den har ju nästan samma linjer men kortare.

Är det jag som är tråkig eller har bildesign blivit j.vligt tråkigt?

Hade verkligen hoppats på 100% ny design med nya 7an men tycker det mer ser ut som Facelift än generationsbyte.

Snälla BMW kom med något som är värd att drömma om, något som man med stolthet kan hänga upp på väggen för idag har ni lite dåligt med det.

Tack och hej för mig, skriv gärna vad ni tycker.
kk
19
kkari
730D Individual-10 F01
Ja, jag måste dessvärre hålla med... Tycker att BMW "tappat" lite mer på sistone.
Jag har också sett en del oroande spionbilder. Och av reaktionerna att döma från andra forum, så verkar speciellt interiören till G11:an vara den största besvikelsen.

Kolla själv:

Länk

Allvarligt? En "uppförstorad" 3:a?
Gillar verkligen inte att "mittkonsollen" inte "går upp i instrumentpanelen", likt tidigare... Samt att det verkar bli för mycket "silverplast" runt alla ventilationsgaller, klimatkontroller... osv..

Och den här sk. "Ipad" skärmen, varför??? Det ser inte bra ut!
Gaaahh...

Blir eventuellt dessvärre en Mercedes nästa gång...
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Gällande interiören så håller jag med helt och hållet.
Tänk att en interiördesign som finns på 1-serie, att samma interiör / instrumentbräda finns på 7-serie. Det kallar jag problem.

Tycker Audis interiör / instrumentbräda är riktigt snyggt speciellt a7 och a8. Ser så modern ut med en skärm som kommer ut när man vill använda den.

Allmänt besviken på BMW nu tyvärr.
Då vill jag inte ens ta upp nya x5an som jag verkligen mår illa av att se.
Känslan när man ser en x5 e53 facelift och tänker Du är så mycket snyggare nya
Borde vara förbjudet att skapa en fulare bil jämför med föregångaren
Intressant, precis samma reaktion jag fick när jag såg spionbilderna häromdagen. Fram till e46 tycker jag BMW var ledande i design, e39 var snygg men kanske lite för försiktig. Gillade aldrig e60, även om M-paketet gav ett rejält lyft. Exteriört är BMW numera tråkiga, interiört ligger de långt efter, man blir ju tom mer upphetsad (nåja) när Volvo presenterar nya modeller!

För min del föredrar jag Mercas design just nu, otroligt läckra med c-klassen som den starkast lysande stjärnan. Snygg design är ju förvisso högst subjektiv men det är intressant att man hör mer och mer samma klagomål kring BMW. Nu ska ju Audi bli mer spännande enligt nya designchefen, då ligger nog BMW illa till om de fortsätter i samma (tråk)spår...

Nu dödar de tyvärr det andra av tre argument för att köra BMW, de fina motorerna (läs 6orna).
feg och enkel design säljer nog mer än vågad design. tror bmw insett det och försöker göra precis som audi, dvs att bara satsa på försäljningsvolym och inte entusiaster om ni förstår vad jag menar., samma tankesätt kan man se i hela vw-koncernen där man bara kör på säkra kort... tycker det är riktigt trist då bmw helt tappat karaktär. Bakdelen på f11 skulle lika gärna kunnat vara audi om det inte vore för bakljusen.. saknar 80-tals bmw där bmw verkligen var bmw
ku
343
kurdm_uppsala
Letar efter nästa BMW
Vi får hoppas på att BMW skärper till sig och blir den BMW som vi alla en gång älskade och hade som nr
Mycket välmotiverad kritik kan riktas mot BMWs design idag, men när det gäller G11/G12 så kanske ni ska vänta till dess bilen kan ses i omaskerad version.

Det viktiga är väl dock ändå bilen som teknisk konstruktion. G11/G12 kommer mycket intressanta nyheter då det gäller chassiet (aktiv, adaptiv fjädring liknande Mercedes MBC), nya karossmaterial, 4-cyl 730i osv.

Urvalet på begagnade F01 lär även det öka vilket vissa välkomnar.

Hahaha! Man ser ju inte ens hur den ser ut.
kk
19
kkari
730D Individual-10 F01
Vadå "vänta tills den är omaskerad"?
Man kan få rätt bra "hintar" av det man ser...
Inredningen: instrumentbrädans "layout" syns ju tydligt.. Den ÄR ful!

Teknik? För mig går åtminstone estetiken i första hand, det är ju den man ser först, det är inne i bilen man skall känna sig ombonad...

Klart att det är kul med teknik och körglädje, men det tar jag nästan för givet när det kommer till BMW...

Jag anser man skall vara kritisk, annars fortsätter de att göra allt fulare bilar.. :-(
Den är säkert fin och inredningen är inte gräslig men eftersom den största konkurrenten väl är nya Mercedes S-klass så kommer nog BMW få problem. Den nya Mercan står sig i en helt annan division jämfört med G11 i mina ögon.

En bil i denna prisklassen borde väl andas exklusivitet och på den punkten har man nog tyvärr misslyckats denna gången. Vem vill köpa en sådan dyr bil som ser ut som en 3-serie modell "större"?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Tja, nya s-klass ser ut som en c-klass, så helt fel ute är nog inte bmw. Dessutom svårt att se hur den kommer se ut med all maskering, dessutom verkar inredningen vara i ett riktigt beta läge med vad det ser ut dom 3D utskrivna ventilationsgaller.
Jovisst, S-klass kan bli svår för BMW att hota och räkna ej heller ut nya Jaguar XJ även om Jaguar har en mycket lång väg att gå.

När det gäller estetik - hur orkar vi se alla dessa bisarra SUVar? En fullkomlig orgie groteska fordon, dessutom med köregenskaper som något form av arbetsfordon?
Apropå SUV:ar så ser ju denna nästan så ut. Ser enormt hög ut. Har för mig att jag för länge sen såg en jämförelse mellan en 7-serie E23 och en E65 och där E23:ans totalhöjd endast var marginellt högre än E65:ans baklucka. Snart ser alla bilar ut som SUV:ar.

Mvh Johan
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
SUV:arna idag har i princip personbilslika egenskaper. Nya X6 M är snabbare än E92 M3 runt Ringen. Många vill sitta lite högre, lasta lite högre och känna sig säkrare i trafiken. Allt detta är okej så länge vinsten från dessa "måstefordon" läggs på roligare bilar för entusiaster, och värre toppmodeller. En klassledande "sjua", en supersportbil att konkurrera med Mercedes AMG GT / Audi R8 och en riktigt vass M2 som är allt det en M-bil "borde" vara.
Tvivlar på att någon på allvar tycker att någon SUV körupplevelsemässigt ens påminner om en personbil. I så fall kör man en helt bedrövlig personbil eller skulle kanske syssla med något annat än bikörning. Att man skulle känna sig säkrare genom att sitta en halvmeter för högt säger ju mer om dagens bilägare än om den kinetiska verkligheten. Är inte alls säker på att G11 blir en bil jag skulle vilja ha, men högbyggd som en SUV blir den absolut inte.

Det riktigt spännande blir huruvida BMW lyckas där Mercedes MBC lämnar frågetecken, dvs vid små ojämnheter. Delvis tyckte jag MBC var sensationellt bra, tyvärr lyckas man inte kombinera MBC med 4-matic, BMWs ambition är att kombinera det aktiva chassiet med x-Drive, får se om man lyckas. BMW-folket har verkligen provat S-klass samband med utvecklingen av G11, men lätt eller billigt är inte ambitionen att ta Mercedes-kunder.
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Kanske lite diskret, men mycket bättre än gamla E65. Ibland kan det vara bra att inte lysa med lyxen. Jag föredrar den diskreta looken, vill man visa hur rik man är går det säkert att fixa på något sätt. När BMW fick en ny formgivare efter de mindre lyckade modellerna, återgick BMW till formgivningen som liknade, enligt min mening, den finaste modellen E-38.
Sen vet vi kanske inte säkert att det yttre blir som bilden visar, det är kanske "en mula". Ett sätt att testa tekniken men den blir kanske inte exakt det vi ser.

MaBlo
Li
55
Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Det kan tyckas vara tråkigt designen blir mer snarlika varandra i de olika modellserierna, (3, 5 och 7-serierna) vilket torde vara ett resultat av rent företagsekonomiska grunder. BMW tycker jag faktiskt ändå har provat på att "sticka ut" mot tidigare "designspråk" vilket torde vara tydligast då Chris Bangle vara ansvarig designer för BMW.

Resultatet blev massiv kritik från de mer traditionella och kanske konservativare BMW entusiasterna. De senaste BMW generationerna torde bygga på vad som faktiskt säljer, dvs en anpassning av marknaden. Jämför gärna mellan E60/-61 resp F10/-11, där jag tror att intjäningsgraden för BMW varit högre på den senare modellen, som lär ha sålt bättre än E60/-61.

Min ovetenskapliga bedömning är F01 tappat lite på att storsäljaren F10/11 i hög bygger på F01. Som BMW-kund kan det diskuteras varför man skall välja en F01 framför en F10 då det har väldigt många likheter men har en prisskillnad motsvarande ca 300 tkr. Det torde dock inte ha missgynnat BMW ekonomiskt, då marginalerna mellan F01 och F10 inte representerar den större försäljningen av F10/-11.

Jag tror att den s.k. lyxbilsklassen behöver bli mer unik för att inte tappa marknad mot de mindre modellerna.

Mercedes C- och S-klass är exteriört snarlika även om jag tycker C-klass har bättre proportioner än S-klass, framförallt framifrån. Sedan sticker S-klass ut med sin modernare instrumentering vilket torde vara ett måste för att inte vara för snarlika en mindre och billigare C-klassen. Av det skälet lär nya E-klass ha motsvarande instrumentering som C-klass.

Nya 7-serie (G-serien) lär behöva en mer unik instrumentering och inredning om exteriören kommer likna de mindre modellerna för mycket. Det återstår väl att se om så blir fallet även om "spionbilderna" visar på en i det närmaste färdigutvecklad bil, varför förändringarna kommer vara högst marginella på den färdiga bilen, både exteriört och interiört.
332 märkliga uttalanden om SUV-ar. Ungefär som att generalisera att coupeer och cabbar generellt "roliga" att köra. Det beror ju helt på vad det är för motorer, chassin mm. Provkör en X5 M50d och jag tror du får svårt att försvara ditt omdöme.

/Anders
Jovisst, har kört X5 M50d på bla alpvägar liksom samtliga M-versioner av X-bilarna. Visst går det att åka fort, men känslan av att sitta i ett trimmat arbetsfordon till fantasipriser lockar inte mig, men bevisligen en hel del andra. Tycker man på fullt allvar att en SUV känns som en personbil att köra är det kanske inte så konstigt att många ägare till 1-serien tror att den är framhjulsdriven!

BMW är givetvis, liksom alla andra, ute efter att tjäna pengar, men varför finns det inte en M-version av Z4? Visst, befintliga Z4 är fullt tillräckligt snabba och M-symbolen kan man ju klistra på själv, men ur det perspektivet blir M-versionerna av X-bilarna lite löjliga i min smak. Om de åtminstone hade bra terrängegenskaper. Likaså är det många som undrar varför en M-version av 4-serien Gran Coupé dröjer eller uteblir helt.

I övrigt är jag verkligen för xDrive i vårt klimat.
Du glömmer att många (inkl mig själv) uppskattar att åka/sitta högt samt vill ha bra innerutrymmen (där X5 är överlägsen de flesta BMW modeller om du alltid har någon som åker i baksätet samt har behov av bakåtvänd barnstol) SAMT vill ha en körglad bil med en för modellen "kul" bil med spänstigt chassi.

/Anders
Det som nu går att urskilja från bilderna, för den är kraftigt maskerad, så tycker jag att den ser ok ut.

Påminner väldigt mycket om F01 men det återstår att se hur den färdiga bilen kommer se ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.