|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kommer börja pendla 15 mil per dag på ren motorväg. Jag kör i dag en 320ia -10 och den är bra då jag kör mycket stadstrafik och kortkörningar. Den är rätt snål på motorväg också men drar iväg om man börjar köra i 140+. Jag känner att ju snabbare man kör desto större blir kostnadsskillnaden mellan diesel och bensin. Så det ser ut som att jag måste köpa en diesel. Tål inte dieselljud så det låste vara en 6-cylindrig variant. Frågan är vad? Det måste vara suv eller kombi pga barnvagn. 325-330d 525-530d X3 3.0d 1-serie går bort pga storlek. Vad är era erfarenheter av höghastighetspendling på motorväg med en diesel? Vad drar de i 140+? Jag har aldrig ägt en diesel innan. | |
| Du borde inte välja SUV om du kommer att pendla dagligen i 140+! Varken med tanke på bränsleförbrukning eller vägegenskaper. | |
|
Jag hade tittat på en 5-serie. Både av komfort- och utrymmesskäl. En 530d bör inte dra mer än 0.8 vid körning i 140 på motorväg. Den går tyst, bekvämt och trivs som bäst i hastigheter mellan 120-180. Där är den bättre lämpad än en bensinare, både pga förbrukning men också för att du kan verkligen ligga och utnyttja vridet. 3-serien tycker jag har för mycket vägljud för att jag skulle vilja pendla 15 mil om dagen i den. En 5-serie med komfortstolar är överlägsen. |
|
|
Kanske inte är samma bil som du planerar att använda men lite siffror är ju alltid roligt som jämförelse. Det är åtminstone en diesel :-) 320da touring -03 150hk, 205 breda dubbdäck, 4 pers i bilen + bagaget fullt av packning. 100 mil E4 i minst 140 km/h resulterade vid pumpen i 0,72. |
|
|
Välj en bil med dieselsexa så kommer du hamna kring 0,65-0,85l/milen beroende på om du kommer kunna hålla jämn fart kring 140-150km/h eller om du saktar in bakom andra bilar och måste accelera upp i fart igen ofta. Om du ska skaffa en 3:a eller 5:a beror på ditt utrymmesbehov. De drar nog ungefär lika mycket i de farterna. Vikten blir mindre avgörande utan luftmotstånd samt rullmotstånd är det som avgör om motorerna är identiska mellan modellerna. Jag körde en manuell 325dT -09 en natt, i farter kring 140-160km/h, utan annan störande trafik och hamnade kring 0,7l/mil, mätt vid pumpen. |
|
|
08976, var körde du 100 mil E4 utan att gå under 140km/h? (På vintern) |
|
|
Ska du motorvägspendla i >140 km/h varje dag bör du kanske budgetera för en och annan fortkörningsbot också... :) /Masten |
|
Verdi |
Helsingborg -> Höga kusten bron är nästan EXAKT 100 mil. Men 140+ hela sträckan kan man glömma om det inte är mitt i natten. |
| givetvis hamnar man under 140 km/h vid tillfällen men mellan helsingborg och södertälje är jönköping den enda riktiga flaskhalsen.. jag pratar alltså ToR! | |
|
Byta bil är bland det roligaste som finns för oss Petrolheads aka bilknarkare:) Rent krasst ekonomiskt kommer du aldrig kunna räkna hem bytet för den största posten, värdetapp, är redan tagen på den bil du har gissar jag. Om du behöver byta pga kombi, då är det en annan sak. Dieselsexa har ett annat vrid, annan förbrukning(0,3l/mil?) och t ex en 525d(driftssäkraste motorn) och komfortstolar samt inget m-chassie tar ju körningen till en annan nivå. Skatt och försäkring påverkas där också såklart då den blir högre. Kolla bilpriser.se vad din är värd idag och t ex en tänkbar bil. Addera möjlig skillnad i drivmedelskostnad vid bilbyte, skatt försäkring och andra parametrar så gissar jag att kostnaden per körd mil då din nuvarande eller kommande bil är 5-10kr mer än om du behåller den du har. Sen att själva tankandet i sig är bland det tråkigaste som finns i bilägande, det är en annan sak.. Om du inte åker standarddimension utan 18 eller 19" kan byte där generera en "långsiktig vinst" i minskad förbrukning på din nuvarande bil. Premiumdäck kan med få ned förbrukning något. Kan gå i in detalj med kostnadsöverslag men det är mer generellt resonerat. Mvh Asken |
|
|
08976, jag förstår att man hamnar under 140km/h vid tillfällen men var osäker om du gjorde det, eftersom du skrev tvärt emot det. Många överskattar nämligen farterna de lyckas hålla längre tider. Att de legat och marschat mellan 120-145km/h blir "140km/h minst" på internet, samt att snittet blir för högt. De tror det blir 135km/h, när sanningen är närmare 110-120km/h. Därför låter deras siffror mer imponerande än vad de faktiskt är eftersom de håller lägre farter än de tror. Att köra E4 söderut från Stockholm tycker jag alltid är fullt med massa stoppklossar i vänsterfilen, sen är ju Östergötland lurigt om man vill behålla kortet, sen tappar man fart förbi Jönköping osv. Krasst sett ligger man inte i medelfarter över 140km/h och förbrukningen blir då lägre än om man kör Uppsala - Gävle där det är lite trafik och 140km/h ofta betyder att man håller just den farten. |
|
| ser att min formulering kan misstolkas men jag står på mig lite till! körde kvällstid/natt så slapp undan billigt vad gäller mottrafikanter och iom det så behöver man sällan sänka under 130 om man försöker köra planerat och köra om "flygande". har även dragit av 10 km/h från mätarfarten då 150 på min mätare är någonstans mellan 144-146 enligt diverse testade GPSer. | |
|
Tack för alla svar! Ok, SUV går bort förstår jag. Ser ut som det är 525-530da som gäller. Dock svårt att hitta komfortstolar. Är MB E280-320 CDI ett alternativ? Någon som har erfarenheter? Angående böter: Pendlade för något år sedan 20 mil per dag i över ett år, då med en 335i. Det gick bra fortare än 140 och klarade mig utan böter :-) |
|
|
En till viktig fråga är ju: vilket miltal ska jag köpa? Bilen kommer ju rulla 6000 mil om året. Det känns ju inte som att det är någon poäng med att köpa något man inte kör i graven. Är det vettigt att köpa 15000+ milare här eller hur tänker ni? |
|
|
MB åker man, BMW kör man. Vad är budget? Miltal är inte något problem, mest viktigt är ägaren, hur den tagits om hand som inte är srkuvat importllik. Långt ägarskap, gärna pedantifierat då är många mil ett plus mht värdetappet. Svsåld ger lägre försäkringspremier generellt sen är ju objeket det viktigaste. du kan kolla med bilpriser.se hur den ungefär ligger till och biluppgifter.se lite lätt om ägarskap mm. Om du använder "sök inlägg" funktionen uppe till vänster så ser du vad som är typfel du kan förvänta dig de närmsta åren och gamla värderingstrådar för lite mer matnyttigt. |
|
|
- Instämmer med 08976: Det går absolut att marscha 140 Sthlm-Hbg, det är Jkpg som är flaskhalsen. - Instämmer med Asken: MB åker man, BMW kör man. Efter drygt 11-tusen mil med en MB C-klass (2012) bytte jag nyligen till BMW 3-serie och det är skillnad. Saknar ibland C-klassen för långpendling ... det är en riktig milslukare! - Någon skrev att 3-serien har för mycket vägbrus. Det är fel. - Ge MB 220 CDI eller BMW 320d en chans. I annat fall är förstås större motorer eller MB E-klass/BMW 5-serie inte fel. |
|
|
Asken: Budget är väl upp till 150k. Är det galet om man köper en ex-pendlarbil med 20k mil på nacken för att köra 6k mil om året? Mixtus: Jag gillar ju köra bil men å andra sidan vill man ju ligga och glida bekvämt varje dag på den där 15mils sträckan. Tror du en C 220 CDI funkar bra där? Är servicekostnaderna liknande mellan C-klass och 3-serie eller E-klass och 5-serie? |
|
|
Inte alls, bara bilen är dokumenterad alt kollas på verkstad ordentligt innan. Byte av olja i autolåda med filter är bland det viktigaste kring de milen sen får du alltid räkna med lite alltmöjligt som kommer med åren.en buffert undansatt så är det fixat.Manuell är snålare. Beror på vilket skick du vill hålla bilen i men 20k mil till är inga problem om den bara tas om hand om, själv eller verkstad är upp till dig. Däck, dämpare och fram/bakvagn kan lätt vara 10k per angivet och får räknas med i de milen. Typfel hittar man på forumet och kostnadseffektivaste lösning på de. BMW har ett servicekoncept som heter Value Service som faktiskt är bland de billigare på marknaden, Länk Billigt blir det aldrig att åka premiumbil men man kan optimera kostanden. Biluppgifter.se visar hur länge bilen varit ägd, har en firma ägt den i flera månader är det läge för prut, de har stora kostnader bundet i lager och räntor... Sportstol är ok det med men bilar med komfortstol åker upp i pris en bit. Två i mängden men Länk Länk Enda reflektionen på den andra är att säljaren heter bmw.. Med med regnr och koll hos närmaste BMW-verkstad kan man verifiera rätt mycket och nyckelkoll hos de säger nästan allt. Se pm. From 2008 är det facelift, LCI, de är att föredra. Mvh Asken |
|
|
Hyfsat riskbenägen pojke som ligger och marschar 140 km/h (vilket innebär att man ligger i 160 på fristräckorna för att kompensera för diverse bromsklossar). Din fru/flickvän/sambo - och även din arbetsgivare - skulle säkerligen bli rätt imponerad om du blev av med körkortet. Superimpad. Men whatever - du får köra i den fart som passar dig. 3-seriens dieselsexor är ju ruskigt trevliga. I mitt tycke är det de som ger mest körglädje med dieselsexan av den enkla anledningen att 3-serien är den minsta/lättaste av de olika modellerna med dieselsexor. Samtliga andra; 5-serien, X3, X5 mfl är ju alla större och tyngre och i motsvarande mån mindre körglada, så jag hade lätt valt en 3-serie. För övrigt förstår jag dig om du tycker det fyrcylindriga dieselljudet är lite trist. Det sex-cylindriga dieselljudet är dock manligt, med djup karaktär och sköna toner. Det ger mer körglädje än vad man kanske tror. |
|
|
Jag slänger in ett wildcard som förslag; Citroën C5 V6 HDi240 Tourer Länk Fjädringskomfort som slår vilken BMW som helst, gott om utrymme (jag har tvillingbebisar och vagn+liggdelar+bagage för hela familjen går in utan problem). Nackdel är att den inte är lika "inspirerande" att köra som en BMW. Jag pendlar nästan 8 mil om dagen med min och är löjligt nöjd - trots att jag har en klenare motor. /Masten |
|
|
Citroen måste man mycket riktigt köpa begagnad annars gör det usla andrahandsvärdet att totalkostnaden blir för hög. Se exempelvis senaste AMS där Citroen C5 får högre totalkostnad än BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4... ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.