AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.767

Åsikter om "start&stopp" funktionen.

Sida 1 av 2
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Hej vänner,

Tänkte höra vad ni tycker om denna funktion. Jag känner att den tar mer än vad den ger men det kanske är högst individuell, typ om man brukar starta i kallt väder så behöver man kanske batteriet där. Men jag kan ha fel och ville därför höra vad ni andra tycker.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Jag fick min programmerad att minnas senaste läget då jag tröttnade på att behöva stänga av den varje gång jag startade bilen. För det är i min mening det dummaste påhitt ingenjörerna kommit med, som du säger så tar den mer än vad den ger. Den som påstår att något ökat slitage inte uppstår eftersom "man dimensionerat för detta och blabla" kan kasta sig i en vägg, alla fattar att det inte kan vara hälsosamt i det långa loppet. Sen är den där extra sekunden/sekunderna det tar för motorn att komma igång och bilen att röra på sig, en potentiell dödsfälla om man nångång i tung trafik försöker tajma in en launch men helt glömt bort att start/stopp är påslaget. Been there done that, blev helt nollställd men sen rullade bilen och jag blev tvungen att dra på bra mycket hårdare än jag hade behövt.. så med en erfarenheten i bagaget och en fru som kör bilen för sällan för att vänja sig vid det, tog jag inga risker och det var inga problem att få det programmerat på garantin. Betalar man tror jag inte det kostar mer än en röding..
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Jag håller med om att det tar mer än det ger. De enda gångerna jag uppskattat funktionen är vid bomfällningar, annars blir man mest bara irriterad när motorn ska stanna i en stoppkorsning eller man blir ståendes i en låångsam kö.

Apropå programmera senaste inställningen för start/stop så är jag ganska säker på att det går att göra det själv med appen Bmwhat. Rätta mig om jag har fel.
Mo
26
Mona1
320d-13
Ja, det är lite som oljebytet som enligt BMW och många andra biltillverkare för den delen, är helt okej att köra 2år/3000mil på samma olja som jag inte heller tror på.

Vitoco, jag märkte också att man behöver stänga av funktionen varje gång man startar om bilen vilket jag tycker också är löjligt. Har man en gång stängt av den ska den väl vara avstängd tills/om man vill starta den igen.
Men härom dagen när jag körde så märkte jag att funktionen var av hela tiden trots att jag startade om bilen och den var varm vilket jag tyckte var märkligt för annars behövde jag stänga av den varje gång som sagt. När jag frågade min tjej så sa hon att hon hade hållit knappen intryckt i några sekunder och nu verkar den vara avstängt permanent. Kan ert vara så? Har inte hunnit att prova det själv men nu är den avstängd vilket jag tycker är väldigt skönt.

Jaha, vad bra att fler tycker som jag, att denna funktion är värdelöst.
Mo
26
Mona1
320d-13
Värdelös menade jag.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Inte ett problem för mig som kör manuell låda. Lägger man inte lådan i friläge alternativt håller ner kopplingen så stänger den inte av sig.
Mo
26
Mona1
320d-13
Falkn, jag har oxå manuell låda. När man står still så måste man hålla nere kopplingen för att motorn ska vara igång. Förutom att det är jobbigt så har jag hört att det är ingen bra för att kopplingen jobbar ju när pedalen är nedtryckt jämfört med när den är i friläge.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Intressant fråga:) Tror varken på långa oljeintervaller eller start och stop! Måste ju generera mer slitage på motorn för att den för startas så jäkla många gånger! oljetryck och smörjningen av motorn kan ju inte bli bättre iaf av att slå på och av motorn stup i ett! plus allt annat som slits mer av starter. Så nä, jag tror då inte på detta! Ungefär lika mycke som jag tror på våran nya sandlåderegering:)
Mo
26
Mona1
320d-13
Det där va bra Mackan.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Precis det jag menar, sen sitter vi med nyare motorer och ska strypa smörjningen till turbon också. Nej tack, jag låter dessutom alltid bilen gå lite extra på tomgång innan jag slår av motorn, har varit nitisk med detta sen första metern. Är lite ocd när det gäller sånt som rör motorns vålmående..
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Det som slits snabbare torde i första hand vara startmotorn och jag vill minnas att jag läst att den dimensionerats kraftigare. Personligen har jag inte stört mig på att den stannat de få gånger den faktiskt gjort det.

Om en förare stör sig på att det tar längre tid att komma iväg så är jag väldigt benägen att ifrågasätta dennes framförhållning överlag i körningen, något jag för övrigt generellt tycker förare är dåliga på.

Ang. smörjningen till framförallt turbon håller jag dock med, däremot kan man tycka att ingenjörerna borde ha tänkt till en hel del när de utvecklat systemet, bilen tar trots allt hänsyn till en hel del parametrar innan den utnyttjar systemet.

Pga alla diskussioner om kamkedjan på n47 så är jag tveksam till att ha bilen längre än försäkringen täcker ev. skador, därför är jag heller inte särskilt angelägen om att byta olja eller utföra annan service oftare än BMW föreskrivit. Det kanske låter som att jag skiter i bilen, men skulle det behövas så kan jag förklara mitt resonemang närmare.

Mvh
Björn
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Mitt sätt att stanna passar inte alls stop/start funktionen.

När bilen nästan stannat släpper jag upp bromspedalen för att få ett mjukt stopp. Medans jag gör detta så hinner motorn stänga av för att sedan en tiondels sekund senare slå på när jag har släppt upp bromspedalen till en viss gräns.

Riktigt irriterande man antingen får "tvärnita" eller får en motor som studsar till!
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Klabe: så kör jag också men min manuella betér sig inte så. Jag har testat att lägga i friläget, släppt kopplingen och under långsam retardation observerat. Vid 4 km/h stängs motorn av och startas inte förrän jag trycker ned kopplingen. Hur automat funkar vet jag inte, sån har jag inte testat.

Mvh
Björn
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Håller med om att funktionen är så gott som 100% värdelös.

Det jag dessutom irriterar mig på vad gäller dess funktion är att den inte förstår när jag har aktiverat PDC:n då jag kör sakta framot för att parkera. Den borde vara inaktiverad då. Innan jag har parkerat färdigt så dör motorn.

Hur svårt är det att integrera PDC-valet att betyda "ge f-n i att stänga av motorn"?

/Näckrosen.

I rather go ponding
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Jäkla tramsfunktion enbart påhittad för en annan hittepå-grej: EU-körcykeln!

Problemet är bara att min verkstad inte får (vill ?) stänga av den??? Frågade ju såklart om de kunde stänga av funktionen men fick till svar -"det får vi inte".

Vilken mer medgörlig verkstad har ni vänt er till som fått det permanent bortkodat?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ännu mer irriterande att man dessutom monterar skiten på M-modellerna. Skärpning BMW!
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Björne, inget paragrafryttande tack. Framförhållningen var det inget fel på då jag trots ett par sekunders fördröjning varken fick den andra bilen i arslet ELLER tvingade honom att bromsa in, jag kompenserade med ett hårt gaspådrag. DET är något jag för övrigt tycker ANDRA förare är generellt dåliga på; att ta HÄNSYN till sina medtrafikanter och inte tvinga dem till att tvärnita eller flytta på sig med sin "nu kommer jag här"-attityd. Speciellt på motorväg slår det nästan aldrig fel; gubben/kärringen i volvon ska ALLTID påbörja sin omkörning av lastbilen de legat bakom senaste milen PRECIS när man är påväg att köra om DEM. Men det är en helt annan diskussionen. Däremot delar jag dina andra åsikter..
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
330: De kan beställa en kod från bmw för att programmera om den till att minnas sista läget. För att få det på garantin ska det finnas en anledning/fel på systemet. Säg att den ibland inte startar om och även skapar farliga situationer i trafiken pga fördröjningen osv. De kan inte ifrågasätta det.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Klabe: Jag gör precis som du och TheBear89 och har manuell låda och det fungerar utmärkt. Jag har inte noterat exakt vid vilken hastighet den stänger av sig, men det är med lite rull kvar. Det blir perfekta stopp.
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Jag har en automatlåda, min första faktiskt.

Det är en del saker till kring automatlådan som jag stör mig på/inte hunnit anpassa mig till än.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Klabe: Jag utgick från min erfarenhet med manuell låda och sa att jag inte testat automat, för mig är det nu tydligt att det tycks vara skillnad. För i övrigt är det exakt det du beskriver ang. framförhållning och hänsyn jag syftar på ;)

Mvh
Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.