|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
Verdi |
Jag rekommenderar 535d. Har visserligen inte testat 530d själv men varje gång jag sätter mig i min 330d så sörjer jag min 335d som jag "tvingades" sälja istället för 330:n. Den var helt klart i en högre division. Skulle gissa att det är samma i 5-serien. |
|
Jag körde en M550 med adaptive drive under en vecka och det är riktigt trevligt, imponerade på mig. Den filtrerade små och stora ojämnheter bättre än standardchassit och framförallt så ställer sig inte på bilen på nosen vid inbromsningar i hög fart. Jag körde bilen i Tyskland med ett helt annat tempo än vad man gör i Sverige så det är mer av akademiskt intresse för Sverige då jag pratar om inbromsningar från 200+ ned till 120 på autobahn. På en drömspec utan hänsyn till pengar så hade jag definitivt tagit det, men om det är värt 33K kan bara du avgöra. Jag har det inte på min 530 och jag lider inte av att jag inte har AD. |
|
|
Felpost, läste helt fel. Ser att jag blandat ihop begreppen, är ju DDC som kostar dryga 30' kr och AD som kostar 9' kr. /gustav |
|
|
Det var väl själva...tvärt om AD = 33, DDC = 9. /gustav |
|
|
Tycker informationen om DDC och AD är rätt luddig, vad får man för pengarna i en X-Drive egentligen? Verkar ju som benämningarna dessutom skiftat en rad gånger och benämnd på annat sätt på andra sidan atlanten sådär lagom rörigt. Fattar jag det rätt att med tillägget Dynamic Damper Control så kan jag (likt bilar utan x-drive) justera stötdämparnas hårdhet med knappen bredvid växelväljaren, Comfort+ till Sport+? Och exakt vad är då Adaptive Drive, krängninghämmare? Ska man köpa saker för 40'kr kan det ju vara bra att veta vad det är för något... /gustav |
|
|
Gustav - ja, i huvudsak motverkar adaptive drive krängningar i karossen. Ett ganska så dyrt tillägg, kan man tycka, just för att DDC fungerar så pass bra. Jag har DDC på min och är väldigt nöjd. Vill man sväva fram på vägen finns det ju alltid nya MB S-klass... :) På en så pass dyr bil som du specat tror jag till och med avsaknad av antingen DDC eller AD skulle ses som negativt vid en försäljning. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Tittar man på svensksålda 530,535 och även M550 så är det få som har DDC och försvinnande få som har AD är mitt intryck av att ha tittat på dessa modeller under en längre tidpå bl.a blocket. I Tyskland däremot sitter det betydligt oftare på dessa bilar. Det är därmed säkert en fördel när du en dag ska sälja men jag tror inte avsaknad av DDC eller AD gör bilen svårsåld mot bakgrund av ovanstående. | |
|
Tycker din spec ser riktigt bra ut! Möjligtvis hade jag personligen hellre ha haft tonade rutor än gardiner och gärna någon annan färg. Favoriten är saffirsvart som jag har på min egen f10, men går inte att få med M-sport, vit är ju också snyggt. Men färgen är ju en smaksak. Har mest haft gråa bilar och grå.met var favoritfärgen tidigare. Du får knapparna som DDC har i och med sport automat, ser tomt ut utan dem, själv skulle jag nog valt till det ändå. Om du tycker att det är värt pengarna dvs, absolut inget krav! (Saknar fjädringskomforten från min gamla luftfjädrade Audi A8, då jag bara har sportautomat men utan DDC) Bör tillägga att jag aldrig har kört en bil med DDC! Mellan 530d och 535d så skulle jag lagt till på en 535d i dagens läge om jag köpte nytt. Speciellt med X-drive. 530d går ärligt talat imponerande bra egentligen, men tycker att det fattas lite i höga hastigheter vid acceleration (typ 180-250km/h) Funderar själv på att optimera min till 300hk.. |
|
|
Köpte själv en ny 530d xd touring m-sport i höstas och det tog mig säkert två månader att speca bilen med mycket velande och beslutsångest. Slutade med att jag prioritade bort en massa nice-to-have options och fokuserade på vad jag mest behövde och värdesatte. Priset slutade på 553 tkr efter lite prut och så här i efterhand är jag helnöjd med bilen och glad att jag inte lade till en massa onödiga grejer då bilen är dyr som den är. För pengarna fick jag: 530d xd t my15 Komfortpaket M-sport Dakota läder Antracit interiörlist Metallic Drag Hifi Sportautomat Navigationspaket Utökat instrumentkluster Blackline takrails Prioriterade bort: komfortstolar - sköna men tar plats och de nya sportstolarna är riktigt bra. 19" 351 fälgar - snygga men 18" duger bra och ger lite mer komfort Panoramatak - fattar inte vitsen riktigt med detta? Övrigt tekniskt lullull som är kul att testa men man inte behöver till vardags. |
|
|
Glömde att jag även fick individual tonade rutor på bilen och en grå kant på vindrutan. Måste säga att jag är helnöjd med prestandan på min 530. Visst går en 535 bättre men som familjefar med touring är jag inte ute och racar så ofta utan sport+ läget på en 530d räcker bra när man vill dra på lite. |
|
|
Kommer antagligen addera DDC och tonade rutor, tack för påminnelsen! /gustav |
|
|
Jag tycker dieselvärmare är ett måste! Använder min varje dag! Skulle heller aldrig köpa utan komfortstolar. Min har 4 hjulsstyrning å det tycker nog är det med meningslösa tillval man kan välja 17k som man kan få nått vettigare för ;) |
|
|
På M550D LCI går det enbart få Adaptive Drive inte Dynamic Drive, strax under hälften av Touring och strax över hälften av sedanerna har S2VA. Gäller alla tillverkade oavsett marknad (Touring säljs i princip enbart i EU). 75% av M550d Touring pre LCI har antingen S2VA eller S223 (59% S2VA). Andelen för 535iAT pre LCI är 80% fördelat på näst intill hälften var på S2VA/S223, på LCI har andelen gått ned till strax över 30%. Bör vara liknande på dieslarna. Det går utmärkt att få Black Sapphire till M-Sportpaket, man får gå via Individual. Personligen trivs jag inte i en bil utan taklucka/panorama, det är ett mycket viktigt tillval. I USA är det standard på dyrare BMW. Mvh Stephan |
|
|
Henrik1976: Aktiv integral styring, ändrar hela bilens körsätt. Fantastisk tillval! Har haft aktiv styrning i både E60 samt E61, och F11'an slår allt. Så tufft att bakhjulen svänger motsatt framhjulen vid parkering, och med framhjulen i höga hastigheter, vilket ger stabilare filbyte bla. ;-) Mycket vill ha mer! |
|
|
Jag vill tacka alla som varit hjälpsamma och haft kloka synpunkter på mitt bilbyte som nu fått ett lyckligt slut. Har under hela hösten egentligen varit inställd på att gå tillbaka till BMW efter att ha kört en E63'a sedan i våras. Försäljningen av den drog ut lite på tiden men efter att sålt den i mitten på december drog letandet igång på allvar. Det var då jag kom på tanken med att köpa nytt eftersom jag inte hittade lätt begagnade bilar med rätt utrustning till bra pris. Hela tiden har jag varit inställd på 530/535/M550 med bra utrustning och det var inte fören på slutet som jag gled in på F01-spåret som sedan skulle visa sig vara vägvinnande. Resan för den här gången slutade med att jag köpte den 740d X-Drive som fanns i Karlstad och från början låg ute till salu av en privatperson. Den hade på pappret många ägare men efter lite forskande kunde jag utesluta det som en dealbreaker. Den såldes ny av Autowåx och de tog precis in den som byte då förre ägaren skulle ha en X5. Bilen har precis den utrustning som jag ville ha samt de färger både exteriört och interiört och M-sportpaket för att göra den lite mindre gubbig. Komfortstolar, taklucka, nav+HUD samt det mesta när det kommer till aktiv säkerhet och farthållare etc. Länk Komforten är fantastiskt och Dynamic Drive är fint, bara ställa i Comfort+ och glida omkring. Och redan efter de dryga 30 milen hem förstår jag varför fler lovordar den aktiva farthållaren samt komforten i 7-serien. Så jag är helnöjd, vilket jag även tror barnen kommer att bli när dom ser bilskärmar i baksätet med DVD-spelare. Fick ner priset en aning till strax över 500' kr och med tanke på att det, förutom 20 tums M-sport original, ingick en mycket fin uppsättning 19 tums originalfälgar med fina vinterdäck p,å tycker jag det är helt ok tillsammans med den extra säkerhet som Premium Selection innebär. Och motorn är precis så fin som jag kommer ihåg den i min gamla F11 535d. En sak som jag dock inte riktigt fattat mig på är huruvida sidospeglarna som är infällbara inte automatiskt kan just fälla in sig när man låser bilen utan man måste aktivt trycka på den knappen på dörren...? Trevligt bemötande på Autowåx också, blev upphämtat på flyget och i övrigt väl mottagen, rekommenderas. /gustav |
|
|
Autowåx är bra - de gjorde i princip samma sak mot mig när jag köpte bil 2005. Härligt - vilken häftig bil du köpt! Ganska ok utrustningslista, om man säger så... När det gäller sidospeglarna vill jag mena att det skall programmeras om för din nyckel/fob och är inget man väljer i iDrive:n. Men jag är inte säker. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Grattis till en trevlig bil! Tror oxå på prog för att fälla speglar via nyckel. Har samma önskemål på min vagn, så sitter nån på kunskapen att prog så hör av er t mig. Jag har Inpa på laptop men ej mod o kunskap att koda själv. | |
|
Mycket trevlig bil! Du ska hålla låsknappen intryckt för att fälla in speglarna. Fungerar även på dörren och du har komfort access. |
|
|
Dock stängs även solluckan om man håller fingret på dörren för att vika in speglarna, samma om man håller knappen på nyckeln intryckt. |
|
| Den var alltså bättre än annonsen antyde, skönt och grattis. Bör innebära programmering för att fälla speglarna. Det krävs på E60, vilket första gjort på min, däremot gjorde inte första ägaren till pappa E60 det så den måste man trycka knappen i. BMW avråder från att programmera på E6*/E9* och jämngamla BMW. Stereon har gått sönder ibland... Ska inte var några problem på F1*/F0*. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.