AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.742

Hjälp att speca en 530/535d Touring X-Drive M-Sport

Sida 1 av 5
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Hej Autopower!

Jag behöver hjälp att speca en 530/535d Touring i färg Spacegrå.

Det jag noterat som måste för mig är:

- M-Sport
- Lounge Pack
- Navigationspaket
- Innovation Pack
- Winter Pack

- Komfortstolar
- Drag
- Sportväxellåda med Steptronic
- Dragkrok infällbar
- Shadowline

Med dessa paket och tillval känner jag att jag får med det mesta. Men är det något ni andra tycker är helt meningslöst eller att jag glömt något livsviktigt. Frågan är bara om jag ska nöja mig med en 530 eller gå på en 535, som jag kan ske skiljer det c:a 60' kr mellan dessa.

Kom gärna med tips och tricks. Vad jag kan förstå är det rådande kampanjen på 535d en rabatt om drygt 40' kr, paketen verkar vara svårare att få till något på även om det såklart finns några tusenlappar att pruta där också. Vad är brukligt att begära i dagsläget?

Tack på förhand.

/gustav
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
...Ser att Innovationspaketet inte ger så mycket förutom Head-Up och för nästan 30' kr tror jag att jag kommer hoppa det faktiskt.

/gustav
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag hade valt till xDrive och gått upp på en 535d. Dåligt påläst vad som ingår i de olika paketen numer, de fanns inte när jag tittade på F11, men M-sport, navigationspaketet, sportväxellådan, panoramatak, shadowline, ddc, LED-ljus kommer jag ihåg var "måsten". Många tyckare även att komfortstolarna är ett måste, och ja de är bra, men om man har två bilbarnstolar så tyckte jag att de tog för mycket plats. Numer skulle jag gärna haft heads-up efter att jag haft det på de senaste bilarna.

Rabatterna kan variera ganska ordentligt beroende på om du köper som juridisk- eller privatperson.
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Köper privat så tyvärr får man tydligen inte så värst mer än de dryga 40' kr som verkar gälla på 535d.

Tack för dina synpunkter acey, jag kommer definitivt gå på en X-Drive.

/gustav
Panorama, aktiv farthållare och infällbara/avbländbara speglar är måsten för mig. Soft Close, aktiva stolar och kyla i stolarna är inte heller dumt.

Mvh Stephan
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Har adaptiva LED försvunnit ur innovationspaketet?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Sjukt galet att inte ta innovatipnspaketet tycker jag. Bästa paketet.

Innovationspaketet för BMW 5-serie Touring inkluderar följande utrustning:
Driving Assistant Plus
Multifunktionsdisplay
Active Protection
Lane Change Warning
Head-Up Display
Adaptiva LED-strålkastare

Rabatt 37.100 kr
Pris 29.900 kr
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
HUD kommer jag på mig allt som oftast att ha släckt. Såklart när man kör med navi en regnig och mörk kväll är det jättebra. Men som du sa, svårt att värdera i 30'-klassen.

Så: Ut med HUD och in med B&O. OBS, jag har inte hört skillnaden mot HK och det är säkert inte "värt" skillnaden MEN du har ett nice option den dagen du säljer som ingen annan har.

Tonade rutor gillar jag, mkt hellre det än gardiner (som vi har i båda bilarna).

Ambient Light är ett måste för mig. Panorama gillar barnen, jag drar helst för... tystare, mörkare, mysigare!
Begriper inte varför man har HUD avstängd? Det är väl ett av de absolut bästa tillvalen i kombination med navi och som jag har på min X5 night vision som i årets modell är ett fantastiskt bra tillval i kombination även med adaptiva LED. Jag vet dock ej hur paketen ser ut idag till 5-serien, men till X5 ligger de i samma paket och det är min rekommendation utöver vad som ovan skrivits. Dock skulle jag aldrig betala för B&O som jag haft, men som jag inte beställer igen (iaf inte till nuvarande priser). Du får inte alls ut det ljudet i de ljudkällor som man oftast lyssnar på dvs radio eller streaming från Spotify. Lyssnar du mycket på CD, så okay du får bättre ljud, men inte värt de pengarna extra jämfört med HK.

/Anders
xDrive hade jag plockat bort på en gång. Helt onödigt då det knappt nyttjas iom svaga och korta vintrar. xDrive gör att bilen drar mer soppa, väger mer (högre skatt), högre bil (fult).
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej GuOs

Tag Innovationspaketet. Fungerar utmärkt tillsammans med navigationen.
Multifunktionsdisplay är väldigt trevlig.
Fundera även på speed-limit information.
4-zons klimat om du skall ha någon i baksätet.

Själv tog jag en 530d och la sedan på PPK.
Ger inte samma som en 535 men billigare, främst om du privatköper.

Loungepack är trevligt men är du lång så stjäl det lite utrymme för huvudet men jag ångrar det inte, främst komfortöppning av baklucka.

HK ljudet är bra.

Välj inte bort komfortstolarna.

Tycker att din grundspec är bra. Du kommer att få en kalasbil.

/mården
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen GuOs.

Glömde en sak.
Jag lade på nightvision och uppskattar det mer och mer för varje gång jag använder det.
Det har redan gett mig info om många personer som jag på detta sätt upptäckt mycket tidigare än utan.
Dessutom har den hjälpt mig att se några älgar vid sidan av vägen på långt håll som jag troligen hade upptäckt ändå men alltid skönt att få en varning om detta så tidigt som möjligt.

/mården
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det jag uppskattar med min bil 530d xDrive och som jag inte skulle vilja vara utan är:

1.) Adaptiva farthållaren
2.) Backkamera
3.) Rattvärme

Bubblare:

4.) Automatisk hel/halvljusomkoppling
5.) Bränsledriven kupévärmare

I rather go ponding
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Tack för er input.

Som jag misstänkte så finns det en hel del åsikter, bra!

Jag måste dock hålla mig under eller strax över 700' kr strecket, Det efter den kampanj som nu finns på 535 och 530.

Jag har bestämt mig för att köra en X-drive, sen vet jag att det inte är vinter 10 mån om året men där är jag rätt fast i min åsikt.

När jag hade HUD på min förra 535d så nyttjade jag den väldigt sällan, samma med Navigationen. Dock vill jag ha med Navi, tycker det är synd och skam på en så fin bil och jag väljer själv bort begagnade ex utan det av någon anledning.

Mården, du verkar ha fått en fin bil! Har du lust att skriva ner vad du valde och vad du hamnade på i pris vore jag tacksam. Respekterar självklart om du inte vill uppge det men det vore nyttigt för min del att veta.

Ser inte riktigt vad jag skall välja bort i min grund som jag angett längst upp för att få in tex Nightvision, eller Adaptiv farthållare. För mig känns panorama, Navi, Komfortstolar, drag och vinterpaket med värmare som måsten.

Tack.

/gustav
Du ska inte välja bort någonting av vad du först specade tycker jag. Då får du skippa sånt som Night Vision. Vad kostar Adaptiva LED? DET är något som jag skulle prioritera högt efter att jag har och har haft det på mina senaste tre bilar. Helt otroligt bra i detta höstmörker.

/Anders
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Adaptive LED ligger på 19 900 kr, dock ingår det i Innovationspaketet för 29 900 där även HUD, Multifunktionell instrumentdisplay, Driving Assistant Plus etc ingår.

Varje enskilt paket ser väldigt prisvärt ut, dock är det ju så att många saker ligger i samtliga paket vilket drar ner glädjen en aning...

/gustav
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Och jag tar tillbaka det jag tidigare sa om Innovationspaketet, ser ut som ett måste.

Jag missuppfattade tidigare vad Driving Assistant Plus var för något, det innehåller bl.a. aktiv farthållare vilket jag tror jag kommer ha nytta av i köerna runt stan.

En annan sak jag kom att tänka på är dragkroken. Är den verkligen ett måste? De säljare jag pratade med mer eller mindre beordrade mig att ha med den då det påverkar andrahandsvärdet en hel del. Själv kommer jag ALDRIG att nyttja draget, så det känns lite knasigt att kasta ut 12,5' kr rätt ut i sjön.

/gustav
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen GuOs.

Jo, jag är väldigt nöjd med min bil. Blev följande utrustning:
530d xDrive
Komfortpaket inkl 4-zon klimat och borstad takreling
Vinterpaket
Innovation Pack
Navigationspaket
Lounge pack
Komfortstolar
Tonade rutor
Dragkrok
Night vision
Speed Limit information
Azurit black metallic
BMW Performance Pack.

Summa för detta var under 700k (förmånsbil så kommer ej ihåg exakt pris)

När du pratar med säljaren så titta på priser för tjänstebil. Dessa är lägre än för privatpersoner så trots erbjudandet så borde det finnas rabatt att ta på.

Är det något som jag kunde ha tagit bort? Nej.
Tillägg som jag skulle kunna ha gjort?
Parkeringspaket (bra stöd)
M-Sport, tveksam. Tycker personligen att det är för mycket pengar för det jag får.
B&O ljud, kanske men HK är också ett bra ljud.

Saker som jag är väldigt nöjd med:
Navigation tillsammans med HUD!
Värme i ratten.
Komfortstolar är ett måste för mig.
Adaptiva LED. Mycket skön mörkerkörning
Multifunktionell display är enormt trevlig
Speed Limit är ej 100% men väldigt bra att i princip alltid ha koll på laglig gräns.
Night vision är hur trevlig som helst (bor i stockholm men stuga i jämtland)
Dragkrok är krav för mig och denna är den bästa jag haft hittills.
Komfortöppning (ingår i Lounge). Använder i princip alltid när bakluckan öppnas.
PPK. Jämfört med min gamla 530d är det stor skillnad. Fattigmans 535d.
Lacken. Blir alltid lika glad när jag ser denna färg.

Hoppas det räcker som svar för dig GuOs. Oavsett vilka tillägg du gör så får du (enligt mitt tycke) den bästa familjebil som man kan ha.

/mården
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen GuOs.

Som vanligt (håller på att bli senil) så glömde jag vissa saker:

Sportväxellåda:
Tycker om paddlarna.

Bagagerumspaket

Adaptiv farthållare:
Hur bra som helst på långkörning
Enormt skön i kökörning.

Tonade rutor, solskyddsgardin för rutor och panoramatak:
Ser snyggt ut och är barnens favorit.

Har även satt in elektrisk motor och kupevärmare. Där valde jag Defa link med extra GPS. Så jag får nu en varning skickad till mobilen så fort som tändningen slås på samt att jag via GPS alltid kan veta var bilen befinner sig. Dessutom så har Defa en batteriladdare också vilket behövs.

/mården
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag måste också säga att det jag är mest nöjd med i F11'an är:

- Navi med HUD samt speed limit
- Aktiv farthållare
- Aktiv integral styrning
- Komfortöppning
- HIFI DSP
- Komfortstolar
- Bränslevärmare

..och sen börjar jag inse att man nästan inte heller kan leva utan softclose. Det är verkligen inte bra när man får mera utr varje gång man byter bil.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
1. Kupevärmare
2. Skinn
3. Sportstolar
4. Sportratt
5. Värme baksäte
6. HK Stereo

MEd X-drive ser det väl bara knepigt ut med M-Sport då bilen blir högre än utan Xdrive. Frågan är om det är värt merkostnaden för dessa plastbitar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.