AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.745

Hjälp att speca en 530/535d Touring X-Drive M-Sport

Sida 3 av 5
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Slänger in en högoddsare i debatten.

Förutsatt att jag kan få den försäkrad till en rimlig peng, varför skulle jag INTE välja en sån här 740xd med M-Sport och alla tillbehör jag har som måsten på min lista?
Länk

Ser att den säljs av privatperson, men bilderna ser ut att vara från en handlare.

En barnvagn borde väl gå att knöka in tycker jag.

/gustav
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tre år gammal till det priset? Ähm...

Annars i princip talar mycket för en F01:a; kanske inte så sportig som man förväntar sig en BMW skall vara, men skön komfort och ett enormt bagageutrymme.

----
BMW CS/SC #6212
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En F01 eller ännu hellre F02 så åker du sånära himmelriket man kan komma Herr ombytelig:) Mycket bil för pengarna är iaf 7-serien. Facelift kom häromåret som gör en hel del. Likaså kommer nya 7:an nästa år som också påverkar prisbilden men då kanske försst 2016 då den rullar ut på marknaden.-

7-serien har fri service 5år / 10000mil i hela Europa. Bilderna kommer från den prima auktoriserade åf:en Autowåx. merinfo.se om tfnnumret säger vad? Tag regnr, kolla med Autowåx hur länge den ägts osv. osv. Priset ska, om allt står rätt till, ned under 500k om min magkänsla talar rätt. Du som kontantköpande kund har essen på din sida... Gissa själv inbytespris om ägaren ska köpa en nyare eller så...
Förvisso är det xdriveväder men ring och kolla lite...

Importer är betydligt dyrare i försäkring, framför allt om de saknar vagnskadegaranti som svensksålda har. Kolla ett par olika. Du kan få bensin-v8 för 150kkr mindre t ex, du har ju sökvägarna bakåt i tråden så det är bara kika runt.

Barnvagn funkar utmärkt i F0X.

Mvh
Asken
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Visst är jag ombytlig, men inte så farligt. :-)

Jag kan leva med 5-serie Touring, 7-serie eller X5, alla med fina specar. Jag är tyvärr 200 cm lång så jag får svårt i mindre bilar. Även A6 som jag tycker är oerhört fina kan jag inte sitta i, kommer inte ner tillräckligt med stolen så det går bara inte att lägga 600'kr på en bil jag inte sitter komfortabelt i. Samma gäller den svenska stoltheten V70 för övrigt...

Ska ringa Autowåx.

/gustav
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Autowåx kan jag också rekommendera - köpte en E91:a där för i och för sig åtta år sedan men de var mycket tillmötesgående & trevliga och jag har inte hört något därefter som skulle tyda på att det är annorlunda nu.

----
BMW CS/SC #6212
Men Asken, en import har ALDRIG vagnskadegaranti.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med känsla: de bilar BMW Sverige tar in direkt från fabrikens tjänsteflottor säljs med just vagnskadegaranti och fri service men står som import i regbeviset...

Mvh
Asken
Om man vill ha fri service på sin 7a gäller det att läsa utrustningslistan. Det är vanligt att kunder väljer bort 5års service mot lägre pris, det finns även andra tidsperioder/miltal att välja. Väldigt många tyska 7serie köpare valde bort 5års service.

Den på blocketannonsen känns inte seriös. Säljaren kallar sig bmw, bilen är uttagen 2011-10-12, men påstås vara av 2013årsmodell. Det är inte något jag hade accepterat på en bil för 539tkr. Efter lite sökande hittar jag vilken bil det är via telefonnummer, ägaren till företaget ditt telefonnumret går till och slutligen en sambo till innehavaren. 740in är inköpt 2014-10-14 på kredit, den är inne i sin första besiktningsperiod nu och har haft 8 ägare.

Utrustningslista Länk

Märkligt att säljaren skriver fel i annonsen, DR96952 saknar keramikapplikation men har Fond-Entertainment Professional och aktiv farthållare, högtalarna är HIFI Professional och inget annat. Finns säkert fler fel. Besynnerligt sätt att sälja en sådan bil på, inkluderar även bilderna i det.

En 7serie för 500tkr eller mer hade jag uteslutande köpt hos en auktoriserad handlare, i vilket land spelare mindre roll.

Mvh Stephan
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Tack för din input Stephan!

/gustav
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Hallå där,

Vad tror den samlade kunskapen om följande specifikation?

www.bmw.se/myconfig/s9i7g6h9

Är det något som är katastrofalt, onödigt eller något jag har missat totalt? Nu börjar det nog brännas lite...

Debatten huruvida det är klokt att välja 535xd istället för 530xd kan man ju älta i alla oändlighet. Men efter att ha kört båda i nästan identiska bilar tror jag risken att jag skulle gräma mig över att ha tagit den mindre motorn är större än prisskillnaden.

Tycker 35:an har ett bättre ljud generellt och sådär lagom mer kraft som jag inte riktigt kan motstå. En M550d är inte att tänka på då priset drar iväg en hel del samtidigt som försäkringen blir grotesk vilket dikeskör hela kalkylen, tyvärr.

Känns som bilen är hyffsat komplett i mina ögon, men jag tar gärna kritik från er övriga.

Tack.

/gustav
He
22
Henrik1976
F11 530 m-sport 11
E60 M5 05
Har en vettigt utrustad 530! Dock en 11 och ej x-drive.
Länk utr lista
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Absolut Henrik, men den saknar Panorama bland annat och jag vill nog ha en nyare modell.

Lite osäker på den här med interiörlisten, det finns ju 2 st olika i aluminium och jag kan inte riktigt komma till ro med vilken som är bäst. Hade helst tagit en mörkare men vill inte ha en med så blankande finish som det blir med pianolack.

Vilken av de 2 i aluminium tycker ni är snyggast respektive vilken döljer repor mest...?

/gustav
fa
104
falkn
116iM 5d -15
GuOs
Jag har själv aluminium hexagon i min bil och jag var också tveksam till den innan jag hade sett den på riktigt (om du nu inte har gjort det). Jag tycker att den är snygg och strukturen gör ju att repor bör döljas bättre än på de borstade varianterna som jag dessutom tycker ser lite föråldrade ut. De kommer ju också att ge ett ljusare intryck.
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Tack falkn!

Lutar starkt åt den lite räfflade varianten.

/gustav
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Lite småsaker som kan vara trevligt och som inte kostar så mycket extra;
Extra 12-v uttag (600 kr)
Velourmattor (1 600 kr)
6NR BMW Apps interface står som 0 kr, men ej avbockat?

Lite dyrare val:
Dynamic Damper Control är för mig viktigt, osäker hur det funkar på en xDrive, dock.
Aktiv fartpilot med Stop and Go - har man väl vant sig så... no turning back!

----
BMW CS/SC #6212
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
ACC har han som en del av ett paket :) Underbar funktion.

Hade lagt till resten som Narvselius nämner. Har alla utom Apps, men undersöker eftermontering ;-)

Dynamic Damper Control är verkligen hur bra som helst också. Underbart mjuk i stan med 19" RFT däck, och härlig M-Sport-styv på motorvägen i sport-läget.
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Narvselius, fartpiloten ingår i Driver Assistant Plus-paketet så det skall jag nog ha med.

Apps-grejen skall jag kryssa för, blir något strul med konfiguratorn.

12-volt köper jag, läggs till men Velourmattor hoppar jag nog. DDC försöker jag motivera, men till +30' kr så är jag tveksam, har läst lite blandat om det för priset.

/gustav
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Sim, skulle du reka en 530xd med DDC istället för en 535xd utan?

/gustav
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Glöm inte RTTI
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bra fråga. Jag hade en E61 530dA M-Sport (LCI) innan, som jag tyckte var ganska hård (speciellt i stan med dåliga vägar). Dock gick den som ett lok på motorvägen.

Jag har inte provat en 535dA, men tycker ressurserna i 530dA är mycket bra. Har aldrig saknat kraft, och tycker den skjuter iväg bra, även över 200... ;-)

Det som är smart, är att chassit är aktivt, dvs, den absorberar ojämnheter genom att ställa om stötdämparna hela tiden. Dessutom har den aktive roll-bars, vilket betyder att bilen inte kränger i svängarna.

BMW's text summerar det ganska bra:

Tillvalsfunktionen Adaptive Drive kombinerar Dynamic Damper Control med det aktiva krängningshämningssystemet Dynamic Drive. Sensorerna övervakar kontinuerligt bilens hastighet, rattutslag och –vinkel samt bilens girnings- och nigningstendenser som påverkar chassiet. Med hjälp av denna information justerar systemet blixtsnabbt och precist krängningshämmarna och stötdämparna. Det ger exaktare styrrespons, kortare bromssträcka och ökad körkomfort.

Ser man från ett ekonomisk perspektiv, tror jag det ger mest mening, att ta en 535dA utan, än en 530dA med DCC.

BMW's chassis är ju bra i sin grundform, så om valet stod mellan HUD samt dieselvärmare eller DCC, hade jag inte valt DCC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.