AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.737

Måste jag byta värmevx/oljekyl också eller annat fel? 530XDA LCI

Sida 2 av 2
bo
171
bosson
730d -06
Bytte båda termostaterna förra året eftersom jag hade problem med tempen. Då låg den hela tiden kring 90 efter det. Nu när kylan kommit vill den bara upp i ca 85 landsvägskörning.
Bytte båda termostaterna själv och tänkte höra om det är lika lätt att byta vvx'en? Termostaterna är original så dom ska ju hålla mer än 12 månader alltså tar jag för givet att det är vvx'en denna gång.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack dieseldiesel!

Det var vad jag behövde höra.

Var igår på BMW i Lund för att beställa vvx och nämnde då att det finns en termostat i vvx, vilket dom förnekade. Hade tänkt fråga här på forumet om ni är säkra på att det finns en termostat i vvx, men nu känns det onödigt!!!

Fick rekommendation att lufta bilen med framändan högt, kändes som att försöka få en baby att rapa, men ingen skillnad. Fel spår!

Återkommer!

MVH Lansman45
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
bosson

thekinglives har svarat på din fråga tidigare i denna tråden!

MVH Lansman45
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej igen!

Jag lovade återkomma!

Kort resumé för er som inte följt tråden från början. Har bytt AGR/EGR termostat + huvudtermostat 2 ggr, men fick ändå inte upp bilen mer än 60-65 grader.

Skulle beställa vvx på BMW i Lund, men där sa man att det inte fanns ngn termostat i vvx, varför jag blev villrådig.

Beställde i måndags vvx hos BMW Malmö. Reservdelskillen sa att man inte hade sålt mer än 1 vvx förra året, men det fanns gott om sådana på huvudlagret vilket kanske indikerade på problem.

Fick vvx i tisdags, började plocka av plasten under bilen, men tyckte trots att jag har lyft att vvx verkade att sitta väldigt svåråtkomligt, trots att den bara är fäst med 3 skruvar och 4 slangar som är inkopplade. Beslutade därför att ringa Autobahn i Svedala istället. Fick ett pris på 2000 för bytet, men dom verkade inte ha bytt ngn innan.

Lämnade bilen igår till Autobahn i Svedala, som konstaterade att vvx var svårbytt. Vet inte om det är extra trångt på en XD??

Efter bytet håller bilen 88-90 grader.

Vad kan vi lära av detta? Jo dom verkliga experterna på BMW finns på Autoppower!!!

Tack alla!

thekinglives
lansman:kul att det löste sig.

Bytet är trångt som du skriver men fullt möjligt när man vet att man får en timlön på
2000kr:), det tjänar inte jag på mitt jobb....

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Thekinglives!

Särskilt tack till dig, du har varit på rätt spår från början!

Jag vet inte hur lång tid det tog för Autobahn att byta, bara att jag inte fick tillbaka bilen igår beroende på att det var struligare än beräknat att byta värmeväxlare, så kanske e timmes jobb inte räcker?? Skall tilläggas att jag även fick bytt växellådsoljan

Ha det bra Lansman45!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Jag har en liten idé;

Då värmeväxlare är både dyr och lagom smådryg att byta samt egentligen inte är direkt felaktig förutom den inbyggda termostaten.

Varför inte helt enkelt sätta en termostat på slangen före vvxl? Finns en flock att välja på, sitter på motorcyklar mm.
Billiga är de också och tar väl ca 5-10min att montera ut nämnvärt spill.

Ser ut såhär. Finns i en rad olika temperaturer
Länk

Kostar runt 5-800kr
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Det hade säkert funkat. Men jag själv skulle nog inte våga lita på en sån termostat. Man vill ju inte elda upp oljan och alla lameller i lådan. Tror att utan xdrive är det lättåtkomligt att byta. Såg värmeväxlaren när jag bytte olja och filter i lådan och det verkar ganska tomt runtomkring. Är nog värre med xdrive och kanske aktiv styrning vilket jag inte har.
Men kladdigt blir det nog med både glykol och växellådsolja!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Eftersom original huvudtermostat är av samma typ som drn jag länkat kan en va rätt lugn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.