AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.738

Måste jag byta värmevx/oljekyl också eller annat fel? 530XDA LCI

Sida 1 av 2
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Fick för mig att kolla tempen på min 530XDA 2008 16000 mil. Den kom inte upp över 70 grader varför jag bytte både AGR och huvudtermostat inköpta på Schmeidmann.

Kollade igen efter byte och fick i princip ingen skillnad, toppar någonstns vid 67 grader.

Frågan är vad jag skall göra nu?

1: Kan en dålig termostat i värmeväxlaren/oljekylaren till automatlådan påverka så mkt att jag inte får någon förbättring trots byte av de bägge termostaterna på motorn?

2: Kan det vara ngt annat fel? Kylfläkten går inte, vilket är tur!!

3: Ni som själv bytt värmeväxlare/oljekylare är det svårt?? Har inte kollat så noga, men den sitter väl på vänster sida långt ner i framkant på motorn. Jag har tillgång till lyft!!

MVH Lansman45
Tryck på "sök inlägg" på den här sidan,skriv sedan värmeväxlare som sökord.

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack hp28z!

Jag har kollat flera länkar annars hade jag inte veta att det fanns en värmevxl/oljekyl på min bil, men frågorna kvarstår kan det vara värmeväxlaren som gör så mycket, kan det vara annat fel, är den svår att byta?

MVH Lansdman45
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej gjorde samma misstag som du när jag byte på min 535d
Jag köpte pirat termostat som har en annan konstruktion än originalet
Pirat har en gummi packning som tätar och original är det som en kona som tätar
Denna gummi packning lossnar och termostaten läcker och motor blir inte varm som den ska
Beställ original huvud termostat på bmw så löser sig dina problem som mina gjorde

Mvh
thekinglives
lansman:
1) Ja hävdar jag, men de flesta anser att jag har fel.
2)Kan ju alltid vara ngt annat fel, exempelvis tempsensor.
3)Är rätt enkelt. Tag bort plasten inunder så sitter den på vänster sida fram.
lossa slangarna på automaten, lossa tre blinda torx eller insex på värmeväxlaren.
skaffa några deciliter autolja som du kan fylla nya vvx med samt slangen.
nya packningar följer inte med vvx, kostar ngr kronor.
återkom med resultatet.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Jättebra forum, tack för snabba svar!

Jag har nu två alternativ och skulle behöva lite mer inspel för att välja!

åströmaren: Termostaterna från Schmiedmann var av märket Swag, tysk tillverkning, men jag kan inget om kvaliteten. Jag kan inte minnas att det fanns mer än en gummipackning , den som tätar termostathuset mot motorblocket.

thekinglives: Fråga 1: Jag har förstått att där är olika åsikter om termostaten i värmeväxlaren kan påverka motortemperaturen. Berätta gärna hur stor effekt du upplevt efter byte.

MVH Lansman45
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Du ser på själva termostaten som sitter ihuset att det är en gummi packning på själva termostaten och på original är det en kona som tättar istället för packningen som glider av själva termostaten och det läcker igenom
Har du inte kvar den gamla termostaten så förstår du vad jag menar
Hade nämligen detta problem på min
Lättast är om du startar bil och känner på nedre slangen blir den varm samtidigt som övre så läcker huvud termostaten

Mvh
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej kolla på bilderna hos Schmeidmann på termostaten och det ser ut som den pirat varianten med gummi packning så prova att köpa en på bmw och problemet löser sig
Billigare än att byta värme växlare till vxl lådan
För mig den kostar ca 600 på bmw funkar det med den så får ju du skicka tillbaka den andra

Mvh
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Bra inspel åströmaren!

Jag skall kolla slangarna först. Det var lite bökigt att byta huvudtermostat, men jag vet nu hur jag skall göra och det är ju som sagt det billigaste alternativet jmf med värmeväxlare. Återkommer, men det kan dröja ngn vecka.

MVH lansman45
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Prata nyss av en händelse med lokala bmw meken i ärendet. (mindre, välkänd och märkesoberoende verkstad). Han hade samma uppfattning, pirattermostat är en källa till problem

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Har nu kollat slangarna. Övre varm, men inga problem att hålla handen på. Undre inte varm. Tyder alltså inte på läckande huvudtermostat. Körde 0,5 mil på småvägar motortemp inte över 60 gr, skillnaden mellan slangarna lika stor.
När jag kände på slangarna upptäckte jag att elfläkten gick igång korta perioder varför jag drog kontakten på denna innan jag körde min lilla runda, men jag märkte ingen skillnad.
Funderar på att ta hjälp från någon verkstad eftersom det finns så olika åsikter om termostaen i oljekyl/vvx kan vara boven.
Alternativet att byta AGR+huvudtermostat igen känns inte så lockande.

Suck!!!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nja, övre blir varm och undre blir inte varm sålänge kylaren kyler ner vattnet som cirkulerar.

Kylsystemet är ju lite tvärtom då huvudtermostat sitter på nedre slangen.
Läcker huvudtermostat eller egr igenom så strömmar det svala vattnet in i motorn via dem och det varma går ut från motorn via övre.
Är det pys-läck i någon av dem så är det inte såpass mycket flöde att kylaren blir varm så nedre kommer inte bli varm ändå..

Är båda helt stängda sker ingen cirkulation genom kylarn men övre blir fortfarande varm (värmen stiger uppåt i slangen) medan nedre är sval.

Så det är inte lätt att utesluta eller döma ut huvud och egr utan att ha dem lösa och koka dem...

thekinglives
lansman:Ja kände som du för ett år sedan;)
Hade bytt EGR och huvudtermostat, tempen orkade vid normal körning upp i 75-77grader.
Körde man lite aktivt snurrade tempen 82-88grader. Trodde det var normalt men när brorsan bytt sina och fick stabila 88grader vid lugn körning fortsatte jag felsökningen.
Bytte EGR och huvudtermostat en gång till, ingen skillnad...bytte tempgivaren, ingen skillnad.
Testade att strypa slangen till vvx, ingen skillnad, tror inte jag lyckades strypa den hundra.
Bytte värmeväxlaren och vips ligger tempen stabilt på 88-90grader.
vvx kostar väl ca 2000kr, dyrt men ändå billigt om du jämför med vad det kostar
med ngr timmar på verkstad.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tack för den snabba backupen!!

När jag stog där och höll på slangarna märkte jag små regelbundna pulser, kanske 5 sek emellan?? Kan det tyda på något??

Tror att jag sett i någon tråd att man påstår att vvx är större problem på andra marknader?? Finns det olika versioner? Jag frågar därför att min är en direktimport från Tyskland.

MVH
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Prova att strypa slang till vvx. Finns bra tång för sådant på bilbuttericks.
Kör inte för länge och för tungt bara så du kokar växellådans olja.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Tror faktiskt ändå att jag skall börja med att byta termostaterna till BMW original som flera har föreslagit, även om jag inte gillar att plocka ner det som sitter ivägen en tredje gång (fick inte den nedre slangen vid huvudtermostaten riktigt låst första gången). Jag börjar mer och mer misstänka att dom inte fungerar som dom skall.

Sedan tar jag värmeväxlaren om jag tycker det behövs.

Jag återkommer med resultat!
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej ja jag tror du gör rätt i det
Skiljer inte mycket i pris heller
Jag fick göra det, man har ju go lust att köra ner termostaten i halsen på dom ;-)
Pirat termostaten alltså

Mvh
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Har råkat ut för denna pirattermostat med. Första gången jag startade bilen efter bytet gick tempen upp som den skulle. När sedan bilen svalnade och termostaten stängde så krängdes gummipackningen av vilket gjorde att nästa gång jag körde bilen kom den knappt upp i 60grader. Bytte direkt till original och har sedan dess haft motortemp på ca 90grader! :-)
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej alla!

Inköpte BMW original huvudtermostat och AGR/EGR termostat. Har precis bytat och passade då på att fotografera original och "pirat". Huvudtermostaterna skiljer en hel del, medan enda skillnaden mellan "pirat" och original AGR/EGR termostaten är att BMW-märket är bortslipat på "piraten", alltså är det en original.

Jag gjorde dessa jämförelser för jag trodde att jag skulle kunna berätta hur stor skillnad där blev när original blev monterat. MEN, MEN jag har ingen skillnad alls. Det är nollgradigt nu och jag kan inte få upp temperaturen över 60 gr. Övre kylarslang är varm, undre betydligt kallare.

Jag får smälta detta, men nästa åtgärd är väl att byta värmeväxlaren.

Har förresten en pirathuvudtermostat och en (pirat)original AGR/EGR termostat till salu för billigt pris i trakten av Lund.

MVH Lansman45

thekinglives
lansman:byt vvx som jag föreslog. Ibland kan forum vilseleda en på fel spår.
di
10
dieseldiesel
530xD Touring -07
325i Coupé -93
535i -88
lansman45: Har nyligen bytt både agr och huvudtermostat utan någon skillnad, båda termostaterna inköpta på bmw.

Inte ens med dieselvärmaren igång gick bilen över 65 grader, annars legade den på omkring 55-60 grader.

Förra veckan bytte jag vvx'en och tempen går upp till 90-92 grader efter några kilometers körning så det verkar som att vv'en kan kyla motorn riktigt ordentligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.