AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.928

Nollställning elektronik?

Sida 1 av 2
ephmc
Har hört att man kan nollställa elektroniken genom att koppla bort batteriet minst 30 min, tänkte dock inte på att koppla bort det lilla batteriet (525 tds har ju som bekant två), måste det också kopplas bort för att det skall fungera?
Nån som dessutom vet om läckande vacumslang till bromssystemet kan påverka automatlådan?

Patric
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Var sitter det andra batteriet? Jag har inte hittat nåt extra batteri på min.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
ephmc
Jag har en touring så mitt sitter i bagaget till vänster.

Patric
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Det som sitter på golvet innanför luckan på din vänstersida i bagaget om det är touringmodellen är knappast något extra batteri, utan en förstärkare till ljudanläggningen eller möjligtvis ett delningsfilter som på min om det är utbytt för att få bättre ljud.
Vad det gäller att nollställa elektoniken undrar jag över vad det är för problem du hoppas bli av med.
På Volvo 850tdi har jag hört att man kan nollställa emmobalisern genom att ta av spänningen och sedan kortsluta denna till jord under ca 10 sek för att sedan åter ansluta den och ha på tändningen i mer än 4 tim. Detta har jag dock aldrig hört talas om på BMW.

Håkan Hagelkvist
mn
50
mn
525i Touring-92 318i -88
bmw med extra utrustning bensinvärmare har ett extra batteri bak
ephmc
Håkan....trot eller ej men du har fel, det är ett batteri, kommer inte ihåg om det är 20 eller 25 Ah men jag har nyligen bytt det. Dessutom har det inget med dieselvärmare att göra, alla 525 TDS har dubbla batterier, i alla fall -94 års modell.

Patric
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Tror inte man kan nollställa nått på bilen genom att ta bort batteriet....bara att du får slå in koden igen på stereon.

Mvh Ricke
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Ok! Jag ger mig, men jag har inte något på min -95.
Där sitter bara ett 85Ah under baksätet.
Men tillbaka till problemet som du försöker lösa, vad är det?

Håkan Hagelkvist
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Tjena!
Detta rör inte problemet i sig, utan jag ville bara nämna att inte jag heller har något batteri utöver det som sitter under sätet höger bak.... men jag har inte heller någon 94 utan 93:a. Kunde va roligt att få förklarat vitsen med det extra batteriet dock?

------------------
Always Diesel
På e39 så nollas motorelektroniken om man kopplar bort batteriet en stund. Läste oxså att man ska se till att bilen är kall när man startar igen då fler har fått problem när man nollar elektroniken med varm motor.
Jag hade batteriet bortkopplat i flera timmar och behövde inte slå in nån kod till stereon.
Borde gälla även e34 tycker man...

MrMonzen
ephmc
Så varken årsmodellerna -93 eller -95 har dubbla batterier, kanske bara -94 har det då, verkar ju lite knäppt. Det vore väldigt intressant om nån som har en vettig förklaring kunde höra av sig.

Patric
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag har kollat bakom panelen till vänster i bagagerummet och jag ser inget batteri. Det enda som finns där är en förstärkare till stereon. Min bil är ju en 94.

ephmc
Fin bil....ok...är din bil en import?

Patric
He
74
Heddan
BMW 525i -89 E-34
Jo, Ricke! det är sant.
Man "nollställer" motorns inställningar om man kopplar bort batteriet en längre tid, sen får motorn ställa in allt på nytt t.ex. varm-inst, kall-inst, tomg-inst, mm.

Detta är utmärkt att göra om bilen har ryckig gång eller taskig tomgång, den kan då fått för sig att gå med varm-inst, då den är kall, och vise versa.
Det råder klar brist på förstahandsinformation på detta forum. Någon känner en kille som har en svåger vars grannes bästa kompis kände en kille som......... Det rör sig om ganska komplicerade och framför allt DYRA produkter på det här forumet så det vore bra de som skriver här inte bara gissar.

FRED
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Kanske ska skriva att man bara gissar då och att ägaren av bilen själv får stå för eventuella kostnader för tips och råd från nån på forumet.......

Mvh Ricke
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
ephmc....Ja min bil är en tyskimporterad. Det kanske har med saken att göra.

ephmc
Fin bil...intressant...min är nämligen också import...samma årsmodell...tds...touring...men jag har dubbla batterier....då vet jag i alla fall att det inte är original...bör väl inte vara det på bara vissa serienummer i alla fall....tack för hjälpen...

Patric
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
ephmc... Du har kanske dieselvärmare på din? Någon som sa att det då är dubbla batterier för att förhindra urladdning på startbatteriet.

J
32
J Forsmark
mmM3 1995
Måste man lossa båda batterierna för att nollställa elektroniken eller räcker det med det lilla batteriet?
Heddan Hur länge behöver batteriet vara bortkopplat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.