AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.059

Min nya Bmw e61 renoveringsobjekt?

Sida 2 av 3
ke
376
keihin
525d Touring -07
Har inte lyckats hitta någon ultraljudstvätt stor nog för mitt filter, så istället har jag köpt en rengöringsvätska på Meca för 240:-/litern.
Den heter Automec DPF Flushing Liquid och jag misstänker att det är precis samma som Pro-Tec säljer för 340:-/litern.
Har plockat lös filtret så jag ska ta tag i rengöringen här under veckan.
Nya packningar till filtret köpte jag på BDS för 49:-/st, vet ej vad orginal kostar?

Har även beställt nya kabelstammar till bakluckan, 1640:- för båda sidor inkl frakt på Bildelsimporten.se känns överkomligt även om det säkert finns billigare...
ke
376
keihin
525d Touring -07
Såhär gjorde jag:

Tog lös DPF, blåste bakvägen med tryckluft tills det slutade ryka = typ 15-20 min.
Hällde i Automec DPF Flushing Liquid och täppte igen hålen. Lät stå såhär i ca 13 tim, skakade om då och då.
Sköljde med varmvatten och spolade med högtryckstvätt (vanlig kallvatten) tills jag upplevde att vattnet som kom ut såg rent ut. Hängde sedan på tork på en varm plats över natten.
Upptäckte på morgonen att det inte kommit ut en droppe vatten, i princip.
Gjorde en bricka med en tryckluftsanslutning som jag skruvade fast på filtrets bakre fläns så att det blåser ur vattnet i framkant. Fick ut säkert en liter kolsvart vatten.
Varmvattenslangen passade på tryckluftsanslutningen mha slangklammer så jag sköljde och blåste växelvis åtminstone 10ggr tills vattnet som kom ut var till synes lika rent som direkt ur slangen. Lät då tryckluften stå och blåsa nån timme för att vara så säker som möjligt på att filtret var torrt och rent!

Har återmonterat på bilen men hittade i samma veva lite mer jobb på den, när den ändå står uppallad...har beställt bränslefilter och ska även byta bakre bromsslangarna innan det blir dags för provkörning.
Å i väntan på ovanstående delar så började jag med kabelstamsbytet på bakluckan... :)

Automec DPF Flushing Liquid tycker både jag och kollegorna luktar misstänkt likt vanlig fönsterputs av den här typen: Länk

Men vi har ju inte gjort någon större analys än så...
En av kollegorna säger att fönsterputs innehåller nån typ av restprodukt som kommer från framställning av bensin...!?

ke
376
keihin
525d Touring -07
Tips till alla där ute ang bromsslangar bak på dessa bilar, finns på Biltema även om de inte har den specad för modellen!
Jag köpte dessa till Volvo 940, identiska med orginalslangarna på min bil: Länk

OBS! Biltema har två typer av slang till Volvo 940, den som även passar Bmw har invändig gänga i ena änden. Båda sidorna har gängan M10x1 men ena sidan är som sagt invändig. Längden är 330mm. Art.nr. 66314.

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej funderar på att göra rent mitt filter igen funderar på att prova samma medel som jag har när jag tvättar luckan på kaminen
Det är ju väldigt effektivt på sot borde ju funka i dpf också
Vad tror ni

Mvh
ke
376
keihin
525d Touring -07
Vad är det för medel? Är det en glaslucka?
Till glasluckan på min kamin tar jag bara lite fuktigt hushållspapper och doppar i askan, gnuggar luckan och torkar av med torrt papper. Blir som nytt! :)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Off topic..

Till luckan på kamin kan man köpa ett medel för dyra pengar att göra rent glaset med, troligen precis samma som man gör rent ugnen i spisen med. Men det är totalt bortkastat då tricket med fuktigt papper och aska är typ 3 gånger bättre och nästan helt gratis.

// Magnus

ke
376
keihin
525d Touring -07
En tanke ang ovan nämnda medel och för användning i DPF...det som tillslut täpper igen DPF består nog till stora delar av aska? Och "kaminlucke-medlen" funkar kanske bara på sot?

Sen så vill jag ge Skruvat.se en känga!! Anger man i webshopen att man har saker å ting i lager, så kan man väl för f-n åtminstone höra av sig när det visar sig att prylarna i själva verket är minst en vecka bort innan de ens kan skeppas ut från butiken!!

ke
376
keihin
525d Touring -07
Kabelstamsbytet till bakluckan blev genast mycket värre nu när jag har 3st tunna bruna avbrutna kablar till glasluckan/övre bromsljuset på högersidan men vet inte vilka som hör ihop, hjälp!?
Spelar det nån roll, är alla bruna jord kanske...??

ke
376
keihin
525d Touring -07
Det löste sig med kabelstammen, se här: Länk

Tog ut bilen igår efter att ha kollat över rostskyddet också, ser hyfsat ut men blev att borsta rent och pensla/spruta "stödbalken" under avgassystemet samt bakaxelklumpen, och div mindre områden.
Den fick tuffa på tomgång medan jag monterade bilbarnstol (10 min?) sen drog vi iväg till vänner ca 3 mil bort, körde som en biltjuv och mest på trean för att få upp tempen ordentligt och starta regenerering av filtret. Jag har dock ingen aning om så blev fallet!? Hur vet man? Kan man tvångsköra det med Inpa?

Sen undrar jag om det är troligt att min bil har nån funktion som hjälper till vid start i backe? Märkte att bromsen ligger på nån sekund efter att man trampat ner koppligen och släppt bromspedalen...

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Hill hold=start i backe hjälp.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Jotack för översättningen men hur vet jag om funktionen finns i bilen eller om jag börjar ha kärvande bromsok?

Vet inget om E61, men på www.bmwarchiv.de kan du slå in sista sju tecknen i chassinumret och få ut en komplett utrustningslista för just din bil.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Tack för länken, där står inget om nån Hill Hold dock...
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Finns i vissa, standard i de med sexor och manuell utrustade har jag läst.
Kör uppför en backe, bromsa till stopp, håll nere koppling och broms, släpp bromsen. Hänger bilen kvar två sek innan den rullar bakåt har du "start assistent "
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Det var ingen översättning jag försökte mig på. Tänkte mer att du har antagligen hill hold på din bil. Ursäkta otydligheten. Våran -09 har den funktionen men det står inte med i utrustningslistan.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Tack för svaren, jag har "hill hold" i bilen! :)
ke
376
keihin
525d Touring -07
Åkte på plötslig och akut batteritorsk idag! Den startade snällt imorse trots -23 men när Opus skulle börja tafsa i Obd-uttaget var det tvärstopp ;)
Åkte å köpte ett nytt Bosch-batteri, fick ett 100Ah/830cca och ingen programmering skulle behövas.
Väl hemma lyfter jag ur orginalbatteriet som visar sig vara 90Ah/730cca, och monterar det nya, allt frid och fröjd igen.
Men bör jag åka till nån verkstad som programmerar in mitt nya batteri?
ke
376
keihin
525d Touring -07
Som lite plåtser på såren så fick jag åtminstone blankt papper av Opus! :)
rsarits
Nollade bara på min 535:a, det är samma filter på din, på de nyare är ingen fast bytesintervall, ugn man går på mottryck, trycket för stort= dags för byte.
Jag har kört 9000 mil efter nollställning utan problem
Anledningen att intervallerna är borttagna är att körsättet påverkar oerhört mycket på behovet, mest längre sträckor betyder att filtret regenereras i stort sett varje gång du kör, korta betyder ingen regenerering.
Motorn måste upp i minst 70grader innan det startar.
Ett fel som är svårt att upptäcka är trasiga termostater, bilen saknar ju tempmätare, använd t. ex. Torque för att kolla.

Micke
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du skall åka till verkstad för programmering och reset. Du bör be dem koda in det som ett 110Ah då inte 100 finns att välja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.