AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.653

Dubbfrit på 5 serien med M chassi

Sida 2 av 2
ci
4
citizen
535d -08
Nu har jag pratat med både Nokia och Continental tillverkare och fick förklaringar. Problemet värkar uppstår med 5 serien årsmodell 2005-2011 med M chassi. M modeller har annorlunda upphängnig back och däcken ha alltför mjuk sulan. De lurar antisladdsystem som tror att bilen fick sladd när det börja svaja och då försöker systemet rätta till det utan att det behövs.
Nokia rekommenderar endast dubb om man bor norr om Stockholm och söder om har de en annan typ av däck sk Europa däck.

Continental har dock sagt att de uppmärksammade problemet också och har precis lanserat en ny modell av dubbfria som heter Viking 6 där problemet är åtgärdat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är inte en fråga som specifikt gäller 5-serie 2005-2011 med M-chassi. Det är fler än så som drabbas. Exempelvis 3-serie ägare.

M-chassi har inte annorlunda upphängning, men lite styvare samt kortare fjädrar och andra dämpare jämfört med standardchassit. Men upphängningen skiljer inte för det.

Däremot stämmer det att de mjuka däcken lurar elektroniken, som tolkar det som en sladd är på gång.

Nu finns det annat än endast nordiska dubbade däck och europeiska friktionsdäck. Det fínns även nordiska friktionsdäck. Så rekommendatinerna du fick från Nokian låter som om de kommer från en nyanställd säljare och inget direkt proffs.
e39520it
520dT -14
Grelle, dom mjukaste däcken är nordiska friktionsdäck. Därför rekommenderar inte säljaren dom vare sej du bor norr eller söder om Stockholm.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tolkade det som en generell rekommendation till bilar i landet, står inte att det specifikt gäller BMW. Är det något jag borde antagit kanske?

En kompis har nordiska friktionsdäck (RFT) på sin 1:a och det går bra. Det du (e39520it) tänker på är nog nordiska friktionsdäck utan RFT. Det är nog det mjukaste alternativet.

Hur som så är sthlm ingen magisk gräns och rekommendationer av det där slaget är generellt oseriösa. Det är inte intressant var man bor. Utan var och hur man kör.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Idag försökte jag få antisladd systemet att jobba. 10 plusgrader ute. Nya hakkapelitta R2. Körde som en biltjuv. Nja inte riktigt men provocera det en hel del utan att få systemet att gripa in. Förutom när den väl släppte. I vilket scenario är det som systemet griper in för er? Hastiga ratteörelser fram och tillbaka under gas pådrag eller?
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Vi har r2 icke rft på vår f34. Komfort och ljudmässigt är det en stor fördel mot de rft däcken som följde med bilen.

Antispin går in när man gasar på rätt fram. Svängs det lite inspererat så känns det som om man vandrar omkring på lamellerna men ingen antiskadd hår in.
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Min 545-04 har Hakka dubbfritt 245/45/17 och går jättebra. Däcken är givetvis mjukare och med högre profil än mina Michelin PS3 men jag har aldrig haft några problem. Om jag vill så kör jag bekvämt i mycket höga farter med vinterdäcken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.