AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.655

Dubbfrit på 5 serien med M chassi

Sida 1 av 2
ci
4
citizen
535d -08
Hej.
Till min 535d -08 köpte jag nya Haka dubbfria 245/40/R18. Bilen går inte att köra. Problemet börjar redan vid 70 km/tom. Trots att det är bar asfalt är antisladdsystem igång hela tiden. Bilen svajar oturligt mycket.
Jag klagade naturligtvis och blev uppringd av Nokia. De medgav att BMW har problem med dubbfria däck från Nokia. De är tydligen förmjuka för bilen.

Någon som har positivt erfarenhet med dubbfria Nordic edition till angivna bilmodell

Tacksam
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej citizen.

Jag körde Nokia dubbfritt på min gamla 530xd (E61) med dimension 225/50 17.
Relativt tysta och inga problem alls. Dock körde jag med RFT vilket borde styva upp dom en hel del.

/mården
BM
191
BMW-Björne
F10 530d x-drive -14
Jag kör Nokia rsi runflat 225/50-17
Tyst och stabilt
/Björn
ci
4
citizen
535d -08
Ja, men problemet är nordic edition av däck, dvs de som säljs from Stockholm och norrut. Du hade förmodligen sk Europa däck. De ska inte vara något problem med men de har sämre grep när det är kalt och är inte anpassade för norrländska förhållande
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Har nya Goodyear nånting, 17".
Mjuka i sidorna som geléhallon. Inte helt ostabila ändå, men bilen blir något mer vindkänslig.
e3
336
e39520it
520dT -14
Rsi är(var, heter R idag) nog ett nordiskt däck. Tror Nokians centraleuropesika däck heter WR. Däremot vill runflat styva upp däcket(inte gummit) betydligt så det kan nog hjälpa.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är även problem med Nokians dubbdäck, har upplevt det själv. Problemen minskar när däcken körts några mil och blivit lite stelare, men försvinner inte för det.

e39520it
520dT -14
Har själv Hakka 8 RFT. Ingen problemer angående svaj eller ostabilitet där, men bilen käkar dubb! Det är en annan historia, som ännu inte är löst, så det tar vi en annan gång.
Verdi
Vadå "säljs från Stockholm och uppåt"? Det har jag missat. Vad är det för något?

Rekommendationen från trafiksäkerhetsverket är för övrigt att använda nordiska dubbfria även nere i södra Skåne.

Jag upplevde lite av det här med mina dubbade continental som var nya förra säsongen. Nu i år är de mycket stabilare. Förmodligen sämre på is dock.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
e39529it, problemen är inte alltid faktiska. Problemet är att DSC uppfattar det som att däcken släpper och stryper effekten. Det är alltså inte så att det är ostablit eller svajigt. Det är snarare att man lägger sig och börjar en omkörning, ger gas, men inget händer mer än att det blinkar. Systemet stryper då effekten.

Det jag främst upplevt är inte RFT-däck. Tror RFT-däcken är hårdare och därmed mindre problem.

e39520it
520dT -14
Grelle, jodå det var det jag egentligen menade:) Att mina RFT är lite hårdare i sidorna och därmed stadigare så att anti-sladden inte registrerar allt för stora svaj.
Nu har ju jag en F11 men antar att den inte är mindre känslig än E61.

Hadde för övrigt Dubbfria Hakka non-RFT på min E39, och när det var lite +-grader och man gjorde en omkörning svajade det rejält. Hadde den bilen haft antisladd ville den nog slagits på.
Verdi
Har väldigt svårt att tänka mig att däcksidorna ger med sig så mycket att antispinn går in. Då skulle däcken behöva vara väldigt väldigt mjuka.

Jag tror det handlar om att "klackarna" på däcken är så mjuka att de viker sig när man gasar. Är det kallare så blir gummit hårdare och då blir problemet mindre.

Efter lite slitage så kommer inte klackarna att vika sig lika mycket heller.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag kör med Nokian hakkapelitta R2 som är ett "nordisk vinterdäck". Visst är dom väldigt mjuka men jag har aldrig fått det problemet du har vid icke vinterväglag.
Tycker det låter väldigt skumt. Hur mycket luft har du i dom?
Verdi
Det är inte det minsta skumt. Har hört rätt många som haft samma problem. Inklusive mig själv på min gamla 320d.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trodde majoriteten fick detta problem med Nokians nordiska däck. Gasa lite mer så dyker det nog upp. =)

CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Kör på Nokian WR A3 245/45-18, funkar kanon. Vågade inte köpa nordiska vinterdäck då dom är för mjuka. Dessa däcken uppför sig exemplariskt på bilen(F11)

Körde dock med Nokian Hakkapellitta 5 på min E61 och det funka klockrent det med.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Hjälper inte dig, men mina Nokian R2 19 tum (friktion) har fungerat utmärkt i värmen. Jag har ju bara 520d men när den ger fullgas (radarfarthållaren) så är det inga problem. Min F31:a var helt hopplös med dubbdäck.

Någon som lyckats få slirproblem med fyrhjulsdrift? (Jag har inte xDrive)
inga problem med xdrive och 530d med PPK
Släpper inget med mina Nokian R2 RFT

Sedan har vi ju lite extrema "vintertemperaturer" just nu så inget som är kul för varken dubbfritt eller dubbade.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Micleg,
Är dina Hakka R2 i 19" RFT eller non-RFT. Enligt uppgift jag har fått så ska det inte finnas RFT i 19" av Hakka R2 och vill bara vara säker att jag är korrekt informerad innan jag ev beställer.

mduck,
Kör du 18" Hakka R2?
19" RFT Hakka R2
Vad jag ser på Nokians listor över dimensioner över R2, så hittar jag ej 19" runflats längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.