|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Finns dock inte många 320i under 150.000 om man sätter 2010 och max 6999 mil som ett krav på blocket. 1 st. Och den är kombi. Vill gärna ha sedan :-/ | |
|
Finns hur många som helst: Länk Varför vill du ha en sedan? Finns ingen som helst fördel som jag ser det. Identisk förbrukning och körkänsla, men en mycket sämre användbarhet. Välj i så fall en Coupé om du prioriterar utseende och sportighet. Förstår heller inte varför du sätter gränsen till just 8'mil, men det är upp till dig. Se även tidigare länkar ang dieselbilar. |
|
|
Du satte 2009 - det gjorde stor skillnad. Ja, det handlar mest om utseende. Jag har ingen nytta av det gigantiska bagageutrymmet. När det gäller Coupé så har jag en sådan idag (en gammal Peugeot 406 Coupé -03). Den är snygg, men den har sjukt långa dörrar. Och det är störigt att behöva gå ut själv för att kunna släppa in de som ska in där bak. En annan stor nackdel är att det bara är 2-sits där bak. Allt för många gånger har jag fått låna en annan bil för att vi är ett säte kort i min bil... Sedan känns som en bra kompromiss :) Ja, vafan - man måste sätta gränsen någonstans :) Jag har hört att många bilar når en viss gräns vid ca 6.000 mil. Det börjar dyka upp lite småfel osv. Ändå har jag satt 6.999 som gräns när jag sökt på blocket. Jag har dock ingen erfarenhet av BMW så vet inte om det stämmer här. Men visst är det så att ju äldre bilen är och ju längre den har gått - ju större är risken att det dyker upp något otrevligt.. |
|
| Håller med dig Pasta, sedan är snyggare och bensinmotor trevligare än diesel :-) | |
|
7000 mil sätter nog hygglig gräns för att det varit en ägare innan. Min hade gått 5500 mil, men det är E46 då, köpt 2008 - och ung. halva nypriset då för samma bil. Har kört 7000 mil själv och bytt skivor både fram och bak och servicarna(runt 4000 per axel), två olje, en inspektion I och en II. Lite småplock som byte frontglas strålkastare och ett brustet fjäderben, det är stort sett det. Oljeservice verkar nu blivit standard 1995:- hos BMW. De andra runt 4000-5000. Om BMW, varför köpa knattermaskin - bensin skall det vara. |
|
|
Skulle snarare säga att de eventuella småfelen som finns är åtgärdade efter 6000 mil eller något år. Jag brukar köpa runt 3 år gamla bilar som gått ca 10'mil och jag har hittills aldrig haft en enda fel. Bara vanlig service. Om du absolut vill ha en lågmilare och bensin så titta t.ex. på denna: Länk Ägaren sätter verkligen fingret på varför jag inte väljer en sedan igen: "Säljes på grund av att jag måste ha dragkrok." :) |
|
|
Jag kan säga att den bil jag också varit intresserad av är Audi A3 Sportback. Ser man till vad man får för samma pengar (eller t.o.m. färre pengar) så får jag en 2 år yngre bil som gått färre mil. T.ex. den här: Länk Jag har ingen erfarenhet av varken Audi eller BMW sedan innan så ni får gärna komma med några argument för BMW. Jag har dock provkört Audin och det jag då upplevde var att körupplevelsen var ganska tråkig. Den har ju bara 125 hk så antar att den främst går att jämföra med en 316. Men finns det andra nackdelar (eller fördelar?). Men ja, det som gör att man tvekar är ju priset. Den är billigare. |
|
|
Det är ditt val :) Börja med att provkör de aktuella bilarna med några olika motoralternativ. Jag hade snarare valt något liknande: Länk |
|
|
Pasta det blir lite äpplen och päron när du jämför A3 med 3-serien. A3 = 1-serien, A4 = 3-serien. Jag har haft en A3 2,0TQ Sportback, den är den sämsta bil jag haft trots 200hk och quattro. Bilen hade otroligt högt vägljud och körkänslan kan närmast jämföras med att köra en hal tvål i ett handfat... Möjligen är en nyare A3 bättre... har väl kommit en ny "kaross" även om det inte syns på Audi... den 12a du länkade ser exakt ut som min -05a. Men om du brukar ha passagerare bak så ska du glömma 1-serie/A3. Då bör du satsa på 3-serien. 320i hade varit min melodi också om du inte vill ha 6an... varför man nu inte skulle vilja ha den ;) /Jonas |
|
|
Om du är ute efter en bränslesnål bil ska du definitivt kika på en diesel tycker jag. Inte bra för någon bil att bara bli körd korta sträckor oavsett drivmedel. Finns ett par trevliga 318d på blocket: Länk Länk Eller en 320d EDE som är miljöbilsklassad: Länk Länk Servicekostanden för en diesel kontra motsvarande bensinare är likvärdig, likaså skatt och försäkring. I det stora hela tror jag inte att det går att åka så mycket billigare jämfört med andra bilar i samma storleksklass. Jag tror även att du kan ha chans att göra ett riktigt fynd om du vill köpa en sedan, eftersom de flesta vill ha touring. Lycka till i ditt bilköp ///Falukorv |
|
|
Med tanke på TS inledande ord om bensin/diesel antar jag att han är av samma åsikt som mej. Diesel åker man när man lägger många mil varje år och därför måste/vill prioritera förbrukning över ljud, lukt och motorkaraktär... /Jonas |
|
|
Azkikr: Na, det är helt olika bilar - jag vet. Jag är dock ganska öppen med vilken storlek bilen ska ha. Att tänka praktiskt är bra - och det gör jag till viss del. Men det handlar också mycket om körglädje och deisgn för mig (jag jobbar med design). Jag har två barn. Men jag är ensam med dom så vi är bara en familj på tre personer. Ingen av dom spelar hockey så vi har inget behov av ett enormt bagageutrymme ;) VI har klarat oss bra med det lilla utrymme vi har i min nuvarande Coupé. Tror det är ganska jämförbart med en BMW sedan. Då är nog dragkrok mer intressant - att lasta cyklar på. Hur som helst så är jag nog mer på jakt efter "en skön bil" än en bil som är stor eller liten. Men jag har också ett ekonomiskt tänk givetvis. Och där tänker jag att A3:an har fördel. Jag kommer kunna köpa en yngre bil för samma peng, vilket underlättar då jag lättare kan betala av lånet i samma takt som bilens värde sjunker osv.. Men, ja.. jag vill ju samtidigt ha en bil som jag verkligen gillar. Jag tror jag får en bättre körupplevelse i BMW:n. Det är mycket man ska väga in, haha :) |
|
|
Pasta: A3/1-serien funkar ju om passagerarna främst är barn. Om dom kan sitta bak och fram på passagerarsidan har du dessutom hått om plats på din sida (är båda 2 små så kolla att du har airbag med nyckelavstängning på passagerarsidan fram.) Jag rekommenderar dej helt klart en 1-serie framför A3an... Om du är designintresserad så lär du ha klara åsikter om 1-serein E87, antingen gillar man den skarpt (som jag), eller så har man rejält svårt för den. A3an däremot är ju bara tråkig... men detaljkvaliten upplevs som väldigt bra, men det är nog modellens enda plus, enligt mej iaf :) Själv ska jag komplettera med en E91 idag, men jag hade gärna tagit en sedan om jag inte behövt utrymmet för div semestrar och allmän skrotkörning man håller på med som villaägare. /Jonas |
|
|
Jag hör dessvärre till de som inte diggar 1-serien så mycket. Rent utseendemässigt då. Kan tänka mig att körglädjen vinner framför A3. Men då jag inte sett 1-serien som ett alternativ så har jag i stället velat lite mellan A3 och 3-serien. För 3-serien diggar jag skarpt. Men då blir det i stället mer en ekonomisk fråga. Hade pengarna inte spelat någon roll så hade jag valt en 3-serie direkt. Men dessvärre måste man ju väga in pengarna också. Så jag har lite att klura på :) Framförallt handlar det väl om att komma igång att provköra. Dock bor jag i en ganska liten stad (Växjö) vilket gör att det just nu varken finns en 316, 318 eller 320 bensin att provköra... Barnen är 8 och 10 år, så dom får lätt plats där bak i vilken bil jag än väljer :) Men ju mer jag tänker på det så skulle jag kanske kunna tänka mig en kombi också. Jag sysslar med klättring och använder mig ibland av en crarshpad - som tar ganska mycket plats där bak. Utbudet av bilar blir ju ganska mycket större om jag tar med dom i sökningen.. :) |
|
|
@Pasta: Om du inte vill tänka på dragkrok för andra ändamål så skaffade jag en sådan här: Länk Funkar bra till 3 cyklar, direkt över bagageluckan och bakom bilen. Nummerskylten syns osv så det är godkänt. Monteras på 2-3 minuter. |
|
| Nip: Jag har köpt en liknande. Dock en billig variant som inte fungerar så bra. Har dessutom lyckats repa bakluckan lite :-/ | |
|
Det enda jag kompletterade med var att lägga isoleringsband inne i metallclippen som håller runt plåten i luckan, för att minska metall mot metall/lack - det kändes lite riskabelt. Gjort på en minut eller två. Annars väl gummibuffrad hela vägen - centimeter tjock gummirulle nästan. Men lite tanke kring cykelns placering/surrning kanske, så inte styret/hjulet ligger och slår mot bilen etc - men det är ju samma problematik med dragkrogvarianterna. Repor ser jag som uteslutet. Min far höll på med husvagnar så vi har haft mycket bilar med drag och vet vad tungt den kan få dra. Tänker alltid hellre bil som inte har drag - mindre sliten transmission. Jag skulle hellre komplettera med drag själv efteråt om det är önskvärt. Möjligen om man har historiken och vet att inte varit husvagnssemester varje år. |
|
|
Visserligen verkar det som att totalekonomin är viktig - men jag skulle inte räkna bort 325i med rak sexa. Med manuell låda är det en härlig bil som faktiskt är riktigt snål dessutom. Nu var det iofs flera år sedan jag körde en men jag minns att den inte drog mycket mer än ca 1-2dL per mil än vad min 320d gjorde under samma betingelser. En helt klart mycket trevligare bil än 320i som jag anser vara ganska menlös som begagnad. Dock är detta småpotatis i sammanhanget, det som kan vara dyrare på 325 är försäkring och så lite dyrare service pga större motorvolym och fler stift. Men jag tycker det är värt merkostnaden - rekommenderar att du testar 325 för att se om du också tycker detsamma :-) |
|
|
Jag tycker nästan att det borde vara förbjudet att sälja en bil klenare än 320i. Totalt livsfarligt! Man blir ju lika rädd varje gång man ska försöka följa med en sådan bil vid omkörning av en lastbil eller två. Testa 325i, betydligt trevligare och säkrare vid omkörningar än de klenare alternativen. Så mycket dyrare driftskostnader tror jag inte att det blir. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.