|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tror jag har bestämt mig för att köpa en BMW ur 3-serien. Budgeten är ca 140-150.000 så det lutar väl åt en 2010-2011 som gått ca 6-7.000 mil. Jag kör max 1.500 mil/år så det är ju bensin som gäller. Jag började med att kolla på 316. Det tilltalade mig att de har ganska snål bränsleförbruking. Men hur stor skillnad är det egentligen från 318 och 320? Det hade inte varit fel med några fler hästar än 316 erbjuder... Och det svåraste av allt att få reda på - vad kostar det att serva dessa bildar? Jag har varit i kontakt med 2 st bilhandlare, men båda vägrar svara på detta. Dom säger att det är omöjligt att säga eftersom det skiljer beroende på hur bilen är körd och hur man kommer köra bilen.. Men någon slags hum om vad man ger sig in på hade ju varit kul att få veta. Hur mycket betalar ni som har 3-serien för era servicar? Och skiljer servicekostnaderna de olika 3-seriemodellerna åt? Finns det någon service som är extra dyr? | |
|
Först säger du att du kommer köra max 1500 och då faller diesel bort, och i nästa mening säger du att du vill ha en bensinsnål 316i. What?! Bensinare: 6cylindrigt ska det vara Diesel: 320d eller 325d |
|
|
Vad är det som är konstigt med att jag vill ha en bensinsnål 316? Att diesel faller bort beror på att jag kör för få mil för att det ska vara värt eller ens nyttigt för bilen med diesel. Jag har ingen egen erfarenhet, men det sägs ju vara dyra servicar på diesel samt att något partikelfilter snabbt blir dåligt om man kör många korta sträckor (vilket jag också kommer göra). |
|
|
320 170hk bensinare är kul att köra, snabb när det behövs, och precis lagom på alla plan tycker jag. Prova en hos nån bilhandlare och se vad du tycker. Jag har testat lite vassare 325, 520 och 428 också men tyckte inte det var så stor skillnad. 320 drar 0,64l/mil men 0,7-0,75 är nog närmare sanningen, beror väl lite på hur och var man kör. Servicen är dyr, men det är den ju på alla BMW. Senast betalade jag 15000:- hos BMW och då var det inte mycket dom gjorde på den. Jag kör också runt 1500mil/år och valde den av ungefär samma anledningar som du nämner. Nackdelen är väl att det blir svårt att byta ner sig till något annat märke sen. Man blir grymt bortskämd med dom här fina bilarna :) |
|
| 316i är en prisvärd och trevlig motor. Klart underskattad motor vilket visar sig genom kommentarerna du får här av en del. | |
|
Förstår verkligen inte denna fixering kring servicekostnader. En BMW 3-serie är garanterat billigare att serva jämfört med de flesta konkurrenter. Service i korthet: Intervallet är adaptivt, men ca var 3000/mil eller maximalt 2 år. Vid varje sådan service byts motorolja och kupéfilter. Ca 2000 kr. Vid varannan sådan service byts även bränslefilter och luftfilter. Lägg till ca 1000 kr på ovanstående. Bromsvätska byts vartannat år oavsett. Ca 1200-1300kr. Partikelfiltret byts vid ca 20000-25000 mil så det ligger långt fram i tiden. Dvs om bilen du köper nu är nyservad med olja och div filter, är nästa service om 2 år om du kör 1500mil/år, och kommer kosta dig ca 2000kr. En struntsumma i sammanhanget. För 140-150 får du förövrigt mer 3-serie än en 316i. Hade tittat på 320d 184hk, från mars 2010: Länk Eller 318d, alt 320d ED, miljöbilar, tillverkad från mars 2010,: Länk |
|
|
242, 15000kr för en service?! Då kan du tyvärr känna dig rejält blåst. Jag betalade drygt 2000kr för oljeservice på min f.d. 320i på BMW. |
|
|
Ja, shit 15.000 kr för en service låter helknas. Tack för bra info, Epsilon! Jag är definitivt inte fixarad kring servicekostnader, men eftersom jag inte lyckats få någon att uttala sig om det så ville jag i alla fall veta. 2-3.000 kr /2 år låter helt ok. Stiger det till 242s servicepriser så är det dock inte ok. Att jag spanat på 316 är som sagt för att jag diggade att den drar ganska lite. Enligt transportstyrelsen: 0,53 blandad. Dock fick jag exakt samma värde när jag kollade en 318 nyligen. Därför jag undrar lite vad som verkligen stämmer när det gäller förbrukningen. |
|
|
0,53 blandad för en 316i kan aldrig stämma. Du måste läsa på fel rad. De officiella siffrorna är enl EU-körcykeln: (gällande 3-serie E90 sedan) 316i: 0,63 318i: 0,63 320i: 0,64 316d: 0,45 318d: 0,45 320d: 0,47 320d EDE, 0,41 |
|
| 316i, 318i och 320i är samma motor i grunden så förbrukningen skiljer nog inte så mkt. | |
|
Na, sådana siffror brukar ju sällan vara pålitliga.. men det är vad som står faktiskt. Dock är det ju glädjande att det inte verkar vara någon större skillnad i förbrukning 3-modellerna emellan. Priset kanske skiljer lite då.. Men varför skulle man annars välja en svagare motor? Finns det andra för-/nackdelar med de olika modellerna? |
|
|
Tittade precis upp siffrorna på Transportstyrelsen, som får sina uppgifter från BMW. 316i. Reg.nr: LFH548 Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,3 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 146,0 g/km Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,3 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 122,0 g/km Bränsleförbrukning, stadskörning: 8,1 L/100KM Dvs 0,53/mil är med farthållare i 70km/h på plan väg. |
|
| Ajdå - jag kollade faktiskt på fel rad. Sorry! Och tack för rättelsen :) | |
|
Faktum är att i E90 är det inte samma motor i 316 som i 318/320. Motorn i 316 är en 1,6 litersmotor som kommer från BMWs samarbete med PSA (Citroën och Peugeot). Antar att det är samma motor som i mini cooper från samma år. Jag har inte provkört den, men den kan nog upplevas som lite seg. Fördelen är att den inte lider av de modellrelaterade felen på N43 motor (318-320). Jonas |
|
|
Faktum är att det sitter en N43 i 316i. Se: Länk Mini: Länk Nog med rättelser för idag :) |
|
|
Det var som sjutton... Jag ber om ursäkt! (Infon har jag faktiskt fått av bmw... Provkörde en 316d och frågade lite även om 316i för några år sen) Men motorn är iaf. på 1,6 liter, så Den är mindre än 318/320. Jonas |
|
| 2-liters i alla tre. | |
| Har jag trott men... Är det inte det alltså. | |
| 2011 316i E90 var på 1599 cc (enligt BMWs egen katalog 0 11 003 352 68 2 2010 VB). | |
|
Det är ordentligt skevt med 15.000:- för en service om det inte är en M-modell eller liknande. När jag körde en X3 xDrive20i (med en föregångare till den motor trådskaparen söker) gick den såpass långt att den gick igenom alla moment minst en gång och priserna varierade mellan 1800:- och 3500:- som mest hos en auktoriserad verkstad. Inte ens ett bromsbyte runt om (Skivor, belägg och lite övrigt) plus två fjädrar bak inklusive arbete gick på mer än runt 2/3 av den siffran. Har du kvar protokollet 242, och vill du i så fall nämna vad de har gjort? För övrigt så kommer jag inte ihåg exakt men bytet ovan skedde någonstans mellan 16 och 17k mil, imponerande för en så tung bil men jag upplever både X3 E83 och 3 E9x som väldigt bra konstruktioner. I mina ögon var 150Hk i en tung och fyrhjulsdriven X3 tillräckligt men inte särskilt roligt, 170Hk i en 320i däremot fungerar väl. Det är nog den modellen jag hade siktat mot eftersom 16/18i dras med ungefär samma kostnader och du verkar inte vara särskilt intresserad av en sexa? //Bjersér |
|
|
kör själv 320I och är grymt nöjd med den den går att liga och mys köra med sen vet man att det ligger ett spöka vid 4000 och väntar i fall man vill ha mer pulver. Riktigt trevlig och rolig maskin. Service betala jag 1300kr för för ca 1 månad sen. Man fick sig bara en chock när man öppnade huven och det var lika tomt som i en volvo 140. Så kör du inte mer så satsa på en 320I med Stora navigatorn och idrive och telefon dessa saker ska du nästa ha som krav. Lycka till, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.