AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.410

Knackande/tickande vid kallstart – E60 525 M54 motorn

Sida 2 av 2
Johan B: kollade oljan precis och tyckte inte den såg konstig ut och inte heller några främmande partiklar från oljestickan fastnade på pappret. Färgen skulle jag säga var ljusbrun/brun.

Vad använder man annars för synonymer för att beskriva oljan? :)

Enligt iDrive så är det 8000km till nästa oljebyte men det är säkert klokt att göra det tidigare. Ska man kanske då göra som Asken tipsade om att slänga i Omega 907 kort före och sen en dos 909 i den nya oljan? Känns inte som att det är någon nackdel alls och pengarna i sammanhanget är ju inget att bry sig om.
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
crli9194:
Tänkte på dina felkoder, har du kollat batterisensorn som ger ecu:n (motorstyrningsboxen) info om batterispänningen?
Om den är kass tror förmodligen ecu:n att spänningen är fel och kan inte styra fueltrimmet ordentligt. Fueltrim är kompensation för ev. tjuvluft, lufttryck osv. med mer/mindre bränsle så att lambdavärdet blir 1,0 (100% förbränning, att det blir 14,7 delar luft till 1 del bränsle) Du har dessutom felkod på fueltrim på båda bankerna (B1:cyl 1-3 B2: cyl 4-6) vilket tyder på något övergripande och inget tjuvluftsproblem.

Detta har antagligen inget med knacket att göra, men kanske orsak till dessa felkoder. Kolla om det är dålig kontakt vid batteriet eller fukt vid batteriet eller i reservhjulsbaljan, där finns det känsliga grejjer.

Mvh
Pelle
Pelleulf: Det är ju faktiskt en väldigt bra infallsvinkel du kommer med. Mycket riktigt så är det något knas med IBS (intelligent battery sensor) för den funkar nog inte och ger 2 felkoder direkt även om man nollar dem. När jag köpte bilen så visade det sig att batteriet mer eller mindre var kasst men det visades ingenting i iDrive alls. Det borde det ju göra om batterisensorn funkade som den skulle.

Jag bytte batteriet själv (köpte ett original på BMW och fick det nya inkodat på Need for Speed i Malmö) och kontakten såg ok ut samt det fanns ingen fukt.
Är det inte bara i E61 det finns känsliga elektronikgrejer i reservhjulsbaljan? För jag har ingenting i min E60 alls.

Frågan är dock hur man skulle gå tillväga att fixa detta? Att lämna in den på BMW för att be dem laga IBS lär nog kosta en del kan jag tänka mig.
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
På min E61 ligger det en skumplastlåda i reservhjulet med en hel del elektronik i.
Det stod en sjö i baljan och lite i plastlådan. men jag hade tur.
Har hört många som fått problem med detta. Om man inte öppnar bakluckan snabbt och helt droppar det rätt ner i bagaget när det regnar....Har ingen aning vad det kan kosta med ny ibs, kanske går att hitta en beg. på bildelsbasen eller ebay och få den installerad? eller prova att installera om den med ncs expert.

Mvh
Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.