|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen har de senaste veckorna börjat låta lite skumt när den är kall och man startar den. Det kommer ett knackande som följer varvtalet och hyrs tydligt in i kupén. Ljudet uppstår likadant om man står på tomgång, kör framåt eller backar, svänger eller inte svänger. Det låter bara en kort stund och slutar efter 10-15 sekunder om man ger lite extra försiktig gas, annars kan det låta lite längre. Min spontanta gissning är att det byggs upp något tryck och då avtar ljudet? Eller att något material blir varmt och expanderar? Men borde det i så fall ske så fort? Kör man iväg lugnt och försiktigt så kommer man 20-30 meter sedan låter bilen som den ska igen. Någon gång under dessa veckorna har även ljudet uppstått när motorn är varm, man kör i medel/hög hastighet och ger full gas men långt ifrån varje gång. Generellt kör jag lugnt och håller sällan på att ge full gas. Bilen har gått ca 17 000 mil, har inga felkoder och inga lampor lyser i instrumenthuset. Är utrustad från fabrik med Cold Climate gällande vevhusventilationen. Den går jämnt och känns för övrigt som den ska, dock bekymrar mig ljudet. Utomhustemperaturen har legat runt +10 grader här. Tankar 95. Någon som har en teori om vad det skulle kunna vara? Har försökt söka i forumet och hittat följande möjliga felorsaker: -vevlager/ramlager? -oljepump? -ventillyftare? | |
| Rent spontant låter det som någon ventillyftare som inte hänger med direkt eftersom det försvinner relativt snabbt. Lagerglapp brukar tendera märkas mer då oljan blir varm och lite tunnare, eller så borde det höras minst lika bra som direkt vid start. | |
|
När servades bilen senast och vilken olja användes? Skulle tippa på samma sak som Hasso, att det är en lyftare som inte vill riktigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Anders skall det ju stå - inte Hasso (denna gång)! :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt boken så servades bilen i våras vilket då är ca 650 mil sedan. Dock vet jag tyvärr inte vilken olja som användes, eller ja om den ens fick ny olja då :/ Så för att eventuellt råda bot på detta så borde man börja med att investera i ett oljebyte och kanske någon rengöringstillsats i samband med det? Har man enorm tur så kanske det hjälper eller så får motorn öppnas upp? Givetvis är det väldigt svårt för er att gissa bara baserat på vad någon skriver så jag ska försöka spela in ljudet så kanske det underlättar. |
|
|
Om du inte vill köra en riktig Bilstein Engine Flush kanske denna variant funkar, Länk Finns till bra pris på ebay.de. |
|
|
Man får väl börja med det billigaste först antar jag? Körs bilen mest kortsträckor eller långsträckor nu och tidigare? Kolla insidan av oljepåfyllningslocket. Klägg, vit gegga eller svart så är det lite indikation på något. Vi gissar på skit i oljekanaler, innanför de hydrauliska ventillyftarna, i Vanos och andra trånga kanaler där det kan samlas med tiden... Enkla lösningen heter OMEGA 907. Kan köpas på Mekonomen eller på nätet, bara googla. In med det 10 min innan oljebyte och tomgång, bara följa instruktionerna. Byter du själv, kvalitetsolja och filter. Lämnar du in, nfs.nu eller någon BMW-verkstad, de har något som heter Value Line-service vilket är mycket kostnadsgynnsamt för äldre 4- och 6cyl. Bara ringa och kolla och lämnar man in instruerar man så att mekanikern använder medlet. Olja och filter bör bytas vid halva rekommenderade intervallen men det lär man sig om man är noggrann BMW-ägare och byter olja oftare än man byter bil:) Redovisa gärna kostnader du funnit och vilken lösning som passade dig bäst. Blir inte det där bra får man börja titta i riktning: Injektorer kan krångla, finns garantiaktioner genomförda på sådana bilar, kolla med verkstad om det gjorts. 98-oktan kan avhjälpa samt inspruktingsrengöring med STP eller liknande. Svensk 95-oktan innehåller etanol, det gör inte tysk soppa där motorerna utvecklas typ. Kamkedjesträckare. Vanos. Rapportera första försöken får vi kolla vidare. En felsökning med en avancerad datautrustning först kanske kan ge vissa input. Mvh Asken |
|
|
Asken: -Bilen körs i min ägo enbart längre sträckor. Ca 3 mil enkel resa till-/från jobb så den blir ju ordentligt varm. Tidigare har den nog dock körts mest stadskörning i några år. -Sist jag kollade oljepåfyllningslocket så kunde jag inte se något klägg etc. -Jag har INPA men har bara felkoder relaterade till batteriet och IBS: 299B Battery Sensor 281D BSD Signal 281C BSD Interface Signal -Första försöket tror jag lutar åt en riktig Bilstein Engine Flush (om det nu inte är för lång väntetid) ihop med kvalitetsolja + filter köpt på BMW. Av vad jag läst nu så är det bättre odds för att lyckas få loss eventuellt skit med en ordentlig rengöring även om det då kostar lite extra. Det får det kanske vara värt i sammanhanget? -Nästa tank blir 98-oktan även om det säkert inte skulle avhjälpa något direkt. Rapporterar här i tråden vad som görs! |
|
|
Inte för att det kanske är relaterat men 299B, BMW kan ge de mest konstiga av fel om batteriet är halvdant. Gissa att du har en ctek du ansluter ibland? Batterier lever 2-6 år. Har den gått mkt kortsträckor kan det tagit stryk. Märker du nån svaj i innerbelysning då den stått ett tag med läge 2 på och sen startas? Är huvudbatterikabeln utbytt enligt serviceaktion? Bara en annan vinkel men om batteriet är dåligt, generatorn får anstränga sig som sjutton m.h.t. att batteriers fysikaliskt gör så att Ah-tillgängligheten halveras under noll grader, det kanske kan förklara något men har ingen aning. Gissar att ett Bilstein Engine Flush kostar 2500kr, give or take. De använder bra olja och filter, var mest om du skulle göra det själv den punkten var viktig. BMW är nog något lägre kostnad för en oljeservice Länk Omegan kostar 150kr på nätet och 300kr på Mekonomen gissar jag, har inte använt själv på ett antal år, likaså inte Bilstein E F. Båda två är bara att kolla pris sen boka så är det färdigt. Om alla "skit" i kanalerna är borta så går bilen både bättre och mer effektivt som bonus. Garantiaktioner spelar ingen roll om det är svensksålt eller import, görs ändå kostnadsfritt. Jag hade nog kollat en sväng med BMW samt gått på det och Omega som slås i innan men det är mitt val. De kan också få ut en hel del mer av både om det är felkoder osv. Mvh Asken |
|
|
Asken: Batteriet byttes till ett nytt BMW orginalbatteri 90 Ah för 2 månader sedan. Innan dess så ville den inte starta ibland trots frekventa heldygns laddningar med CTEK. Det nya batteriet är också initierat i bilens dator hos NFS.nu. Även det nya underhåller jag genom att ladda med CTEK en gång i månaden. Bilen är svensksåld men har ingen aning om exempelvis huvudbatterikabeln är utbytt. Hur vet man vilka serviceaktioner som finns? Antar att man besöker BMW så kan de visa detta. Aha så man behöver inte köpa egen olja när man ska göra engine flush det var smidigt. Det var bra att veta fast jag ska fråga dem också naturligtvis. Stort tack hittills för era svar och hjälp! |
|
|
Askens spåkula håller fortfarande. Tid bokad för engine flush nästa fredag till en kostnad av 2679:-. Då häller de i Valvoline 5W-40 efteråt. Skulle det mot förmodan inte hjälpa knackandet/tickandet så vet man åtminstone att motorn är fräsch inuti och får då börja titta på andra orsaker. Men en sak i taget! |
|
|
Då har det snart gått 1 vecka sedan motorn fick dialys (Bilstein Engine Flush). Den första dagen så lät det inget men redan andra dagen så kom ljudet tillbaka när man startar den. Det lär väl inte bli bättre med tiden utan den åtgärden får man väl anse inte hjälpte :( Igår började den gula motorlampan lysa och följande felkoder fanns: DME/DDE: 281D 62 - BSD Signal 299B 64 - Battery Sensor 281C 64 - BSD Interface Signal 2883 A1 - Fuel Trim Bank 2 2882 A1 - Fuel Trim Bank 1 KLIMA: 9C54 61 - AUC sensor E714 22 - ? Hela utdraget: E R R O R M E M O R Y ----------------------- Date: 26.11.2014 22:42:53 Model: E60 Scope: all control module JobStatus: OKAY Quantity: 33 ----------------------------------------------------------------- ADR Gen. name JobStatus Number of errors Error code Kind of error 00 ZGM OKAY No Error stored 01 SIM/SGM OKAY No Error stored 02 SZL OKAY No Error stored 05 STVL/TEFA OKAY No Error stored 06 STVR/TEBF OKAY No Error stored 0E SFZ OKAY No Error stored 12 DME/DDE OKAY 5 Error stored 281D 62 299B 64 281C 64 2883 A1 2882 A1 16 AFS OKAY No Error stored 18 EGS OKAY No Error stored 29 DSC OKAY No Error stored 36 TEL OKAY No Error stored 3F ASK OKAY No Error stored 40 CAS OKAY No Error stored 41 DWA OKAY No Error stored 43 POW OKAY No Error stored 45 RLS OKAY No Error stored 47 ANTTU OKAY No Error stored 50 SINE OKAY No Error stored 60 KOMBI OKAY No Error stored 62 MOSTGW OKAY No Error stored 63 MMI/CCC OKAY No Error stored 64 PDC OKAY No Error stored 65 BZM/SZM OKAY No Error stored 67 EC OKAY No Error stored 6D FAS OKAY No Error stored 6E BFS OKAY No Error stored 70 LM OKAY No Error stored 72 KBM OKAY No Error stored 73 CID OKAY No Error stored 78 KLIMA OKAY 2 Error stored 9C54 61 E714 22 A0 ???? OKAY No Error stored A1 SBSL OKAY No Error stored A2 SBSR OKAY No Error stored ================================================================= Jag har som sagt ett nytt batteri, underhållsladdar det med Ctek och det nya är kodat till bilen. Felkoderna gällande IBS har jag haft tidigare också, samma med felkoderna för kliman. Bägge har jag raderat så de åerkommer. Det är väl 2882 och 2883 som är nya i sammanhanget. Vad är "fuel bank trim"? Att tanka 98-oktan gjorde ingen skillnad. Oljepåfyllningslocket (insidan) ser fortfarande fint ut. Finns det någon motor till den aktiva styrningen? Jag tycker att den har börjat låta ibland när man svänger mycket på ratten, även utan att ha börjat rulla med bilen. Kan den motorn låta? Det sitter ju en svart box framför kylarvätskebehållaren märkt "Active steering". Servooljan har jag kollat och den har rätt nivå. |
|
|
Kontakta BMW, kolla så att åtgärdsprogrammet för byte av högtryckspump, tändspolar och injektorer är genomfört. Spåkulan gissar lågt tryck och pumpen the reason, kanske soppafilter om det inte är bytt som det ska? Gissar att du kollat av så det är "seriösa" verkstäder har skött det som ska samt att bilen är svensksåld(liten uteslutning för Litauenimport eller megaskruvat?), Fakturakopior kan iaf fås ifrån BMW-verkstäder m h a stämpeln i boken om man slår dom en signal och frågar snällt. Kikar du förbi Förenade och lämnar in nyckeln så kan de se exakt vad som är gjort och om aktioner blivit genomförda. Fuel bank trim kan just vara detta relaterat. DME i felkodslistan är motorstyrbox. Lambdasonder är förbrukningsvara känner få till, de bör bytas runt 15k mil men då kanske andra felkoder borde synas mer? Stift bytta som de ska? Tickande vid start, speciellt då det är kallare är en signal att det kan bero på sånt som nämns för garantiåtgärd, vet dock inte om det finns någon övre gräns för tid el km då detta göres, kabeln görs på alla bilar, även importerade. Tobbe är grym så där har du kommit rätt. Enda tanken skulle vara om själva IBS:sen skulle krångla, vet nån som fått byta den. Om det är fel på själva IBS:sen så ger den fel info till hur mycket generatorn ska kräma på men jag kan inte gissa ens utan mer fritt tänkande, bedöm rimligheten själv. Det tar motorn en tanl 98 eller två för adaptera in sig antar jag. Akitinsprutningsrengöring är nog överkurs men då du inte vet hur den skötts tidigare så är kanske vissa steg jag tänker på överkurs. K-sprit om bilen stått mycket och länge tidigare med lite bränsle i tanken och aldrig tankas full. Beträffande Bilstein så har jag aldrig varit med om att den inte fixar det mesta om inte allt, Dock gjorde jag en E38 740 som gått länge med lyftarknack från tidgare ägare, den hade gått 27k mil då EF gjordes. Där försvann 80% och sen såldes bilen. Nästa ordinarie oljebyte kan man ju hälla i OMEGA 907 och 909E för just överkursen skull. Ska själv använda 909E nästa gång efter att ha läst om den. Väg noga åtgärder och kostnader. En pling till föregående ägare kanske kan ge något? Bilen kanske är skött som den ska eller kanske inte. Verkar ju inte kunna gå i riktning kamkedjesträckare heller då lätet försvann första dagen. Vet att BMW sätter in M-oljan 10W/60 vid missljud eller onormalt hög oljeförbrukning före de lyfter på topp mm men det finns inte i TIS. Beträffande insidan av oljepåfyllningslocket så frågade jag om status tidigare och såg svaret först nu i din postning. Köra mycket aktivt dina vanliga 3 mil blåset ju igenom systemen en del. Aktiva styrningen kan ju krångla, vet för lite där, Då kan det nog vara styrenhet eller något som kan vara vägen. En djupare felsökning med livevärden kan även det visa på om det kan vara injektorer eller pump som inte lirar som de ska. Ny uppdaterad programvara? Ska den ändå in på garantiåtgärder kan det göras lätt på en gång. Man kan mäta oljetryck som ska ligga mellan 1.0-1.5 bar, göres med en adapter som kopplas in samtidigt med BMWs servicedator. Kompmätning i varje cylinder? Sen är mina 2 hjärnceller slut på felkodsgissning:) Skulle fundera i banor att börja lyfta på lite lock och ev topp efter detta men som sagt, den sak i taget. Betr AUC, AC. Enda jag kan minnas är 535dAt -05, den hade komplext fel som visade sig vara kondernsorn till A/C:n, det gav många skumma felkoder men inget gick att förstå sig på men mindre troligt. olaO eller Centrallogik kan vara till hjälp? Pm:a dem på Powerposten. Lycka till! Asken |
|
|
Bilen är svensksåld så att den kommit via Litauen kan vi åtminstone utesluta :) Lambdasonderna kanske har gjort sitt men borde kanske inte vara orsaken till att den låter så här vid uppstart? Vet ej ifall ljudet är tillräckligt bra på denna videon för att ni ska kunna höra hur det låter? Det är inspelat i garaget så det ekar lite. |
|
|
Bara en tanke, men jag antar att man efter all denna felsökning kollat så tändstiften sitter som dom ska? Svårt att höra på filmen, men påminner mig om en 523i med M52TU i bekantskapskretsen. Den hade ett knackande ljud som kom och gick i intensitet. Det spekulerades i ram/vevlager, lyftare och motorbyte. Visade sig vara ett tändstift som satt pyttelite löst. Och det var tusentals mil sedan stiften var rörda på den bilen. Efter att ha dragit fast det ett kvarts varv tystnade missljudet och motorn spinner än idag som en katt. |
|
|
Janne: Tack för tipset! Ingen har kollat tändstiften men visserligen har den inte varit inne hos verkstad heller för att felsöka ljudet utan bara för att göra en motordialys. Vet du ifall det är så att ljudet kommer och går eller finns mer eller mindre hela tiden? Mitt ljud finns enbart i början vid kallstart och om man kör bilen varm, ställer den och sedan startar den efter >1h så är den knäpptyst. Finns det någon guide över hur man kollar/justerar tändstiften? |
|
|
Njae, det var ju inte jag som brukade bilen så jag har väl inte järnkoll på när och hur det lät. Jag vet att första gången jag skulle lyssna så lät det ingenting. Nästa gång så lät det tydligt. Bägge gångerna vid genomvarm motor. Det är ju såklart ett longshot, men det är ju ganska enkelt att göra den här kollen. Bara att skruva av plastkåpan, ta bort tändspolarna som sitter på stiften och känna med en tändstiftshylsa. Här är en DIY-guide som jag hittar lite snabbt: Länk |
|
|
Hej, En liten uppdatering. Jag hällde för några månader sedan i en flaska Wynns "hydraulic valve lifter concentrate" och numera händer det bara kanske 10% av gångerna att den tickar vid kallstart och dessutom tycker jag det upplevs som tickandet inte varar lika länge (placebo?). Kanske vore det klokt att göra ett nytt oljebyte snart? |
|
|
Hur långt har du kört på nuvarande olja och vilken olja använder du? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljan är den som hälldes i efter de utförde Engine flush och är Valvoline 5W-40. Har nog kört runt 500 mil med den. Borde man prova en annan viskositet i samband med byte nästa gång kanske? |
|
|
Valvoline 5W40 brukar vara en olja som minskar tickande och liknande ljud, så det är nog inget fel på oljan. Däremot kan det vara så att tillsatsen har löst upp en del smuts som kan vara bra att få bort ur motorn. Hur ser oljan ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.