AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.464

Motorhaveri 525 tds-95. Vevaxellager?

Sida 5 av 5
cr
Hej igen

Jag glömde säga dettta: Om du bara byter vevaxeln är det mycket viktigt att du "lineborrar" vevaxelläget så uppriktningen är 100. Som du förstår måste man altså strippa motorblocket helt ock bearbeta det. Det troliga är väll att blocket inte varit helt bra i uppriktningen varpå vevaxeln "arbetar" radiellt helatiden (en brytande kraft) om så är fallet borde några eller något ramlager vara helt slut. Andra alternativet är helt enkelt materialfel i veven.

En liten "raggarlösning" på det hela är om alla ramlagren är fina och om slitage finns och är lika stort på alla. Byter du lager och stoppar i en ny (eller begagnad ) vev utan att "lineborra" då slipper du strippa maskinen och spar massa tid och pengar. Men om ramlagren är mycket slitna eller ojämt slitna måste du "lineborra" så att sagan inte upprepas.

MTU:n som jag berättade om tidigare hade kass upriktning varpå några ramlager sågut som skräp. Cat:en hade materialfel i veven och alla ramlager var fina.

Kul att du äntligen hittat felet, synd bara att det var såpass alvarligt. Jag lider med dig

MVH Calle
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Tack för ditt medlidande Calle och tack för informationen.
Jag får sätta mig ner och ta mig en funderare på vad jag ska göra.

Hälsningar

Håkan Hagelkvist
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Ja då va man 20.000:- fattigare.
Jag köpte en begagnad motor som gått 16.000 mil och som var svensksåld och satte i stället för att renovera denna. Jag insåg att det skulle blivit lika dyrt att renovera den gamla och att det skulle ta betydligt längre tid. Ramlagerna var hela och fina så jag får väl se om jag tar mig tid en dag och gör vid den gamla motorn, mycket är ju bytt på den nu och den gick ju väldigt bra för övrigt. Det jag undrar är om det var min motorinbromsning som orsakade det hela så att det inte är något annat fel som gjort att det gick som det gick. Jag har däremot en annan fråga angående en tryck eller vacumgivare som inte fanns på min, men jag startar ett nytt forum på den frågan se
(EGR ventil BMW 525 tds?)
Ja nu får jag väl ut och köra en bit innan garantin gå ut om en månad så att jag inte lyckats få tag i följetång igen.

M.v.h.

Håkan Hagelkvist
cr
Vevaxeln hade med största säkerhet gått av även om du inte gjort en kraftig motorbroms. Det kanske hade varit hel till nästa fullgas acceleration.

MVH Calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.