|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej Håkan. Fick litet för mycket att göra. Återkommer i morgon onsdag. Harry |
|
| Väntar med spänning! | |
|
Hej Håkan. Here we go again. I går kväll skrev jag ett långt avsnitt, varpå datorn låste sig innan jag hann skicka. Då var uret 23.20 och John Blund väntade. Idag städade jag litet i hyllorna på verkstaden, och där hittade jag Haynes bok om 3- och 5-serien, på svenska. Den behandlar visserligen inte dieselmotorerna, men är bra på avdelningen vevlager. Hyfsade bilder. Boken finns på Micro och Biltema, och kan beställas genom Mekonomen. Jag föreslår att du inhandlar den och läser på, medan du väntar på nya vevstaksbultar och muttrar, som du tyvärr måste byta. De momentvärden du hade är samma som står i min bok. Vridningen 70 grader skall göras i ett lugnt drag, alltså utan uppehåll. Biltema säljer en gradskiva billigt. Det kan vara besvärligt att få bort de gamla vevstaksbultarna. Jag brukar göra så här: Montera alla vevlageröverfalloch dra fast lätt. Jag hoppas att du vet var och hur dom satt. Dom brukar vara numrerade, och spåren i vevstaken och överfallet skall vara åt samma håll. Vrid vevaxeln så att en vevsläng står rakt nedåt. Tag bort ena muttern. Slå försiktigt underifrån ut bulten. Sätt i en vanlig bult som håller ihop stake och överfall så at du kan slå ut den andra bulten. Tag bort överfallet, bänd ur det gamla lagret med en fin bladmejsel. Gör ren överfallet med något lösningsmedel och en mjuk bomullstrasa. Tag fram det nya lagret. Tvätta bort skyddsmedlet med lösningsmedel och en MJUK!, ren bomullstrasa. Tag inte på lagerytan med fingrarna. Tag den nu rena och torra lagerhalvan mellen fingrarna och tryck ner den i överfallet genom att trycka den på plats med bägge tummarna. Tryck bara på kanterna. Observera spåret i överfallet och upphöjningen på baksidan av lagerhalvan. Nu blir det besvärligare. Skjut upp vevstaken en bit så att du kan bända ur lagerhalvan. Samma rengöringsprocedur som ovan. Montera lagerhalvan i vevstaken med tumtryck i ändarna. Ny,ren bomullstrasa och noggrann rengöring av vevtappen. Tvätta händerna ofta! Nu oljar du in vevtappen och lagren med ren motorolja ur en ren oljekanna. Olja inte in vevstakens och överfallets anliggningsytor. Drag ned vevstaken så att lagret ligger an mot vevtappen. Sätt i nya vevstaksbultar, tryck upp överfallet försiktigt mot vevtappen och skruva i muttrarna för hand så långt det går. Sätt an lätt med verktyg. Vrid vevaxeln till nästa vevsläng står rakt nedåt, upprepa till du har allt på plats. Nu momentdrar du muttrarna. Bägge första omgången, dito andra och sedan vinkeldragning. Drag inte färdigt den ena muttern först och sedan den andra. OBS. Kontrollera att vevaxeln går att dra runt efter varje vevlager. Den får inte binda fast eller plötsligt gå väldigt trögt. Nu till svänghjulet: Eftersom du har tråget nere är det lätt att blockera vevaxeln. Sätt en lagom stor träkloss mellan vevsläng och motorblock. Det blev mycket på en gång. Fråga gärna om något är oklart. Harry |
|
|
Tack Harry2! Jag hade inga problem att lossa och få bort vevstaksbultarna och jag förstår inte riktigt hur du kan montera överfallen om du inte haft av bultarna. Jo nu börjar jag förstå när du pratar om muttrar som jag först inte fattade alls, det är så här nämligen på min, bultarna sitter underifrån och är gängade direkt i vevstaken. Att få låss lagerhalvorna var inga problem jag tryckte lite försiktigt på ena sidan så gled dom av. Jag är med på att vara nogrann med renheten men jag brukar även lägga en tunn film med olja mellan överfall/vevstake och lager, jag har tyckt att det verkat bra för att inte få "klistring" när man monterar lagerna men det är kanske helt fel, men det kan inte vara många um eller "my" vi talar om här. Mina överfall var märkta B6 allihop med understrykning av B6 mot grillen, mina lager går att vända fel så det gäller att kolla noga. Jag har inte blandat dom utan jag plockade ner ett och ett och satte dit dom igen när jag kollat dom. Nästa grej som jag inte förstår riktigt är när du säger "Drag inte färdigt den ena muttern först och sedan den andra", menar du vid momentdragningen eftersom du säger att vinklen ska dras till full vinkel i ett lugnt moment. Vad gäller trögheten har jag lärt mig att man ska kunna flytta vevstaken axillt med det lilla glapp där är så visar det på att det inte nyper, naturligtvis känner jag ju även efter om det skulle börja gå trökt när jag vrider runt. Skulle ta någon vecka att få hem lagerna så jag får väl ta mig tid att riva av lådan så länge men jag är inte glad för att ha sumpen öppen när jag börjar riva i lådan med allt lamelldamm och annat skit... Håkan Hagelkvist |
|
|
Hej Håkan. Jag menar bara att man aldrig i flerbultsförband, typ cylindertopp, skall sätta åt en bult i taget med fullt moment. Du skall i ditt fall inte dra ena muttern till först 5nm, sedan till 20, och sedan vinkeldra. Rätt procedur är: Ena muttern 5 nm, andra muttern 5 nm, första muttern 20 nm, andra muttern 20nm, första muttern vinkeldragning, andra muttern vinkeldragning. Det viktiga är i detta sammanhang att känsliga komponenter sätts an succesivt med hårdare åtdragning så att inget har chans att bli skevt. Generell princip vid all montering! Jag förstår att det går att missuppfatta det jag skrev, men vinkeldragningen skall ske i ett lugnt steg. Det är nog ingen fara med nedtagningen av lådan, men som försiktighetsåtgärd kan du ju sätta tillbaka oljetråget med några bult. Ingen olja på lagerhalvornas baksida! Det behövs ingen där och skall heller inte vara någon. Däremot skall, vilket jag inte skrev, eventuell skyddsfilm avlägsnas även från lagerhalvornas baksida. Harry |
|
|
Jag tackar åter igen Harry! Jag väntar nu på delarna, riktigt billiga tyckte jag förresten, 214:- för sumppackningen, 211:-/paret för vevlagerna, 15:-/st. för svängjulsbultar etc. etc.. Jag återkommer i fallet, men det kan ta någon vecka eller så. Så tills dess ha det så bra alla. Håkan Hagelkvist |
|
|
Äntligen!!!! Efter 16 samtal till BMW kom så delarna till slut. Ska det verkligen ta 2 månader att få fram några vevlager. Nu är dom bytta och allt är återmonterat och hopsatt. Motorn har startats igår, och det gick fint förutom att felet naturligtvis är kvar. Så nu är det svänghjulet som återstår. Ska börja riva växellådan idag, men jag hade gärna velat ha lite tips ang. losstagning av ex. kopplingshydralik, växelspak och om hur jag ska hålla fast svänghjulet när jag ska ta av och sätta dit det samt vad man mer kan behöva tänka på. Har letat i tidigare inlägg men hittar inte så mycket om detta. Jag saknar dessutom momenten till kopplingen Harry! Allt har gått bra förutom lite träningsverk i höger axelparti, det är inte så lätt att mjukdra 70 grader med en hand (den andra höll jag ju vinkelskivan med) när man ligger under bilen med en liten nyckel för att komma åt. M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
|
Så då var växellådan av och svänghjulet ligger på bänken. Jag blir inte riktigt klok på hur det ser ut. Det är som sagt ett dubbelmassasvänghjul och det ärinte helt plant, men jag kan justera det genom att trycka in en skruvmejsel i mellan och få mellanrummet till noll på ena sidan och två millimeter på andra sidan. Det verkar inte vara helt korrekt tycker jag. När jag tog av det var glappet ca 1.8 på ena sidan och ca 1.0 på andra sidan. Jag har ju inget att jämföra med så jag vet inte riktigt hur det ska va. Finns det kanske någon på forumet som har ett beg. svänghjul till salu? Det ska vara till en 525 tds-95 och på svänghjulet fanns det en märkning som jag tror det står BMW 21.21-1223-419 det var också ditstansat LuK 105 17 på andra sidan. Är det verkligen bara jag som har haft problem med svänghjulet eller finns här fler? Jag behöver fortfarande hjälp med alla momenten till koppling och växellåda! Håkan Hagelkvist |
|
|
Hej Håkan. Roligt att det gått bra med vevlagren. Du verkar ha lyckats demontera svänghjulet. Du får återkomma med mer specifika frågor om hydraulik, koppling och växellåda. Tyvärr har jag inte haft problem med tvåmassesvänghjul på min verkstad. Därför kan jag inte ge dig några tips om själva svänghjulet. Bor du i närheten av Stockholm? I så fall kan du titta ner på verkstaden så kan vi se om vi gemensamt kan lista ut vad som krånglar. MVH Harry |
|
|
Tyvärr Harry jag bor i Perstorp I Skåne län så det lär bli en bit att köra. Har kollat en del bilskrotar nu på eftermiddagen och hittat några svänghjul från -94 -95 som gått ca 9.000 mil så jag får väl höra på måndag. Har bytt så mycket annat som inte behövdes så jag får väl byta detta med! Harry! jag hann med en hel del innan jag fick några svar här på forumet så jag lyckades förstöra växelspaksknoppen innan jag fattade att det bara var att dra den rakt av men den behövde väl bytas också! Hydraliken till kopplingen blev jag klok på det var bara det att jag försökte ta av den innan jag tog ner lådan vilket inte var ett lyckat drag, den gick nämligen inta att ta därifrån utan man fick ändå lossa slangen och plocka ner lådan innan man kunde få bort den. Harry, Du har inga moment tillgängliga vad gäller kopplingskorg och växellåda mot blocket tillgängliga, verkar inte som det är speciellt noga, men man kan ju alltid försöka vara ordentlig när man ändå håller på. Angående svänghjulet undrar jag om det kan var riktigt att man bara med lätt hjälp av en skruvmejsel kan justera glappet mellan delarna (axiellt), hur ser det då ut när delarna roterar med ca 1000-V/min, visst är glappet störst längst ut på cirklen och solfjäderpaketet ligger ju rätt nära centrum, men är ju upphängt i ytterkanterna på svänghjulet. Undrar om det inte är själva svänghjulet i sig självt som åstakommer ljudet? Jag får väl ringa BMW också och höra vad dom har att säga, men jag är inte särskilt förhoppningsfull. Snart verkar det som om dom bara byter olja och bromsbelägg. Håkan Hagelkvist |
|
|
Så då var det åter en sorgens dag igen. Har nu bytt till ett beg svänghjul från en -93 som gått 15.000 mil och legat på hyllan ett tag. Jag tyckte det kändes lite bättre och att det inte var det glappet som det var i mitt gamla. Jag har nu lagt ca 10.000 kr. på fel som det inte är, så jag får väl dra mitt sura lilla strå till stacken och lämna in den för en kontroll till någon BMW verkstad. Lutar åt Paulssons Bil i Ängelholm som har en mekaniker som mekat BMW i nästan 40 år. Jag undrar fortfarande om vad detta kan vara för jä..a skit och vad det kan bero på. M.v.h. Håkan Hagelkvist |
|
| Vad hände, Håkan? | |
|
Ingenting! Det är precis samma fel som tidigare. Jag märkte ingen större skillnad på svänghjulen men tyckte att det nya beg. verkade lite trögare i rotationsriktningen och att det kändes lite mer dämpat när man kom till ytterlägena innan det börjar bli riktigt trögt. Man kunde både på det nya och det gamla för hand vrida svänghjulet ca 2 cm (mätt på ytterkant) innan det blev en hårdare belastning, svänghjulet fjädrade inte heller tillbaka från dessa läge. Jag bytte i alla fall och satte ihop den igen och fick en liten tår i ögat när jag vred om startnycklen. Det var precis samma ljud som innan. Nu har jag bytt koppling, vevlager, bakre packbox och svänghjul. Donket är där endast vartannat varv så jag undrar verkligen vad det kan vara. En teori jag har är att någon av cylindrarna inte tänder eller att det inte blir någon komprission men det märkte jag inte när bytte vevlager och förde upp var kolv för hand. Med denna teori tror jag i så fall att den ena kolven får dra den andra med sig och att det liksom blir en inbromsning av varvtalet och att det är detta jag känner. Det kanske också kan vara en ventil som inte stänger eller läcker, jag vet inte. Saknar kompmätare för diesel och jag har inte heller något att kolla varvet med, men det borde dom kunna kolla på BMW så jag får väl köra in den där. Det konstiga är att detta hände vid motorinbromsningen och jag tycker det är märkligt att något sådant skulle kunna hända i samband med det. Jag har kört bilen några kilometer och det känns ingen skillnad i drag eller i axet, mot vad det var innan felet fanns där det verkar inte heller hända någonting mera så vad i hellskotta kan detta vara? Håkan Hagelkvist |
|
|
Lider med dig..fy fan vad jobbigt..:( //Dogge |
|
|
Vad hände sen? Har du hittat felet Håkan? |
|
|
.. ska man verkligen låsa sej att det kom vid en inbromsning?? Blev det inte sämre o sämre allt efter du märkt att det fanns där?? Isåfall kan det ju skett innan motorinbromsningen..? Fast du märkte det efter..? har varit med om diverse fel som man tror hänger ihop med diverse "händelser" o man låser sej vid fel saker, o det kan bli "dyrt".. Dock har jag en TDSa -93, med ett SVAGT klonkande ljud, ung vid varannan takt, och trodde minsann att det var vattenpump, men icke. Detta ljud kommer nog från fronten på motorn, men funderar på om det sitter en vacuum pump till bromsen på desa bilar - AUDIs 2,3 bensin o 2,5 TDI har det - drivs av en pinne från kammen, och pumpen blir sliten, låter som knas med topp/ventiler, men tar man bort pinnnen till kammen så blir de tysta.... Kan det inte vara något hjälpaggregat med lagerljud iallafall i Håkans bil? Vore kul o veta vad som hänt i fallet... "spännande män luktar diesel" |
|
cr |
Vacuumpump har dom, och den sitter på framkant motorn uppe vid kammen. MVH Calle |
|
Hej Håkan Har precis bytt min 525 tds motor själv och lärde mig att en diesel har ett mycket högt tryck i oljekylaren, ja i hela systemet. Min bil var som din först innan den gick helt åt Hel... Kolla efter om det är mycket luft i systemet eller om det finns tillräkligt med olja, de svarta molnen du har haft efter dig vid axerlerationer är ju bränt olja. Du kan även ringa mig om du vill. Mvh Ole www.importakuten.nu |
|
|
Nu ska ni få höra något som jag i min vildaste fantasi inte kunde drömma om. Men först en annan teori som jag hade. Jag började fundera på spridarfel och lossade så insugsrör för att börja kolla. Först lyssnade jag i alla insugen med en luftslang och jag tyckte att det lät exakt likadant i alla insugen, jag såg också alla insugsventilerna och dom jobbade fint allihop. Jag bestämde mig för att tryckprova alla mina spridare så jag plockade av dom allihop och åkte iväg för att testa. Jag blev väldigt glad när dom konstaterade att en ventil var helkass och en annan inte alls bra. så jag beslutade mig för att renovera allihop för en kostnad av 5.200:- Det ligger till så här angående spridarna. Om dom inte stänger riktigt vid ett visst tryck i detta fall 140 bar så uppstår en efterstråle som inte blir till dimma och därför eftertänder, detta kan i många fall låta som ett lagerknack i motorn har jag fått höra. I alla fall dom beslutade sig för att byta ut dom mot renoverade utbytesspridare och renovera den spridaren som det sitter en sensor i eftersom detta skulle bli billigast. Nu efteråt skulle jag ha kunnat renovera dom själv med ny nål och dysa för det verkar inte vara så svårt men för dom går det ju mantimmar och det kostade mer. Så glad i hågen smäller jag i mina fina spridare och sätter så ihop den igen för jag vet inte vilken tur i ordningen. Så kommer vi till vad som hände när jag vred om startnycklen. Jo den gick bättre och det lät mindre men felet var ta mig f.n inte borta. Jag körde den en runda och det var mycket bättre vrid än vad det varit tidigare men det lät och kändes fortfarande ett pulsande i kopplingspedalen. Tro att man var deppig. I alla fall en dag tänkte jag att jag skulle ta bilen ner till byn endast ca 4 km. När jag skulle köra hem hände det. Pang donk donk donk, bilen dog. Jaha tänkte jag så mycket jobb i onödan för att ändå få byta motorn. Bogserades hem och rullade in bilen på sin favoritplats nämligen garaget där den snart tillbringat ett år. Så en dag fick jag ork att gå ut och skruva av sumpen igen för nu måste jag ju kunna konstatera vad som hänt. Jag vred runt veven och kollade på alla kolvarna som gled runt fint i sina lopp, jag tänkte vad är detta. Jag börjad att rycka i veven och och såg så att det kom lite olja som från ett glipande sår på vevaxlen precis efter sista vevlagret, jag kollade närmare och konstaterar att VEVAXLEN ÄR AV RAKT ÖVER detta trodde jag aldrig kunde hända. Det som förvånar mig är att det inte blivit någon skada på ramlager eller block och att det verkar som resten av vevaxlen följt med runt fast att den var av. Jag undrar nu om jag ska byta motor eller satsa på att byta vevaxlen. Är det någon annan som varit med om ett vevaxelhaveri på en standard motor utan trim och kan det vara så att det varit en sprika i den en bit som jobbat sig igenom hela vevaxlen och att det var detta som pulsade och lät. Jag vet att vevaxlen är superhärdad men borde den inte gått av tidigare om det nu var en spricka som i princip borde gått genom mer än halva vevaxlen för att kunna börja arbeta sig igenom hela. Tacksam för alla teorier och bra tips från er. Hoppas på ett under Håkan Hagelkvist |
|
cr |
Hej Håkan!! En kompis till mig har också en 525 tds automat –95:a . Han körde sönder original maskinen p.g.a. en avgasventil på tvåans cylinder gick av och ställde till en massa oreda i den cylindern detta 30mil hemifrån. Bilen hade då gått 24000 mil varav kompisen kört 14000mil efter det att ett svenskt importföretag tagit in bilen från tyskland. Bilen visade sig senare ha gått ca 15000 mil mer än vad som stod på mätaren ( det gick absolut inte att avgöra på bilen skick som var som ny när kompisen tog över den). Hur som helst lät han montera en utbytes maskin i bilen hos BMW. Han körde ca 7000 mil på 1 ½ år så började det låta mycket skumt från motorn så han slog av den. Detta hände naturligtvis 50 mil hemifrån. Då konstaterades att vevaxeln gått av mellan cyl. 3 & 4. BMW stod för en ny motor och kompisen fick stå för monteringskostnaden sen dess har bilen gått kanon bra och har i skrivande stund gått 38 000 mil (på mätaren). Själv har jag varit med om vevaxelbrott på marinmotorer en MTU (Mercedes) V12 på 520 kw som går som generator (hjälpmaskin) på en stor båt. Detta yttrade sig mycket knepigt inga missljud eller så, men så fort man belastade mer än 200kw så stannade maskinen. Efter en lång felsökning märkte vi ett glappande ljud när vi baxade vevaxeln fram och tillbaka. Förmodligen blev förhållandet mellan veven och kammen så galet att ventilerna inte öppnade då dom skulle och därför stannade den. En Caterpillar 10 000 hk gick veven också av på i samma rederi men detta var en högtrimmad maskin till skillnad från MTU:n som finns med effektutag på 1300kw på samma maskin (dock inte som kraftverk utan som huvudmaskin) Cat:en gick också att köra utan missljud men tappade oljetrycket på den övre halvan av varvtalsområdet. Det blev mycket båt snack här nu men det kanske ändå är trevligt för dig att läsa att du inte på något sätt är ensam om vevaxelbrott. Om jag befann mig i dina kläder skulle jag nog satsa på en ny vevaxel istället för en utbytes maskin p.g.a. du redan bytt så mycket prylar på den du har. På utbytes maskinen ingår nästan allt utom generator och turbo samt lite kåpor och annat. Jag tror kompisen betalade 36 000:- för motorn plus arbete. Det är ju inte så våldsamt dyrt om man ser till vad delarna kostar. Insprutnigspump och spridare ingår t.ex. Med vänlig hälsning Calle |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.