AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.463

Motorhaveri 525 tds-95. Vevaxellager?

Sida 2 av 5
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
vit=standarddimension, gul=0.25 under, grön=0.50 under.
Ovan ganska ointressant, läs på lagret istället.
Har lagret snurrat så är det ju också ointressant då du iaf måste slipa om veven.
fö så var faktiskt en av de nedre bultarna på oljepumpen helt lös och höll på att ramla ur när jag rev motorn (värt att kolla!)
Låna en mikrometer och mät upp tapparna så du ser att dom är runda.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hej
passa på att kolla axialglappet om du har sumpen borta,alltså framåt-bakåt glappet på veven.
FAF
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
Axialglappet har inte såå stor betydelse och kan definitivt inte orsaka några varvtalsregelbundna knackningar.. Man skall kunna känna ett spel om man lossar på ramlageröverfall #6 och "vickar" på det men detta test behövs nog inte göras om du inte skall ta lös axeln eftersom du måste ha nya bultar då mm.
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Tack Sab!
Jag har däremot fått uppgift på att det finns 3x3 olika dimensioner alltså 9 olika lagerhalvor, standard 0, x3 under 1, x3 och under 2, x3 är detta en felaktig information?
Undrar också om någon vet storleken på XZN-hylsan som det lär vara till bultarna på lageröverfallen?
Sab, du nämner att mäta upp tapparna, menar du då diametern på vevaxlen där vevstakarna sitter eller menar du något annat?
Har också fått uppgift tidigare på att det inte är så lätt att byta underifrån, utan att man måste lyfta hela motorn för detta, är det någon som vet detta med bestämdhet, är det möjligt eller inte? Har fått många olika besked från olika personer jag talat med. Sista frågan lyder återigen om det är någon som vet att BMW bytte motor den 10:e månaden -94 och att den motorn inte passar i min som är tillverkad senare?
Funderar på många olika lösningar just nu, men mest efter plånboken.
Tackar för alla tidigare inlägg om detta problem.
M.v.h.

Håkan Hagelkvist
saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
vevlagerbultarna kan vara e-12 eller vanlig 12-kant hylsa 10mm. Rambultarna är sexkant 17 tror jag.

detta x3 fattar jag inte...

Ja, jag menar att kolla så vevtapparna (där vevstakarna sitter) är runda, knackar lagret är det STOR risk att tappen har blivit deformerad.

får du lös tråget (vilket jag tvivlar på) så får du ju lös vevlageröverfallen men jag kan nästan garantera att du inte får lös hela vevaxeln utan att lyfta motorn iaf inte med mindre jobb...
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Hur går det? Det var ju ett tag sedan problemet ditt var uppe, så nu börjar man bli nyfiken.
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Jag är tillbaka efter tre månader och 1500 mil i en riskokare, ett väldigt långt uppehåll p.g.a. vissa familjäjära och också vissa ekonomiska omständigheter.
Jag har demonterat sumpen vilket efter mycket om och men gick bra utan att lyfta motorn,(fråga om ni vill veta hur).
Har också kollat alla vevlagerna "babbislagerna" men det var desvärre enligt min mening inget att anmärka på.
Tack! Asken för ditt tips ang. din kontakt, men jag har fortfarande inte varit i kontakt med honom, känns lite pinsamt när man inte känner honom.
Nu undrar jag vad för någonting det kan vara som låter, kan det vara ventilen med sprucken fjäder som tar i kolven eller en trasig knast, det låter ju ingenting när man lyssnar uppifrån.
Kan det mot all förmodan vara en sprucken kolv?
Har kollat alla vevlager och dom ser nästan ut som nya.
Varför pulserar det i kopplingspedalen?
Kan det vara någonting med svänghjulet som gör att det klonkar som det gör.
Asken, går det fortfarande bra tror du att ringa din kontakt.

Håkan Hagelkvist
max f
läste om dieslar nyss i en fordonsteknikbok där står det lite om dieslar.

bland annat att lagren i motorn får större påfrestningar än otto motorer.
det hela kan ha att göra med oljenpumpen är kass.

eller så har du stopp någonstans i kanalerna.
jag tror att det är något med oljekanalerna.
max f
annars kan det ju faktiskt vara så att det är något skit i kopplingshuset tror det finns en inspektionlucka under kan ju se där då.
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Lider med dig Håkan, såg detta ämne först nu.
Först vill jag bara säga att BMW bytte motor 9309 alltså september 93 och du kan inte ha en tidigare motor såvida du inte byter styrenhet, diverse andra kablar och pump mm.

Har erfarenhet av ett liknande problem. Började likadant som för dig med ett missljud som bara blev värre och värre. Det slutade med att ettans vevstake knäcktes.

Är din bil chippad?

Om du vill ha mer info så kan du gärna maila mig!
Så kan du få mitt nummer.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Hej..jag har precis samma dunkande ljud som du beskriver..fiskebåtsliknande ljud ett typ av
"donk donk" ljud väldigt dovt..min motor låter bra på tomgången men ljudet börjar vid c:a 1000 varv och är som värst vid c.a 2200 varv..jag tror personligen att felet i min bil är följande..dieselpumpen började läcka diesel och dieslet rann på motorfästet under pumpen..varvid fästet pajade
det är ju en form av gel inne i fästet som pressats ihop
och jag tror att det är stomljud som fortplantar sig i karrosen..och det dunkande ljudet man hör är ett förstärkt explotionsljud från tändnigarna i motorn
jag hadde nämligen exakt samma ljud i min förra diesel en 524td men mycke mycke svagare..så ljudet finns nog där..och kan nog bli kraftigt förstärkt vid trasigt motorfäste
jag har beställt nya motorfästen och det ska bli både intressant och nervöst att se om ljudet försvinner
allternativt minskar

Dogge..

max f
kom på farsan hade liknade problem på audi a6 1.9tdi 98årsmodell där byttes toppen så gick motorn bra igen.
var visserligligen ett fabrikationsfel som audi tog 1.5 år på sig att erkänna.
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Ursäkta dröjesmålet, fick klämma in julen i mellan.
Tack för svaren max f, Lexfor & Dogge.
Min bil är inte chippad. När jag lossat lagerna förde jag på kolven ca 5-6 cm utan att känna någon skillnad mellan cylindrarna och dom var ganska lätta att trycka upp med hjälp av båda tummarn. Det jag tycker är lite märkligt är att det bara donkar en gång vart annat varv, tomgång 750 r/min antal donk 375 st. Detta tror jag beror på att det sker i en arbetstakt. Har tänkt på en annan teori om att det inte kommer någon diesel till någon av cylindrarna, hur skulle det låta då?
Jag ska kolla motorfästena, vänster fäste byttes 9908 när jag köpte bilen men det kan ju vara höger. Kan man se på fästet om det är dåligt? Ska också kolla i insp. hålet till sprängkåpan om man ser något där när man vrider runt motorn, på tal om att vrida är det inga problem och jag hör ej heller något mekaniskt ljud, men det är ju helt andra förutsättningar än när motorn går. Jag har bestämt mig för att byta vevlagerna i alla fall och angående hylsan hade sab rätt det var en torxhylsa E-12. Fortsatt tacksam för idéer på vad jag kan kolla innan jag sätter ihop motorn.

Håkan Hagelkvist
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Knackande och tickande som kan komma från växellådsområdet enligt Autobooks reparationshandbok BMW 2500 - 3.3 s67

Kan bero på, enligt Autobooks:
1. Badly worn driven plate hub splines
2. Worn release bearing
3. Bent or worn splined shaft
4. Loose flywheel +++

Bytte själv låda och samtliga kopplingsdelar på min fd 528:a och allt bonkande och pulserande (tomgång-> ca 1200 varv) försvann.
Trodde själv aldrig att oljudet kunde komma från växellådsområdet då oljudet helt klart tycktes komma från cylinder 5 eller 6.

När man får ett sånt fel som du råkat ut för så tuggar man på sin egna nerver ( man letar och letar men finner inget fel, logiskt eller ologiskt)

Önskar dig lycka till med felsökningen.
Mvh Kalopps

155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Tack kallops!
Jag har försökt att översätta följande men jag kan säkert ha fel.

1. Allvarligt skadad (drivplatta) kopplings (uppsamlings) splins.
2. Skadat urtrampningslager.
3. Böjd eller skadad splinsad axel. (ingående axel till växellådan).
4. Löst svänghjul.
Betyder dom 3 +++:n att detta är den troligaste orsaken, kommer jag att riva bort växellådan snarast och verkligen kolla att svänghjulet sitter fast.
Som framgår tidigare, inträffade det även en rätt så kraftig motorinbromsning innan jag märkte felet, men jag är fortfarande skeptisk till svänghjulet eftersom det bara är vartannat varv som donket uppkommer.

Håkan Hagelkvist
ka
280
kalopps
Cater-pillar
De 3 plussen satte jag själv dit då jag personligen tror att det är ditt problem. (din översättning är helt OK) Om du får vibrationer i kopplingspedalen när du kopplar ur så kan det vara svänghjulet eller tryckplattan. Du gjorde ju en kraftig motorbromsning innan problemet uppstod, och på så vis belastas svänghjulet åt "fel" håll. Du skriver även att det uppstod pulser i kopplingspedalen, så felet beror troligen på något med växellådans kringdetaljer.
Tror inte ditt problem är vevlager eller kolvskador.
Ramlager kanske bakre "donk donk ljud"
Om en kolv är sprucken eller det har gått hål i den borde motorn vibrera och gå helt uselt, hade säkert även sprutat upp olja från hålet där du för ner oljestickan.
Om du inte får diesel till en cylinder så borde motorn gå hackigt av bara den. Det jobbiga med sådana här fel är att det kan bero på mer än en sak.
Hoppas du fått hjälp i dina funderingar.
Har själv slagits med väderkvarnar, så man känner igen sig.
Lycka till.

Mvh kalopps

155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Angående ramlager undrar jag om någon varit ute för ett haveri på dessa. Folk jag pratat med nästan förnekar att detta kan intäffa på BMW om inte motorn skär riktigt ordentligt.
På Jarls i Hbg. hade dom aldrig varit ute för ramlagerbyte och dom tyckte heller inte att dom symptom jag hade verkade på ett ramlager.
Någon som har mer erfarenhet?
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Efter att grunnat och funderat på ditt problem..så börjar jag bli allt mer övertygad om att du har en sprucken ventil..har du tagit ett kompprov på motorn??
om du har en ventil sprucken så får du ju ett dovt dunkande ljud...hadde en alfa romeo med defekt ventil i min ungdom och den lät lite som en fiskebåt den åxå.
vibrerade motorn mer än förrut på tomgång?
det är juh en 6:a så den går nog säkert rätt snyggt fast en cylinder har sämre kompression..
frågan är juh vilken sort oljud som kan uppkomma om du får in komp i låt säga insuget?
en idé iallafall..:)

Dogge

M3-Mackan
Har du blåst en ventil så brukar man få ett ngt lättare knackande istället för "tunga" dunk/klonk
Blåste en ventil i sommras och alla mekar som var och lystnade sa att de var vevlagret. Vilket var helt fel. De var toppen som gått åt h-vete.
Jag hade nog kollat växelllådan först om jag vart dig.

-Mackan-
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
kan nog vara sant..men nu är det en diesel vi pratar om..liiite annorlunda kompessions förhållanden..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.