|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, en sak till - jag tittade bara lite snabbt bland felkoderna i ett dokument som har felkoder till många olika BMW-modeller. Felkoden 0x271D kan tolkas lite olika beroende på vilket motorstyrsystem man har. Till vissa står det bara att uppvärmningen före katalysatorn inte fungerar utan att specificera någon bank, till andra specifieras vilken bank det rör sig om. Men har du fått utskrivet från typ INPA eller liknande verktyg att det är "rad 1 eller 2, sensor 1" så får man utgå ifrån att motorstyrsystemet inte vill/kan skilja på uppvärmningen till de båda två så man får undersöka båda helt enkelt. |
|
Tack igen. Verkstan har en dator från Bosch... Verkar rätt modern med en sån trådlös dosa man kopplar in i odb-uttaget, liknande den dom har på bilprovningen. Verkar ju inte bättre då än att det inte framgår vilken lamdasond som är "trasig"... Dom är dyra också, runt 2500kr styck i Sverige eller 2 för 2500 från Tyskland. Är det möjligt att BMWs dator kan läsa ut exakt vilken sond det är som felar? Antar att verkstan iaf kan mäta upp dom så som du beskriver och lista ut vilken som är trasig... Jonas |
|
Nja, det vågar jag inte svara på. Men gissningsvis är Bosch up-to-date och har den korrekta tolkningen (är ju inget hobbyverktyg precis). Blir ju samma felkod som dyker upp i BMW INPA, frågan är väl om "översättningen" blir densamma i det programmet - får nog anta det. Men i INPA så brukar man även kunna se status på pre-heating, där borde man isåfall kunna identifiera vilken bank som inte hänger med. Vad irriterande - ibland så är de båda reglersonderna samma för bank 1 och bank 2 - men det verkar såklart inte vara det i det här fallet (är olika reservdelsnummer iallafall) Länk Men är man inte säker så är det bara att mäta. Jag menar, du måste ändåså mäta upp allt - vi vet ju inte vad i hela systemet som det är fel på. |
Här är förresten ett utdrag ur INPA från en N42-motor. Länk Och där är översättningen endast "271D CDKHSV - Oxygen sensor heater before cat." Dvs det verkar inte vara någon specificering av bank - så det är bara att mäta på. Såvida.... det inte handlar om syresensorn före den sekundära katalysatorn (om du har ett sådant avgassystem). Fast då skulle det inte stått "rad 1 eller 2, sensor 1" - då skulle det stått sensor 3 eller liknande. |
|
Tack BMW-slangen! Jag börjar med lite okulärbesiktning idag... kabel med dålig kontakt, skadad, oljig el.dyl. Sen får jag väl åka tillbaka till verkstan och kolla att det är samma kod. Är det inget uppenbart fel får dom väl börja mäta... Lite surt då jag håller på och letar efter en E91... har kanske hittat en också. Men man måste ju laga bilen innan den går att sälja /Jonas |
|
|
Ja, ovanifrån såg man inte mkt... kunde inte ens lokalisera lamdasonderna. Antar att dom sitter lite lägre ner på grenröret, så man får kolla underifrån. Jonas |
|
Från lite eBay-annonser kan du få en viss uppfattning om var de bör sitta (alla annonser är för N42-motorer om jag läst rätt så det bör vara ganska likt på din) Länk Länk Länk |
|
Inpa borde kunna vara precisare i detta, kan var mycket effektivt att kolla live-data då kan man nog ringa in problemet mer. Man kan även köra "Test-O" live data under Inpa/ediabas. Jag vet att storabjörn här på forumet har trixat med ett liknade fel på en likadan bil. Han har felsökt med Inpa vet jag. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
Ja, jag rekommenderade även INPA också som diagnosverktyg - har sett att flera motorstyrsystem visar pre-heating status bland annat (kommer inte ihåg om min N46-motor visade det). >> Men i INPA så brukar man även kunna se status på pre-heating, där borde >> man isåfall kunna identifiera vilken bank som inte hänger med. Fast jag är lite osäker på om den "stressade småbarnsföräldern" har tid över att prova olika diagnosprogram :-) Men verkstaden bör kunna göra en enklare feldiagnos, antingen om de använder INPA eller om de mäter. Även om de kommer fram till exakt vilken syresensor det är via INPA så måste man ändåså mäta för att säkerställa att felet ligger i själva sensorn och inte någonstans utanför. Man köper inte en 2-papp reservdel om man inte är säker på att den behöver bytas. @azkikr : Så du bör nog lugnt kunna lämna in bilen till en verkstad du litar på och så åtgärdar de felet - de har kapacitet att felsöka någorlunda snabbt så det bör inte vara någon större kostnad i det här fallet. |
|
Tack igen! Bra länkar till grenrören BMW slangen, nu vet jag var man ska leta iaf. En granne var precis förbi med en ELm327 och torque-appen i mobilen. Enligt den var nu felkoden: P0030 Powertrain H02S Heater Control Circuit, Bank 1, sensor 1. "Är det samma felkod med en annan kod"? Eller är den ny eftersom den nu specar bank 1, sensor 1. Tidigare sa ju avläsningen rad 1 eller 2.... antar att rad=bank...? Kan det va så att Torque-appen faktiskt är bättre än boschdatorn och kan skilja ut vilken bank/rad det faktiskt är som felar? Är bank 1 = cylinder 1+4 eller 2+3? Med vänlig hälsning Jonas, den stressade pappan :) |
|
|
just det, vi släckte lampan också, så jag ska ta ut bilen på en sväng på E4an senare ikväll och se om den tänds igen... Bilen har bara rullat i stan nu i 1 månad... tänker att det kanske är nåt som går att gasa bort :) /Jonas |
|
Yes, det är samma felkod. P0030 är de generiska felkoderna som definieras inom ramen av det standardiserade (och obligatoriska) OBD-II felkodssystemet. 0x271D är BMW's egna interna koder. Nej, Torque-appen är inte bättre än Bosch-datorn. Du måste tänka på all tolkning av felkoderna görs UTANFÖR programmen. Torque kan endast läsa av och tolka OBD-II felkoder. Du ska också tänka på att motorstyrsystemet i första hand sätter sina egna felkoder, i detta fall 0x271D. Men eftersom detta är ett fel på en av komponenterna inom avgasreningen så måste den sätta en OBD-II felkod också. Och här finns inga absoluta regler, det är biltillverkaren som bestämmer vilken/vilka OBD-II felkoder som ska sättas när en intern felkod sätts. Det finns generella riktlinjer som de måste följa men det finns en hel del frihet här. Men just P0030 är precis som du säger strikt definerad till Bank 1, Givare 1. P0050 är precis samma, fast för Bank 2, Givare 1. Så hade motorstyrsystemet vetat att det var Bank 2 så borde den rimligtvis satt denna kod istället. Men... Anta nu att motorstyrsystemet i en N42-motor faktiskt inte kan avgöra om det är Bank 1 eller Bank 2 som uppvärmningen inte fungerar. Internt sätter den då felkoden 0x271D. Anta att den här normalt sett betyder Bank 1, Givare 1 - men BMW vet i sin översättningstabell att för just N42-motorn så betyder 0x271D att det kan vara antingen Bank 1 eller Bank 2. Så vilken P-kod ska motorstyrssytemet sätta? Om den inte vet så kan man tänka sig att den sätter både P0030 och P0050. Men om jag minns rätt i specarna är det inte säkert att den behöver göra det. Det är viktigare att den är konsekvent i sin översättning, dvs det är viktigare att 0x271D alltid översätts till endast P0030. Du inser nu att det finns variabler i det här med felkoder? Yes, rad = bank (se mitt inlägg från igår 22:20) Yes, bank 1 = cylinder 1+4 (se mitt inlägg från igår 22:22) Nääää, du kör inte bort detta problem :-) Se uppvärmningen som en brödrost, det är inte mer avancerat än så. Ström går genom en bunte med trådar som värms upp. Spänning läggs på i ena tråden till syresensorn via ett relä. Den andra tråden till syresensorn går tillbaka till motorstyrenheten som sluter den mot jord när den tycker det passar - då sluts kretsen och ström börjar flöda och "brödrosten" värms upp vilket gör att hela syresensorn blir varm och go. [+12] ===> [Relay] ===> [O2S Sensor] ===> [DME] ===> [Ground] Motorstyrsystemet håller koll på ström och/eller spänning och kan därigenom hålla koll på om något är galet eller inte. |
|
Otroligt bra förklaring! Tack så mkt! "Bilden" på slutet visar ändå att det inte är så krångligt som det låter. Felet bör ju sitta i sensorn, relät eller nån av sladdarna. Var ute och körde 4 mil på E4an nyss, då tändes ingen lampa iaf... Är lite fundersam dock över att lampan tändes första gången när motorn var varm... Då behövs ju ingen uppvärmning. Jonas |
|
|
Lampan tändes igen i söndags... Verkstan ska felsöka nästa vecka. Han trodde inte på relät iaf, men menade att man ju får kolla kablage osv... Angående delar, om sonden ska bytas: Mekonomen el.dyl: 2300:- Reservdelar24.se: ca. 1300:- (inkl frakt) Ebay ca.: 1100:- (inkl frakt) Beg: 200-600 på bildelsbasen + frakt. /Jonas |
|
Håller med, reläet (och dess styrsignaler) ligger relativt långt ner på "suspcect list". Jag gissar på att uppvärmningskretsen inuti syresensorn gått sönder, sen får vi se om det är bank 1 eller bank 2. När det gäller syresensor så skulle jag köpa en likadan som sitter där nu, sitter det en Bosch XYZ så skulle jag köpt en Bosch XYZ. Kan vara lite känsligt det där, speciellt när det handlar om bredbandssyresensor (tror det sitter en sådan på denna motor på upstream-positionerna). Dessutom brukar universiella syresensorer komma utan kontakt så man får skarva själv - vilket är lite känsligt att göra. |
|
Läste nånstans att normalt bytesintervall på dessa lamdor är 15-25k mil.... Min har strax gått 15. Kanske är lika bra att byta båda då... Hittade dom hos autoteilmann.de för drygt 1000kr/st inkl frakt. (Bosch) Tänker lite som med lampor till hel och halvljus, dom byter man ju gärna i par. /Jonas |
|
Ja, 15-25k mil kan ses som en generell livslängd på syresensorer. Men de kan lika gärna hålla längre. Min syresensor på min E34 535i är över 40 000 mil, och still going strong. Fast det var ju på den tiden då man byggde "riktiga" saker och inte plastleksaker som faller sönder när garanti & försäkring slutar gälla :-) Fast syresensorer har hängt med någorlunda bra, de har utvecklats och blivit mer avancerade men ändå har ungefär samma livslängd. Så det är väl inte helt uppenbart att man ska byta båda. Fast 1000 kr/st är helt ok pris (kan man göra fler saker samtidigt vid en reparation så är det ofta fördelaktigt dels ur ett pris- och bekvämlighetsperspektiv). Keep us updated om vad verkstaden kommer fram till förresten! |
|
Lite billigare: Länk Dessutom får du en rabattkod på 3% om du kontaktar kundtjänst i "chat-funktionen". Personligen skulle jag satsa på Bosch-sensorer med rätt kablage, så du slipper skarva. Om du skall skarva en lambdasond skall du INTE löda kablarna då det täpper igen luftspalterna mellan trådarna i ledningen och det är den vägen som sonden tar sin "referensluft" för att mäta/jämföra syrehalten - skarva med klämhylsa och inget annat!. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW-slangen: Japp, jag ska meddela hur det gått när det är klart. Johan B: De där är till fel bilmodell, dom jag ska ha kostar ca.1200-1300 st från reservdelar24.se... har 5% rabatt också, vilket man får på nästa köp varje gång man beställer. Dom jag kollat på är då orginalsensorer från Bosch, inga universal. /Jonas |
|
|
Återkoppling. Det var lamdan i bank 1 (cyl. 1+4) som felade. Den är utbytt och bilen funkar bra. Jag fick den utbytta av meken och varken han eller jag kunde se felet på delen. Bilen är för övrigt såld nu och jag sitter på på en överbliven ny lamda till bank 2... (Bytte aldrig den då den var svårare att komma åt) Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.