AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.008

Släcka motorlampa

Sida 1 av 3
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Idag tändes min gula motorlampa när jag var ute och körde. (det regnade mkt häftigt)
Bilen, min 318 E46 N42, går som vanligt och jag misstänker att det var en engångsgrej.

Har läst mej till att den ska slockna efter ett antal omstarter om det bara var en engångs "tändning"... men jag har stängt av motorn tre gånger efter att den tändes och den lyser fortfarande... Hur många omstarter ska krävas?

Eller finns det nåt sätt att nolla med att göra si eller så med tändningen el.dyl?

Lyfta av batteripolen, funkar det?

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Nu har jag startat bilen 8 gånger... Lampan lyser fortfarande...
Kanske är nåt fel på riktigt!? :)
Ska det kanske vara ett antal riktiga kallstarter...?

Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du måste köra en bra sväng varje gång - efter X antal "godkända" körcykler, släcker sig lampan om felet var tillfälligt.

Om det måste vara "riktiga kallstarter" varje gång, låter jag vara osagt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ok...jag stängde bara av motorn vid varje rödljus på väg hem.. Kanske inte ok körcykler då... Testar att köra vanligt några dagar, sen tar jag väl och läser av felkoder om lampan inte slocknar.

Jonas
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Ibland kan det ta mer än en dag beroende på hur man kör
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Testa koppla bort batteri en stund. Slocknar den då är felet borta i annat fall har du något fel.
Låt det vara bättre att den släcks om det är en engångsföretelse så du vet.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ska åka förbi verkstan (liten autoexperten) jag brukar anlita vid lunch idag.
Han kollar ev. felkod och släcker lampan...
Vill gärna veta vad det är/var som lampan avser.

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, hade också rekommenderat den vägen. Utifall motorlampan börjar lysa igen så har du iallafall en chans att se om felet är samma eller om det är ett helt annat fel (finns ju massor av anledningar till att den börjar lysa).

Om du har en enkel OBD Bluetooth adapter så kan du med Torque-appen iallafall läsa ut de generiska OBD-felkoderna (eftersom motorlampan lyser så ska det finnas generiska OBD-felkoder lagrade). Om BMWhat-appen fungerar på din bil så kan du använda den också.

Men enklast är ju förbi verkstaden, då får du all info du vill ha (be att få utskrift papper/digital på felkoderna så du inte bara får "nån felkod kring en givare" för det är meningslös information).
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Nu har jag varit hos verkstaden.
Felkoden var 271D Lamdasondvärme (fick en utskrift)
Den hade bara larmat 1 gång och är nu släckt.
Tändes inte igen på väg från verkstan iaf.

/Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fint! Då har du koll på vad det var iallafall!

271D, känner igen det där. Precis som det står så är det förvärmningen av syresensor (kommer inte ihåg bank eller upstream/downstream men det går ju att slå upp - förresten det står nog på utskriften när jag tänker efter).

Inget alarmerande iallafall, skulle det dyka upp fler gånger så får man väl ta sig en titt på kablage/relä/etc. Inte så roligt att felsöka när felet inte är närvarande.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Det stod som du säger: rad 1 eller 2, sensor 1.

Nej, jag sitter lugnt i båten och hoppas att det inte dyker upp igen.

Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, tog en snabb titt i ett dokument från Bavarian Autosport (tror jag det var).

O2 Sensor Heater Control
Upstream (dvs före katalysatorn)
Bank 1 (dvs cylinder 1-2-3)

Håller med, ingen mening att ta fram öskaret ännu :-)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Dessvärre tändes lampan igen på vägen hem från jobbet...

Bmwslangen: du skrev att man får kolla reläer och kablar... Det kan inte vara så att man bara ska ta och byta lamdasonden? Antar att det finns 2 som på nån annan bil jag fick byta på, och att detta är den främre...

Vart sitter den... Ser man den från undersidan om man hissar upp bilen?

Jonas

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det var tusan vad alla är swap-kåta, speciellt när ordet lambdasensor dyker upp :-)

Men yes, det är inte helt ovanligt att uppvärmningselementet ibland går sönder på syresensorn (men syresensorn kan fungerar korrekt i övrigt).

Men du får ju tänka på att uppvärmningselementet bara är typ 20% av hela systemet, du har 80% av övriga komponenter som kan gå fel. Du har säkringar, reläet, övervakningskretsarna i motorstyrsystemet, styrkretsarna i motorstyrsystemet och framförallt kablaget.

En avskavd kabel (två är för uppvärmningen, två är för sensorn) räcker för att sätta uppvärmningen ur spel. Och en syresensor som bytts där man slarvat med att sätta kablaget på plats kan snabbt få en kabel avskavd - det är inte helt ovanligt om vi säger så!

Men värmeelementet är en enkel krets, så det första man kan göra är att mäta motståndet i värmelementet i syresensorn. Är det ett avbrott där så behöver man en ny syresensor. Fast det kan finnas flera fel - det kanske inte räcker att byta syresensor även om man mäter upp avbrott i dess uppvärmningselement.

Så därför är det även bra att mäta att det finns spänning till syresensorns värmeelement också. Även dubbelkolla att det finns en bra jord också.

Den syresensor du är ute efter sitter framför katalysatorn (gissningsvis mer eller mindre på grenröret).

Eftersom din motor är 4-cylindrig så är det cylinder 1-2 som denna syresensor täcker in (dvs cylindrarna närmast kylaren).

Beroende på hur mycket skräp (läs plastkåpor) som sitter i vägen så bör du se den ovanifrån om du tittar ned mot grenröret.

Innan du börjar skruva och fippla, läs av vilken felkod du fick nu senast. Finns ju den möjligheten att denna gång är det kanske en annan syresensor som den klagar på att uppvärmningen inte fungerar på.

Kan ju vara ett relä som är trasig och ha intermittent fel, och oftast brukar ett relä serva flera syresensorer. Men då borde det dyka upp fler felkoder som täcker in de andra syresensorerna - men eftersom vi inte vet exakt hur felrapporteringssystemet i detta motorstyrsystem fungerar så kan vi inte ta detta för givet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
BTW, för att kolla signalintegriteten för jordsidan (dvs från kontaktdonet ända fram till jord) behövs nog en annan mätmetod.

Jag är ganska övertygad om att detta är en ground-side switch, dvs att motorstyrsystemet kontrollera jordanslutningen och att den gör det genom att till en början pulsa jordanslutningen av och på. Jag är inte säker, men det brukar vara så. Ett elschema är alltid en fördel, det är nästan ett måste.

Så därför är det nog bäst att ta en mätpenna (med vanlig glödlampa) och koppla en änden till en +12V källa (kolla alltid först mot bra jord att mätpennan verkligen lyser) och sedan sätt spetsen mot kabeln som är jorden ned mot motorstyrsytemet.

När man drar igång motorn (eller kanske redan när man vrider till läge II) så ska förvärmningen gå igång, då ska du se att lampan börja blinka eller lysa med fast sken.

Då har du kontrollerat signalintegriteten hela vägen från kontaktdonet ända in till motorstyrsystemet samt även verifierat att delarna inuti motorstyrsystemet fungerar som det ska.

Passa nu på att mäta att den får +12V också.

Koppla loss mätpennan och sätt fast ena änden mot känd god jord. Dubbelkolla mot känd +12V källa att lampan lyser.

Sätt spetsen mot det stift/uttag som ger +12V till uppvärmningskretsen i syresensorn. Lyser mätpennan så har du verifierat all signalintegritet hela vägen från batteriet pluspol till denna kontakt.

De här testarna ska gå att göra med syrensensorn urpluggad mig veterligen.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Oj, tack för engagemanget bmw-slangen.
Elmätningarna ligger nog strax över min kompetens och definitivt över vad jag har tid med som småbarnsförälder... För 7-8 år sen hade det varit en kul utmaning :)

Verkstaden får gärna mäta om dom vill... Men dom är nog också swap-kåta skulle jag gissa.
Har noterat att det finns 4 lamdasonder...
Två sitter efter katalysatorn även om den ena kallas främre... Betyder väl att den sitter framför den som sitter bakom :)
Sen sitter två framför katalysatorn, varav den ena jobbar mot cylinder 1 och 4 medans den andra avser cylinder 2 och 3.
Du och datorn pratar om 1 och 2... Hur hänger det ihop...?

Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Är det så att datorn med "rad 1 eller 2, sensor 1" kanske menar den första gemensamma lamdan, dvs den första efter katalysatorn...?

Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Sånt här grävande tar mer tid än man tror, många blir lite överraskade/tröttnar och bara swappar. Men är det en billig del och det är enkelt att göra, så brukar jag faktiskt byta.

Helt rätt, ska finnas fyra på den där motorn.
De framför katalysatorn kallas pre/upstream/regulating oxygen sensors och de som sitter bakom kallas post/downstream/monitoring oxygen sensors.

Sen finns det andra konfigurationer med primära och sekundära katalysatorer, men det skippar vi här.

Du ska skilja mellan banker och cylindrar. Bank är nomenklaturan som används av de generiska felkoderna som du får ut genom det standardiserade OBD-II.
Dessa får man själv översätta till vilka cylindrar det betyder - men det finns riktlinjer för hur man översätter banker till cylindrar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, specifikationen där alla generiska felkoder står (kallas SAE J2012) beskriver hur man ska tolka dessa nummer.

I ditt exempel står det kanske "rad 1, sensor 1", eller "bank 1, sensor 1" eller bara "B1S1" eller ännu värre "1/1".

Första siffran anger alltid "bank" dvs vilken/vilka cylindrar vi pratar om.
Andra siffran anger alltid var någonstans i kedjan (före/efter katalysatorn).
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har helt rätt, tänkte fel med den fyrcylindriga motorn.

Cylinder 1+4 bildar en bank.
Cylinder 2+3 bildar en annan bank.

Enligt SAE J2012 - specen (nu läser jag en gammal från April 2002 men detta gäller nog fortfarande) så gäller följande definition av "Bank"

3.5 Bank
Specific group of cylinders sharing a common control sensor, bank 1 always contains cylinder number 1, bank 2 is the opposite bank.

Så bank 1 på din motor är således cylinder 1+4 och bank 2 är cylinder 2+3.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.