AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.348

Bilen ålar som en gammel 240 med vinterdäcken på!

Sida 1 av 2
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Kör en 320d (F31) och den är grymt skön att köra men inte med vinterdäcken på. Leasingbolaget levererade bilen med 205/60/16 Nokian Hakka 8 RFT dubbat. Jag har aldrig kört en slingrigare bil! Leasingbolaget hänvisar bara till att det är in om BMW´s specifikationer för däck och att hundratals kör på samma utan att klaga. Är det fel på mig? När man ligger på motorvägen så går det inte att få bilen att köra rakt fram, man måste hela tiden parera till höger och vänster. När man svänger till lite så tar det extra lång tid innan man känner att bilen hänger mer och då har man redan svängt lite till och plötsligt har man svängt för mycket. Väldigt jobbigt att köra flera timmar i en sån bil, man blir väldigt trött.

Har talat med lite olika folk vad det kan bero på men blir inte klok på vad det kan vara. Blev ytterst lite bättre med högre lufttryck i däcken (2.8) men fortfarande långt ifrån bra. Vissa hävdar att RFT är problemet medan andra säger att RFT gör däcket mer stabilt. Andra menar att det är profilen är för hög eller däcket är för smalt?

Jag hade inne bilen på service och fick som lånebil en lika dan 320d F31 som också hade dubbade vinterhjul men Bridgstone 225/50/17 ingen RFT. Den hade "bmw känsla" till skillnad ifrån min med "240 känsla". Frågan är vad som gjorde de? Är det kanske en kombination av alla olika bitar? Någon nämnde för mig att nordiska vinterdäck är för mjuka för bmw?

Mitt problem är att leasingbolaget inte vill ha någon ökad kostnad men som jag ser de så har de levererat en produkt/tjänst som inte håller måttet pga av vinterdäcken. De har gått med på att jag kan plocka ut ett par 16" utan RFT men frågan är om det blir bättre eller sämre?

Välkomnar alla synpunkter på detta och hoppas att hitta någon i samma situation som mig och som kanske till och med hittat en lösning!?
Låter exakt som min E91 325 som hade RFT däck. Total skit att köra. Blev som natt och dag när jag köpte riktiga däck, icke RFT.

/Micke
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
16" utan RFT fungerar utmärkt på en F31 som finns min familj. Den har Hakka 8 med dubb. Inga sånna tendenser som du beskriver upplevs på den.

Abrahamsson94
e36 325i-92
Jag har samma problem med min e36 325 nu sen jag satt på vinterdäck. 205/60/R15. det är inte alls roligt att köra den nu, känns som man åker på bananskal.

/ Magnus
Ab
3
Abrahamsson94
e36 325i-92
Jag har samma problem med min e36 325 nu sen jag satt på vinterdäck. 205/60/R15. det är inte alls roligt att köra den nu, känns som man åker på bananskal.

/ Magnus
to
17
tomas237
328iA Touring M-sport-14,adaptiv chassi
Jag kör en 328i f31 med adaptiv chassi med Hakka8 rft, dubbade, 225/50/17 på original fälgar. Jag har ingeting att klaga på. Bra grepp och bra däck.
Transocean
205/55/16 RFT på en -11 E90, Nokian, går stabilt som fan.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Kan också tillägga att jag har Nokian hakka på min X3:a och den är fast och fin. Dock 235/45/18. Hade inte häller problem med 225/50/17 Bridgestone RFT odubbat på min E90, förutom då det var is men däcken var stabila.

Kan det vara just 60 profilen som är boven i dramat?
Transocean
205/60/16 är en vanlig dimension bland vinterdäck, jag tror det ligger på RFT helt enkelt.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Ok, min kusin sa tvärt om. Han hade slingriga däck på sin E90 och bytte till RFT så blev det mycket stabilare. Vet dock inte om det var samma dimension.

Hade bilen på däckverkstaden som levererat däcken till bilen förra året och fick höra att de levererat dessa däck till hundratals bmw 3-serien och jag var den första som klagat. Han fick sedan provköra bilen och sa "den är vedervärdig" men han vägrade ge mig andra däck.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Såhär är det men inte i alla fall.

Flottleasingbolagen slåss om kundstockar. Vinster räknas i kronor, krävs stor omsättning med dagens pressade priser. Vad köper man in? Volymer av minsta möjliga eftermarknadsfälgar på minsta möjliga dimension. BMW provar ut originalfälgar på originaldäcksdimensioner. Skillnad mellan en däckssats hos BMW kontra billigaste eftermarknadslättmetall kan ligga på, 5-8kkr? Kanske mer? Detta gånger 500 bilar och du har lite pengar. Sitter folk som jobbar i excelark och 3 års avkastningskrav. Från någon ort, på något vis. Kunden har blivit lovad en fastmånadskostnad under leasingperioden? Excelfolket ber inköpsfolket ta in 3 olika offerter baserat på de siffror som finns i tekniska underlag, tittar på siffror, fattar beslut. Som du och jag tittar på prislappen i affären och väljer produkt. Oftast till prisets anledning. Lite skillnad mot om en kille som sålt däck i 20 år pratar med den som kör bilen och lite kunskap från golvet respektive från landsvägen möts... Sen går fakturan till bilens ägare och så vidare.

RFT fungerar bra i den generation de är nu, en karossserie senare och två däcksgenerationer senare, detidigare hade många problem. mycket av det ryktet lever kvar. Visst det är mycket tyngre, dyrare osv. Har man en gång provat det och det var första generationen så säger man aldrig mera,. tog mig 7 år att vilja prova igen. Det finns optimala kombinationer som aldrig kommer att slå RFT på vissa modeller.

Det är snyggt med stora fälgar och däck även på vintern. Nackdelen är greppet. kostnaden. Osv:)

Det är inte för inte några hundratusentals ingenjörs och teknikers arbetstimmar läggs på att få fram en produkt som är anpassad såsom en BMw med dess originaldelar. Det kostar lite mer än bulkproducerade lättmetallfälgar, kanske i kina? Så enkelt att med bara siffror missa sådant som man inte förstår. Ekonomerna gör bara sitt jobb. Svarta siffror har många sidor.
Kinafälgar har ju de egenskaperna att salta vägar påverkar.. Något vi har men inte de. Toleranser och materialkvaliteter har inte samma möjlighet att kontrolleras som en fälg tillverkad i t ex EU. Inte att de gör sämre produkter, ofta samma normer men inte jobbat lika länge och fått utesluta material efter material i kanske 20 år för att nå en funktion. Inte lika enkelt att reklamera en produkt på det lite längre avståndet kanhända... Fraktat med båt i ett kvartal? Bara gissningar.

Frågar man om livslängden för en fälg så kan iaf jag garantera att en BMW-fälg ser ut liknande efter 10 år om man bara sköter den vettigt.

Däckskillen sitter ofta med ett upphandlat ramavtal och kanske några dussin däcksatser på lager som inte en chans i världen får skickas tillbaka. Han gör bara sitt jobb.

Givetvis ska man vara försiktig om pengarna, någonstans går dock gränsen mellan totalt kontrollerad säkerhet så gott det går till att kunskaper i mellanled går förlorade i besparingsiver och kostnaden blir bara högre och längre fram i tiden. Någon åker av vägen, någon får defekta hjullager. 200 andra märker aldrig av något för de tankar och är mer intresserade av mellanskillnaden mellan den kmersättning man får för diesel per körd km osv.

Om en excelkurs också innehöll en förarkurs med 2 olika däcksfabrikat och 2 olika fälgfabrikat och med 5 års mellanrum, då vore det kanske lite enklare på deras sida av skrivbordet.

Några svenska bolag har nyligen börjat inför att bilarna ska köras på året runt däck. Sparar skiftningskostnad 2 gånger om året, sparar en omgång däck och fälgar samt som bonus säkert billigare att köpa in dessa typer av däck än dyraste motsvarigheten som kanske i sin tur ger 3 gånger körsträckan per däck.

Var ett fall för något år sedan. Det slutade med att BMW sa ok till en sådan däckskombo du verkar ha fått påsatt. Någon kan säkert läsa på om det.

Nordiska vinterdäck är ofta att föredra men de europeiska kan passa bättre söderöver, i slutändan beror det dock på de lokala klimaten och vilka vägsträckor man kör på. Går inte in i den diskussionen mer än att nämna att jag föredrar Hakka R på vintern trots att de är besvärliga att perfekt balansera ibland, tystnad och grepp överväger detta. 500 Nokiaanställda? har lite andra förutsättningar i Finland än 3 testlag en vinter i Norra Sverige av den enkla anledningen att de första kan prata på fikarasten med både mätteknikerna, konstruktören och han som vulkar gummit... Ja Nokia produerar även i Ryssland. Tidigare tillverkade ju Gislaved däck i sin fabrik, inte för inte de hade nästan hela marknaden i Sverige. ungefär som att Volvo gör suveräna egenskaper i vintertester för uppvärmning på kort tid osv. Nu är ju De som gillar och vill ha dubbdäck får ha det:) Nog viktigare att välja *-märkta däck där de finns för de är utvecklade just för BMW.

Däcken är bland det allra viktigaste vi har, 4 handflator stora som ska stoppa 2 ton bil på 40 meter OM något inträffar. Då hjälper inga 5stjärnor på EuroNCap om gummiblandningen inte matchar underlagets begivenhet...

Mina fem öre och lite O/T...

Asken

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där skulle ju kunna vara sant om det inte var så att däcksdimenionen och märket är de som BMW själva säljer...

-------
//Lövet
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
När jag köpte nya hakka 7 ej rft till min 335 för ett par år sen så vart den hemsk att köra ett tag!
Ge dubben ett par hundra mil att pressa in sig i däcket / nöta ner sig en aning, vart efter det en helt annan bil :)
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Har kört hela förra vintern och däcken är fortfarande skit så det har nog inte med inkörningen att göra tyvärr.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Mina Hakka 8 225/55-17 utan RFT är faktiskt lite slingriga, har dock blivit bättre med tiden. En uppstyvning av programvaran till servot skulle nog göra susen, är ingen större anhängare till Servotronic. Jämför med e90/91 så är f30/31 mer som en 50-tals Buick i styrningen.

Spontant så tror jag det är 60-profilen som spökar, + att om dom är relativt nya så kan dubbutsticket göra att man får en känsla av att dom flyter ovanpå.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Tror också att det är just 60-profilen som är boven i dramat.

Tack för alla svar! ;-)
Jag har 225/45-18 och även dessa är slingriga så jag tror inte heller att profilen är den enda boven i dramat.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Jag har 205/55-16 RFT vinterdäck. Dom va också slingriga tills jag ändrade till bmws rekommenderade tryck för max 3 passagerare. På min E91 -11 är det 2.3 fram, 2.8 bak. Blev som en ny bil med detta tryck och slingrandet försvann nästan helt. (Hade 2.8 runtom innan.)
Visa användare
474
Le Boeuf
Om man kör på asfalt så känner man ganska lätt om det är stommen som flexar eller om det känns stumt när man rattar lite fram och tillbaka hastigt. Fortsätt höja lufttrycket och testa mer.

Går bilen som du vill med sommardäck eller känner du att du saknar respons även då?
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Bilen går grymt bra med sommardäcken på. Har aldrig haft så bra väghållning på en bil innan som F31 men samtidigt aldrig haft en sån dålig bil med vinterdäck. Har testat olika däcktryck. Pumpat i och släppt ur. Blev lite bättre men fortfarande katastrof att köra på motorvägen.
Visa användare
474
Le Boeuf
Då gäller det att få leasingbolaget att stå kostnaden för att byta däck till tex likadana som satt på lånebilen du hade. Företagets policy och regelverk kommer väl att säga nej på ett sådant upplägg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.