AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.740

Skrammel - ser ut som AC utsläpp under bilen är löst

Sida 1 av 2
Ni
966
Nip
320i-04
Hej
Märkte när bilen stod på tomgång och jag gick ut att det var ett fasligt skrammel - trodde det var avgasssytem som låg emot någonstans.

Låter som en burk i en burk och skakar typ.

Men verkar tralla runt något precis vid utsläpp AC under bilen - något ser löst ut.

Är det tecken på rost, bristning eller bara någon gummibussning som är kass?

Tack.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns ett stag som håller avgassystemet - är fäst i växellådan och "klamrat" i avgasröret. "klammern" på ovansidan av avgassystemet rostar sönder efter några år (typ tre-fyra) och då skramlar det metalliskt under bilen i höjd med framsätena ungefär.

Är billigt och lätt att byta men lite irriterande att materialvalet är så uruselt dåligt att man måste byta var tredje år...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Precis, som Johan B säger så kan det vara fästet till avgassystem men kommer ljudet närmare AC kompressor så kan det var själva kompressor som låter när AC är på (också ganska vanlig fel på E46) då är det ett hjullager som har gett sig.
Ni
966
Nip
320i-04
@Johan B: Tack för tipset. Låter lugnande. Det lät lite längs med hela bilen under så det låter troligt, fast primärt direkt där man såg AC spottade lite vatten.

@Tomas_e36: tack, men ser inte kopplingen till hjullager - bilen står still på tomgång då jag märkt det, och går ut ur bilen. Den har gått 12000 mil bara.

Provade vidare igår och när jag stänge av AC så tog det några sekunder så blev det tyst. Men bara vid ett tillfälle, när jag provade senare vart det ändå rassel fast lägre. Så det verkar finnas samband mellan vibrationer kompressor kanske - antingen primärt bussningar eller indirekt som får vibrationerna att skallra avgassystemet om det fäst är kass.

Sökte AP också och det var ett inlägg om kat rasslar, där en hade haft att kompressorns bussningar var kassa och väl fick den att vibrera emot något - typ som gammalt kylskåp eller liknande tänker jag mig.

Får prata med verkstans idag om jag kan titta in bara för diagnos.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske skall tillägga att när stagets "klammer" rostar sönder, brukar det nästan alltid vara på ovansidan där man inte ser när man kikar på det underifrån - man får känna med handen och rucka lite på staget.

Mvh
Johan B

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Kanske utrycktw mig lite fel. Det är inte hjullager jag som sitter i hjul jag menar det är kullager i själva ac pumpen. Slår du på ac så går kompressorigång asså lagret börjar snurra.
Ni
966
Nip
320i-04
Tack, skall kolla lite med att knuffa på avgasröret med någon käpp där.

Tomas, tack för extra förklaring. Du skrev hjulllager därav undringen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är lättare att rucka i staget - det skall sitta fast med ytterst lite flex från gummibussningarna i fästet i växellådan.

Om du kan röra staget "kännbart" är det troligen klammern som är sönderrostad - har bytt säkert fyra gånger på min E46 genom åren...

Mvh
Johan B

Ni
966
Nip
320i-04
Gott så, skall prova om det bara slutar regna.

Skumt att man inte galvaniserar sånna grejer om det är så utsatt, även om det är små pengar.
Ni
966
Nip
320i-04
Då var det åtgärdat.

Verkstaden tog en mejsel och bände bort staget som satt under avgasröret - tog en minut. En 25 cm bit sitter kvar från växellådan men tar inte i någonstans. Det är ju stukad och vridet järnbleck där det rostar.

Han menade att man kan sätta nytt, men att det egentligen bara är där för en lag i tyskland som skall hindra avgassystemet att dra i backen ifall det lossar från grenröret fram. Det har ingen stagande funktion alls.

Man kan ju gissa vad som händer i de farter man kör på autobahn.

Som han sa - då slapp jag stryka saker från julklappslistan i år pga av detta. :D

såsant, såsant....

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, staget kostar kanske 150kr hos BMW....känns lite dumt att inte sätta dit det, för det stagar dock upp avgassystemet en del.

För övrigt har Tyskland exakt samma lagar/regler för bilarnas säkerhetsrelaterade utrustning som övriga europa och bilarna är helbilsgodkända och får därmed säljas på hela EU-marknaden.

Det är dock möjligt att det fanns tysk lag som reglerade detta förut, innan EU-reglerna och att BMW håller kvar i det konceptet.

Mvh
Johan B

Ni
966
Nip
320i-04
Tack, skall fundera på att sätta dit det kanske.
Allt som dämpar vibrationer i avgassystemet förlänger kanske livslängden på det något.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, och så skonar det övriga upphängningar som annars får bära större "börda".

Mvh
Johan B

Ni
966
Nip
320i-04
Ser ut att ha kommit tillbaks ändå.

Verkar skallra inne i avgassystemet - men skall på verkstad o koll nästa vecka.

Vad skall man ställa in sig på - större saker som kat som lossnar eller liknande?

Kommer o går lite främst på tomgång och hörs när fönstret nere mest.

Tomgång, och mest när AC är på. Mycket vibbar från motor då förmodar jag.
Ni
966
Nip
320i-04
Det är exakt det här ljudet - som kommer inemellan.

Har läst allt från värmesköld, klammer typ den jag tog bort som stagar över till växellådan, och hose clamp - vad nu det är?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hose Clamp = slangklämma.
Vad det nu är i detta sammanhang.
Ni
966
Nip
320i-04
Tack, det nämndes av någon att han hade haft någon sådan vid främre del av motorn som tagit i och slamrat eller hur det var.
Lös insats i katalysatorn?

FP
Ni
966
Nip
320i-04
Kan vara något sådant. tack.

År det något man fixar - eller är det ny cat?
Att skära upp katten och fixa tror jag knappast är lönt eller ens möjligt, det blir byte isf.

FP
Ni
966
Nip
320i-04
Tack.

Såg andra delar av avgassystemet där det fanns insatser som man kunde komma åt från mynningen och kila dit något så det inte skallrar. Men det var förmodligen inte katten. Men det finns förmodligen andra delar som kan skallra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.