|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Hoppas dom (BMW, MB, Volvo m.fl.) får på skallen på samma sätt som KIA/Hyundai fick i USA och fick miljardböter. Bara som referens...min andrabil, Nissan Qashqai 2,0dCi automat 4wd, skall enligt normen dra 0,79. Min verkliga förbrukning ligger runt 0,75! Lycka till med att få en nyare X3, XC60, Q5 som har deklarerad förbrukning >0,6 att dra under normen. I verkligheten ligger dom ungefär på samma nivå som Nissanen. |
|
|
Hampa87, du kommer nog inte gilla det här svaret, men ett av de stora problemen med 26-åringar som tror att de är bra på att köra bil, är just ATT DE TROR ATT DE ÄR bra på att köra bil, som kungar faktiskt! Jag ser det varje dag i trafiken. Sen är det ju så att du har den absolut minsta motorn, och det är ganska lätt att kompensera förhandenvaron av en liten och trött/tråkig motor med att trycka hårdare på gaspedalen och konstant ligga på höga varvtal, och då försvinner ju av lätt förklarliga skäl den attraktiva bränsleekonomin rakt ut med avgaserna! Det här märker jag på min 120d cab som jag inte har några större problem att köra på eller nära den deklarerade förbrukningen. Vill jag så kan jag köra den ca 10% under bränsledeklarationen, i alla fall på landsväg. Men då måste jag ju köra på ett sätt så att bränslekonomin är allt annat överskuggande och det är ju inte alltid så roligt. I jobbet kör jag dessutom en Toyota Auris 1,6 (med hälften så mycket häst ungefär) och den är helt omöjlig att köra på förbrukningen. Visserligen har jag aldrig försökt i någon vidare mån, eftersom det inte är jag som betalar drivmedlet, och den är tråkig att köra som den är, utan eco-driving. Sen tror jag att det är lite väl snabbt att dra några slutsatser av den första tankningen - det borde du veta om du nu kör 10000-tals mil per år. :) |
|
|
Kul att så många engagerar sig:) Efter 120mil ligger snittet på 0.63l mil, på väg nedåt verkar det som även om det är mest landsvägskörning. |
|
|
Du behöver nog minst 1000 mils inkörning av bilen (det är inte bara motorn som skall slitas in) innan du ser vad den egentligen drar... Men som redan är nämnt, är de officiella siffrorna i praktiken omöjliga att uppnå - de är gjorda under optimala förhållanden (smalast tänkbara däck med högt tryck, lite soppa i tanken, "ren bil" utan extrautrustning, inga elförbrukare påslagna, ingen ac påslagen, tunnast möjliga olja, högsta oktantalet i bensinen, varmkörd motor etc.) under fiktiva förhållanden som inte återspeglar verkligheten OCH dessutom gjorda med robotar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som jag sa tidigare så kommer nog din förbrukning sjunka till under 0,6 inom de närmsta 200 milen :) Har själv den erfarenheten att på en ny bensinbil räcker det med några hundra mil tills förbrukningen kommer ner på "normal nivå". |
|
|
Spritmonitor.de ger ett snitt på runt 0.73 för de 100 st 116 bensin 2014 och nyare som är registrerade där, tittar man enkom på 2014 års modell ligger snittet lite högre, men det är räknat på 24st fordon. Kör man väldigt mycket landsväg kommer man säkert lägre men samtidigt har vi i Sverige ett något mindre gynnsamt klimat så landar man runt dessa siffror bör man nog vara ganska nöjd. Färddatorns siffor ska man nog generellt se som en kul grej, mer än en exakt siffra. |
|
|
AlexanderK: Jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt träffad, men snacka om att dra alla över en kam. Vidare så må det vara den (näst) minsta motorn, men du får det att låta som att den stackars motorn plågas när man ska till ICA. 136 hk med turbo i en golfklass-bil är inte på något sätt ansträngande. Det var inte många år sedan som nästan varje Golf såldes med 100 hk sugmotor och femväxlad låda. Ps. Efter lite mer än 100 mil har min i genomsnitt dragit ca 0,85 l/mil. Med breda däck och bristande ambition när det kommer till eco-driving hade jag inte heller räknat med något annat. |
|
| Drygt 200 mil och 0,73, vilket är i linje med vad jag förväntade mig. Låg på 0,72 innan helgens långresa på 60 mil med farthållaren stadigt på 130 ... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.