|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Har precis införskaffat mig en ny f20 116i. Har kört 60mil hittills och 50 av dessa är landsvägskörning. Den ska enligt BMW ha en blandad förbrukning på 0,54l/mil. Jag anser alltså att jag inte bör ligga över detta. Min snittförbrukning ligger på 0,74l/mil. Visst, bilen är ny och ska köras in men har svårt att tänka mig att den går ner så mycket som 0,20l/mil. Någon som har en likadan bil eller någon liknande modell med samma "problem"? | |
| Motorn är lite "rå" innan den är inkörd men 0.54 är laboratorium-siffror så det kan du glömma. Till exempel skall min 520d dra 0.49 men drar IRL 0.7. Räkna med 35-45% mer förbrukning än de officiella siffrorna. | |
| Här är det nog feltänkt "Den ska enligt BMW ha en blandad förbrukning på 0,54l/mil. Jag anser alltså att jag inte bör ligga över detta." | |
| "Har kört 60 mil hittils och 50 av dessa är landsvägskörning". När de beräknar blandad körning kan det knappast vara så mycket som 50 av totalt 60mil som är landsvägskörning. Jag bör alltså ligga under "blandad körning" Ibland är det bättre att läsa allt innan man försöker rätta andra;) | |
| När biltidningarna testar bilar så ligger de alltid över (långt...) tillverkarnas siffror. Den där EU-testnormen som används är väldigt generös. | |
| Det var bättre för, åtminstone vad gäller officiella förbrukningsuppgifter. Min gamla 525iT -04:a (e39) skulle ta 0.98 och det stämde hyfsat. Samtliga bilar jag har haft efter det har inte varit i närheten av de officiella uppgifterna. | |
| Det är ju en annan sak. Jag har kört många olika bilar och kör 10000mil varje år i yrket och privat. Givetvis ska man ta dessa siffror med en nypa salt men har aldrig varit med om denna (i mitt tycke) extrema skillnad mot tillverkarnas siffror. Kan ta min flickväns Audi A1 med en liknande motor som exempel. Med den ligger vi runt tillverkarnas siffror och anstränger man sig rejält går det tom komma under dessa, denna bil var också ny när vi köpte den. Innan jag köpte BMW:n tittade jag även på en del bilreportage där en utav motorjournalisterna säger att trots att han kör ganska aktivt så ligger ändå förbrukningen inte på mer än 0.6. Därför är jag ganska förvånad att den drar såpass mycket mer än vad BMW säger. | |
| Det är en möjlighet att din körstil inte är särskilt ekonomisk. Sen är landsvägskörning ingen standardiserad enhet. Skillnad på plan 70-väg eller 140km/h i kuperade landskap... Ge det några tankar innan du misstänker fel. Men om man får landsvägskörning att ligga på uppgiven förbrukningen för blandad körning så brukar man kunna vara hyfsat nöjd. | |
| Hej Grelle! Troligtvis har du inte heller läst vad jag har skrivit tidigare. Har gått flertalet kurser i eco-driving, mitt jobb är att köra bil och jag kör över 10000 mil per år. Tror du att jag hade gnällt på min förbrukning om jag vet med mig jag kör i 140km/h i timmen? | |
|
Tror nog alla har läst och förstått vad du skriver Hampa87. Verkar som det är du som inte förstår svaren. För det första: De första typ 100 milen med en ny bil drar den mer bränsle än den kommer att göra senare. För det andra: Anger tillverkaren att den ska dra 0,54 så ska du vara nöjd om du kommer ner till 0,65 när bilen är inkörd. Men om du misstänker fel på bilen så ska du naturligtvis lämna in den till verkstaden för felsökning. |
|
| Min nya bil tex, ska enligt tillverkaren dra 0,42-0,45 nånting. Jag har nu kört ca 200 mil och hoppas få ner förbrukningen till 0,55-0,6, då är jag nöjd. (hittills 0,64) | |
|
Hampa87: Har du automatlåda eller manuell låda? Vi har precis hämtat ut vår kärra och efter lite testkörning på några mil ligger vi på 0,96 l/milen. Då har vi gasat och testat lite, och det är förstås alldeles för kort sträcka för att dra några slutsatser, men i veckan blir det en hel del långkörning. Det ska bli intressant att jämföra siffror. Återkommer! |
|
| Som jämförelse har vi även en ny 320dA med 120 mil på mätaren. Enligt BMW ska den dra 0,41 l/milen blandad körning. Nu ligger den på 0,54. | |
|
Hampa87. Var innan min post har du skrivit att du gått flera kurser i eco-driving? Sen har jag bekanta som kör mycket bil, de kör inte snålt för det. Är som att tro att alla gamla människor är bäst på att leva livet, för det levt länge. |
|
| Genomsnittsförbrukningen av 141 st 2012-2015 116i är 7.31L/100km. Effektivare än så är inte din motor. | |
|
Gissningvis har bilen minsta möjliga storlek på däck och fälgar? Annars plussa på 0,05-0,1l/mil är mina erfarenheter av 16", 205mm breda däck runtom kontra 18" 235/265mm breda fram respektive bak. Lite O/T men ändå påverkande: För 20-30 år sedan kördes samtliga motorer i "bänk" innan de levererades ut från fabriken. Lite siffertrixande och produktionstekniska processer inbesparade senare så lämnas inkörningen över till kunderna då de har nyckeln i sin hand idag. Då byttes olja många gånger vid just 250 mil för att de första små metallpartiklarna som alltid blir första gången man startar en motor osv osv. Idag är oljebytesintervallen 24 mån och en ny generation bilägare som inte blivit inlärda hur det var från början:) När din bil gått 1000 mil borde de inre friktionerna pga nya bearbetade metalldelar som "slitits" in i varandra göra att förbrukningen sjunker cirka 0,1l/ mil give or take. Det inträffade för mig på en X3 2.0d för många år sedan och därefter ett par bilar till men inte alla. Eu-körcykel kontra spiritmonitor.de( betänk denna gäller tyska förhållanden med tysk kvalitet på bensin som inte innehåller 5% etanol som i Sverige) kontra verkligheten här är tre olika ting. Du får prova och räkna på att köra 95-oktan vs V-power eller motsvarande bensin över tiden, efter inkörning samt med denna kommer du nog så lågt du kan tänkas komna med bilen om det är de lägsta förbrukningarna du vill nå. Det är nog många som är nyfikna. Många gånger kör faktiskt äldre samt yrkeschaufförer mera "ekonomiskt" och därmed även "ekologiskt" för de har insett att man behöver inte bry sig om att köra 40% fortare sparar kanske 2 minuter på en timmes resa och farthållare i innerfilen på motorvägen är deras melodi. Var och en gör som de vill. Sen att äldre eller kanske rent av alla skulle må bra av en extra körlektion eller repetitionstest vad man lärde sig då man tog körkortet vart 5/10:e år kan säkert debatteras:) Det var inte bättre förr, tiderna förändras helt enkelt. Mvh Asken |
|
Verdi |
Jag har identiska siffror på min 330d. 0,54 uppgivet men drar 0,74. Det är något man får räkna med på nyare bilar. Det går helt enkelt inte att nå den uppgivna förbrukningen. Skulle säkert kunna komma ner en bit under 0,70 om jag ville. Kanske 0,67 eller nåt, men då får man börja hålla hastighetsgränser osv. |
|
Grelle: Skrev tidigare i tråden att jag kör 10000mil om året, sedan skrev jag om mina kurser i eco-driving för att förtydliga. Precis som att en som jobbar på Mcdonalds antagligen är både snabb och duktig på att göra hamburgare och du antagligen är duktig på ditt arbete så tror och anser jag att jag är bra på att köra ekonomiskt. Simon76: Jag ser vad folk skriver men tycker det låter konstigt att den drar såpass mycket mer än vad BMW anger. Farsans 320i-09 drar mindre än min och den ska dra mer enligt BMW. Men jag får väl vänta ett antal hundra mil och se sedan. Mixtus: Gör det! Min är manuell. Asken: Tack för ditt svar och engagemang! |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Så du kör fem gånger bättre än någon som kör 2000 mil om året? |
|
Ronald: Det är mitt arbete att sitta vid ratten. Jag sitter där 40-50 timmar varje vecka. Det spelar väl ingen roll om det handlar om bilkörning, matlagning, utöva sport, spela instrument. Man blir bättre ju mer tid man lägger på en och samma sak. Håller du inte med? |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jag kör cirka 5000 mil om året. Tycker inte jag är någon vidare förare trots det. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.