AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.231

Z3M eller M3?

Sida 1 av 2
Tjena alla glada BMW fans!

Ska byta t min Golf VR6 mot en BMW men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha en Z3 eller vanlig M3. Skulle uppskata lite olika infallsvinklar på mina alternativ.
Hmm, gäller det en M3 E46 eller E36?

/Manray/
E36, dvs 98-99
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Jag blev imponerad av den Z3M som körde om mig, bilarna efter mig och bilarna före mig på Knutstorpsträffen. Den hade 19" däck och gick ruskigt bra igenom snäva kurvor. Jag har för mig att det sitter en annan bakvagnsupphängning på Z bilarna, kanske med fler länkar. I vilket fall var den markant snabbare.

Om man vill köra fort på bana - Z3M. Om man vill slippa att synas för mycket - M3, resonerar jag.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Gäller det Z3M-bilarna så hoppas jag att det coupén som gäller. Roadstern har ju sin charm, men let's face it, vi bor i sverige och en sån här sommar lär vi inte se på 50 år igen =) Dessutom kan man ju inte köra likadant med en roadster, det blåser ju, lixom =) M-Coupén är brutalt svulstig, jag vet vad jag vill ha i julklapp!

Detta är bara vad jag tycker men ja har aldrig varit nån cabbegrabb. Var ute med "purples" gamla 3,2 -97:a ikväll. En M3:a är ju en M3:a men fan va jobbigt det e när det börjar blåsa.
vad är det för årsmodell på din golf ?

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
PeOR: Sitter ju BMW's bästa bakvagn på Z3M:en, dvs E30 om än något förstärkt. Inga onödiga stag där inte ;)
Beck´s

Du vet väl att bilkörning & öl inte hör ihop =)
Skämt åsido. För mig var det självklart en Z3M.
Varför då kan man fråga sig?
Svaret har Du fått på din mail.

Mvh
Manuel

Ps. Hoppas din mail tog emot filen för den var ganska stor.
david, det är en 93

MH-GTR, tack ska genast kolla.

Tack alla andra och det är givetvis coupen jag är intresserad av även om det inte framgick av min fråga.
Har samma dilemma. Vet inte om man ska köpa sig en tredje E36 M3 eller en M Roadster / Coupe.

M Roadster utgår för :

omöjlig på vintern
ännu mindre praktisk än M Coupe

M Coupe nackdelar vs M3:

Endast 5 växlad
Mycket mindre praktisk
Dyrare
Inte understatement direkt som M3

Annars är det väl bara fördelar med M Coupen jämfört med M3 inkl. banegenskaper?

Antar att M Coupe och M Roadster har samma (undermåliga) bromsar som M3 3,2?

Första anledningen att rata M Roadstern är väl ändå den totala frånvaron av vridstyvhet. Snacka om gelé-chassie...

Man behöver inte ha 6 växlar när man har en lättare bil. Stegningen i lådan funkar ändå. Bromsarna bör ju funka bättre än på M3 av samma orsak. Mindre vikt ger betydligt lindrigare arbete för bromsarna.

Sen är ju M Coupén snygg också, det är ju inte M3...
* Mäkinen *

Bara för man har en lättare bil innebär väll inte att man inte behöver 6 växlar...

Den 6 växlade lådan från m3 fick ju inte plats och därför är inte Z3 M 6 växlad!!

//Martin
MNS_M3,
och vad menar du med det?
Jag säger att det inte behövs 6 växlar, alltså spelar det ingen roll att man "bara" får fem. M Coupén piskar skiten ur M3 E36 på bana ändå.
Jag vill ha 6 växlar för drägligare motorvägskörning dvs lägre ljudnivå samt en lägre bensinförbrukning. Samt för högre toppfart eventuellt.
Ni som är ägare till en Z3 M coupe saknar ni något från M3:an? Behövs det en sjätte växel vid motorvägskörning? Skiljer sig toppfarten mellan de bägge bilarna? Hur är utrustningsnivån i jämförelse med M3:an?
Toppfarten skiljer sig bara när man tagit bort toppfartsspärren.

En annan nackdel med M Roadster och Coupe:

byggda i Spartanburg, USA.

M3 nackdelar finns iofs också många.
Steffe
Ni som är ägare till en Z3 M coupe saknar ni något från M3:an? Behövs det en sjätte växel vid motorvägskörning? Skiljer sig toppfarten mellan de bägge bilarna? Hur är utrustningsnivån i jämförelse med M3:an?
1. Man köper väl z3m just för dom egenskaper m3 inte har. Iom detta väljer man automatiskt bort valet av lull-lull. I stället får man en överstyrd bil med lite mer körglädje när det svänger.
2. Ja, man saknar 6:an på motorvägen, men inte på banan.
3. Aningen långsammare än 6 petaren, men igentligen oväsentligt/ointressant.
4. Betydligt klenare tillbehörslista. Ljudsystemen är ett skämt.

Byt sedan chassi till kanske H&R, MK Motorsport el dylikt som är utprovat. Grubbla inte ner dig på inställning av återgång mm det räcker med höjden (för att justera över-understyrning)
Släng ut stolarna, byt till riktiga och du har sparat 50kg.
Sätt på riktiga däck och har du råd investera i bromsar
- och du får en hejdundrandes bra banbil.
Tack för ditt svar Steffe!

Vet inte riktigt hur ni använder era Z3M men jag hade nog inte tänkt att bara köra på bana, därav min fråga.
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
_Johan_: Jag förstår. Det betyder att om E30 M3 hade haft en ordentlig motor så hade den också gått fort? :)
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
PeOR: Doh! Jag antar att jag la upp den smashen själv x-)
*Mäkinen*
Det jag medade var att bara för bilen är lättare så kan en 6e växel alltid va bra att på motorvägen även fast stegningen passar bra på bana.

Ärligt talat så bryr jag mig inte så mycket om att Z3 M går snabbare både på bana å rakt fram....gillar inte bilarna helt enkelt.

//Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.