AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
21.981

Vilken F01/F02 ska man Köpa ?

Sida 2 av 4
Verdi
Jörgen,
Shit, ska du lämna mig alltså? ;-) Grattis! Vart bär det hän?

Håller egentligen med jag också. Skiljer det inte så mycket så är det skit samma. Bensinare är dessutom billigare i inköp om man köper begagnat. Men jag kan inte riktigt släppa räknemaskinen... ;-)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Verdi: Var inte meningen att det skulle bli en bensin vs dieseltråd det här, var bara min personliga reflektion efter att jag kört 740-750i och 730-740d. Att ta snitt på alla diesel / bensin på spritmonitor blir ju ganska galet då nästa alla dieslar är 730d 245 hk och bensinarna är 750i 408hk, viss skillnad.

Jämför du som jag dieselsexorna 730-740d vs 740i skiljer det inte så väldigt mycket i förbrukning. För mig är dieslarna väsentligt mycket dyrare att försäkra, så det blir många mil innan det blir +/- noll i kalkylen.

Så för mig som får ihop 1000-1500 mil per år så finns diesel inte på kartan.

Försäkringen är största utgiften för mig förutom värdeminskningen, betalar runt 25 000 för hela året för helförsäkringen på min 740d 2011och då har jag värsta rabatten hos länsförsäkringar för att jag har mer än 5 bilar, bor i Stockholm.

En gång bmw, alltid bmw!

Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Försäkra en F01 760 i Stockholm de vågar man väl inte ens tänka på
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilomaner som alla besökare är härinne inklusive migsjälv lägger ned summor på sina transportmedel som är några kronor mer än "vardagsbilisten" per körd kilometer. Ingen är ekonomiskt oberoende.

Först väljer man biltypen som föredras, därefter rationaliserar man kostnadsnivån? Så fungerar jag iaf emellanåt:)

En F01/02 är en helt underbar skapelse, glädjer mig med de som väljer en sådan!
Skalan sträcker sig från t ex denna som har sigsjälv?:) som säljare Länk via vimpelhandlarnas vimpelhandlare Linus till vad Ni vill.

Helförsäkringhelår i nollåtta och 40årsålder och flera försäkringar i samma bolag? 12kkr för en 730d, 20kkr för en 750i till 34kkr för en 760Li. Importerade har en prisskillnad uppåt på mellan 20-75%, lika lätt att få grepp på som vilket bolag som har den lägsta premien typ...

F01/02 har fri service 5år/10.000mil som gäller i hela Europa för övrigt.

730d drar 0,8 upp till 750i som drar 1,2. 25.000kr för 730d och 35.000kr för 750i räknat i dagens drivmedelspriser.

3år och minst 50% värdetapp kan vara ett antagande.

Övrigt såsom skatt, nya däck, två servicear kanhända 15kkr per år? Inte köper man något utöver det som en gång införskaffats såsom lite större fälgar, en piffig kolfiberpanel gud vet vad, nejnej:))

150kkr för värdeminskning, 75kkr i drivmedel och 36kkr i de mest gynnsamma av alternativ på försäkring och 45kkr på övrigt är det man borde köpa, 730d-09. 51 kronor milen i 6000 mil. 1/3 av vad det skulle kostat som ny? Vill man åka en V60 D2 istället? Tror inte det:) Stoppar man i dessa parametrar i excel, lite föränderliga variabler såsom drivmedelskostnad, försäkring osv. Verdi, vore faktiskt riktigt bra om du kunde använda din räknemaskinsbegåvning och göra ett excelark vi alla kunde få ta del av och sen kunde vi får lite bättre överblick allihopa. Jag har inte vågat göra det så exakt som det utan överslagsberäknat.

När vi ändå börjat prata om dieselpris så då repeterar jag det jag skrivit några gånger förut i andra sammanhang.

Dieselandel av nybilsförsäljningen de senaste 10 åren har legat på under 10% av totalmarknaden, nu är den en bra bit över 60% varav merparten av ökningen skett de sista åren. Raffinaderikapaciteten på Scanraff där 80% av Sveriges fordonsbränsle tillverkas så: investeringar har skett i miljardklassen för främst att skapa mera miljövänliga drivmedel men också för att öka volymen. Dock finns en flaskhals mellan marknadens "explosion" på nya dieselbilar. Bygga mer produktion tar åratal från beslut till färdigt och kostar miljardbelopp. Bränslebolagen har börjat sälja "Europadiesel" det sista året istället som för tidigare den renare "Svenska dieseln", kanhända både tillgångs- och tillverkningskostnadsteknikska orsaker. Det intressantaste är det som inte kommenterats så mycket i media. Från hösten 2015 skall all fartygstrafik(bulk, färjor mm) i Östersjön sen i Nordsjö och vidare över västhaven ställas om från att gå på brännolja, rådiesel till att nyttja det som kallas fordonsdiesel, det vi bilägare tankar varje dag. Fartygens maskiner kan inte köras på någon annan form av diesel. Ett tjog personbilar drar vad de drar, en Wärtsilä-maskin drar vad den drar:) Har ingen statistik utan Ni förstår principen. Politikerna har bestämt att NoX-utsläppen från färjetrafiken skall minska, då går Svenska maritima organisationer/ myndigheter med dess internationellas motsvarighet och vips. Skulle inte tro det drabbar någon innevånare eller liknande utanför EU/EES utan snarare tvärtom. De har ju varit fiffiga och lagt en liten ledning i Östersjön:) Det man kan "ana" utav början av ökningen i dieselpris är att Stena Line nyligen varslade 800 personer av sina 8000 anställda för att kommande driftskostnader kommer att öka. Bara gissar att försök med gasdrivna färjor på Östersjön och liknande har med detta att göra med. 99kr smörgåsbord från Grisslehamn till Öckerö ska iaf jag försöka göra inom ett år.

Ny regering, cirka 70 öre per liter bränsle i nya skatter 2015.

Högre fordonsskatter kommer till höger och vänster, de Gröna hade nog kommit längre om de inte stoppats en månad av alla skriverier istället för att kunna dra igång lite sköna enmansutredningar...:)

Om dieseln ökar 1 kr per år de närmasta 5 åren så blir det 20kr per liter. Sen är nog politikerna så fiffiga att ser de att bensinförsäljningen ökar så ordnar de paritet åt detta med några års skillnad. Kan öka 2kr på 4 år eller 5kr på 3 år. Går inte att säga.

Så, nu till betydligt trevligare ämnen såsom att du bör ha en bil med "Combox", Dynamic Drive, Adaptiv farthållare, eluppvärmd ratt, HiFi DSP, X-drive, 4-hjulsstyrning och egentligen så mycket tillbehör som helst för det är det man njuter av som förare som är det viktigare!

Dieslarna verkar för det mesta rätt driftsäkra vad jag noterat. Det man kan beräkna är ett Dieselpartikelfilter runt 20k mil med 20k i kostnad. Bensinarna på 10-15 k mil kan behöva byta ett par slangar i vevhusventilationen som torkar till fnöske under plastsjoken. Med turboaggregaten liggandes ovanpå motorn blir det en aningens varmt har det visat sig:) 2-3 kkr för att få detta fixat. F ro m 2011 är detta gjort från fabrik och det finns en uppdaterad slangsats/ vevhusventilation man kan se om det är åtgärdat eller inte. Drar bilen 1l olja på 2500km kan detta vara något att titta till. Någon pump till Dynamicdrivesystemet likt kompressorn för E39:s luftfjädring kan fallera, 15kkr.
Nån bälg till DD-systemet kan läcka och då är det halva kostnaden. Ska man ha drag, välj hellre ett eftermonterat avtagbart än ett eldrivet fabriksmonterat. Nått Comfort Acesshandtag som krånglat för 3-5kkr. Iaf på 5 år 15.000mils sikt. Allt detta är enstaka fall på enstaka bilar och inte någon epimedi som drabbar alla bilar:) Byta olja och filter på halva tidsintervallen, i autolåda och filter är väl bra och de flesta gör detta av AP:s besökare och postare iaf. Kan vara bra med Premium Selection respektive kolla vad ens bolags begränsningar i övre km på maskinskadan respektive täckningsprocent i del av reparationskostnaden har OM något skulle inträffa.

Hålla koll på däcksslitage och korrekt fyrhjulsgeometri för 20"s däck kostar en hel del lär man sig första gången detta sker:)

Vad tysk statiskt visar är det annars rent generellt en mycket driftsäker bil och håller hög kvalitet som en 7-serie skall göra. Enstaka reparationer på äldre långmilare kommer man aldrig ifrån men man slipper ju ta kostnaden av tappet från en miljon till hälften på 3 år:)

Jag hade köpt en 750i, Li om det vore för baksätets passagerare vore många eller barn då är skärmar med DVD och kylskåp vad komfortstolar är för frampassagerarna.
Svensksåld 09/10 för där ligger de en bit över 300k samt ha 30k i reserv för kommande reparationer. Premium Selection är en viss men inte mirakelgaranti för att man kommer något billigare undan om något inträffar första året. Överkurs: kolla lite hur länge bilen stått i lager om du köper hos handlare. transportstyrelsen.se ger info om hur länge den varit på lager hos handlarn. Ja bensinare är halvdöda i attraktivitet hos gemene man idag, då står de ofta länge och Ni kan tänka Er villigheten att justera priset om en bil stått i 90 dagar i jämförelse med en som säljer sig själv på 30? Oftast har handlarna sitt lager uppbundna i finansiering och där räknas antal dagar... Jag brukar gå bmw.se begagnade bilar, bytbil.com och se blocket.se Finns en vit 730d hos Anabil med skön utrustning minus ett par hemska fälgar men de kan man nog få 15kkr för, nån 750Li i Småland för att nämna en lätt scanning. Sen givetvis mobile.de och där man blir fullständigt torsk, ebay.de och de tillbehören som finns där...

Nytt AGM-batteri är ett nästan måste och vinterdäck är bra om de följer med.

Lycka til!

Asken
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Just hemkommen från en vecka i södra Dalarna med sjuan. Det är nästan kusligt så fint den går, 180 är inga problem och märks öht inte inne i bilen. Visst, de man kör om står i princip stilla.

Lite över litern milen drar den med 4 och full skuff, kanske lite till om man håller högre hastighet men det får man visst inte :-)

Min är fullastad med alla tillbehör som fanns att få 2009 utom
- TV
- kylda säten
- massagesäten
- uppvärmd ratt

Kylda säten saknar jag inte då jag anser att lädret blir fulare och mer svårskött med alla små hålen. TV spelar ingen roll för det finns ju inget att se på och den fungerar inte när man kör. (går väl att koda bort om man absolut vill) Massagesäten skulle iofs vara trevligt men ar aldrig prövat så jag vet inte vad jag går miste om helt enkelt. Uppvärmd ratt är väl då det som man undrar varför det krysset inte fylldes i vid beställning men jag saknar det inte.

HUD är mycket bra.

CA är väldigt praktiskt men har bytt alla handtag nu. Inte alla på en gång men dock.

ACC är bekvämt men den bromsar aningen bryskt.

SoftClose är läckert men många vet inte om detta så dom slår igen dörren som vanligt. Tror inte det skadar men det gör ont i bilhjärtat varje gång.

Dynamic Drive är ett måste.

Adaptive Lights med helljusassistent är bekvämt på alla sätt.

DVD x 2 med dubbla skärmar och trådlösa hörlurar är bra då barnen kan se olika filmer där bak. Man får inte skav i öronen: när är vi framme????

Komfortstolar x 4 förhöjer allas trivsel avsevärt.

Mycket Exclusive Läder och läder på instrumentpanelen är goa grejer.

Taklucka är finfint.

4-hjulsstyrningen är bra. Tror jag, har inte något att jämföra med iofs.

Min är import (från Paris) och kostar i Stockholm knappt 20kkr / år med 1500 mil och BMW CS rabatt.

Gå på en med så mycket utrustning som du kan få men bilens skick och historik är viktigare anser jag. Undvik Linus Bil så mycket det bara går!!! Ju mer utrustning desto trevligare bil men också mer som kan gå sönder över tid. Men dessa verkar generellt vara lite bättre men inte felfria.

M-Paket är bara kosmetik och jag tycker det ser lite skumt ut på en sjua men det är ju en smaksak.

Hjulinställning och bra balanserade däck är viktigt på alla BMW.

Har du en gång börjat köra sjua är det nog nära nog omöjligt att sluta :-)

Lycka till med letandet!

Niklas

Fransosen
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Håller med om kommentaren på soft close. Hatar när folk stänger dörren hårt, men hur skulle de veta ;-)
WA
2.343
WAN
De har ju en gudomlig komfort man är nog fast för 7 serien å inte minst v12 en härlig gång i den Twin turbon,har sneglat lite på m6 Grand cupe men jag tror jag kommer å sakna komforten
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hur upplever du motorn i din bil WAN? Lite specielt att det är en V12. Inte ens M modellerna har en v12 under huven! :)
WA
2.343
WAN
ja kan ju säga de är grymnt vridmoment jag har haft många v12 men ej någon med dubbel turbo
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Asken,Fransosen. Underbara inlägg.. Och linus, nej nej hallo.

Ang ACC så tryckte jag det på F11an också. Det är synd man inte kan ställa in vald på broms också. Bara på hur långt ifrån det ska hålla sig.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jo just det, en liten sak till att informera om beträffande att jag faktiskt saknar en läderklädd handbromsspak(?) att dra åt efter jag parkerat! Läder är ALLTID trevligt oavsett om det är i en bil eller på det motsatta könet är en annan fråga:)

En liten fiffig knapp som styr en elektrisk motor som sköter handbroms av/på. Vem har snott min spak och inte ens bekymrat sig om att läderbeklä knappen istället så jag inte behövde sakna både och i alla fall! Riksrätt, gatlopp och så vidare får man väl inte åberopa i detta fallet?:)) O/T: Ni som är födda efter 1980, googla på vad dessa två först nämnda begrepp betyder på den tiden, på det viset så får ni en känsla.

Sen slutar den helt plötsligt fungera en vacker dag. Den går inte att lossa, handbromsen alltså efter 12000mil. Vad gör man då? Tittar i instruktionsboken ett par minuter. Ser förvirrad ut! Ringer Mobile Care. Blir kopplad till jourhavande personlig servicetekniker. Blir ännu mer förvirrad då denne inte går att få tag på och man blir rekommenderad bärgare efter lite fram och tillbaka. Hmm. Problem då bilen står i backe och har X-Drive. Ringa lite till och till några andra. Sen heureka! Får tag på rätt person. Det visar sig att undertecknad inte har läst tillräckligt noga och långsamt, då hade denne förstått att man lyfter! på bagagerumsklädseln under det uppfällbara locket i bakluckan. Där sitter ett magnifikt verktyg. Krävdes säkert 3000 timmars ingenjörstid hos 4 tyska konstruktionsbyråer att ta fram detta... Det appliceras med en speciell vinkel, på ett speciellt vis så drar man lös spärren för nödmanövreringen till handbromsen och vips så går det att köra bilen igen.... Jag lyckades inte få lossa själva spärren förräns efter ytterligare ett telefonsamtal till samma servicetekniker men det beror nog mer på att min tekniska "skill" ligger i paritet tvärsemot med min "skill" att uttrycka mig via det skriva ordet... Tack Dennis, du är helt underbar!:)

Så till slutkontentan: kostnaden för att byta motor, styrenhet samt programmera in det hela låg på 14.700kr. Nu tog försäkringsbolaget en hel del av kostnaden så självriken blev cirka 5000kr. Inte undra på att försäkringpremierna ökar nuförtiden...

Förvisso så sparar man en himla massa pengar på att inte köra bilen som drar 1.2 liter milen ett par veckor:)

Mvh
Asken

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Så var det klart. Förmodligen en ekonomiskt dålig affär, men va fan. Nu står en 750i i garaget, och den har sjukt mycket utr.
Köpt på BMW i Tyskland då gubben som haft den (1 ägare) köpte en ny 7a. Bilen är i kalas skick, jag som tänkte ta 19" hjulen och slå på vinter, men fan, det var så fina så jag vill nog inte det. Blir till att fundera hur man löser det..
Samt hur jag får till en bra lösning på streama från Iphonen via blåtand.

Utr den har är: (Fransosen, PM gärna dina sista 7 siffor i chassinummer, få se vad min saknar , har ej Fond ent.System )
Kod  Benämning (EPC)
S229A  Dynamic Drive
S248A  Rattuppvaermning
S255A  Sportratt läder
S2HLA  BMW LM-fälg, radialeker 252
S2VHA  Integrerad aktiv styrning
S302A  Stöldskyddsanläggning
S316A  Koffertluckamekanism automatisk
S322A  Komfortåtkomst
S323A  Dörr Soft-Close-Automatic
S356A  Laminerat glas klimatkomfort
S358A  Klimat komfort vindruta
S3AGA  Backkamera
S403A  glastak elektr.
S415A  Solskyddsgardin bak
S416A  Solskyddsgardin bak sidleges
S428A  Varntriangel och förbandspaket
S430A  In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom
S453A  Luftkonditionerad framstol
S454A  Stolar med klimatisering bak
S455A  Aktivt stol f förarsida/passagerar
S456A  Komfortsaete med minne
S460A  Komfortstol bak elektr.justerbar
S488A  Svankstöd förare och frams.passagerare
S494A  Stoluppvärmning förarsida/passagerar
S496A  Sätesuppvärmning bak
S4NBA  Klimatautomatik med 4-zonreglering
S4NDA  Instrumentpanel läderbeklädda
S4U1A  Keramikutförande manöverreglage
S4UMA  Massagefunktion i ryggstöd bak
S4URA  Omgivningsbelysning kupé
S508A  Parkeringsavståndskontroll (PDC)
S524A  Adaptivt kurvljus
S536A  Parkeringsvärme
S5ACA  Helljusassistent
S5ADA  Varning filbyte
S5AEA  Höghastighetsbromssystem
S5AGA  Filbytesvarning
S5DFA  Aktiv farthålln.+Stop&Go-funktion
S5DKA  Side View Camera
S601A  TV-funktion
S609A  Navigationssystem Professional
S610A  Head-up display
S612A  BMW Assist
S614A  Internet-förberedelse
S615A  Utökad BMW Online-information
S616A  BMW Online
S620A  Röststyrt uppringsningssystem
S633A  Förberedelse mobiltelefon Business
S677A  HiFi-system Professional DSP
S698A  Area-Code 2 för DVD
S6AAA  BMW TeleServices
S6ABA  Styrning TeleService
S6FLA  USB-/ljudgränssnitt
S6UKA  Night Vision med personidentifiering
S775A  Takhimmel antracit
S7NHA  BMW Service inclusive
S7SPA  Navi Professional/tfn-förber. Bluetooth
L801A  Landutförande Tyskland
S863A  Aterförsäljarslista Europa
S879A  Fordonsdokumentation tyska
S8S8A  Landsspecifik navigation målstyrning
S8SCA  Telematics access request,country-spec.
S8SPA  Styrning COP
S9AAA  Karossytsskydd
S1CDA  Brake Energy Regeneration
S423A  Inlaeggningsmatta velours
S4B7A  Ädelträutförande Fineline högglans
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Men va fan Jögga, hur kunde du köpa en bil utan flagghållare i framskärmarna?!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Lungt Marin, jag har beställt här ;) Länk
Verdi
Grattis igen Jörgen. :) Mötte nog dig uppe vid rödljusen i Fålhagen på Strandbodkilen. Det var en 7-serie som åkte mot stan. Tyskreggad med första bokstäverna GI?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Verdi: Busted :) GI som i Giessen, just norr om Frankfurt, köpt på Länk
Hör av dig någon dag du, så kan vi ta en tur :)
Kul tråd det här! Har nog kört alla motorval till F01, men inte här på svenska vägar.

Två saker -
1)om maskinskadegarantin gått ut så bör man ha en ordentlig reserv i sin ekonomi, kanske viktigare än bränslekontot.
2) Ha kvar bilen länge, vilket man troligen har om den är riktigt välutrustad, för att "byta upp sig" blir väldigt dyrt och kanske svårt att genomföra, men detta beror givetvis på vilka behov och preferenser man har.

Fick frågan om man kan ha två barnstolar plus en vuxen i bredd bak i en F01a - någon som vet eller mätt?
Verdi
Är det så mycket fler/värre fel på F01 än på t ex F11 eller E90 eller valfri annan "standardmodell" alltså? Låter ju inget vidare.
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Jag har två barnstolar bak i min, varav en på mittplats, så det är inga problem att också få in mormor eller barnflickan där när det är nödvändigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.