AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
21.980

Vilken F01/F02 ska man Köpa ?

Sida 1 av 4
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Hej där..
Är lite sugen på en nya 7an. Det snurrar mycket i huvudet nu.
Frågorna är
F01/F02 ?
Bensin/Diesel (har köra Diesel senaste tiden på alla bilar, kör ca 2000m/år
Vilken motoralternativ är med gångbar när man en dag ska sälja, visst 760iL vore kul, men fan, ingen lär väl köpa den :(
Vilken utr är måste (här lider jag själv ofta av att jag betalar för mycket för att få allt)
M-Paket ett krav ? På den model kännas inte lika viktigt som på F11,vilken jag tycker det tråkigt ut utan.
xDrive ?
Årmodel ? Vad skiljer dem. Ny instrumenteringen kom väl 2012 , kanske blir lite för dyrt då.

pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Nyss hemkommen från 300 mils bilsemester i Europa med familjen och är fortfarande helnöjd med min. Kan inte tänka mig en bättre bil för ändamålet.

M-Sport tycker jag gör mycket. Likaså adaptiv farthållare och (tro det eller ej) keramiska instrument samt massagestolar.

Det jag stör mig på är att det inte går att streama musik över bluetooth och att farthållaren som högst går att ställa på 180 km/h.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Pettran: adaptiv farthållare är krav. Men varför funkar det inte stream via Blåtand. Saknar du den optionen på bilen, eller går det inte. Din är ju en 2010, de F11or jag haft har det funkat bra. Visst det var 2011or men ändå.

Är det S6NFA-MUSIC-SCHNITTSTELLE FUER SMARTPHONE som saknas på din ?
Jag har en 740d från 2011. Saknar m paket, kyla & massagestolar och nightvision. X-drive är inget krav för mig... ärligt talat fattar jag inte nu hur kunde jag trivas i en 3 serie tidigare ;)

En gång bmw, alltid bmw!

Länk
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror jag undersökte det närmare för ett år sedan och kom då fram till att nödvändig option kom först med modellår 2012, tror jag.

Vad gäller telefoni och ljud har jag alla möjliga optioner som fanns för årsmodellen, bland annat 06FL, 06NF och 07SP.
Je
36
Jeppe på berget
740 D F01 2010
X3 3,0 D -06
328 AC Schnitzer cab -96
Vi har haft vår 7:a i cirka 1,5 år och är helnöjd. Lite som Denniss skriver fattar inte hur jag klarade mig tidigare när jag körde X3:an långa sträckor.

Jag har kyla i stolarna men hade jag fått ändra på något hade jag valt "vanliga" komfortstolar. För är man i den tyngre klassen som jag är så känns det att det är mindre stoppning i dynan. Är du osäker så råder jag dig att provsitta bilar med respektive utan.

Personligen är jag hel frälst på diesel men det är väl tycke och smak. Men de går riktigt billigt och där är verkligen ett grymt vridmoment. M-paket på 7:an är vad jag vet bara kosmetika så det är väl mer vad du tycker är snyggast.

Ett riktigt bra tillbehör är kupevärmaren (webasto).

Lycka till med bilköpet.

Lycka till med bilköpet.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ja skulle rekomendera 740d xdrive m-sport med lucka,komfortstol, softclose, keyless go och radarstyrd farthållare.
Mvh
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Naturligtvis en bensinare! Vad dieselfolket än säger så skämmer dieseln en i övrigt fantastisk bil. Och när jag räknar på det så lönar sig dieseln först vid 3000+ mil.

740i är en otroligt trevlig bil, av någon outgrundlig anledning betydligt sällsyntare än storebror 750i.

Måste utrustning:
-Integral Activlenkung, fyrhjulsstyrning !!!!! (Så sortera bort xdrive som inte kan fås med 4ws)
-Komfortstolar
-Keyless
-Softclose

Sen uppskattar jag, men inga måsten.
-HUD
-Bensinvärmare
-Radarcruise
-Auto helljus

Verdi
Hur räknar du då Tor?

Länk

Litet urval men diesel drar i snitt 0,87 och bensin drar i snitt 1,3 liter. Det ger drygt 6:-/milen i extra bränslekostnad.

Vad räknar du som extra kostnad för diesel i så fall? Skatt?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vem orkar bry sig om 10000kr mer i bränslekostnad per år om man föredrar bensinmotorernas karaktär mer än dieslarnas? Turbosexorna och åttornas gångkultur är i en klass för sig. För att inte tala om 760:ans men då är det andra divisioner på andrahandsvärdet.... Gissar ned 50% på 3 år och 10.000mil i det senare fallet men vilka mil för den delen...

Visst bland det tråkigate som finns är att tanka en bil..

Har du 250 eller 500kkr i budget?

Mvh
Asken
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min 730d drog 0.8 i snitt över 2500mil. Uppmätt vid pump. Räkna med 1,2 och uppåt för bensinarna.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Verdi:
Det blir kanske inte helt rättvist att jämföra R6 diesel med V8 och V12 bensin?

Om man tittar på F10, F11 och F07:
+1.6dl/mil eller 18% för 35i (306Hk) kontra 35d (300-313Hk).

Eller X5 E70:
+1.8dl/mil eller 18% för 35i (306Hk) kontra 40d (306Hk).

740i (326-320Hk) och 740d (306-313Hk) har om jag förstått det hela rätt samma motorkonstruktion, så en 10.2-10.3L/mil för 740i borde ligga mer i linje med vad som skiljer mellan liknande motoralternativ i de karosser som ligger närmast?

Det är 4000:- om året vid 2000mil/år, minus skillnaden på skatt* vilket blir 2589:-.
*2660:- för 740i (KCK456) och 4071:- för 740d (DRM334).

Kör man en 7-serie för att oroa sig över 2600:-, och vad skiljer i underhåll? Hur kommer literpriset på diesel stå sig mot det för bensin m.t.p utbudet och de nya EU-reglerna, och hur påverkar det andrahandsvärdet? En 7-serie bensin är idag bra billigare än en sjua diesel, kommer den skillnaden stå sig?

Om man föredrar det ena bränslet är saken förmodligen självklar men det ser inte ut att bli någon ekonomisk ruin att köra på bensin framöver...
Verdi
Bjerser, Förstår inte vad du pratar om. Var får du dina siffror ifrån? Hoppas du inte använder dig av de officiella förbrukningssiffrorna... Och vad menar du med rättvist? För vem? Plus att jag är ordentligt trött på alla som säger att de inte orkar bry sig om pengar. :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilen tappar 50-75 kkr per år de närmsta 2 åren lågt räknat. Då kanske inte skillnaden i bränsleförbrukning spelar så stor roll som folk i gemene man uttrycker många gånger då de räknar örena sparade i förbrukning vid pumpen men inte tar hänsyn till skillnad mellan inköps- och försäljningspris... Bränslepriset ser man vsrje gång man tankar, skillnaden mellan pengar på kontot när man köper respektive när man säljer är något lättare att förtränga rent psykiskt. Har man inte råd så ska man inte heller åka dyra leksaker utan istället prioritera viktigare saker som är många i förhållande till en simpel bil.

Ni anar inte hur många kronor literpriset på diesel kommer öka de närmsta 4 åren i detta landet.

Mvh
Asken
Den här tycker jag känns attraktiv Länk Otroligt mkt bil för pengarna och svensksåld = mkt billigare försäkring framförallt och bra spec. Den skulle jag kunna tänka mig att köpa själv. Jag skulle helt klart gå på en diesel även om en 760iL vore smaskens. Det finns en riktigt läcker, bra prissatt på Mobile, men törs inte ens tänka på vad den kostar att helförsäkra...

/Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Verdi:
Din länk innehöll siffror baserade på 750i (V8 bensin) och 760i (V12 bensin), jämförd med R6 diesel i 730d och 740d, men ingen 740i R6 bensin. Eftersom det inte fanns några 740i att jämföra med på Spritmonitor tog jag mina siffror från samma ställe men för andra modeller med samma motor:

-5-serie sedan, Touring och GT, där skiljer det 18% mellan R6 bensin och diesel.

-Samma sak med BMW X5 E70, 18% skillnad mellan R6 bensin och diesel.

Bägge är förstås överladdade sexor med motsvarande effekt och prestanda men med olika bränslen. Så 528i, 530i, X5 3.0Si med flera är förstås borträknade till förmån för 35/40i och 35/40d.

Sedan gjorde jag antagandet att skillnaden är samma 18% i verkligheten mellan 7-serie R6 bensin och diesel, samma motorer som ovan. Så om en 7-serie diesel dricker 8.7L/100km i snitt borde alltså en 740i landa kring 8.7+18%=10.3L/100km i praktiken. Samma motorer i 5-serie och i X5 klarar uppenbarligen av det?

Rättvisan? Den ligger i att jämföra bilar med likvärdiga motorer och prestanda istället för att ta en diesel mot mycket starkare V8/V12 bensinmotorer.

För övrigt önskar jag ibland att jag inte hade behövt bry mig om pengar men verkligheten är en annan för de flesta av oss, och här är frågan vad en diesel egentligen kostar jämfört med en bensindriven dito? För om ekonomin är prioritet ett köper man ingen 7-serie överhuvudtaget. :)
Verdi
Asken,
Källa på det där med priset på dieselhöjningen? Det har tjatats om det här i många år nu men det händer liksom aldrig. ;-)

Bjerser,
Fair enough.
br
53
brocco
740iA -99
Galaxy diesel -08
535i (f10) -10 manuell
Verdi,
Med risk för Off-Topic:

Kan det bero på att dieselbilen inte helt har tagit över marknaden i Sverige. Jag vet i alla fall att för några år sen så kostade dieseln en krona mindre än bensinen per liter.. I takt med att dieselbilarna ökade på marknaden skedde det även samma sak med dieselpriset. Vi vet ju att liter diesel idag kostar lika mycket om inte mer än bensinen i vissa fall.
På något sätt måste ju staten få in sina skatteintäkter från bilisterna. Höjningen kommer när vi minst är beredda på det, det är vad jag tror iallafall. Men som vanligt så kommer vi att knyta näven, bara det att den är kvar i fickan.
Vet inte om jag resonerar fel, men så har jag upplevt marknaden iallafall.

Ha de bra
Mvh Brocco
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Ang budget har jag inte tänkt så mycket än. Råkade köpa ett hus igår, så det kommer väl sluka en hel del. Men inte över 500. gärna neråt 250, men jag vet hur det brukar vara. "Jag måste ha keyless, och softclose" osv. Så säg 250, så landar jag på 375 :)

Jag har ju inte provat någon F01, så det kanske är bäst göra det först. Jag brukar spontanköpa bilar utan testat dem ens.
Värdeminskningen är jag fullt medveten om, så är det med dyra bilar.
Tappad 50Tkr på 7 mån på CLSen
Grymt tråkigt med streaming och blåtand, det är ett krav. Orginal eller inte, ska bara funka. För HIFI och musik klara jag mig inte utan.

Ang förbrukningen, Verdi har ju rätt, driftskostand är inte helt oviktig, men samtidigt tycker jag Asken slår huvudet på spiken. Motorkaraktären. Skiljer det 10-20%, so what.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bara bilen har combox och är byggd efter 09/2010 har den streaming. Så är det iaf på min f11.
Verdi
brocco,
Diesel är ca 50 öre billigare per liter just nu. Men vi lägger ner det. Den här tråden handlar om annat. :) (skrev ett långt inlägg tidigare om diesel vs bensin som jag nu tar bort)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.