AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.302

Säljs för kunds räkning?

Sida 1 av 2
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Kanske har detta diskuterats tidigare, men ska ändå försöka få lite klarhet med hjälp av mer erfaren folk som finns här.
Hittade en bil som va ganska intressant för mig men i sista raderna i annonsen
står detta text säljs för kunds räkning. Första tanke va att den säljs åt privat person med vid närmare kol på bilen hittar att den är registrerad på ett företag, alltså inte bilfirma som säljer bilen. Är detta vanligt att företag ger sina bilar till försäljnings uppdrag?
Jag är väldigt intresserad av bilen men detta är frågetecken!!!
Någon?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kan vara olika ägare det är inte något problem. Se snarare till att googla på firmanamnet, att det är MRF-anslutet och att du inte behöver betala för extragarantier som har dåligt värde, även det går att googla på lite. Enklast är att använda "sök-inlägg" funktionen här ovan för sökning.

Det finns vimpelhandlare som blåser köpare likväl som det finns stenseriösa handlare. Om bilen är försedd med en kredit så syns det när du kollar den på transportstyrelsen, det är det man bör passa sig för annars go.

Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mindre seriösa firmor försöker smita från ansvar genom att uttrycka sig på det sättet. En firma är lika ansvarig vid förmedling som om de äger bilen!

Undvik firmor som håller på med såna dumheter. Det är inte firmor som ska gynnas.

Vilken bil är det?

-------
//Lövet
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Jo det har jag redan gjort och det är blandade omdöme på detta bilfirma.
Säljarens svar på min fråga vad innebär säljs för kunds räkning va att garantier inte finns på bilen så är jag lite skeptisk.
Tror att dom är anslutna till MRF.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Posta på en länk till annonsen så ska du se att det kommer fram om det/ den verkar vettigt eller inte från några rävar härinne:)

Mvh
Asken
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Har du någon länk till bilen i fråga?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är tydligt att den firman inte tänker ta något ansvar om nåt händer. Vill du gynna sådana?

Om du vänder dig till tingsrätt kommer du vinna garanterat men sådana ärenden kan mycket väl ha en väntetid på 1 år.

-------
//Lövet
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
asken och amli: Vill inte länka annonsen än!
bilen har den rätta utrusningen så den är eftersökt.

lövet: jag blev mycket mindre intresserat av bilen när jag såg att det är
företag som äger bilen, därför skrev jag här och som det står nu ska jag förmodligen inte gynna dom!

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skulle sällan tro att någon av trådpostarna har intresse i bilen. Om företaget är seriöst som är ägare till bilen samt skött den som det skall så varför inte. Det är helheten som är intressant. Postningar om säljföretag på nätet kan vara allt ifrån vimpelhandlarnas egan postningar med stavfel och ingen liten bokstav i början av meningen 40 gånger på de 2 senaste åren till i andra ända riktiga positiva upplevelser... Heter säljaren "bmw" som annonsör så ta sjumilakliv därifrån, eller/ och är till ett pris som är onormalt lågt så undersök så noga allting bara går.

Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sannolikheten att någon i den här tråden köper bilen är minimal. Framförallt när man hör hur firman beter sig.
Om bilen finns på Blocket eller Bytbil har den potentiellt setts av ungefär 4 miljoner människor. Den extra exponeringen här är minimal...

-------
//Lövet
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
asken: det är inget problem för min del att företaget äger bilen.
Men har aldrig stöt på liknande situation att bilfirma säljer en bil som
är företags ägd som försäljnings uppdrag.
Det är detta som gör mig mycket tveksam.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det du hade pm om om X3 är ett sådant exempel om du förstår vad jag menar:)

Visst kan man reagera på något nytt men är bilen bara betald och så är det inget konstigt. Du kan söka på biluppgifter.se samt se lite mera. Nystartat bolag, minussiffror, ägarbyten på kort tidsintervall. Larmsignaler som kan beaktas...

Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alltså på riktigt, vilken bil är det? Det här blir bara en gissningslek. Ger du mig regnumret kan jag kolla varenda ägare sedan ny.

-------
//Lövet
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Hittade det här inlägg på AP:

Men alla företagare som säljer sina "firma" bilar till privatpersoner skall tänka till 2 ggr hur kontraktet skrivs, för där har även privatpersonen samma rättigheter som om bilen handlats av en bilhandlare.

Då är det grönt eller?

asken: förstår precis va du menar, men står bilen på dej eller ditt företag?

lövet: en ägare på bilen (företag)
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Detta är j...a djungel detta.
Den här står på en bilfirmas hemsida:

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ingen djungel alls utan det där är juridisk mumbojumbo från firman.

En bil som annonseras av en firma och står i deras lokaler är att anse som att firman sålt den. Du HAR samma rättigheter, firman kan inte själv avgöra vilka rättigheter som finns.

Eftersom firman har den synen dock kommer du garanterat få dra dem till tingsrätt om bilen du köper går sönder. Sånt tar tid. Under tiden kan du inte använda bilen. Är du villig att riskera det?

"en näringsidkare som förmedlar en försäljning för någon som inte är näringsidkare har samma ansvar för köpet som säljaren ( 1 § konsumentköplagen)."
Länk
Länk

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Snarare en lång tråd....

Läs bl a Länk punkt 12 och 19.

Länk

Om de nu inte är anslutna till mrf så Länk se på varudeklarationens sista rader.

Dessutom så har du KKL på din sida och motparten är ju juridisk person oavsett om det är bilfirman eller registrerad ägare. I slutändan betalar den registrerade ägaren bilfirman en provision. sätter du en egen tusenlapp på att låta en bmwverkstad gå igenom bilen är du så säker du kan bli, om inte annat kan du pruta om de upptäcker fel.

Helt korrekt att den inte står på mig eller mitt företag vad jag fattar det som:)

Mvh
Asken
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Bilen är inte kredit belastad men det står i Transport styrelsen
Upplysningar: Leasing
Kan detta va problem?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja, du måste kolla vem du ska betala till. Är det skuld kvar till leasinbolaget ska du inte betala till säljaren. Bäst är att firman köper in bilen först.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Leasingen har ett lösenpris som skall betalas in först, ägaren begär en lösenoffert då leasingperioden troligen avkortas i jämförelse med det tecknade(vanligen 36 månader från första registreringsdatum) sen ska leasinggivaren släppa kreditspärren som de lagt så bilen inte kan säljas. Leasing är en finansiell lösning som juridiska peronser kan nyttja och där halva momsbeloppet på den månatliga avgiften är avdragsgill till skillnad från kontantköp då de inte får dra av momsen. Därefter kan den registreras på dig. Såg pm, se svar.

Mvh
Asken
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Tack båda för svaret!
Ska sova på saken, kontakta säljarn imorgon så vi få se vad det blir.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.