AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.171

Missljud e39 540 -99 (m62b44 vanos)

Sida 1 av 2
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
hejsan. Jag har en e39 540 med manuell låda, motorn är bytt mot en som gått 21k mil som förmodligen stått ett tag på en skrot konserverad.

Det är ny vattenpump, ny koppling , nya remmar, åtdragen oljepump m.m.. men jag har ett otrevligt oljud ifrån maskinen, den låter ungefär som en dieselmotor, garantin på motorn hade gått ut på skroten men dom trodde att det var en eller flera lyftare som sugit in luft eller fastnat.. För att den fungerade innan de plockade bort den (känner han en del och skulle motorn "rasa" så lovar han mig en ny) därav jag tror att det inte är något allvarligt (hoppas iallafall)

Oljan är bytt 3 gånger på 100mil. Motorn startar och går jämt och fint och precis som en m62b44 med vanos ska göra men den låter illa, det verkar komma ifrån topparna, speciellt vänstra sidan sett framifrån.

jag har kört över 150 mil nu i hopp om att det ska bli bättre men det har det inte blivit, inte sämre heller för den delen!

Vad kan det vara tros ? :/
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Glömde säga att ljudet försvinner över 1700 varv cirka och bilen går som den ska men låter som en 530 diesel på tomgång.. Förmodligen en lyftare.. Finns de några superknep på att åtgärda detta eller kan en eller flera lyftare helt enkelt behöva bytas? Motorn kommer ifrån en väl servad x5 så förmodligen relativt lugnt körd.
Da
110
Darth NiN
BMW 2002 tii, 1972
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW M5, 1992
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Låter som ett klassiskt vanosfel. Vanoshjulen behövs bytas ut (Dyrt) eller packas om. Du hittar färdiga kit och instruktioner här: Länk

Jag ska ju inte svära på att det är det som är problemet på just din bil, men det kan ju vara värt att kolla upp. Verkstäder med rätt utrustning kan köra vanostester på den maskinen.

BMW tar 38000:- för bytet inklusive arbete och material. Inte alls roligt.
O vad är vanoshjul för något? Eller menar du kugghjulen i Vanosen som vrider på kammarna? BMW är VÄLDIGT pigga på att byta Vanos...Lägg upp en film med bra ljud så får vi höra hur det låter?
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Okej, hänger inte vanos missljud med hela tiden? För jag märkte att motorn låter klockrent över 2000rpm. Jag ska testa byta till edge ti 0-40 oljan istället för den tunna edge 10-60 som är i nu och se om motorn mår bättre av detta!

Ifall det är vanosen, skulle ett packningsbyte i vanos kunna bota denna sjukdom eller behövs nya drev m.m.. Det kanske är omöjligt att svara på men det skadar ju inte att fråga :)
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Jag ska försöka filma med en ok kamera imorgon och lägga upp på lite olika varvtal
Da
110
Darth NiN
BMW 2002 tii, 1972
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW M5, 1992
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Förlåt mitt ordval. Jag hittade inte orden och tänkte att man kanske ändå förstår vad jag menar. Det ska ju naturligtvis stå "Kamaxeljusterenhet med kedjehjul" (Källa: RealOEM.com)

Som sagt så kan jag ju inte garantera att det är detta som är problemet i just ditt fall, men det låter ju lite som det baserat på egna erfarenheter och det man läser på forum.
Da
110
Darth NiN
BMW 2002 tii, 1972
BMW 1600-2, 1968
BMW 540 iA, 2001
BMW M5, 1992
Ford Galaxie LTD, 1965
Porsche 911 SC, 1979
Toyota BJ40, 1981
Nåt sånt här eller? -->

eller -->

Finns lite andra klipp på tuben också...
S50B32 (M3 E36): Mer regel än undantag att Vanos "knorrar" vid fallande varvtal, mest märkbart mellan 2000-1500 rpm
S62B50 M5 E39): "Dieslande" på tomgång är inte helt ovanligt

Dessa "Vanos-oljud" är i sin ordning, så länge effekten finns....Jag gissar på ett kosmetiskt Vanos-oljud i ditt fall, OM effekten är som den skall...

En lyftare som "hängt sig" kan ibland behöva plågas rejält för att släppa. Ljudet är metalliskt o följer varvtalet slaviskt. Ett sätt att få lyftaren att "lossna" är att köra på höga varv (över 4000) minst 15-20 min, men ingen garanti...Jag renoverade en motor med HVA element, o den motorn knackade nåt djävulskt vid uppstart, det tog 25 min på varvtal över 4000 för att få den att tystna (HVA elementen tog tid på sig att fyllas med olja....)
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
tack för många bra teorier och svar :)

Darth NiN: det låter som den första du länkade ungefär, mer likt det än den andra länken.
Mitt "knack" är mer grovt (likt den första videon), precis som en e39 530D på tomgång om ni hört en sådan någongång. Men ljudet försvinner och hörs inte över 1700rpm.
Tack för länkarna till vanos-sidan förresten, grymt!

Dawwe: det vore grymt om det är så att min vanos helt enkelt dieslar lite på tomgång av normala skäl och att det inte är någon fara för jag har inte lust att lägga typ 20.000kr på en ny vanos denna sidan av julen iallafall :/.

Bilen går riktigt bra, precis som den ska på alla laster/tomgång det är bara själva ljudet som är riktigt irriterande så inom rimlig tid vill jag lösa det problemet hur som haver!
Jag ska som sagt testa slänga i castrol EDGE TI 0w-40 eller en 5w-30 olja istället för edge 10w-60 oljan som nästan är som vatten vid arbetstemp och hoppas på att den dieslar lite mindre!

Ska även testa det du skrev dawwe med höga varvtal under längre tid och se om det "släpper"

jag hittade en tråd här på autopower där det fanns lite länkar om vanosljudet och vissa modifikationer jänkare hade gjort för att få slut på oljudet och vissa tips och teorier om vilken olja man skulle köra men nu hittar jag den inte, suck.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Baserat på det du beksriver om donatormotorn samt ingen vet hur den är servad tror jag på denna ting att testa. Oljebyte 3 gånger på 100 mil hjälper inte för "skiten" sitter helt enkelt fast för hårt för att någon som helst "vanlig" motorolje ska kunna lösa den.
Det som låter hela tiden är skit som sätter igen det för de hydraliska ventillyftarna( de ljud i bakgrunden samt mot torpeden) och säkerligen även Vanos( även om jag inte är insatt rent tekniskt hur den fungerar) och då låter det mer.

Den lösning jag tror mest på är Länk Länk

Finns även billigtlösningar i form av OMEGA 907 Länk som jag hört om och vet nöjda bekanta som nyttjat men då har de inte haft i närheten av det ljudet du visar.

Ju mer det låter, desto mer tror jag på den första lösningen men avgör själv. Om smörjmedel inte kan förmå transportera föroreningarna under tillräckligt lång tid så sätts filtret igen och de cirlkulerar fritt samt hamnar i alla de fickor och kanalsvängar som gör att det inte flyter "som vatten i en stupränna". Är det dessutom "klägg och sörja" på insidan av oljelocket och mer svart yta synlig än metallglänsade innanför oljelocket, ytterligare en anledning. Fukt och kondens är inte optimalt för varjedags smörjning för oljan i åratal osv...

O/T, Vanosproblem i M3E36 och ventilsallad i 2.0d kan bero på både sotpartiklar i oljan som försämrar de redan minimala ytan motsvarande mängd teknik skall göra såsom hydralliftarna eller kamaxeln gör på sin yta. Ytbehandligen blir först microrepig och sen försämras smörjegenskaperna enligt "vattenflödesteorin" ovan. Kamkedjesträckare som leder till att det blir ventilsallad i 2.0d kan bero på att funktionen i kolven som styr med hjälp av oljetrycket blir "trögare" då mer skit i oljan cirlueras runt. Givetvis påverkar säkert Sachs konstruktion och RollsrRoyces konstruktion på varandra i M2 E36 Vanos och att man gått från dubbelkamkedja till enkelkamkedja i 2.0d och vissa delar av kamkedjesträckaren är gjort i plast men det är mera mina egna teorier....

Om det inte funkar, titta innanför bröstkåpan om det finns slitage i plasten som löper runt kamkedjan. Då är det sot och skit i oljan som kanske tidigare inte blivit bytt så ofta som sätter igen funktionen för kolven till den tryckberoende och hydrauliska kamkedjesträckaren, slackande kamkedja osv osv= ventilsallad.

Därefter, Vanos och den vägen för det är den dyraste och mest komplicerade men kanske även enda vägen ut. Kan inte uttala mig om påverkan av det nämnt ovan har gått så långt att det inte går att rädda helt enkelt. Om oljebyten vore lika vanligt som motorbyten är onödigt en ennan ting:)

"Olja är billigare än metall" är det inte för inte som ett känt AP-ordspårk heter och vad det kostar när mekaniska delar till slut måste repareras vet vi väl alla som antingen fått sådana problem eller gillar att halvera tillverkares bytesintervall på smörjmedel. Gissar att bara promillen av alla BMW-bilägare byter oljan enligt detta och kanske några % besökare på AP samt då kanske då de fått något problem liknande ditt?

Jag har provat Bilstein Engine Flush på en E38 med mindre rassel ifrån toppen än din samt ej från Vanos och en VW 2.5 TDI utan några som helst missljud som båda gått 200.000km men med skött serivce. Den första försvann majoriteten av oljudet men inte allt och den andra kändes det som om laddtrycket ökat och responsen ifrån gaspedalen gick snabbare. Givetvis kunde folkan har chippats lika gärna för dubbla pengarna och betyligare skillander i detta mot en Engine Flush(2500kr ink allt såsom olja och filter då? Minns ej) men men, not my cup of coffee som originalnisse.

Ny motor kan kosta 100.000kr idag medans ett extra oljebyte kostar tusenlappar beroende på hur, vart samt vilken bil man har men så tänker ju inte alla de som tankar, automattvättar i sambands med byte från sommardäck till vinterdäck något förenklat.

Inte för att det inte är dålig konstruktion ibland men mångårigt nyttjande av tidigare ägare med "ogynnsam körprofil" påverkar npog mera på hur "glidytan" ser ut iunnan rassel och ras. En kille här på AP körde sin E3:a 730.000km med olje och filterbyte var 10.000km samt sedan kolla komp mm, som nytt kort uttryckt.

Mvh
Asken
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Castrol edge 10w60 hade jag inte kört med i en M62. Shell HX7 5w40 helsyntet fungerar fint till den. Hur som helst löser nog inte oljabytet dina bekymmer. M62B44 med vanos brukar ju låta som en diesel på tomgång.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
tack Asken för ett grymt svar !

Det är kört en motorrens i den ihop med dessa 3 oljebyten, vet inte om det var omega 907 eller sämre variant från te.x biltema då det inte var jag som hällde i det.

Ljudet låter som mest på vänstra sidan av toppen sett framifrån, innåt mot torpedväggen. Det jag ska testa nu är att hälla i en flaska OMEGA 907 i min varma motor och låta den stå på tomgång i 10minuter enligt instruktioner, sedan byta ut oljan mot min nyköpta mobil 1 super 3000 5w-30 olja som enligt andra m62 killar ska ha dämpat/tagit bort deras dieselande vid normal gatkörning.

I morse när motorn var kall lät det inte alls lika mycket/inget alls nästan men det kom snabbt tillbaka då oljan blev tunnare med värmen.. Och av egna erfarenheter är egde 10w60 en extremt tunn olja (kör den själv i min M5a)

Blir det inte bättre av detta så får jag testa en bilstein engine flush.

För som sagt, motorn verkar inte må dåligt, den går som den ska och dricker inte onormalt med bränsle men det är störande när den står och dieslar på tomgång..
10W60 är en "extremt" tjock olja:)
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
okej ursäkta! Vid temperatur tycker jag den oljan är som vatten nästan.. riktigt tunn jämfört med te.x en 10w-40 olja av samma kvallité. Jag får hålla tummarna iallafall, 5w-30 är mer enligt rekomendationerna än 10w-60 iallafall, inte för att det kanske löser problemen helt men det känns bättre att ha den bytt iallafall :)

har även beställt två flaskor omega 907 som jag ska hälla i innan bytet!

10W40 är klart tunnare varm än 10W60. 5W30 kan upplevas vara "blaskig"
10W60 rekommenderas till många M motorer men även till motorer som drar olja just pga att den är "tjock" varm...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vid första bytet häll i vilken skitolja som helst som är syntet för det är där allt som omegan lossar hamnar. Biltema, IKEA eller Lidl, vad vet jag. Ditt gamla filter kan sitta i. En flaska eller två Omega är mindre viktigt. Vad kostade det flaskan idag? Sen titta i instruktionsboken och häll i något kvalitetsmärke av rekonmenderad viskositet som uppfyller BMW:s spec för 2001. Byter du var 1000e mil räcker det med specen för 98. BMW-verkstäderna tror jag kör med 5/30 eller om det är 0/30. 10/60 används i m-motor, nyare turbomotorer som drar onormalt mycket olja på den vanliga samt liknande. Skulle säga att det är alternativ två men Johan B har säkert svar som jag inte ens kommer i närheten av. Att oljan i M5an blir som "vatten" har inte ett dugg med dess smörjegenskaper för motorn har annat komp och helt andra driftsförutsättningar och belastningar än en varnlig BMW-motor. Högre driftstemperatur kanhända?

Gör ett flush direkt med maskin eller kolla iaf pris, spar en Omega till din M5a för den rasslar säkert delvis av samma anledning, min teori kring detta kring O/T ovan fastän för M3 E36:

BMW-motorer ska inte låta något onormalt överhuvudtaget nu för tiden, tyst och silkeslent är melodin. En en nedgången kam förri tiden på en M10 eller M30 är en annan ting....
Mvh
Asken
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Tack för svaren och klargörelsen angående oljan!

Hoppas jag får oljan och omegan innan fredag så skall jag göra bytet och försöka fixa felet.. det skadar nog inte iallafall..

omega 907 250ml kostar cirka 135-149kr på nätet!

har även tagit kontakt med Länk i växjö som utför engine flushar om pris med mera.. Och jo mina bmw maskiner har alltid spunnit som katter det var därför jag blev skit skraj när jag hörde hur motorn lät, lite lättad att det iallafall försvinner på varv.. Och i och med att den stått tom och konserverad ett tag (kan ju ha stått i år) så känns det mest naturligt att en lyftare eller liknande kan skärvat för han som sålde den garanterade att den lät fint innan och det är en bra bekant som ej skulle luras..

Skulle blmotorservice ha ett schysst pris på en flush så åker jag och gör den.. eventuellt slänger i omega 907 väl där .. sen kör motorflushen och sen i med nya oljan!

Jag hoppas motorn mår bättre sen :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett eget oljebyte gissar jag kostar tusenlappen, på verkstad kanske det dubbla?

Var ju bra att de redan försökt med något flushmedel då de tidigare bytte olja, en del av "skiten" lär ju vara borta iaf.

Man kan använda en engine flush som en helt vanlig oljeservice, allt skit pumpas ut innan den nya oljan och filtret fylls på. Lite tickande är inget bekymmer, det är om det är rejält långvarigt rasslande man bör passa sig. Serva inte i onödan för då kastar du bara pengar i sjön.

Din bil kommer nog vara renare än en steril miljö när den är klar:)

Posta gärna priser för byten och flush med mera och hur bra Omega fungerar så jag och andra är uppdaterad.

Själv bryr jag mig inte ett dugg om vilken olja verkstaden häller i för den byts så ofta och de håller sig till lämpliga val efter att ha kollat priser så de ligger på rimlig nivå.
Blir säkert lynchad av alla oljegurus härinne för denna bekännelse:)

Lycka till!

Asken
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Förstår dig asken :) Jag har bara haft antingen skitbilar som halvdana e34 /e36 där jag gör oljebytet själv mest av ekonomiska skäl och att jag inte bryr mig så mycket eller så har jag haft väldigt speciella bilar som äldre bmw M5 i rostfritt skick m.m.. och då blir jag nojjig av att lämna iväg den på oljebyte i motorn och gör det själv av den anledningen :)

Jag syftade mest på att jag inte litade på verkstäderna när det gäller växellådsolja och slutväxel (denna får jag byta samtidigt ju) , det är ju oljor som inte byts med så korta intervaller så det är rätt viktigt att det blir rätt, speciellt i en lamelldiff? :)

Jag har kontaktat Kristianstad Dieselservice också per mail, svarar dom inte under dagen så slår jag en signal och kollar priser med mera.. är det ett OK pris så åker jag dit med min nya olja och filter och gör servicen hos dom i samband med engine flushen :)

Sen får jag hoppas att motorn låter lite bättre så slipper jag störa mig på det...

Återkommer med priser och så vidare !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.