AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
16.265

Fixa skada på F11 stötfångare

Sida 1 av 2
e3
336
e39520it
520dT -14
Hej

Har haft riktig otur och fått en skada på stötfångaren fram. Bilen träffade ett hörn på en mur.

Kolla på bilderna i länken här:

Länk

Som ni ser så är det inte bara en lackskada, men också en liten bula.

Någon som vet om det går att fixa bulan, eller iaf göra den lite mindre(utan att byta fångaren)?

Själva lacken tänkte jag man kan bättra på med ett lackstift, eller?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Omlackering av stötfångare..
Lackstift?!:)

Du har en nästan splitterny bil,och så snålar du på en omlackering för 2-2500kr!!?!
Och satsar på lackstift för ca 150kr!

e3
336
e39520it
520dT -14
Såg för mej att en omlackering skulle komma på betydligt mer än ett par tusen. Det gör väl saken klar.

Är det en pris-gissning inkl. maskering spackling/ avmontering av front osv?

Hur funkar det att spackla på en relativt mjuk plast?

Kan man förvänta ett resultat så gott som nytt till den prisen?

e3
336
e39520it
520dT -14
Menade att om prisen kommer på ett par tusen så gör det saken klar, då blir det omlackering. Blir lite otydligt när man skriver på mobil:)
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Monterar du av den själv,känner en duktig lackare så kan du säkert få bra pris utan "KV***"!
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Fick offert via BMW på omlack av bakre stötfångare, man lackar hela, inkl demontering och en liten plastlagning efter parkerings skada: 6.000:-
Mvh
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det går att laga utan att demontera stötfångaren. Fick några stora fina repor på vår F11 precis efter hemkomst från Tyskland (köpt på BMW i DE) och använde en duktig lackverkstad som fixade det utan att demontera, då lacken var som ny på resten av stötfångaren. DKK 2000 med kvitto menar jag det kostade.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länk fixar det iaf i Stockholm för 30-50% av priset vad en omlackering kostar och det görs över dagen. Ska testa de själv nästa säsong och har hört gott om dem. tror det finns något som heter spotrepair på andra ställen i landet.

Mvh
Asken

lo
195
loefvenhamn
535dA M-Sport Touring -17
535dA M-Sport Touring -11
Provade Smartrepair förra året, på höger bakdörr. Första försöket gick inget vidare och på det andra försöket sjönk lagningen efter vintern. Vågade inte chansa igen så det fick bli Högdalens Bil & Skadecenter. De kunde även konstatera att nyansen inte var helt hundra.

Skall tilläggas att de var väldigt proffersionella i sitt bemötande på Smartrepair, och de lovade att åtgärda det en tredje gång, men som sagt, vågade inte chansa.

Så när jag nu fick en avgjutning av en kula i fronten så fick det bli Högdalens direkt.

/Loefvenhamn
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag har också provat Smartrepair på min X3'a, första försöket gick inte heller bra, kändes som de försökte ta en genväg, andra gången blev acceptabelt och jag blev kompenserad.

Mvh Tobias
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bra feedback!

Mvh
Asken
Ni som bor i Växjö trakten o får irriterande småskador kan jag rekommendera Länk . De är inte billiga men resultatet blir 100%.
e3
336
e39520it
520dT -14
Tackar för svar!

Känner tyvärr ingen duktig lackerare som dessutom är lösningsorienterad när det kommer till betalingsätt, så det blir nog dyrare än 2000 för min del;)

6000 för att BMW gör allt låter inte allt för illa.
Ska fråga om pris, så får man hoppas främre stötfångaren inte är dyrare än bakre...

E39520it: BMW har sällan egen lackverkastad, de anlitar "någon annan" eller lämnar till BMW Bollmora, o de har (hade) inte det bästa ryktet. Länk är oxå duktiga, kolla med de. Du klarar dig klart billigare än 6000 gissar jag. Att låta BMW lackera är bara en fördyrande mellanhand, ja om du nu inte tar skadan på vagnskadan (självrisk 5000?).
Pa
1.120
Passo222
Den lackverkstad BMW anlitar i Uppsala var ett skämt då jag hade e46:an inne för omlack av huven efter en skadegörelse, de maskade inte hela bilen vilket förde med sig ett fint lager av färgdamm över hela bilen..först förnekade de ett dåligt o slarvigt jobb men då jag hotade med att ta upp det med BMW vände de på en femöring och skulle Tinnertvätta bilen vilket jag vägrade..löste sig med att jag fick lämna in den till en recondfirma på deras bekostnad. Men de kanske är bättre nu..fast jag vill inte chansa! Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ska prova Smartrepair på en silverfärgad bruksis och kolla noga samt åka förbi min rekondare efteråt sen kan jag uttala mig om prisskillnaden också är motsvarande mindre kvalitet och till vilken nivå man kan förvänta sig. Hälften av en kostnad och 75% av resulatatet är något man kan leva med på en bruksis anser jag. Dyrare bilar får för min del dyrare lackeringslösning.

Din skada verkar vara av det komplicerade varianten då den fodrar både plastreparation först. Kanske ska man behöver byta listen med? Kolla helt enkelt med någon bra lackverkstad: http:www.a2ab.se eller liknande samt bmw och smartrepair. Bilder till alla eller visa upp så har du nog alla svar.

Generellt är nog att om man försöker odla en liten enkel relation till den/ de som ska utföra jobbet samt påpekar hur noga man är med alltifrån färgton till dammnoppor. Det minskar iaf chansen att jobbet inte går in som "standardppdrduktion" och om man också ser till att i skrift påpeka detta samt att det bekräftas tillbaka är det så gott som idiotsäkert om det blir några frågor kring arbetet. Tänk dock på att fabrikslacker sker i en närmast dammfri miljö och datastyrt, omlackering är ett mänskilgt arbete till många och mycket, dammkorn, slipmissar, nyansskillnader beror på detta... Gör om, gör rätt samt fri lånebil gäller väl som ok för de flesta misslyckade jobb av större dignitet? Alla gör fel ibland.

Försäkringsjobb för en lackerare ger en helt annan timkostnadsbidragstäckning än övriga jobb. Försäkringsbolagen gemensamt upphandlar på pris men ställer krav på kvalitet, någonstans blir något lidande. Ta volymen över överleva på det eller göra specialjobb och tacka nej till annat?`Bara sådant som kan påverka.

Trevliga kunder lyssnas mer på mer än griniga men självklart ska varje fackman göra sitt bästa för alla redan från början. De jag har en bra relation till brukar få en kaffelängd eller sånt någon gång emellanåt och det har man igen tiofalt är min subjektiva åsikt.

Mvh
Asken
e3
336
e39520it
520dT -14
Hej, ja det blir nog omlack på min bil.

Problemet är att jag bor i landet där en pizza kostar lika mycket som en skaplig familjebil i Sverige:P

Fick offert här idag. 6400NOK om jag kommer med stötfångaren själv(dyrare om dom tar av- på-montering). Det är då "vitt", och hos en lackerare jag känner till sedan tidigare.

Fick också offert från Sverige igår, 6200SEK, inkl av-på-montering. Problemet då er ju att jobbet tar 2 dager så då måste jag stanna på orten. Det vill säja lite extra rese- och boutgifter.

Ett alternativ är å ta det efter nyår då vi av andra skäl tar vägen hemåt. Då kan man ju ta det där/när det passar bäst.

Som du säjer, vill helst inte ta det hos en lackerare som jag aldrig mött tidigare och som vet att jag lämnar stan när bilen är färdig:)
Pa
1.120
Passo222
Fick nyss en offert fr Smartrepair, 2625:- inkl.moms, pga lite plastlagning krävs en dellack, tar 1.5 dag, de monterar ej av stötfångaren. Låter ok. Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Deniz och co är helt ok av det jag förstått på initiala kontakter men som sagt, olika förutsättningar från förväntningar ger också olika kostnader.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
e39520it: Du verkar vara som mig, bilen ska vara i nyskick så länge som möjligt.

Se pm.

Mvh
Asken
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
6400 NOK. Galet...

Kör en smart repair. Jag är som dig, allt så se nytt ut, men främre stötfångaren är jag inte lika petig med. Den blir ändå totalt sönderskjuten av stenslag efter ett par vintrar.

Smart repair nu och omlack om 3 år när du har för mkt stenskott.

Trevlig helg :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.