AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
14.693

Hur stora skillnader är det mellan 30d och 40d F15?

Sida 3 av 3
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Det är skitbra att yngre förmågor finns på AP.
Men att vara 14 år gammal och redogöra för hur en bil känns blir ganska absurt. Har man erfarenhet bakom ratten så vet man också att inte många procent av känslan fortplantar sig till en medpassagerare.. Passagerare har ingen aning om hur tung/lätt en specifik bil känns tex. Eller hur gasresponsen är.
Man känner accet, man känner fjädringen och man vet hur ljudsystemet låter men sen vet man inte mer som passagerare.
Tro mig Jonte, du kommer få en rejäl surprise den dagen du börjar köra bil själv. Tills dess kan en mer ödmjuk approach vara lämpligt, för hur mycket du än vill så är du inte invigd i bilkörandets värld.
Jag hade stort bilintresse i samma ålder, och det var kul som fasen att åka olika bilar speciellt snabba och roliga bilar. Men dessvärre förstår man inte vad körkänsla är förrän man kör själv. Hur vet man hur glassen smakar innan man provat-principen, är inget annat än en verklighet.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jonte - i all välmening - jag har själv varit bilbiten sedan femårsåldern, så jag respekterar ditt intresse. Men som det redan påtalats yttrar du dig väldigt "erfaret" och kategoriskt om något som du helt enkelt vet väldigt litet om (dvs egna upplevelser som bilägare).

Dagligen blir folks åsikter på det här forumet skärskådade och sågade, trots att de faktiskt ÄR bilägare - ska inte dina meriter då kunna granskas utan att du (på fjortisvis) börjar med personliga påhopp?

I en tidigare tråd blev du sårad över att jag använde ovan epitet "fjortis" - vad är en 14-åring om inte just en fjortis, säg mig...? När du då blev sårad, behövde du slå tillbaka på något sätt - HA! Killen äger en Merca, så rost-kortet åkte fram....nu är Mercan borta och....vad har du då att slå med? Aah, han är nog finne - låt oss använda alkis-kortet, sagt och gjort! Det där beteendet visar just på hur människar med ringa egna erfarenheter hakar på allmänt accepterade truismer, så kom inte med "Jag har ALDRIG tagit någon annans upplevelse eller dylikt.."; för det är uppenbarligen det enda du faktiskt KAN ägna dig åt, i brist på egna.

Hoppas du förstår mig genom din indignation.

(Och ni övriga; ursäkta OT) ;)
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Självklart ska du även kunna såga andras erfarenheter och tidigare kunskaper, likt som du även ska få såga mina. Lite små gulligt att även du känner dig kränkt ang rost kortet såsom ja känner mig "kränkt" ang fjortis grejen. Hur vet du att jag är en fjortis? Brukar inte de flesta fjortisar hänga ute sena kvällar röka mm. Inte väl brukar de hänga på ett forum med gubbar över 40+ , tror inte de du Sani. Om vi skulle mötas i verkligheten tror jag dina fjortis uppfattning utav mig skulle förändras ganska snabbt.

Nå vad vill du att jag ska göra? Sluta skriva på forumet , ja/nej!

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jonte: Om jag får lägga mej i diskutionen... fortsätt läs på forumet, man måste inte kommentera allt, men när du kommenterar väg in din ålder/erfarenhet.
Flera här har varit forummedlemmar sen innan du var född... själv blev jag medlem 2001, när jag var 22år (därav mitt lite barnsliga nick), när du väl max var 1 år... låt det sjunka in.

/Jonas
Visa användare
3.753
Sani
Sorry Jonte, rostkortet bet inte på mig då jag vet mera om vidden av Mercas rostproblem (och min CLS) än du - och att kalla någon man aldrig träffat för "alkoholiserad" däremot, ja det bevisar bara min poäng om att du inte hör hemma i en mogen diskussion.

Jag tycker absolut du ska fortsätta skriva när du känner för det, men - i och med att du nu frågar mig - ha litet distans och ödmjukhet, och formulera inte dina åsikter som egna, då de ju faktiskt är hopplock av andras erfarenheter; OK?

(Och fö noterar jag att du nu kallade MIG gullig, för att jag använde det ordet om dig ovan - mao visar du än en gång brist på originalitet. Ska du ordkivas med vuxna, så får det väl ske på lika villkor....för dom som undrar varför jag käftar med en fjortis).
jo
509
jonte520d

Azkikr: är född 99 och är bara sen på året , fyller 15 på måndag om de gör någon skillnad.
jo
509
jonte520d

Okej vänd på det hela Sani. Att kalla någon man aldrig träffat för fjortis , ligger inte du på samm ynkliga "nivå" som mig då?

Verdi
Jag lovar att nästan alla här på forumet har åsikter om en massa bilar och företeelser som de inte själva har någon som helst erfarenhet av. Fast det är det ingen som vill erkänna. Vi är ju män herregud. Alltså är vi ofelbara. :-)

Jag har t ex sagt att Volvo V70 är som en pråm att köra trots att jag aldrig har kört en V70. Jag har även sagt vissa saker om SUV:ar som varit mer baserade på naturlagar än på erfarenhet. Inte heller har jag någon större erfarenhet av dubbfria däck. Där litar jag mycket på tester... Osv.

ps. Jag hoppas min son, 3 år nu, är lika bilintresserad och mogen för sin ålder som Jonte när han är 14-15 år. Så stå på dig Jonte! Sani är bara lite lättkränkt. Du måste ha sårat hans känslor. :-)

pps. Fjortis = fjortonåring. Sen används det även i andra mer förklenande sammanhang som ren förolämpning. Men ursprungligen betyder det väl bara rätt och slätt just fjortonåring. :)
jo
509
jonte520d

Vettigaste jag läst på länge Verdi ! :)

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Tycker det är kul att du är med på forumet och har åsikter, men att kommenter körkänsla när man inte kört bilen förstör ju trovärdigheten. Man måste ju inte kommentera allt. 19st kommentarer redan i denna tråd...
jo
509
jonte520d

Förstår dig men nu är det ju så att det är jag är den alla kriteserar då måste jag även ju förvara mig om man säger så. Plus att de va ju jag som skapade den hör tråden och de medför ju även fler inlägg. Hur könner ni? För mig så avskyr jag ts ställer en fråga och svarar ca 1 vecka efter. Det är därför jag alltid försöker svars/ visa min syn av det hela så fort det går ( om det är revelant)

Visa användare
3.753
Sani
Det var väl endast en tidsfråga innan Verdi skulle ta sin chans till en cheap shot, känns det inte besvärande att vara så förutsägbar? Du är ju ändå vuxen, till skillnad från TS.. (Retorisk fråga - jag vet att du saknar insikt om det).
I en annan situation hade du lätt kunnat tycka som jag, men nu "måste" du så klart ta motsatt sida.

Jag har sagt mitt och lägger därmed av här, nu är vi nämligen snart nere på äkta fjortisnivå (enl den moderna betydelsen).
Verdi
Jonte, där ser du att jag hade rätt. I rest my case. :)
pa
28
paicapo
bmw f15 x5 m-sport
bmw e92 m3
jag har en 30d M-SPORT f15 men provkörde bla två stycken 40d innan köp och i orginal är dom
ganska likvärdiga i kraft, självklart kände man skillnad men den va inte avsevärd, inte för att motivera prisskillnaden, bränslekonomi samt att 30d blir mer lättsåld när det väl är dax för det. En sak som kan va värt att tänka på är om man planerar trimma bilen med effektbox typ racechip mm så är det stor skillnad på hur mycket effekt man kan få ut ur dom båda motorerna, en enkel effektbox till 40d ger 400 hk då det är dubbla turbos medans man får nöja sig med hk ökning på drygt 40-45 hk för 30d. är inte pengar några problem beställer man X5M :-)
pa
28
paicapo
bmw f15 x5 m-sport
bmw e92 m3
här min 30d f15 med racechip, 0-100 på 6,2, 40d gör det nån hundradel bättre orginal.

Länk
ca
107
calpe
X5 40D F15
snicksnacket om att bilen låter si eller så kan jag bara förmedla att det är RFT som är boven. E70 var som en jaguar på jakt med normala premiumdäck medan F15 låter basketbollsmatch med RFT. Problemet när jag köpte kärran vara att det inte gick att beställa reservdäck så då var det bara att anpassa sig. Nu går det noterar jag.... måste bara bränna slut sulorna jag har ;-) Har alltid tyckt RFT suger men trodde det löst sig de senaste 10 åren, men icke.

/Satan i gatan vad sugen jag är på en F85....
Med tanke på hur min X5M E70 gick så kan jag bara tänka mig hur sjuk X5M F85 är.
Förstår inte att fler inte köper en F85. När man ändå lägger närmare 1 mkr på en bil, kasta på 1-200tkr till så har man ett monster som går som ett och låter som ett.

Så feeet!
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.