|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har försökt letat överallt, youtube, bimmerpost samt Här på forumet men hittar ingen. Så hur stor skillnad är det mellan de två motorerna? Kommer jag känna skillnad med en 40d en den 30d ja åkte med? 30e har ju 258hk och 40d 313hk? Tack på förhand! Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! | |
|
Jag märker stor skillnad mellan 30d och 40d på f01... borde vara samma på en f15 En gång bmw, alltid bmw! Länk |
|
|
Jag har kört båda, det är stor skillnad, så det kommer du tydligt märka. 30d motorn känns ordentligt stark i F10 och F30, men i X5 F15 känns den faktiskt lite trött BMW CS #5139 |
|
|
Det finns ju performance kit till 30d /Anders |
|
|
Fy fasen vilken motor! Ljudet är ju klockrent! Som en arg tjur som ylar :) Men en sak var lite negativt , när man åkte i farterna 160-170 så kändes det som bilen skulle flyga iväg, fy attans va det låter då. Någon som vet hur stort luftmotstånd en F15 har jämtemot F11? På så sätt har f11 sina fördelar. Men annars en klockren kombo med en helt extraordinärt bra bil! Slänger upp bilder senare ikväll! :D Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Var det något som t o m kändes när du satt bredvid eller berättade den som körde bilen? Eller syftar du på ljudvolymen i bilen? Jag har tyvärr bara kört F15 med 40d med M-sport m.m och det enda jag har invändningar mot är hur spårkänslig den är. I övrigt en helt underbar bil och motor! |
|
|
Pappa körde brorsan satt fram och ja satt bak. Jag kände och det hördes rejält! Ska de vara så? Att vinden hörs så dant? Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Ja, vinden hörs en del. Men som med de flesta moderna bilar så är det hänfört till att den generella ljudnivån har kommit ner så pass mycket. Vad menar du att bilen ska "lyfta"? Det är inget jag känner igen. Amli => Jag tycker inte att bilen är spårkänslig. Jag har läst att en del har fått ganska felaktiga hjulvinklar från fabrik vilket givetvis påverkar spårkänsligheten negativt. Mvh/ Niclas |
|
|
Hoppsan dåligt formulert. Menar att iom att de låter så mycket så trodde man att bilen skulle välta, inte lyfta... Sorry. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Länk Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Det låter väldigt märkligt eftersom X5 F15 är en av de absolut tystaste bilar jag ägt och kört, om inte den allra tystaste. Fullt i klass med F10/F11 som även de är väldigt tysta. /Anders |
|
|
Jag måste gå emot strömmen lite här. Jag har hårdkört F15 både 30d och 40d och jag tycker att skillnaden är marginell. Bullernivån i min bil (30d) är otroligt låg! Jag har nog bara upplevt liknande nivåer i Lexus modell större. |
|
|
Tycker du? Jag anser att 3.0d blir seg efter 160. Medand 4.0d bara pangar på. Skulle vara riktigt kul att åka med i F11 535d för att känna skillnaden. För X5an väger en hel del dom även föraren påstår och de känns! Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
För det första hur ofta söker man en bil som har ett väldigt bra fartregister över 160 km/h? För det andra så är det då knappast en X5 man kikar efter, iaf varken 30d eller 40d, möjligtvis M50d. Sen är det så att X5 F15 är nog en av de absolut tystaste bilar som finns i rimlig prisklass. /Anders |
|
|
Jag tycker skillnaden är påtaglig i både gångkultur, prestanda och även ljudnivå. Skillnaden var större än jag hade förväntat mig. Då tyckte jag ändå att 30d räckte, men beställde ändå en 40d osedd då de inte fanns hos ÅF då. Jag tycker det är en motor som passar biltypen som handen i handsken. Håller med om att prestanda kanske inte är högst upp på dagordningen när det gäller F15, och för de allra flesta räcker säkert 30d helt utmärkt. Men det var ju gångkulturen och det i princip obefintliga dieselknattret som gör att jag tycker att det är värt att kliva upp ett steg. |
|
|
Lägger man på cirka 20 tkr så får man ett Power kit paket till 30d som tydligen väldigt många nu tilläggsbeställer. En "budgetvariant". /Anders |
|
|
Heden: Jag har bara kört ett exemplar så det är mycket möjligt att just den kan ha haft felaktiga hjulvinklingar. Men den jag körde var spårkänslig. I övrigt håller jag med att jag tycker X5 F15 är en tyst bil. Stor skillnad mot min förra X5 E70 som lät som en traktor i jämförelse. Att 40d drar bättre än 30d i hastigheter över 160 känns lika självklart som irrelevant. |
|
|
Anders: Det där Power Kitet, hur många hk ger det och kan man uppdatera i efterhand? Kan man se någonstans till vilka modeller detta erbjuds? |
|
|
Det ska tilläggas att 40d drar bättre i alla hastigheter, varvar högre men jag tror att det som det som menades var att 30d "går in i väggen" vid 160+. Performancepaketet kan vara en väg att gå. Upp från 258 till 277 och från 560 Nm till 585. Påverkar ju inte förmånsvärdet heller, vilket kan vara ett plus. Det går bara beställa i efterhand. |
|
|
Det är alltid ett alternativ. Jag har blivit vansinnigt sugen på en X5 igen och speciellt efter att ha kört 40d. Men det är nog 30d som är mer aktuell för mig och då endast av ekonomiska skäl. Den räcker till för mina behov och den går inte på något sätt dåligt. Det är 40d som går riktigt bra. |
|
|
Acey => Hur menar du att gångkulturen skulle vara annorlunda och likaså avsaknaden av dieselknatter? Det är i grund och botten samma spis i båda bilarna. Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.