|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Är nu spekulant på en 520D F10 2010. Ett problem som finns är om bilen stått över ett dygn så får man följande meddelande ; Batteri 'ökad batteriurladdning vid stillastående. Strömförbrukare urkoppplade tillsvidare' Enligt ägaren kan man betrakta detta som ett 'skönhetsfel'. Vad säger Ni experter? Nu när det blir kallt - sitter jag då i en död bil? eller öppnas inte ens dörrarna? Inget larm finns installerat. Vad kan det vara för fel? Mvh Jari | |
|
Titta på "ögat" på batteriet och avgör vilken status och färg den visar. Fråga han om han kör mycket och korta sträckor med rumpvärme mm påkopplat? Kallas "ogynnsam körprofil" på internt BMW-språk. Du bör köpa en Ctekladdare eller motsvarande av mellanstorlek eller större och ladda varannan vecka eller så vid denna körprofil. Baserat på egen erfarenhet tror jag Batteriet är slut och behöver bytas. Man kan mäta upp vilket skick det har. Tyvärr kan AGM ha en livslängd på 3 år i sämsta fall. AGM batteri 90Ah är storleken. Finns på BMw eller eftermarknaden. Kvalitetsköp är det viktigaste. I samband med batteribyte ska det nya kodas in. Det du beskriver sker med bilen för att det just skall kunna finnas startkraft kvar. Mvh Asken |
|
|
Har nu fått mera info, tydligen har Bmw bytt ut nån kabel, men det har då inte avhjälpt felet. Enl Bmw måste bilen felsökas med att ta ut säkring för säkring för att på så sätt komma fram till orsaken. Låter väldigt kostsamt. Och Asken, det där med dåligt batteri hade dom inte ens nämnt. |
|
|
Fick upp samma meddelande när jag hade en kylbox inkopplad i uttaget bak i bagaget på min Förra F10 528, Jag kopplade bara ut kylboxen sen försvann meddelandet efter någon omstart, Bilen fungerade som vanligt märket ingen skillnad och jag grävde inte vidare med felet heller |
|
|
jartsu05: Det är ju så svårt att veta då man inte har kristallkulan framför sig:) Skönhetsfel är bullshit minst sagt. Kabelbyte beror på något. Kollar du med verkstaden direkt kan de berätta mer kanske.... Hur ligger priset i förhållande till övriga på marknaden? Vem säljer? Kolla bakgrund på bilen, servicebok, vart servad, svsåld, import, Litauenimport eller Svensksåld enägar pedantbil finns hela spektrat. Kolla handlare googla det samt regnr, går att använda "sök inlägg"-funktionen här ovantill och finna rätt mycket vettigt. Om jag vore du skulle jag låta en BMWverkstad göra ett komplett test av bilen och kostar kanske en timmes jobb. då har du allt svart på vitt och kan antingen få offert på att fixa allt och pruta ned bilen med motsvarande kostnad osv osv. Först batteritanken, kostar kanske 4-5kkr på BMW, sen kan det ju vara allt från en liten knapp någonstans till styrenher... Kan vara ett dörrhandtag som ligger och drar ström. Om handlare så se till att MRF-anslutning finns. Hans bekymmer att lösa en problemfri bil åt dig innan du överför pengarna:) Mvh Asken |
|
|
Har nu fått svar från försäljaren 'Batteriet är kollat genom batteritest hos BMW i uppsala , det var min första misstanke att det var dåligt. Men testet visade att det hade ca 80% kapacitet, och den har ju aldrig tvekat eller startat 'segt' så jag tror det är sjysst som testet visade'. Tack Asken att du orkar råda en i nöd. Säljaren är privatperson som har importerat bilen för 6 månader sedan. Hans föklaring är att det kostar för mycket att ha 2 bilar i familjen, därför sälja denna. All heder åt honom som talade om felet. Kan man nyttja bilförsäkringen på något sätt om man upptäcker detta fel efter köpet? |
|
|
Mest för info: Vi kan avskriva möjligheten till avläsning av batteristatus genom "ögat" som förr satt på vissa batterier med olika färg osv pga status. AGM-batterier har ingen fri elektrolyt och därmed heller ingen möjlighet för "magic eye". Skönhetsfel som säljaren försöker med går bort, felmeddelandet måste felsökas, och görs med fördel på verkstad med riktig diagnosutrustning. Att plocka säkring för säkring är inget man öht gör på en seriös verkstad, låter mera som ett uttryck för att BMW-verkstaden inte vill hjälpa till, tyvärr. Batteriet i sig kan nog ha 80% status och duga gott en tid till, men ev, tjuvströmsförbrukare måste lokaliseras. FP |
|
|
Be om papper. Låter som en pratare... Fått byta AGM själv vid en bit över 70. De nyare BMWarna är otroligt känsliga. Verkstaden kopplar automatiskt upp sig då de kollar batteri, då kollas även felkoder och annat. Försäljning av import inom relativt kort tid kan vara riskfyllt jmf en som tagit in för eget bruk och kört några år.Profit vs egenintresse även om det är generaliserat talat. Länk Där hittar du info, se killen och det mesta kan tala för sig självt. Vad har den för regnummer? Länk till annons? Är något "för billigt" så brukar det ha en orsak.... Asken |
|
|
Tack Folke! Låter vettigt det du skriver. Men vad tror ni? Säljaren menar att det hsr varit så där sedan han köpte bilen. Inga konstigheter med det. Dörrarna öppnas, bilen startar. Vad händer när det blir vinter och kallt, är det då problemen börjar. Asken har helt , köper jag en bil för en kvartsmiljon borde allt vara ok. |
|
| Jag har samma på min 520dat -12, jag lämnade den till BMW medans garantin fortfarande gällde. Enligt verkstaden så är det inget fel utan en funktion i bilen för att undvika urladdat batteri. Jag får fortfarande samma meddelande ibland -mest på vintern. Min körning är extremt mycket stadskörning med mycket elförbrukare på samtidigt, det är nog så att bilen håller koll på elförbrukningen så att man inte blir stående med urladdat batteri. | |
|
JAg fick beskedet att garanti(i detta fall Premium Selection) täcker just inte batteribiten.En Ctek en gång i veckan behövs vid de extremaste fallen... |
|
|
Det är ju möjligt att själva textbeskedet i displayen är taskigt översatt men om det meddelas "ökad batteriurladdning vid stillastående" så uppkommer ju inte detta av att man har den välkända ogynnsamma körprofilen under körning, dvs återkommande korta körningar osv. Utan just att något tenderar att öka urladdningen vid stillastående, oavsett om det är från ett batteri med 80% eller 30% kapacitet beroende på tidigare körning, eller hur? Isf måste anledningen sökas upp enligt min mening och kan inte viftas bort som att det inte är ett fel, men om det endast gäller taskig körprofil, vilket vi alla kommer in i mer eller mindre då och då, så gäller stödladdning med en bra laddare då och då. Men då borde beskedet som presenteras ändras till något i stil med "Batteriet närmar sig xx% laddstatus, vissa förbrukare kan komma att kopplas ur, du rekomenderas att koppla in en batteriladdare". Det sistnämnda vill man egentligen inte att Nisse i Hultet själv skall fibbla med utan hellre en serviceverkstad. Fel laddare, felaktig inkoppling och annat kan orsaka dyrbara skador, ev. garantier skulle förverkas osv. Alternativet vore att rekommendera en lång landsvägskörning under flera timmar, och då uppkommer ju frågan om vem som skall stå för kostnaderna för denna... FP |
|
|
folke: Du är femton resor kunnigare inom elområdet än vad jag någonsin kommer bli och batteriers insida tänker jag inte ens ta upp:) Däremot är kortkörning i kortcykler(utan cykel) något som förekommer ofta i fjollträsk. Nya generationens AGM-batteri ropades först som frälsningen men pratar man lite mer med folket bakom disken eller mekarna visar det sig att livslängden är inte så lång som ett blysyrebatteri av kraftigare sort alla gågner. Just ogynnsam körprofil med tillhörande batteribyten med kort tidsintervall är jag expert på sen 2000 eller någe, eller hur hasso?:) Körning räcker inte längre för att ladda upp batterierna även om det sker i flera timmar med ett AGM-batteri som börjat tappa sin förmåga... Provat det och fått byta ett.. Då var det körning 800km med tankstopp som föregicks av en natts stillestånd och sen när man larmade av så plingade det igen. Det är inte svart eller vitt men om man t ex är spekulant på en bil och den stått några månader alt något år hos handlaren är det väsentligt att just kolla detta och se till att få ett nytt batteri betalt i samband med köpet. Att få det beskedet som vore rimligt i displayen är en ting men att få det omprogrammerat i Munchen för att sen skickas ut eller uppdateras, nja...:) Det tråkiga med den senaste av tekniken innebär även ökad komplexitet, ökade kostnader för i slutändan användaren/kunden och så vidare. En ctekladdare borde vara standard med varje BMW för om jag inte minns fel så är det det vid varje Ferrari iaf. Mvh Asken |
|
|
Självklart är det så att om man misskött batteriet, kört länge med låg SoC (laddstatus) osv så har man permanent tagit ur en god bit av den tillgängliga livslängden. Det går snabbt, även ett halvårsgammalt batteri kan då jämnställas med ett 5 år gammalt "normalt" underhållet batteri av samma typ. AGM-batterier har vissa fördelar, kortfattat kan man säga att det tål lite mera stryk än vanliga batterier med fri elektrolyt, men det går alldeles utmärkt att snabbt förstöra även ett AGM-batteri om man vet hur man gör... Ett stalltips för optimal batteriförnedring är: Lämna batteriet helt eller delvis urladdat i förhöjd temperatur under ett tag. Delvis urladdat är allt under 80-85%, förhöjd temp är ex.vis 5-10°C över den optimala 20-25°C. Ett tag slutligen behöver inte vara mer än några dagar, upp till kanske ett par veckor max. Vid ordentligt urladdat batteri så är det kört redan efter ett par dagar, och hur många av oss har inte "lyckats" med detta, bilen är död när du kommer tillbaka efter semesterresan osv...? Visst startar den igen med hjälp osv, det är inte utan anledning man kan låna en kärra med batteri inkl kablar i alla stora P-hus... Men skadorna är redan permanenta, men de flesta kör vidare ändå. Sen blir man förvånad och pådyvlad "ogynnsam körprofil" osv, det finns rätt många andra möjliga orsaker än just körning, t.ex stillestånd... Man kan aldrig "köra" in lika mycket laddning som en ordentlig 24 tim konstant laddning , då finge man tanka och käka mer än en gång... Så visst, vid tveksamheter om detta och vid bilköp så är ett nytt batteri alltid bra att förhandla sig till. Stämmer att Cetek lyckat få med Ferrari på sin "meritlista" men det finns andra lika dugliga laddare också, det behöver inte alls vara krångligt med ett tiotal laddsteg och lysdioder (nåja..) Skall de aldrig utveckla en laddare som står sig några år snart, nytt utförande, nytt bling varje år.. Marknadsföring är de iaf duktiga på, bara det finns nåt under skalet också...) FP |
|
|
På ett vis är Ctek för batteriladdare som Mackmyra för Whisky( 6 första årgångarna kan härledas till något som börjar på ett mjauord och slutar på något mindre trevligare) beträffande marknadsföring men jag håller ändå de som begrepp helt ok, finns dussintals andra bra laddare:) Mvh Asken |
|
| Byte av batteri avhjälper säkert detta fel. De sk mätningarna av batteriets kapacitet ger jag inte mycket för. Hade ungefär samma fel på en XC70 frö några år sedan, verkstaden påstod att batteriets vad av god kondition efter 4 år och ville felsöka allt möjligt. Jag bad dem byta batteriet istället och hade inga mer problem. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo det var en del batterikastande på Askens bilar under en period när han nyttjade ogynnsam körprofil. Byt till ett nytt batteri och ladda det över natten ett par ggr i månaden så är nog problemet borta,dessutom så fort temperaturen sjunker så sjunker kapaciteten på batteriet linjärt med gradtalet från + 20C i princip vilket gör att ett 80% igt batteri vid 20+ är nått annat när det börjar närma sig 0 och därunder. En BMW med ett halvtaskigt laddat batteri funkar aldrig bra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu får han ju meddelandet varje gång efter att bilen stått en 12 timmar. Och samtidigt, även efter 2 veckors stillastående har det funnits kräm i batteriet till start, samt klockan har ticket på under tiden. Kan det verkligen vara 'falsklarm'. Vilken ångest, vill köpa bilen men så har man detta i bakhuvudet. (Inte går han ner i pris heller). |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som jag sa ett nytt batteri lär avhjälpa problemet."varningen" är just till för att tala om att bilen börjar få låg spänning, men det betyder inte att bilen inte startar för det. Batteriet är ju mer än 4 år gammalt om det suttit i från början och har det inte sköts och underhållsladdats under tiden upp till full kapacitet regelbundet är det i princip förstört då livslängden och kapaciteten förkortas. Viktigt är ju också att ett batteri är inkodat rätt vid byte med rätt amperetal angivet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag kommer att ge besked till säljaren i kväll. Köpa eller inte köpa, det är frågan. Kommer hur som helst att tipsa om batteribyte! Om jag inte köper skall jag ändå försöka återkomma med besked om det i såfall vart rätt medicin med nytt batteri. |
|
|
Annars finns det väl fler 520D -10? Typ 47 st på blocket. I all välmening! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.