|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Något om Batterier: Länk Ett labbtest säger dock sällan vad ett 5års vägtest säger. Har gått ett par varv i 850-fixande även om jag mest varit administratör och tittat på samt beställt grejor genom de 9 senaste åren. Lyssnar så lär man sig även. 2005 shoppade jag grejor för 6kkr på en vecka på ebay och åkte till verkstaden med en komplett framvagn trodde jag. UllaredsAsken? 1/3 var sopor som inte skulle hålla 500mil, monteringen skulle kostat mer än materialet. Lock, rotorer och kol var det första som byttes på den röde 2005, kolet ramlade ut i smulor när locket öppnades och verkstan var förundrad hur bilen kunde gå... Bilmodellen bör ha ett par hundra tusen timmars arbete av folket på BMW bakom sig rimligen innan den så rullades ut och visades på Frankfurtsalongen. Icke visste de hur många timmar de skulle låta framtida ägare få gräva ned sig i en massa lustigheter:) Att feltema har en möjlighet att kunna leverera detsamma som BMW får sina leverantörer att göra har jag mina tvivel om. Sen kan saker vara producerade i samma fabrik, i samma linor men med olika kartong och för konsumenten ett helt annat pris om de köps på prisgynnsammaste stället. Det som inte syns är vilka toleranser vissa saker skall hålla för att ha BMW-kartong. Kan påverka livslängden och driftssäkerheten beroende på delen ifråga. Väsentliga ting såsom bränsle, el, bromsar, däck är väl sällan där man vill ha low-funtiongaranti på, inte jag iaf. En 850 kostade en miljon ny och nu handlas från 50000kr och uppåt från halvdant skick. Det kostar helt enkelt men man slipper ju värdetappet förste och följande ägare tog, det som kostar värst är alla de ägare som egentligen inte gjorde mer än körde lite mera slut på den, tröttnade då de insåg vad skillnaden mellan en GT och en GTi var vid rödljusen och skeppade vidare... Ett oljefilter till exempel, om det inte uppdaterats enligt BMW:s specifikationer av en eftermarknadsleverantör / tillverkare kan se ut som en vettexduk efter nått tusen mil och den ventilsallad det blir till kan kostnaden mellan 80kr och 180kr på BMW vara en viss skillnad. Ett ytterlighetsexempel men ändå. Olja kan köpa till riktigt bra priser så det kompenserar. En 3.0:a har rullat 73000mil på feltemaolja och filter bytta var 1000:e mil av sin ägare som även lyfte på toppen och konstaterade att den såg som ny ut. Gissar att ägarens omhändertagande om bilen de facto har betydelse men jag är inte omöjlig att se olika vinklar. I fallet M70 kan dock kvalitetsolja och filter ha betydelse då värmeutvecklingen är som en finsk sauna. Torkarblad är ett kalasexempel, inget av alla jag provat genom 20 år håller så bra som BMWs egna. Alltifrån feltema, via Bosch triplane:), Trico och SWF. Kostar dubbelt så mycket men håller fyra gånger så länge. Tar man sig en tur förbi den lokale handlaren och samtidigt tar en kopp kaffe då man talar med reservdelspersonalen som varvnig av internetshoppandet lite får man en och annan nyttig information som bara kan fås på det sättet och kan vara värt emellan ingenting till sparade tiotusenlappar. Allt är inte svart eller vitt, prisgynnsam ska man vara ofta, speciellt i fallet med "det stora svarta hålet" M70. Är långt ifrån ett originalfreak, vissa ting vågar iaf jag inte prova mig på. Heder åt de som skruvar själva och var och en får väl stoppa vad de vill i M70an. På den röde kom jag över en hel höger sidas tändkassett med kablar för 3kkr på ebay, ny i förpackning. Nya luftfilter(intressant studie..) En övergången EML på höger sida som någongång varit kärleksfullt behandlad på Aros Auto före år 2000 och nya lambdasonder(livslängd ca 15000mil) samt insugningspackningar gjorde att gången blev som den skall vara på den sidan, avgasvärdena blev både ljuvliga och lika på båda cylinderhalvorna. Någon mek hade nämligen varit så snäll att dra tändkablarna rakt ut vid ett stiftbyte men det kunde man ju inte veta förräns man kollat allt annat först, känns det igen? Nu var dock de andra delarna dåliga men ändå.. Mvh Asken |
|
|
Nu blev jag lite konfunderad Asken. Vad menar du med att "dra tändkablarna rakt ut"? Ryckte han ur kablarna ur hattarna? Kan för övrigt upplysa om att det blev två Tudor 65 ah. När bilen var på verkstaden så gjordes kontroll av batterier samt kontroll att ingen förbrukare tog ström när bilen stod still. Nu spinner det fint när man vrider på nyckeln, både från startmotor och från V12:an. |
|
|
US: Kanhända slarvigt uttryckt av mig. Någon av de föregående som skruvat med bilen hade nyttjat våld mer än nödvängdigt och varit ovarsam. Vid byte av tändstift tar man tag i hatten och med ett fast grepp lossar. Här hade någon ryckt ut det hela hållandes i de keramiska ringarna typ. Om det varit någon som skruvat för första gången på en M70, någon på pressat tidsackord, någon som hellre gick hem 10 minuter tidigare en fredagseftermiddag eller om det regnade ute har jag ingen aning om men när hasso eller kspehe gör samma operation, då görs det med kärlek:) Mvh Asken |
|
| Vi kan väl säga så här - så jag inte blir anklagad för syftningsfel: Om biltemas leverantör hade hållit tillräckligt hög kvalitet så hade de levererat till BMW istället. | |
| Nu får du väl tänka till lite tror du BMW skulle gå Biltema dom är väl ingen tillverkare av delar till bilar dom säljer ju bara en delar till bra priser Bilbatteri med 4års garanti det är bra Alexander | |
| Jag sa inte till Biltema, till den som LEVERERAR till Biltema! :) | |
|
Citat AlexanderK 2014-10-28 kl 10.21: "Biltema är säkert jättebra grejer - men konstigt nog så har de aldrig fått leverera bildelar till BMW." Kan man uppfatta detta på annat sätt att du menar att Biltema är en LEVERANTÖR? Tveksamt. Biltema är väl snarare än distributör...? |
|
| Ser inte riktigt vad ert tjafs har med tråden att göra. Och om ni vill fortsätta, fast ni skriver att ni inte vill det, så kan ni väl använda er av powerpost. Jag tror nämligen inte att så många av oss andra heller är intresserade av er pajkastning? | |
| Det finns ju alltid jönsar som aldrig kan släppa taget. De kallas haverister... | |
| OT men roligt, vinklat mot AlexanderK's "jönseri" :) : Vet ni vad vi skåningar kallar 08:or? Jo vi kallar de för 99:or, för "di e inte redit 100" :) | |
| Dawwe, det var faktiskt lite roligt. :) | |
| Kan vi få en lägesrapport! Hur går bilen så här ett tag efteråt? Om du inte gjort det redan så kan jag rekommendera att rengöra spjällhusen. Båda två, det ger en skillnad i prestanda. Vi har ju likadana bilar (850iA - 92) och min har en mätarställning på14350 mil. Spjällhusens motorer var ordentligt smutsiga i min bil. | |
|
Jodå tack den går mycket bättre men jag känner ju att det inte är helt hundra. Lite oro på tomgång finns kvar, dock väldigt lite, men tillräckligt för att jag inte ska vara nöjd. Jag tänkte ju att ge mig på AC och dess funktioner men det kom ett motorras på en V70 T5 emellan. Jag får nog följa ditt exempel och ta mig an spjällhusen istället och vänta med AC till våren. Bilen är för tillfället avställd så det blir nog snart ett ryck igen. |
|
|
Pelirally: Som jag förstått ASC-systemet så kan det ge upphov till något som liknar misständningar. Systemet, som känner av däckens rotation via ABS sensorerna, kommer med olika däcksdimensioner att få konstiga signaler från ABS-sensorerna vilket kan leda till att ASC-datorn bromsar. |
|
|
Ja, har man däckdimensioner med för stor skillnad fram och bak så kommer ASC-systemet att tro att något hjulpar spinner och då gör ASC:n precis vad den skall göra. Det är ingen misständning - det är som sagt ASC-systemet som pga ABS-sensorn tror att något att hjulparen spinner och ASC:n är upplärd att göra en enda sak: nämligen att strypa motorvarvet om något hjulpar spinner loss, genom att stänga gasspjället i spjällhuset. Den är rätt fascinerande den där ABS-sensorn, som funkar i vått och torrt trots att bilen är snart 25 år gammal. |
|
|
@Peake Det där med fel rullomkrets var lite lurigt. Problemet var ju inte konstant - åkte från Sth ner till Smögen våren 2012. Det var en mardröm på nervägen. Bilen hackade eller gick bara på 6, till Säffle, då tryckte jag in ASC:en och fortsatte u a resten av resan. Väl hemma skrev jag in däcksdim på: Länk Sen var det bara att beställa två nya däck ;) Ps. inte ens min välrenommerade meck kom på tanken att kontrollera samstämmigheten mellan rullomkrets fram/bak. ds @Alexander, kanske mecken inte längre ska vara så renommerad? ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.