|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tråden blir som peakes då mitt problem är snarlikt peakes. Skriver en ändå, alltid något annat som kommer till. Har ju pillat en del med bilen själv och läser självklart det som skrivs. Min bil har samma symptom som peake beskriver. Ibland går den väldigt ojämnt och vibrerar och ibland går den på halva motorn, då vibrationsfritt men totalt kraftlös. Pratade med min vän på skroten och han rådde mig att inte börja byta saker innan man vet, vilket låter förståndigt. Lämnade så bilen hos verkstaden. Där läser man av felkoder och får fram lmm-fel samt en del annat motrorelaterat som har med cylinder 7-12 att göra. Får tipset att vi lånar begagnade saker av skrotarn och provar. Jag nämnde då för honom om denna tråden och att det till slut visade sig vara fördelarlock och rotorer som var problemet. Och ser man på, idag ringer han och berättar att lock och rotorer är helt slut. Kraftigt ärgade och i 7-12:s lock saknades centrumkolet helt? Nya lock och rotorer är beställda samt två nya batterier då det ena hade en kapacitet på 15% och det andra på 24%. Nu till frågan, vilka batterier används? Räcker det med 65aH? //Ulf | |
|
65Ah räcker och 850 äter batterier vet jag efter 9 årws innehav, de lever 3-5 år4 trots ctek. Kör själv 77Ah nu efter rekommendation från verkstan, KValitetsmärke är nog bra, batterilagret.se håller vettiga priser. MVh Asken |
|
|
Batterierna som skall vara är 2 * 65A, går bra med större också men blir bökigare att få i och ur. Köp batterier där du har garanti i mer än de normala 6 till 8 mån typ batterilagrets vet att AD-center säljer Tudor som har tre år till vettigt pris och dessa är billigare än BMW. När man tittar på fördelarlock så köp original eller av OEM kvalitet inte blltema där jag har sett för många som inte håller måttet. /P |
|
|
Ja, köp för all del inte feltemas fördelarlock/rotorer. Jag gjorde det misstaget en gång till min gamla volvo B20 då det begav sig och bilen gick som ett lass skit. Fick nya och satt dit dom, samma sak, bilen gick som ett lass skit igen. Tröttnade på eländet och beställde riktiga prylar och vips spann B20:n som den skulle. /Johan |
|
|
Hej! Biltemas prylar behöver inte vara helt kass. När jag hade problemet på min så hade den lokala BMW-handlaren inte lock och rotorer i lager. Beställde givetvis, men stannade ändå till på Biltema på hemvägen och köpte deras som omgående monterades. Det är nu drygt två år sedan och motorn spinner fortfarande som en katt. Får se om originaldelarna (som fortfarande ligger i garaget) åker i till våren, men samtidigt så säger någonting i mig "laga inte det som fungerar".. |
|
|
Jag kan nog hålla med zMac; det FINNS säkert biltema-grejer som är lika bra som original, men det är glest om dem på hyllan! :) Har man inte råd att laga sin 850 med original-delar så har man köpt fel bil anser jag. "Skitstolt", "Du, det är en tolva i den där va?" "Ja", "Får man se motorrummet?" "Aha, Biltema...". |
|
| Nej det är inte lätt att se om ett f-lock kommer från Biltema, sitter ingen logo på de direkt :). Dessutom har de jag kollat på haft identisk färg med OEM. Själv köper jag OEM prylar uteslutande från ebay.de eller motsvarande, eller direkt från en tysk BMW handlare. I min E34 sitter det ett Biltema batteri, o har gjort så sedan 2006, utan problem. Nästa gång blir det dock ett Varta eller motsvarande då ebay.de priset är i princip identiskt med Biltemas. Jag har även använt mig av deras krympslang och kablar när jag eftermonterade BC:n i ena E36:an. Har även monterat deras handbromsbackar åt bekanta (E39), inga problem alls. Min åsikt är att det finns en hel del OK grejer på Biltema trots allt, men de har säkerligen markant lägre kvalite i de allra flesta fall men fortfarande bra nog för bilar med ett marknadsvärde på under 20000... | |
| Varför gnälla på Biltema har handlat mycke där inga problem var å köpte lampor till bilen å kassörskan frågade om jag ville ha kvitto jag sa nej då sa hon att spara för det är två års garanti på allt Köpte fördelarelock det var 1000kr per lock billigare än BMW kör hälldre upp det i bensin så sluta å gnäll på Biltema | |
|
Biltema är säkert jättebra grejer - men konstigt nog så har de aldrig fått leverera bildelar till BMW. För övrigt var det rätt intressant att det var samma problem med den här bilen, och samma lösning i stort sett. |
|
| Biltema är väl ingen leverantör? Snarare än distributör/återförsäljare? En leverantör till BMW är väl ofta även tillverkaren, o Biltema tillverkare mig veterligen inga delar alls. Men oavsett, Biltema har inte de bästa delarna, men de duger gott till billiga (under 20000) bilar. Exempel: hjullager bak till min Passat kostar ca 150kr från Biltema. Hos VW/Mekonomen/motsvarande kostar de ca 400kr. Jag monterade Biltema lager bak. De rullade i närmare 11000 mil, o var fortfarande OK. Men då ena skivan hade slagit sig en aning (anliggande ok) så köpte jag nya skivor, o jag flyttar inga 150 kronors lager från en skiva till en annan. Köpte nya 5€ lager från ebay, uppe i 5000 mil and still going strong. Man får väga livslängd kontra pris oxå. Mekonomens lager måste hålla i minst 25000 mil för att ge samma "prestanda/kr" som Biltema lagret... | |
|
Det finns väl inte allför många tillverkare av tex. fördelarlock som passar just på bmw. inte alltför långsökt att delarna kommer från samma tillverkare i slutändan oavsett vad det står på kartongen. personligen har jag sällan haft problem med reservdelar från biltema. Ett undantag som bekräftar regeln är dock handbromsbackar till V70N vilka har för liten radie vilket gör att man får spänna justeringen max på nya backar. Detta är vida känt på bla. volvoforumet och påtalat för biltema ett antal ggr.... |
|
| Alexander Biltema säljer delar till myckert bra priser BMW 850i är en gammal bil som har speciela delar ta Volvo s70 som jag har ska köpa p-ända 159kr Mecn tar 370kr det är under halv priset så tänk först prata sen | |
|
Men Dawwe; känner du till ett ord som heter ironi? Dum fråga; du känner uppenbarligen inte till det... Det var väldigt vad ni hetsar upp er angående lite originaldelar; ni får väl laga era BMW:ar med vilka budget-delar ni vill. Själv lagar jag bara mina med originaldelar, och för mig är originaldelar en sådan man köper på BMW och inte någon mekonomen-definition (så har vi rett ut vad som är en originaldel också). |
|
|
Ironi betecknar det att en person säger en sak, men egentligen menar en annan, ofta raka motsatsen. Jag ser inte ironin, inte ens i "Biltema är säkert jättebra grejer - men konstigt nog så har de aldrig fått leverera bildelar till BMW.", av den enkla anledningen att Biltema är ingen leverantör, o inte Mekonomen heller. När BMW beställer delar (för det ger de...) från nån underleverantör så har de säkert en noggrann spec/krav -lista. Prylarna på Biltema KAN komma från samma leverantör, inget vi vet, ja om nu någon här inne råkar jobba på Biltemas inköpsavdelning... För övrigt så är min allra största idol på AP den allkunnige/allvetande AlexanderK...DET är ironi :) |
|
| Nej, problemet här är kanske att du just inte ser ironin i "Biltema har säker jättebra grejer"... | |
|
Bäst jag ställer en fråga till här.... Är det någon speciell procedur vid byte av batterier? |
|
|
Du får öva mer på din ironi så blir den säkert förståelig i framtiden nån gång :) Stryker du tillägget med "leverantör" så är ironin tydlig, med tillägget ser jag ingen ironi alls...Å nu är denna onödiga utsvävning avslutad från min sida:) |
|
|
Ja, jag ska tänka på att vara överdrivet tydlig när jag skriver något till dig Dawwe, för du verkar ju ha svårt att förstå annars... Och nu är den här onödiga utsvävningen avslutad för min sida med. För övrigt är det ingen speciell procedur att ta bort batteriet. Som vanligt gäller väl att fota polerna så du inte riskerar att ansluta kablarna till fel pol, om det nu går att förväxla dem. Kolla även hur batterierna är vända så du inte vänder något av dem fel för det kan ju bli lite tråkigt. Då finns det nämligen risk att något som är dyrare än en glödlampa går sönder. Lycka till. |
|
|
Efter att ha läst alla positiva omdömen om feltema bestämde jag mig för att köpa ut en ny drivknut till min Hisingetraktor, det är ju trots allt en bil under 20 000kr. Efter att ha försökt få dit den nya drivknuten i ungefär 2 timmar, så bestämde jag mig för att mäta upp eländet. Spåret till segersäkringen är för grunt så drivknuten går inte på drivaxlen, detta trots att drivknuten hade samma färg och allting som den ursprungliga drivknuten... Beställde en ny från Volvo och den passade naturligtvis. Glömde även att berätta om vattenpumpen jag köpte på feltema för många år sedan till in gamla duett. Där höll jag på i flera timmar och misströstade mig att jag var en oduglig mekaniker. Problemet visade sig vara ett för grunt spår till vattenledningen på undersidan av pumpen så den omöjligen gick att få dit. En originalpump beställdes som jag monterade på några minuter. Nu dröjer det 10 år igen innan jag provar en feltemadel igen, om ens någonsin. Förtroendet är förbrukat för min del. Lycka till med era feltema inköp. |
|
|
För att återgå till rubriken så hade en av mina 750 då jag köpte den "noname" fördelarlock. Bilen gick inte rent och hade tydliga överlagsljud från ena fördelarlocket. Fördelarlocken var relativt nybytta och utan synliga förslitningar invändigt. Dessa byttes till Bremi och bilen gick rent utan överslag. Oklart var lockens ursprung var men jag har mina misstankar... /Johan |
|
|
Grattis till "bara lock och rotorer :) Känner annars igen: går inte på alla 12 cyl. Just det där symptomet kan ha flera orsaker, förutom lock och rotorer... 1. Luftmassemätare. 2. Pulsgenerator. 3. Varvtalssensor. 4. Jag mixtrade med olika däckprofiler och lyckades genom en tankevurpa para ihop fel. Exempel: Original = Däckdimension axel 1: 235/50/16 Däckdimension axel 2: 235/50/16 Jag testade med 235/40/17, 275/45/17 = 9,6% skillnad i rullomkrets och bilen hackade och betedde sej skitskumt...men inte jämt. Ändrade då till 235/45 - 275/40 istället = 1.32% (helt ok) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.