AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.323

Felkod "ews överföring paritet" BMW e46 328

Sida 1 av 2
Hej! Har en BMW e46 328Ci 00a som efter batteribyte inte startar! Händer ingenting när man vrider nyckel till sista läget, å kör man felkoder så återkommer ews överföring paritet varje gång man vrider till 3dje läget? 1, vad betyder felkoden? 2, vad gör man åt det?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du behöver köra en reset på EWS. Vilken diagnosprogramvara har du?
Det går att göra med INPA vet jag.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Hej, tack för svaret! Har kört autodata, får leta någon i närheten som har INPA då. Ews, är det samma som startspärr typ?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja det kan man säga, systemet tror att någon manipulerar bilen om strömmen blir för låg och sätter en felkod som gör att bilen inte går att starta. Jag har Inpa grejer, du kan ha det imorgon med post om det är brådis.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Kostnad för det ? :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Joel, femhundranittio, du har PM.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
När jag tittar lite mer på detta så ser jag att man också kan göra det med Bmw-scanner 1.4.0.9 på ett enkelt sätt. DME --> Reprogramming --> EWS-DME Adaptation --> Klart. En smaksak vilket diagnosverktyg man väljer i detta läge. Joel du har nytt PM.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Joel, maila mig.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Länk
Länk

Har gjort det nu! :)
Hej autopower! Har fått INPA prylarna och fått dom att funka och det är helt klart bra saker! Har kört återställning på ews-Dme och det står att det lyckades! Dock är det samma problem, startar inte och får felkod på "wrong changing code key 4", vad ska jag göra ? Har bara den nyckeln! Känns som att det är den som felar. Men alls tips på vad jag bör prova är bara prova!
Om det mot förmodan skulle vara någon här som ägt en e46 328ci 00a med regnr RPN413 och av någon anledning har en nyckel kvar så vill jag gärna köpa den, haha! ;)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Joel, BMW-scanner var det kit du fick skickat till dig ;-)
Men helt rätt, ett mycket kompetent diagnosverktyg.

Provade du nyckelinitiering enl youtubeklippet?

Mvh Ola

Länk
Länk

Haha jaja, kan inte ha koll på allt ;)
Japp, ingen skillnad..
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hmm, undrar hur man initierar nyckeln igen mot EWS.

Mvh Ola

Min bil:
Länk

Jadu, de undrar jag å!
Hej, bumpar en lite gammal tråd här... Jag har likadan bil med liknande bekymmer som dig Joelstrandberg. Lite intresserad av hur det gick för dig sen? Var det ny nyckel som gällde?
Japp, dessvärre var det en ny nyckel som var lösningen på problemet! Vart bor du? Tänkte om du ville ha hjälp att läsa felkoder.
Tack för svar! Har läst med samma som dig. Köpte också av Ola! :) tack för erbjudandet dock! Blir ny nyckel då!
Vart köpte du ny nyckel?
BMW i Mora, kostade 1800. Funkar att starta bilen med när den kom, men måste programeras till fjärrlåset men det är enkelt. Finns videor på youtube :)
Japp, förstod det så på en bmwkille som jag snackade med idag! :) testade du att byta batteri i nyckeln? Eller har batteriet inget med det att göra?
Japp, förstod det så på en bmwkille som jag snackade med idag! :) testade du att byta batteri i nyckeln? Eller har batteriet inget med det att göra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.