|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Keroro, generellt skulle jag säga att du bör hålla dig till exakt samma däckmärke och modell för att undvika problem med nervös och otrevlig väghållning. Det finns många trådar här i forumet där man fått nervöst och allmänt otrevligt beteende i bilens väghållning när man blandat olika däck fram och bak. BMW-bilar är mycket mer känsliga i hjulupphängningar och chassit i allmänhet, än de flesta andra bilar. Detta är troligen en av anledningarna till att de känns så "kommunikativa" och trevliga att köra, nackdelen med detta är att chassit har en förmåga att tala om direkt när det inte är som det skall - detta märks även vid minsta problem med obalans eller liknande; ett fel som inte skulle märkts i en annan bil, känns direkt i en modern BMW. Förvisso verkar det finnas några få personer som inte upplevt detta när de blandar olika däck, men det känns väldigt dumt att chansa med tanke på hur många som fått problem... Varför vill du köpa andra däck än de du har, om du ändå skall köpa två nya? Priserna skiljer sig ju inte jättemycket mellan olika fabrikat när det gäller RFT-däck i samma dimension. Fast personligen skulle jag skippat RFT-däck helt och hållet och satt på fyra nya däck utan RFT. Men har du mycket mönster kvar på framhjulen och är nöjd med däcken i övrigt kan det iofs vara lite surt att köpa fyra nya däck. Men å andra sidan kan det vara så illa att två nya RFT-däck kan kosta i princip lika mycket som fyra däck som inte är RFT... Mvh Johan Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B - jag håller helt med i dina resonemang! Om jag köper RFT bak så blir det från samma tillverkare, min fråga var rent teoretisk om det kan uppstå skillnader även mellan tillverkare (eller kanske t.o.m. olika modeller från samma tillverkare) även om alla 4 däck är RFT. Jag har hittat ett par andra trådar om ämnet och det verkar som att det gör det för många, vilket leder till att det känns dumt att chansa. Eftersom RFT däcken kostar en slant mer så blir ju frågan istället om man ska köpa 2 nya sådana eller 4 fräscha icke-RFT... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.