AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.440

F11 2011 - kombinera RFT med icke-RFT?

Sida 1 av 2
ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Jag har lyckats paja vänster bakdäck och behöver (väl?) därför byta ut bägge bakre däcken. I dagsläget så sitter det RFT däck på alla fyra, men är det OK att kombinera icke-RFT där bak men behålla framdäcken RFT? Eller måste man byta alla fyra på en gång?

Vet ej om det har någon betydelse men det är sommardäcken jag pratar om och de sitter på 19" fälgar.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Rekommendationen är naturligtvis att man inte skall blanda olika typer, de väger olika mycket, rullar säkert olika tungt med.
Får du punktering så måste du stanna och du får ingen assistans ifrån BMW om du inte har RFT däck. Men du har väl en bil som kostar 150-300'? Det kan väl inte vara ett svårt val att lägga på bra och rätt däck?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt både BMW och däcktillverkarna skall man ALDRIG blanda RFT och vanliga däck!
Däcken skiljer sig väldigt mycket åt i beteende vid en pressad undanmanöver och blandar du däcken får du farliga vägegenskaper...

Lagmässigt är man nog ute i gråzonen då det står att man inte får blanda däck av olika typer, men lagen skrevs för länge sedan och man nämner dubbade och odubbade däck samt diagonal och radialdäck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Tack för era synpunkter. Det var nog det sistnämnda i Johan Bs inlägg som jag var orolig för, man vill ju inte ha märkliga egenskaper som uppstår när man blandar däck. Assistans kanske man kan få ändå om det just är RFT-däcket som pajar på E4:an... :)

Det är heller ingen snålfråga eftersom däcken är i princip den bästa försäkringen man kan köpa. Snålar absolut inte på denna punkt. Men det känns lite sådär att kassera 2 framdäck med mycket gummi kvar, man ska ju tänka på miljön också nuförtiden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan ju byta båda bakdäcken och behålla framdäcken om de har mycket mönster kvar.

Mvh
Johan B

Jag stod inför ett liknande val, utmanade ödet och kör med RFT fram och vanliga däck bak på min F11.

Funkar faktiskt helt utan problem.
ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Jag kanske var otydlig i min första fråga men det var precis vad jag menade i början: byta bägge bak till icke-RFT och behålla RFT fram. Bra att höra från andra att det fungerar bra!

Det är ju fortfarande ett par månader kvar innan beslutet måste fattas. Till dess får man roa sig med att slita vinterdäcken istället :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Epsilon, hur många panikundanmanövrar har du gjort efter bytet?

Bara för att det fungerar i "vardagstrafiken" betyder det inte att det fungerar när du behöver däckens grepp som mest...

I 99% eller mer av alla kilometrar man kör, skulle man troligen kunna köra på de billigaste och sämsta däcken ur ett säkerhets/grepp-perspektiv, men när man pressar däcken till det yttersta i en extremsituation är det rätt bra att ha bra och framförallt rätt däck på bilen!

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Och frågan är förstås hur försäkringsbolget (och ev. polisen) ställer sig till om de anser att däcken kan ha varit en bidragande orsak vid en olycka?

Mvh
Johan B

Jag kan säga att däcken har fått bekänna färg ordentligt under ett halvår.

Den inspirerade körningen var även anledningen att två däck behöves bytas ut i förtid :)

Du kan knappast jämföra billigast möjliga kinadäck med kvalitetsdäck av icke RFT-typ. Sådana saker kommer aldrig komma i närheten av min bil.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Epsilon, lite märkligt resonemang - du blandar gärna däck som uttryckligen inte skall blandas mht lömska köregenskaper, men vill samtidigt inte ha billiga kinadäck av just samma anledning...

Det jag menar är att nästan alla kilometrar man kör kan man göra på skitdäck för de rullar också - men det är när man behöver däcken som bäst som man vill ha greppet som bra däck ger! Problemet är att de situationerna nästan aldrig går att planera - man vet aldrig när ett barn eller vilt springer ut framför bilen, man vet aldrig när en "mottrafikant" gör en idiotmanöver framför dig eller andra oförutsedda situationer heller...alla kan leda till att du plötsligt måste göra en panikundanmanöver och/eller panikbromsning.

Mvh
Johan B

Antingen två nya RFT bak, så du har samma överallt.
Eller fyra stycken utan RFT

Jag kör ej RFT sommar och med RFT på vintern

Vad har du för dimension?, jag har fyra stycken 245/45/18 RFT däck på mitt "lager"
Splinkans nya
Johan, det enda märkliga är att du uttalar dig om något där du uppenbarligen helt saknar egna erfarenheter.

Däcken jag har monterat på min bil är 100% godkända stjärnmärkta BMW-däck, som är avsedda att monteras på F1X för den tyska marknaden. Fungerar som sagt ypperligt.

Jag tror inte vi kommer längre med denna diskussion. Men återkoppla gärna när du testat dina "paniksituationer" med nämnd däckkombination :)

mduck, det står 19" ovan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Epsilon; läs instruktionsboken eller kontakta BMW, däcktillverkare alternativ STRO så får du se att alla säger att man aldrig skall blanda RFT- och vanliga däck!
Varför tror du att de hävdar det?

Jag tänker inte riskera mitt eget eller andras hälsa genom att montera en däckkombination som INTE är godkänd eller sanktionerad från vare sig BMW eller däcktillverkare! Känns rent korkat faktiskt att ens föreslå detta!

Enligt ditt resonemang skulle det vara OK att montera vinterdäck på ena axeln och sommardäck på andra, bara de var stjärnmärkta...känns inte helt smart och märkligt som sagt!

Mvh
Johan B

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Vilka däck är stjärnmärka, godkända i Tyskland och icke av RFT typen?

/Henrik
Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
uj... dom bromsskivorna såg dåliga ut.
Haha. Jag lägger upp en bild på min bil med fräscha skivor så azkikr kan sova gott. Samma typ av däck som ovan.

Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Tack! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De flesta stora "kvalitetstillverkarna" har OEM-märkta däck, bland annat BMW-stjärna, även icke-RFT-däck.

Men det gör inte blandningen av RFT och icke-RFT-däck bättre för det!

Jag har kontaktat bland annat Michelin och frågat mer exakt vad som skiljer stjärnmärkta däck mot "icke-märkta". Svaret har varit lite svävande och i slutändan verkar det vara väldigt små skillnader om ens några mot däck som inte har märkningen. Däremot har BMW testat just den däckmodellen och "godkänt" den i just den generationen. Paradoxalt nog kan därför ett icke OEM-märkt däck vara bättre då det kan vara av senare och mer utvecklad generation av däckmodellen...

Mvh
Johan B

ke
34
keroro
BMW 523i Touring -11
Alltid kul med diskussion, det är ju därför det är så bra med detta forum :)

Vi kan väl spinna vidare
på tråden om kombinationer på däcken. Lek med tanken att jag köper RFT bak också i sommar. Måste man då köpa från samma tillverkare och däckmodell då...?? Stjärna vs icke-stjärna verkar ju kvitta, från det som Johan B kunnat få fram från Michelin.

Många frågor från n00ben...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.