|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ulf:530: Går det att som du säger stänga av Xdrive? Volkswagens system där man helt dödar motorn när man nuddar bromsen håller jag med om är hemskt, dessvärre kan man ju inte avaktivera antisladd systemet helt på Audi och VW längre. Som jag ser det är Torsen det absolut tråkigaste systemet är köra med, pendlar hela tiden mellan understyrning och överstyrning. Haldex i till och med i rätt Volvo är ljusår bättre. Men det finns väl skäl till att Audi slutat med Torsen. I moderna Volvobilar har man ett billigare och smäre Haldex system än tidigare, dessutom går inte antisladd att stänga av helt. |
|
|
Lövet; självklart vänsterbromsar man inte vid 360°. förlåt att jag uttryckte mig otydligt. jag menade t ex: "att forcera rätt hyggligt på riktig vinterväg, fullt tillräckligt för att retas med ägare till "riktiga" vinterbilar som Quattro, Volvo AWD mfl." När man vill roa sig med att hänga av sådana som tror att de har en riktig vinterbil (till skillnad då mot en BMW...) så händer det ju ibland att man kommer lite väl fort in i svängarna och det understyr lite, eller då det understyr av vilken orsak som helst, så tycker jag att det är en stor fördel att kunna stabilisera med stöd av lite vänsterbroms. För att slippa yviga sladdar och för att motverka eller häva retursladdar så tycker jag att lite väl avvägd vänsterbroms är stabiliserande. Även vid någorlunda lugn och normal vinterkörning, utan att sladda, i halt eller ojämnt/skiftande väglag så använder jag ibland lite vänsterbroms i stabiliserande och lugnande syfte, oftast utan att en medpassagerare ens märker det (nåja ibland händer det väl att de märker att jag håller lite högre hastighet än vad de är vana vid...). Jag är dock helt övertygad att jag skulle klara mig fint även utan vänsterbroms, likväl som att jag t ex klarar mig utan taklucka, men det är ju liksom en fördel när det finns. Men det kanske bara är jag..? |
|
|
Vänsterbroms finns nog faktiskt på listan av grejer jag aldrig gör. Så nej, det är inget som stört mig faktiskt. ------- //Lövet |
|
|
Ja, tryck in knappen, håll den inne medan du räknar "ettusenett, ettusentvå, ettusentre"; viola! Men vid extrem lek på isbana så kan faktiskt systemet "få fnatt" trots detta. Jag har t ex fått motorstopp några gånger på min diesel med automatlåda, det ska väl i princip vara omöjligt och jag har inte riktigt listat ut vad det då är som händer..?, men utan tvekan märker jag att det är något i systemet som griper in. Lövet; då är det väl dags att du börjar prova lite när det blir halt... |
|
| Det är inte AWD systemet som stängs av, som tidigare nämnts, bara antisladdsystemet. Men jag förmodar att det en felskrivning. | |
|
Bra förtydligande Amli. Fingrarna gick fortare än hjärnan där. Självfallet går inte xDrive att stänga av. Tack |
|
|
Intressant 4wd-test i förra AMS: Länk Audi är bäst;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.