AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
15.961

Xdrive, AWD, 4X4, etc?

Sida 1 av 2
BM
25
BMW_Ankan
VIT BMW 520dT xDrive 2018
Hej forumet.

Kommer att byta firmabil om ett tag och undrar om ni inte skulle kunna välja Xdrive vad är det näst bästa gällande fyrhjulsdrift? Gillar den lugna RWD känslan Xdrive har.
Nu hamnade detta på BMW X-serien sidan då jag idag kör en X3 20d 2012.

Med vänlig hälsning, Ankan.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bakjulsdrift:)

Den du åker är en fin kompromiss av utrymme, sitta högt samt god framkomlighet.

Vad är maxgränsen i pbb samt får du åka BMW?

Jag hade kikat på 3GT, trevlig vagn med stort baksäte och liknande bagageutrymme.

Möjligen kompletterat med dubbdäck för fästet om vägarna där du åker är dåliga.

Mvh
Asken
Verdi
Mercedes 4-Matic och Audis Quattro brukar väl få goda omdömen?
e3
336
e39520it
520dT -14
Vågar påstå att xdrive inte är på solklar förstaplats.
AMS testade olika 4wd-system tidigare i år.
Intressant test där dom testade med tanke på handling, körglädje och hur dom tar sej fram.

Nu har jag inte kört senaste quattro-systemet själv, men jag tycker AMS sätter fingret på precis vad jag märkte med xdrive(i alla fall F11). Det är inte 100% solid i drivningen, utan om framhjulen kommer på en hal fläck så slirar dom lite före bilen drar fram.
I AMS var Audi och Subaru ensamma om att, just på den punkten, vara helt "solida".
När nu Audi i tillägg fått in körglädje så undrar iaf jag om inte Quattro är lite vassare än xdrive.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
I nuvarande xDrive är alltid bakhjulen direkt drivande och framhjulen kopplas in olika mycket m.h.a. en koppling. Dvs man har ingen mittdifferential som finns i t.ex. krondiffen (Audi), torsendiff (klassiska Quatron) eller öppen-mitt-diff (Subaru).

Fördelen i xDrive är bl.a. att styrkan av inkoppling kan och styrs av antisladd-systemet. Oilka mycket inkoppling beroende på girhastighet (Yaw-rate). Dvs hur bilen vrider sig i z-led vid över- eller understyrning.

Nackdelen är att man inte direkt har drivning till 100% på framhjulen vid försiktigt pådrag. Snabbt gaspådarg ger mera inkoppling än mesigt gasande.

Vad jag förstår kan man inte i en mittdiff styra utifrån antisladdsystemet hur momentet skall fördelas utan man får då i stället ta till metoden att bromsa lämpligt hjul. I xDrive tar man till detta först om inte mängden inkoppling räcker att kontrollera sladden.

Haldex i Volvo och andra är i princip tvärt emot xDrive. Här är framhjulen alltid drivande och bakhjulen kopplas in oilka mycket.

Sen vilket system som är bäst beror på många faktorer samt vad man prioriterar.

Själv njuter jag mycket av xDrive i en slirig kurva där alla system samverkar till att föra bilen som jag vill.

I rather go ponding
BM
25
BMW_Ankan
Hej!

Och tack för svar.

Det var lite dit jag ville komma att xDrive känns lite RWD, men om man nu skulle ranka nr 2 i "körgladhet" vad skulle det då vara, efter xDrive vilket 4X4 system är mest RWD känsla i, och en annan fråga vilka märken kan man koppla ur antisladd och slir när man vill leka lite, på min D5 AWD gick det inte?

Over and out.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Audis relativt nya krondiff lär ha ett 40/60 förhållande i momentdelning mellan fram/bak.
Huruvida detta ger en trevlig RWD-upplevelse vet jag ej.

Jag vet inte heller hur Mercedes fyrhjulsdrift fungerar.

/Näckrosen

I rather go ponding
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
BMW_Ankan; jag förstår inte vart du vill komma. Är det att ranka det bästa fyrhjulssystemet?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Nu är det ju lite svårt att ranka 4wd system på deras reklamnamn.
Quattro kan betyda Haldex, Torsen, samt Krondiff.
X-drive är olika på olika årsmodeller och modeller.
Sen har olika bilmodeller olika avstämning mot bak eller framaxel, jämför en RS4 och en Q7 med Quattro t ex.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Precis, jhellstrom. Det är t ex samma system i en V70 D4 AWD som i en Audi RS3. Vågar nog påstå att det är ganska olika körglädje dessa modeller mellan... ;)

BMW_Ankan, börja hellre med att meddela vilka bilmodeller du väljer mellan så är det lättare att ha något att utgå från, för jag utgår från att du inte väljer bil utifrån AWD system.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Audis mellandiff trodde jag var en "Kondiff", som ju har en speciell konstruktion och funktion.
Eller är det en Krondiff? Vad kännetecknar i så fall denna typ av diff?

Som jag skrivit i flera andra trådar så uppskattar jag xDrive.
Inget av 4wd-systemen är bäst på allt men för mig och för mina önskemål är en BMW med xDrive den bästa kompromissen.
Gillar att systemet går att stänga av, och dessutom i två steg. (Nåja, går nästan att stänga av helt, ska det ju vara...).
Gillar den bakhjulsdrivna karaktären och mycket förutsägbara vägegenskaper.
Gillar att det fungerar med vänsterbroms (omöjligt på Audi som "stänger av" motorn så snart du nuddar bromsen.)
Gillar att det (på min gamla bil) går att använda handbromsen vid vändningar eller speciella situationer.
MB 4-matic är ju väldigt bekvämt men helt odugligt vid aktiv körning.
Min 530xD är väl inte heller ett under av dynamik när det gäller aktiv körning, men trots 2 ton så det går trots allt att leka lite och att forcera rätt hyggligt på riktig vinterväg, fullt tillräckligt för att retas med ägare till "riktiga" vinterbilar som Quattro, Volvo AWD mfl.
Gillas!
Jag är 50+ men har bl a roat mig med att göra 360° i hygglig fart och det funkar fint när man väl fått in snitsen...
Även om 360° inte har någon inverkan i praktiken tycker jag ändå att det är intressant reflektera över att flera andra 4wd-system inte klarar denna övning.
:-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går bra att göra 360-is med Haldex också. ;-)
Faktiskt är Haldex enklare att få att överstyra än Torsen-Quattro. Den senare kräver i princip gasen i botten på ett sätt som är svårt att köra med på vanlig väg. Min erfarenhet av Torsen-Quattro är att de är oerhört understyrda.

-------
//Lövet
BM
25
BMW_Ankan
Hej,

Uppskattar era svar.

Det jag söker i min nya bil är samma körglädje som i min X3a på vintern
dvs möjligheten att kunna ställa upp bilen i en kontrollerad sladd utan att bilen blinkar som en julgran och stryper eller bromsar hjulen, så min fråga är väl egentligen, finns det något annan bilmärke där man kan stänga av alla skydd och med 4x4 ställa upp bilen i en skön och kontrollerad sladd? Min sista bil innan denna BMW där man kunde göra detta var en Audi A4 2,0T Q utan antisladd och antispinn, har underbara minnen från en snötäckt Älsjömässansparkering. :o)

Kanske är tiden dock kommer att pröva på en RWD BMW för det skulle jag nog få in i budget??

Med vänlig hälsning, Ankan.

BM
25
BMW_Ankan
Och säg nu inte Ferrari FF!

:o)

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Porsche 911 Turbo då? ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Audi Urquattro kan ev ha en värdeuppgång på sikt istället för halvering på 3 år:)

BMw har nån drive på en Businessmodell för juridiska personer t o m mitten av November där Xdrive är väldigt förmånligt till F3X 320 bland annat om inte Suv är aktuellt. LCI:n av X3 har ju inte blivit sämre och med paddlar till automatlådan så får du ju ännu mer körkänsla..

Mvh
Asken

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; om du har koll på 360° så gillar du nog att köra bil...
Vad säger du då om att motorn "stängs av" när man försöker vänsterbromsa?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Någon som har koll på Krondiff vs Kondiff?
(Eller har det bara slunkit in ett "r" av misstag?)
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
K(r)ondiffen är osymetrisk vad beträffar de utgående axlarnas kugghjulsdiameter. Jag förmodar att det är detta som gör att momentdelningen blir 40/60 (fram/bak). Jag kan för lite om mekanik.

Det finns en liten animerad film på Youtube som visar hur den fungerar. Sök på "Quattro".

I rather go ponding
e3
336
e39520it
520dT -14
Ulf530: Krondiffen är vad jag förstått utvecklad av Audi.

Namnet kommer av att den är en diff med KRON-hjul som, i Audis fall, fördelar vridmomentet 60% bak och 40% fram. Detta pga principen med olika stora KRON-hjul.
Diameter på kronhjulet till bakaxel/ Diameter på kronhjulet til framaxel är lika med 60/40. Som Waterlily sa så finns det mycket intressant på youtube.
Att sedan vridmomentet kan flyttas görs vad jag förstår med lameller.

En Kondiff är däremot en diff-broms man vanligen(alltid?) har i bakaxeln. Den bygger på att koner slungas ut av setrifugalkrafen , och på så vis låser/bromsar diffen.

För den oinvigde låter det kanske som jag är uppvuxen bland diffar och kronhjul, men allt är hämtat från internet, så här kan det vara en del fel;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ulf530: Jag hade inga problem att göra sådant utan att vänsterbromsa? Ger du mycket gas snabbt i en Haldexbil skickar den väldigt mycket driv bakåt.

Något som däremot störde mig är att antisladd inte gick att koppla ur helt. Det innebar exempelvis att göra en "scandinavian flick" var helt omöjligt. Däremot gick det bra att sladda riktigt brett åt samma håll.

Bilen var en S40N T5 AWD.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.