AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.202

Ferrari FF vs BMW M5 Arne BOS

Sida 3 av 3
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Drivlinförluster är helt rätt den stora nyckeln enligt mig i det här utfallet.
.
Tex FF 520,8 whp M5 504 whp om bilarna ger orginaleffekten som utlovas,om däremot m5an ger mer än vad den ska på pappret är ju skillnaden borta väldigt fort..

Normalt sett så ger en rwd bil förluster på 8-12% i en modern icke automatväxlad bil medans en 4wd brukligt ligger mellan 19-25%,jag drog 10/20% och nej det är inte siffror tagna ur luften.
Kontentan 4wd förlorar jäkligt mycket mer effekt i siffror än 2wd aka inte "bara några hästar hit och dit" 10% skillnad är 65hk/68nm extra tex.

För att de ska bli 100% rätt måste varje motor ut ur bilen bromsas under samma förutsättningar i samma klimat med samma utrustning osv sen tillbaka in i bilen och mätas även där,
det är det enda sättet att få ett exakt resultat.
Hur man än vrider och vänder på ekvationen så är det ett faktum som är obestridligt att 4wd har sina fördelar och nackdelar,fördelarna försvinner fort efter 50 km/h prestandamässigt om man inte kör rally.

Just my 2 cents ha en bra dag.
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Sen vet jag från säker källa (ägaren av M5an) att han hade max halv tank när detta rejset mellan ferrarin och honom kördes med. Sen vet jag inte hur mycket bensin ferrarin hade. Men det kan ju spela in med om nu ferrarin hade mer soppa. då adderar ju även det lite mer till vikten också. Och sen så handlar det ju inte om hurvida en F10 M5 är snabbare än en Ferrari FF enligt fabrikernas siffror. Det är ju just i detta rejset som M5an van. Sen är det ju som någon nämde tidigare så mycket som spelar in ju. Vindförhållanden, temperaturer både i luften och på marken bland annat, Så nästa rejs med andra förhållanden så kan ju resultatet genast bli helt annorlunda.
Fulltank på FF samt tre pers i FF vs 2 i M5.

M5 vs trimmad M5:

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.