AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.199

Ferrari FF vs BMW M5 Arne BOS

Sida 1 av 3

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den nya generationen M-bilar går helt enkelt jäkligt bra.
Lasse Karlsson
Underbart! Ferrarin kommer ju till korta här! Kollade motsvarande test mot en Audi RS6, och där krossade BMW:n fullständigt!

HA DET!

modolasse
Verdi
Alltså, Ferrarin är lättare och ska ha 100 hk mer. Nånting är fel. Ferrarin måste vara snabbare även om BMW har fler hästar original än de uppger. M5:an skulle behöva ha närmare 700 hk för att vara snabbare än Ferrarin.
Verdi:

-M5 har mer än 560 hk men är orginal

-jämför effekt och vridmomentset över varvtalen (inte endast maxeffekt och maxvrid), M5 har vridet mkt tidigare än FF.

osv.
Hahaha! :)
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Utgår från att ingen av bilarna segdrar på nån växel så vridmomentet är ju helt ointressant. Nåt är lurt här. Antingen är beemern starkare än original eller Ferrarin svagare än uppgivet
Verdi
Gustav,
Njae. Att Ferrarins effekt ska vara så smal på toppen att det påverkar accelerationen så menligt verkar otroligt. Jag utgår från att ett av följande är sant.

1. M5:an är trimmad till närmare 700 hk.
2. Det är nåt fel på Ferrarin.
3. Den som kör Ferrarin startar på för hög växel eller gör något annat fel.

Inte för att det spelar mig så stor roll egentligen. Är väl mer troligt att jag köper en M5 än en Ferrari FF. :)
Verdi: nu tar du nog i, jag hålelr itne med dig.

Du måste ju ta hänsyn till hela vridmoment och effektkurvan samt utväxling för att se hur mycket som komem ner i backen i itnervallet 50-250.

Kanske M5 har mkt tätare stegad låda SAMT mer vrid o effekt lver hela registret.

1. Nej ORGINAL, sen vilken dåre skulle trimma till 700 hk men behålla toppfartsspärren :D

2. För att?

3. Du hör ju att ha nger fullt samt som jaga talade med båda idag och de gasade fullt med DSC av på båda.
M5 F10 har väl typ 560 kusar på drivhjulen original, vilket ger typ 640 motorhästar...
Även om Ferrarin förlorar hårfint mot just detta exemplar av M5 F10 så har Ferrarin ljusår bättre motorljud, bland annat. Bilarna lirar inte i samma klass, M5 är en vanlig bil med ovanligt bra prestanda medans FF är ovanlig på alla sätt :). Om man får tro ljudet i videon så verkar FF föraren starta i rätt växel, så vitt jag kan bedöma det. Lite små-fult av BMW att mörka effekten på det här viset, men man vill kanske inte vara med i "effektkriget", officiellt iaf...
Jag är nog inne på Verdis linje.

Gustav - det finns en lång tråd här på AP som avhandlar just denna fråga - vrid/varvtal/effekt - läs den! :)

Alltid kul videos dock kan jag konstatera att BMW oftast "överpresterar" och övriga märken underpresterar. Kanske iofs säger något om biltillverkarna som sådana.
En del i mysteriet:

tre personer i FF och två i M5.
Ah...3 bodybuilders a 120 kg/st kontra två tunnisar a 55kg/st förklarar saken:)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Eller bara sponsrad av Statoil. :)

ff är ju 1s snabbare till 200

Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Folk går ju bananas på Youtube, vissa kan verkligen inte acceptera att Arnes bil är original. Helt sjukt hur trångsynta de är.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Vem är Arne BOS??

Det enda som talar mot FF:en vore väl 4WD, och de drivlineförluster det medför - men annars håller jag med Verdi (det du), nåt är lurt..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Den driver bara på alla fyra i lägena "comfort" och "snow". Så det bör inte spelat någon roll i detta fall.
Verdi
Alpinabiturbo, Trångsynta? På vilket sätt? FF är bevisat snabbare än F10 M5. Ett ynka dragrace på youtube lär inte ändra på det. ;)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Intressant acey, så om den spinner loss i Race-läget ingriper inte framhjulen alls?? Knepigt.

Fö avgudar jag FF, har sett en liknande den i videon här i Gbg, men där har man tagit det svarta konceptet med gula kontrastdetaljer ännu längre, fantastisk skapelse...säger jag som fan av Z3M Coupé ;)
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Har haft turen att få spendera några timmar med en FF (samt 458, California och lite fler godbitar) och det är en helt sinnessjuk bil. Inte de vackraste men en vacker dag SKA det så en på min uppfart :)

Den är alltid 4wd upp till att växel 5 läggs in. Då kopplas 4wd bort. Detta pga antalet växlar fram (2) samt utväxlingen på dessa.

Länk

Enligt denna så är 4rm alltid aktiverat oberoende av Manettinons inställning (däremot olika inställningar på 4rm men aldrig avstängt)
Länk

//RX400h -08
Jörgen: vilen lusting sida du tar din info. Men betänk även 0-100 för FF som ahr 4WD ochg M5 som har 2WD och vad det sen betyder ifart...

benke. tack för intressant info! Ska läsas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.