|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Gustav: exakt mitt syfte. Sätter du min morsa i en BMW m5 och mig i en ferrari FF vet jag vilken som är snabbast till 200 :) |
| Jörgen: hmm nu var det ju bra förare i båda bilarna :/ | |
| Verdi: Att de inte accepterar att BMWn är original. För det är den. Men det är väl svårt att ta in när Ferrarin får stryk. | |
Verdi |
Svårt att ta in? Visa gärna fler bevis än den där filmen. För den i sig är inget bevis. |
| Tror du filmen är manipulerad eller hur tänker du nu? | |
Verdi |
Nej, inte nödvändigtvis. Men det finns inget annat som tyder på att M5 är snabbare än FF än just den filmen. Alla andra uppgifter tyder på motsatsen. Länk Länk Så då återstår att ställa sig frågan. Är alla uppmätta tider fel, eller är det nåt som inte stämmer med den där filmen? Vad tycker du känns rimligast? |
| De tider är från 0- säger inte ett smack. Litte skilnad att köra från 50 km/t. Min camaro ensam i bilen 0-100 =4.8s två i bilen 0-100=5.3s | |
| Bronco, siffror från 0 säger visst mycket. Du kan ju själv se i länkarna som Verdi gav att det skiljer väldigt lite 0-50 (0,2 s). Enkel subtraktion ger ju då att 50-200 går på 9,1 för FF och 9,7 för M5. Enda väsentliga skillnaden skulle kunna vara om Ferrarin har ett långsammare svar på gasen, men det är knappast så av filmen att döma. | |
Verdi |
Bronco, Jo, men som Nockenwelle är inne på kan man med lite mellanstadiematte få fram en massa annat ur de där sifforna. ;) |
| Sådär ja, Bra tryck i M5:an | |
|
Men BMW:n har ju turbo. Då är det ju fusk. Så har det i alla fall låtit när resultatet varit det omvända... ///BMW - Was sonst! |
|
|
En sak är säker: Racet mellan just dessa två specifika exemplar, under rådande förhållanden o med "godtyckliga" förare så talar filmen sitt tydliga språk. BMW'n går helt jämt med Ferrarin. Ett race mellan just dessa två bilar en annan gång, under andra förhållanden men med samma förare resulterar kanske i att Ferrarin vinner klart. Det kan oxå vara som så att just detta specifika exemplar av BMW'n har ovanligt hög effekt (det skiljer som bekant i effekt mellan de olika exemplaren...) medan Ferrarin kanske underpresterar effektmässigt? Dessutom vet vi som sagt inte de yttre förhållandena som tex temp o luftfuktighet, två parametrar som kan ge märkbart högre effekt på bilar med turbo, om dessa förhållanden är de rätta... Ferrarin är grymmare på alla plan, men nog måste det svida att en "billig" BMW är lika snabb.... |
|
| Det är väl en stor skillnad på att starta stilla stående än att accelera från 50 | |
| Vilken skillnad då i detta fall? | |
| att M5 vann | |
| Vad är det för typ av växellåda i Ferrarin? I BMW är det dubbelkoppling utan momentavbrott vid växling. Har Ferrarin Amy-låda så har den ett handikapp. Är det någon som kikat på effektkurvorna för bilarna och har koll på utväxling för växlarna som används under svepet? Som flera har skrivit så är det ingen magi när det gäller prestanda. Medeleffekt, växlingstider samt färdmotstånd så finns resultatet. BMW åker typ på effektplatån hela tiden medan Ferrarin har en spetsigare effektkurva (som dock brukar vara rätt platt nära toppeffekt även för hårt vässade sugmotorer). Sen verkar BMW få mest övertag över 200+ vilket ger en känsla av att det börjar gå tungt för Ferrarin, kanske pga högre luftmotstånd. Jag är faktiskt inte så förvånad över utgången. Nya M-bilar har väldigt effektiva drivlinor. | |
|
Var har redigeringsfunktionen tagit vägen? Det ska stå AMT-låda.. |
|
|
Bronco, vad är det för ett svar? Vi ser vad som händer på filmen, men menar du att resultatet (dvs med just dessa bilar och förare) skulle ha blivit väldigt annorlunda om man startat från stillastående och i så fall varför? Poängen är att mätningarna som Verdi presenterade ger möjlighet att titta på nästan vilket hastighetsintervall som helst och då kan vi välja bort starten. Som jag skrev ovan så tar 50-200 km/h 9,1 s för Ferrarin och 9,7 s för BMW:n. |
|
|
DLC, Ferrarin ger maxeffekt vid 8000 rpm och maxvrid 683 vid 6000 rpm, dvs den har 583 hk vid 6000 rpm. Det tyder på ett ganska brett effektregister vid maxacceleration i höga farter om inte Ferrari misslyckats kapitalt med lådans utväxlingar, men det verkar ganska otroligt. Precis som du säger verkar det som om M5 har mest övertag över 200 km/h och det kan ju tänkas att den har lägre luftmotstånd. |
|
|
Jag skrev att effektkurvan troligtvis är ganska platt på toppen vilket alltså också är fallet. Tog och kikade runt lite och det visar sig att även Ferrarin har 7-petad dct, så med vettiga utväxlingar så har Ferrarin (vilket den garanterat har) högre medeleffekt än BMW under acceleration. Det som återstår är fortfarande hur växlingsförloppet ser ut för respektive drivlina, ev drivlineförluster med 4wd, om någon ger mer/mindre effekt än uppgett (produktionstoleranser) och luftmotstånd. Säg att BMW ger några procent "för mycket", Ferrarin ger några procent för lite, 4wd snor lite effekt, luftmotståndet är högre i Ferrarin och BMW har något vassare växlingar. Då är ett jämnt lopp kanske inte så konstigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.