AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.528

Köpt E61, har jag blivit knäpp?

Sida 3 av 4
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Huvudtermostat är bytt, så då återstår frågan, ligger felet i givaren eller agr termostat.. Eller visar obd värdet i meny 7 fel?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
känns som du hittat en fin E61'a - dom har ju oftast minst fem random fel - kroniskt :-)

själv har jag just nu bara en PDC sensor som är trasig men jag var ju o andra sidan inne o serva för 2 veckor sen, det hinner säker bli mer tills det är dags för återbesök.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Visst är det så att agr termostat är parallell med Huvudtermostat så båda måste va friska för att det ska lira?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
85-89 grader är väl optimalt? Jag hade kollat på oljekylare, kylarvästska, elektrisk vattenpump och sen agrtermostat i förbindelse på något vis för att utesluta resp del. Kolla man sök inlägg så finns en del som fixat med dessa ting.

Blir en väldigt välrenoverad bil när detta är klart om inte annat...

Mvh
Asken
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Vid termostatbyte ska alltid EGR termostaten bytas, annars är det i stort sett meningslöst. Med största sannolikhet så har du felet där.

Jag tror att termostaterna ska börja öppna vid 88° vilket innebär att allt under 88° är inte ok.
När jag bytte båda termostaterna får två år sedan så tror jag att drifttempen låg på 90-92° vid utetemp 0 till -5°.
Jag tror att det tog 15 till max 20 minuter att nå drifttemp.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kan trösta dig med att min M5 E61 har gått 18500 mil varav jag kört de sista 3500 milen och då har jag bara haft oljeläckage från främre oljekylare och problem med styrvinkel sensorn. Så man kan köra hyffsat problem fritt med E61! Båda är standard fel och lösta av mig själv för 500kr:)
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Beställer en agr termostat och gör bytet själv
Själv är bäste dräng
(givetvis en originaltermostat)

Återkommer med resultatet
thekinglives
centralogic:Finns tre termostater på ditt paternosterverk;)
utöver de två du nämner så sitter det en värmeväxlare för automatlådan,
den är termostatstyrd och ger samma fel som de övriga termostaterna om den är
paj.
Dock är den tråkigt dyr ca 2000kr.

Tyvärr är detta bara början;) vänta tills grenrör spricker, navdatorn svartnar, swirlflapsen trillar in i motorn...då är man riktigt lyckligt lottat. Fast man kan då trösta sig när ens bmw återförsäljare upprepar det härliga mantrat "Detta är ovanligt, unikt!!! har aldrig hört om ngt liknande"

Lycka till ..när allt funkar är det en skön bil.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nja, nog får jag det till att växellådans värmeväxlare sitter kopplad mot vattenkylaren&expansionskärlet. Så länge inte termostater på motorn öppnar in mot kylaren blir automatlådans kylning inte en påverkande faktor. Det enda problemet jag kan se med automatlådans termostat är att lådan får fel temp. Men det är inte kopplat till att motorn inte når driftstemp efter att ha kollat kopplingsschemat över vattenledningar

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
den levande kungen; jag bytte termostaten och EGR termostaten och sedan har drifttemperaturen varit perfekt. Min har passerat 20 000 mil och har inte krävt någon åtgärd av värmeväxlaren.
Inte heller sprucket grenrör. Vet inte om de brukar spricka på vår motortyp/årsmodell? Sedan är det väl så att de flesta som råkat ut för sprucket grenrör har varit chippade eller s k "optimerade"?
Många av de fel som det klagas på hör ofta ihop med mänskliga faktorn, som t ex chiptrimning och är ju då inte BMW:s fel.
Enligt de uppgifter jag fått fram så är det inget problem med swirflaps på vår motortyp/årsmodell.
Och återigen, de flesta som fått problem med swirlflaps har ju haft chippat/"optimerat"...

Som sagt, min har passerat 20 000 mil och det enda större felet jag har haft var luftkompressorn. Men om jag hade valt att fixa det själv i förebyggande syfte så hade det bara kostat 20 kr och en timmas eget jobb, så det är ju egentligen inget stort fel.
Visst har jag haft lite småfix men det har jag även haft på alla andra bilar jag har haft under mina 35 bilår...
Jag är nöjd med min E61.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Funderar på att slänga på den 6nya glödstift och en styrenhet. Hitta ett kit med originaldelar (beru) för 1500pix.

Nån liten miss har jag noterat första sekunderna jag startat den kall.
thekinglives
centrallogic:Är det denna du utgått från?
Länk

Om inte min bil är unik, så "kortsluter" även automatvärmeväxlaren kylarkretsen.
Dock är det väl mer sannolikt att det i ditt fall är AGR Termostaten.

ULF: Just värmeväxlaren till automaten menade jag inte är ett typfel, dock hände det mig och kan vara värt att notera om man inte kommer tillrätta med tempen.

Grenröret på min och TS bil kan vi ju inte jämföra med ditt, på 535d är det relativt vanligt med sprickor, säkert är det vanligare på chippade med bebehållen DPF.

Säkert säger BMW som du, eller du som BMW, välj själv;) att inga haverier på den "nyare" typen av SW flaps förekommit och om nu någon "enstaka" SW flaps havererat beror det uteslutande på chiptrim och utebliven BMWstämpel i serviceboken.
Hur påverkar en påställd motor SW flapsen? teorier mottages gärna då jag
tycker det låter långsökt.

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Hur får du den kretsen att kortsluta?

Om vi börjar i kylaren, kallt vatten från botten in i värmeväxlare automatlåda. Och sen? Till förgrening vid agr kylaren? Hur hamnar vattnet tillbaka i kylaren igen om inte 1, agr kylaren är kass, eller 2 Huvudtermostat är kass. Möjligen direkt från agr kyl till kylaren
. Men det struntar ju motorn i. Om nu agr termostat är med i matchen

Jag får inget kretslopp i automatlådans värmeväxlare med stängda termostater på motorn

Upplys mig!
thekinglives
centrallogic: Jag hänger inte med i din beskrivning, och bilden är för mig inte tillfredställande avseende på hur systemet är uppbyggt.
Menar inte att bilden är fel, kan bara inte tyda den......

Det var rätt så exakt ett år sedan jag kom till insikt om att det var vvx för automatlådan som var kass på min bil.
Jag kommer ihåg att jag då när jag kunde ha tillgång till bilen och följa i verkligheten kom fram till att vvx likväl som agr kunde kortsluta systemet, eftersom min bil
kom upp i rätt temp efter byte av vvx så tänker jag att resonemanget stämmer.

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Bytt agr termostat. Den gamle kan användas som blåsrör, inget direkt motstånd även när jag spolat den med kallvatten.
Den nye, tät som en delfinrumpa.

Hepp, hupp!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ååååååh, så jäkla gött den går nu då!!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grattis! 3 reservdelsrundor senare;)

Mvh
Asken
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ja, varav den sista gjorde jag själv
Ville inte vänta längre...

Sen har jag löst webasto-kopplingen så snart är kall motor ett minne blott
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Sådå.
Nu när den över 80 på 10min och 90 efter 15.
Utmärkt

Tog den på en 60milasväng till Tyskland, behövde fylla på lite inför julen (eller annat svepskäl för att få gasa lite..).

I hastighet under körkortsgränsen, så summerades de 60milen med ett uppmätt snitt på 0.67..helt klart utmärkt på en tvåtonspjäs, med både köer runt Köpenhamn och färjelägen.

Vilken körmaskin!!

Och trots timmarna i sätet känns inget i kroppen. Komfortstolarna är fenomenala på att avlasta.

Skitsamma om den bråkat, det är värt det. Punkt!

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Härligt!
Grattis till att din uthållighet lönade sig.
Tråkigt att den tidigare ägaren, och serviceverkstaden, inte skötte det löpande underhållet.
Men du köpte av en bra firma och då ordnade det sig!
Fantastiskt att en 8 år gammal bil kan de dig denna känsla och denna upplevelse. Det är få märken som kan förmedla detta på ett lika bra sätt.

I våras skulle jag fritt få låna en ny bil för en 50-milafärd. Eftersom frun och dottern är lite intresserade av Mini så valde vi en Countryman 4wd eftersom rådde delvis vinterföre.
Vilken besvikelse!
Trots att det var en ny bil så var ju inte helhetsintrycket och upplevelsen ens i närheten av min egen gamla -06 med nästan 20 000 mil på mätaren.
När jag återigen satte mig i min bil så noterade jag med förvåning hur mycket bättre min egen bil gick och hur mycket bättre jag mådde i min gamla bil.
Notabelt då att Minin kostar väl 350 000(?) och min gamla bil är värd i storleksordningen 100 000(?).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.