AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.525

Köpt E61, har jag blivit knäpp?

Sida 1 av 4
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Gjorde ett impulsköp.

En 535dAT M-sport 2006.
Ynka 11000mil och med allt önskvärt.

Nu var det 10år sen jsg hade bmw sist men då vart det i alla fall njutbart.

Ville ha lite lagom komfort, fart och stil.

Ville mest bara säga hej och hoppas jag slipper skriva mycket mer, då de flesta som skriver i forum har problem. Vilket kan få vem.som helst att tro att bilarna är katastrof..
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Grattis till köpet. Det var minsann låga mil på den, trevligt "impulsköp"! Vart inhandlade du den, eller var det privat..?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Handlade av aukt återförsäljare, som sålt bilen ny till ägare nr1 2006 juli, bytt in den och såld till ägare 2 2011 oktober och nu bytt in den så jag nöp den omgående. Servad enligt behov på samma firma och gjort föreskrivna aktioner.
Inga skador i registret samt minimalt med stenskott.
Jag kommer göra extra oljebyte var 1500 för jag hatar allt vad Longlife heter.. Får "acceptera" att den gått uppåt 3000mil mellan en av oljeservicarna när den var nåt år, tror inte det ska vara så farligt maa den rymmer dubbelt så mycket olja mot en vanlig pissbil.

Komfortstolar i svart, antracit innertak, panoramatak, navigation, tonade rutor, silvermet. drag. Webasto med fjärr, defa warm up.
Förhoppningsvis har den inte varit kallstartad så ofta.
(Ja, jag är motornörd uti fingerspetsarna och får ont i magen varje gång nån vevar igång en kall motor)

Det enda jag kan sakna är elbakluckan. Men jag kan nog inte hitta en i bättre skick och "rätt" utrustning i övrigt. Till samma pris som i Tyskland dessutom!

Växellådan går silkeslent och motorn..ja jäklar vilken härlig manick.
Inväntar leverans, var ett par saker firman ska åtgärda först. Ingen radiomottagning, endera är väl förstärkaren död eller så är det kablar i bakluckan. Oavsett blir det åtgärdat.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Grattis till fin spec på bil.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Tack tack! Ser fram emot att köra bmw igen och hoppas på bekvämt ägande, annars vet jag var svaren finns.

Förresten, hur får man fram vilka aktioner som finns på e61?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Hm...

4400mil mellan oljeservice 1 och 2
Nu rymmer ju sexan rätt mycket men ändå?

Säljaren bedyrade att det är i sin ordning.
2400 till 6800.

Ponera att det är ett missat byte (vilket vore märkligt, för den varnar väl rätt tydligt) är det nåt att hänga upp sig på?

Kan de verkligen gå så långt, när den samtidigt gått runt 1500/år.
Är det skäl att dra öronen åt sig?

Har även ställt frågan till Bmw group Sverige.

Har inte gjort upp köpet än (bortrest) och har ÅF farit med osanning blir det nog ingen match att kliva av affären.

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Oljan ska bytas var 24mån eller 3000 mil. 4400 mil är nästan 50% för långt.

Visst, motorn klarar det säkert (framförallt om den gått mycket långsträckor) men bra är det verkligen inte.

-------
//Lövet
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Interesting.

Vart kan denna info serveras som fakta?

Vill ju ha lite torrt på fötterna..

Samt, om jag minns rätt så var det nog 36 eller däromkring månader emellan..

Är det liten eller överhängande risk att den inte mår bra? Fanns inga avlagringar att skönja under påfyllningslocket.
ny
99
nybbe_gefle
530xdA Touring M-sport -09
Är det inte "behovsstyrd" intervall beroende på hur bilen körs? När min var nyservad visade den 3200 mil till nästa oljeservice.

//David
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Längre än 3000 mil ska det inte kunna vara. Inte enligt min servicebok i alla fall.

När man nollar indikatorn slår den om till exakt 30000 km.

-------
//Lövet
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Behovsstyrd är just den förklaringen säljaren har.

Är det något som är valbart måhända?
Har sett en "utrustningskod" för bland annat 535d Gt med "serviceintervall 30000km/24mån"
S8KAA
Kan det vara så enkelt att din är ställd på detta Lövet, och att det inte är med sanningen överensstämmande med alla bilar? Denna har ju ändå närmre 9liter smörja i systemet..
Som sagt, gärna rekorderliga fakta om sådant finnes.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
andreas_lofgren; men du har väl ingen diesel? dieslarna har väl längre serviceintervall än bensinare..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det kan vara så att den faktiskt gått denna sträcka. Den ägaren kan ha kört förbi varningen för service likväl kan han enbart ha kört långsträckor samt utan aggressiv körstil. Vid service ser man om något är micklat med mätare då nyckeln sticks i avläsaren. Serviceintervall 30000km/24 mån kom senare än din bil tror jag. Se mer i seriviceboken så finns det säkert angivet.

Första ägaren kört långt och andra kort?

Beträffande aktioner så gäller bland annat byte av huvudkablaget som går från batteriet. Det är bara be verkstadsmottagaren kolla om något inte är gjort men det mesta brukar ske automatiskt vid ordinarie service om utskick är gjort.

En laddare kopplad till elvärmaren säkrar upp för de är mycket känsliga på strömfronten och med värmare så drar det en del på vintern. Be även om en kontrollmätning av batteristatus innan lev och om det är under 80% så se till att få ett nytt AGM-batteri, kostar 5kkr om du ska göra det på egna pengar med inkodning.

Grattis till vad som verkar vara en fin bil!

Asken
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ah, utmärkt! Tack Asken!

Den aktionen är gjord.

Jodå, laddare finns och batteriet byttes i somras.

Nu har den fått nya styrleder och ny olja och filter i lådan, nytt kablage i bakluckan och ny antennförstärkare. Allt givetvis bytt inför försäljning efter viss persons besiktning före köp.

Man kan aldrig vara för noggrann vid köp
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ah. Gott

Fick svar av bmw kundservice.
Bilen har inte gått över intervall, samt att oljebytet vid 68000 var tredje bytet. Således är det felnoterat i den analoga serviceboken.

Den har alltså legat på 2-2500mil emellan oljebyte. Yes, nu känns det bättre
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Grattis till din E61!
Min -06 har just passerat 20 000 mil.
Visst har jag haft några småsaker men jag är supernöjd med min bil.
Du kan söka och läsa mina kommentarer om du vill.
eller fråga om du vill veta nåt.

Motorolja: Min brukar indikera varje ca 3200 mil.
Jag gör alltid ett extra olja/filter byte vid 1600 mil.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Jättetrevligt, ska läsa in mig.
Har du navi på din? Av all kritik man läst och allt strul där varit, är det så illa med CCC? Egentligen.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Nej ingen Navi, saknar det inte särskilt mycket på en så här "gammal" bil, men visst hade det varit snyggt.
Däremot saknar jag verkligen dieselvärmare!
Jag köpte min bil något beg, så jag fick inte bestämma själv... Fanns inte så många xDrive att välja på när jag köpte,
och xDrive var ett krav för mig.

Komfortstolarna är väl det option jag är absolut mest nöjd med.
M-pkt sitter också fint, gör kanske att den ser lite mindre gammal ut.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej! Grattis till en fin bil! Nu har jag en 2005a, men... Har kodat MP3 och AUX och till navi kör jag brända skivor. Har hart bilen i 3,5 år och ca10' mil och aldrig problem med CCC.
Ang oljebytes intervall så nollas min till 3200 mil vid oljebyte. Byter mellan 16-1800 mil. Kör 5,5* 2 varje arb. dag. Du kommer förhoppningsvis ha många sköna mil i bilen 😀

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ja, när castrol ll-04 kostar 76kr/lit är en bra jäkla snål om man inte byter var 1500-2000 mil.

Ska handla hem ett kit med alla filter från min tyska favoritshop och byta allt till helgen
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Hmmpff.. Säg den lycka som varar...
Samma dag som jag hämtade bilen..

Fjärr för webasto, stendöd.
Webasto även den, stendöd.
Efter en timmes körning, stad som motorväg, når ändå inte över 70grader på motorn.
Var "rätt enkelt" att hävda att felen var ursprungliga, så det blir retur till ÅF om nån vecka..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.